Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Turbon(?) vinkuminen kylmänä

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Turbon(?) vinkuminen kylmänä

Niin onko toi normaalia, että kylmällä koneella sisään kuuluu vinkumista, mutta heti kun kone lämpenee vähän niin vaimenee. En ole sen tarkemmin tutkinut mistä ääni tulee, mutta kierrosten mukaan voimakkuus vaihtuu.
    Ja mites toi turbon huolto? Kannattaako se huoltaa ennenkuin se laukee (esim. kilometrien mukaan) vai ajaa niin kauan kun toimii ja sit vasta tehdä jotain? Tyhmiä kysymyksiä, mutta mielummin kysyä kuin katua myöhemmin..

Kyllä mulla ainakin on aina ahdin pitänyt hieman kovempaa vihellystä kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle. Vaimenee yleensä nopeasti kun laakerit saavat lämpöä.

Ahtimen huoltaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos virittää meinaa, niin ahdin tulee vaihdettua luonnostaan. Taas jos säilyttää vakion, niin radiaali ja aksiaalivälykset tuntee ihan käsin akselin päästä kokeilemalla. Nimittäin noita K24 ahtimia on kuitenkin tarjolla käytettyinä kohtalaisen hyvin, joten se huoltaminen ei välttämättä aina edes kannata.

Comment

Huolto kannattaa, jos itse tekee ja pääsee pelkällä korjaussarjalla.
      Vaatii vaan paljon tarkkuutta, että tasapaino pysyy akselissa.

Comment

kompurasiiven irroitus ja tasapainotus on metsässä.

Comment

Minä päädyin kunnostukseen. Samalla vaihdoin by passin. Itse irroitin ja laitoin paikoilleen. Professional motor huolti (350e). Mittarilukema oli 250tkm. Akselin suuntaan oli n. 0,3-0,4mm välys. Ei vielä pölläyttänyt sinistä. Pakopuolen toinen tiiviste oli jo rikki ja turbiinin puoli jo kohtuu karstainen. Pakopesässä oli alkavia halkeamia sisäpuolella. Muuten oli sisukset kunnossa.

Huolto tuli kaiketi ihan hyvään aikaan. Aika näyttää kauan pesä kestää. Senhän saa kuitenkin vaihdettua ilman koko turbon purkamista. Niin ja minä en kyllä ole huomannut turbon äänessä mitään eroa kylmänä/kuumana.

Comment

Working...
          X