Otsikon autolla motarille kiihdyttäessä kuului hyvin hento klok klok ääni. Aivan ensimmäisenä katsoin taustapeileistä oliko jokin tölkki tai vastaava tiellä jonka yli olisin ajanut. Ei ollut.
Siinä samassa katosi tehot ja uusi vilkaisu taustapeiliin paljasti kunnon savupilven. Moottori sammui tyhjäkäynnistä itsekseen.
Imupuolelta letkun irroitus tallilla paljasti siipien karun kunnon. Tämmönen semi nopeahko tutkailu tuottanut seuraavat huomiot:
- välijäähyn jälkeisissä letkuissa öljyä, mutta ei mitään merkkejä metallista
- Öljyä oli valutettavaksi vielä litran verran, ei merkkejä metallista. Öljynsuodattimella runsaasti öljyä, ei mitään merkkejä metallista.
Oletan että tuossa on hydrauliset venttiilinnostimet, sillä juurikaan muuta syytä koneen itsekseen sammumiselle en keksi? En jaksa uskoa, että noin vanhassa olisi mitään automatiikkaa sammuttamaan moottoria moisessa tilanteessa?
Sitten se kysymys jonka vastauksia vähän pelkään. Mitä tuommoisen turbon hajoamisen jälkeen tarkastaisit? Olen tässä pähkäillyt, että mitäpä jos tilaisi edukkaan refurbished turbon tilalle, tarkistaa välijäähyn samalla kun pesee öljystä(uusii jos tarvetta) ja pamauttaa uudet öljyt koneeseen ja menoksi? Vaihtaa muutaman sadan kilsan jälkeen öljyt uudelleen ja katsoo onko siellä jotain epämieluisaa tavaraa joukossa.
Tulin tähän tulokseen lähinnä sillä, että tuskin noin vanhaan rupean konetta kummiskaan koneistamaan kuntoon mikäli siellä turbon sisuskalut olisi koneessa, vaan katson mahdollisesti vaihtokoneen siinä tilanteessa.
Siinä samassa katosi tehot ja uusi vilkaisu taustapeiliin paljasti kunnon savupilven. Moottori sammui tyhjäkäynnistä itsekseen.
Imupuolelta letkun irroitus tallilla paljasti siipien karun kunnon. Tämmönen semi nopeahko tutkailu tuottanut seuraavat huomiot:
- välijäähyn jälkeisissä letkuissa öljyä, mutta ei mitään merkkejä metallista
- Öljyä oli valutettavaksi vielä litran verran, ei merkkejä metallista. Öljynsuodattimella runsaasti öljyä, ei mitään merkkejä metallista.
Oletan että tuossa on hydrauliset venttiilinnostimet, sillä juurikaan muuta syytä koneen itsekseen sammumiselle en keksi? En jaksa uskoa, että noin vanhassa olisi mitään automatiikkaa sammuttamaan moottoria moisessa tilanteessa?
Sitten se kysymys jonka vastauksia vähän pelkään. Mitä tuommoisen turbon hajoamisen jälkeen tarkastaisit? Olen tässä pähkäillyt, että mitäpä jos tilaisi edukkaan refurbished turbon tilalle, tarkistaa välijäähyn samalla kun pesee öljystä(uusii jos tarvetta) ja pamauttaa uudet öljyt koneeseen ja menoksi? Vaihtaa muutaman sadan kilsan jälkeen öljyt uudelleen ja katsoo onko siellä jotain epämieluisaa tavaraa joukossa.
Tulin tähän tulokseen lähinnä sillä, että tuskin noin vanhaan rupean konetta kummiskaan koneistamaan kuntoon mikäli siellä turbon sisuskalut olisi koneessa, vaan katson mahdollisesti vaihtokoneen siinä tilanteessa.
Comment