Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

mottorien erot 7A <> 3B ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • mottorien erot 7A <> 3B ?

    haluaisin tietää mitä muuta eroa on 7A ja 3B mootoreilla kun turbo?
    eli voiko tohon 7A mootoriin kiskasta föönin nuin vain paikoilleen?
    olen kyllä rakentanut turbo autoja joten siitä ei tarvii keskustella sen enempää
    nyt vain kiinnostaa toi mootorin ero noin sisuskaluineen. vai pitääkö ostaa s2:sen kone ja
    mistäköhän niitä mahtais saada?

    #2
    Alakerta on periaatteessa sama; eroa on ahtimen öljyn ja jäähdytysveden kulkemisessa, poraus on suurin ja todellisin ero 81,01 <> 82,51 mm, jolloin myös mäntä on hivenen eroava ja puristussuhde on 10% suurempi. Eri laakerit, mitat samat, mutta materiaali eri.

    Sylinterikansi perusvalulta sama; eroa vesijäähdytyksessä ja muutamassa pakosarjan pinnapultissa, käytännön lisäeroa tulee vielä imusarjassa. Jos käyttää 3B:n imusarjaa, menee monta osaa vaihtoon.

    Suurin eroavaisuus on sitten Motronic vs. Hitachi MAC-11?, eli 7A:ssa kun sylinterin ja imusarjan välistä paine-eroa paremman täytöksen toivossa aletaan suurentamaan, tunnistaa 7A kyllä kilinän ja myöhästyttää sytkää, mutta siihen se sitten jääkin. Polttoaineen käyttöä ei juuri järkevästi säädellä suhteessä käytettyy ilmamäärään, muuten kuin sillä kalvoventtiilillä.

    Ahtimen voi siihen kylkeen lisätä, mutta ei siitä kyllä mitään iloa ole - muuta kuin sulaneita mäntiä.

    Itse aloittaisin homman etsimällä jostain kunnostuskelpoisen lohkon, kampiakselihan siulla jo on, veivit, ylikokomännät. Joltain listalaiselta löytyy varmasti turbokäyttöön muutettuja sopivia sylinterikansia, tarjoo vaikka vanhaa ehjää vaihdossa. Vakioahtimia, pakosarjoja, ym. on aina välillä myynnissä.

    Siitä se lähtee, selvität tarpeet, lainsäätäjän vaatimuset ja sitten vain toimeen. :)

    Comment

    Working...
    X