Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4:n pakosarjan ja K03 ahtimen kunnon arviointia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4:n pakosarjan ja K03 ahtimen kunnon arviointia

    Eli ongelmanahan autossani oli savutus. Venttiilien varsien tiivisteitä epäiltiin ensimmäisenä, koska savutusta ilmesi ainoastaan kylmänä startatessa ja heti starttauksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Tiivisteiden vaihto ei kuitenkaan auttanut mitään ja heti seuraavan oli epäilyksenä ahdin. Ahdin ei ääntänyt mitenkään erikoisesti ja ahtopaineet olivat normaalit.

    Nyt on sitten pakosarja ja ahdin irrotettu ja tältä ne näyttävät.

    Pakosarjassa on juuri ja juuri ulospäin näkyvä halkeama. Sisäpuolella halkeama onkin sitten jo selvemmin näkyvissä.

    http://img309.imageshack.us/img309/3...opuoli1ts9.jpg
    http://img309.imageshack.us/img309/1...opuoli2vk5.jpg
    http://img309.imageshack.us/img309/6...ispuoligq0.jpg

    Myös ahtimessa näkyy halkeamia ja siivistä kokeiltaessa tuntuu välystä.

    http://img371.imageshack.us/img371/5...inkuva1fc9.jpg
    http://img371.imageshack.us/img371/6...inkuva2pa8.jpg
    http://img371.imageshack.us/img371/5...inkuva3oy6.jpg
    http://img165.imageshack.us/img165/5...inkuva4th7.jpg
    http://img165.imageshack.us/img165/4...inkuva5vu1.jpg

    Antakaapa arvio, kannattaako ahdinta huollattaa vai joko samaan rahaan saa uuden samantyyppisen tai ehkä jopa paremman/isomman? Mitä pakosarjalle kannattaa tehdä?

  • #2
    Nuo pakopesän halkeamiset on aika tyypillisiä, kaikista ne menee suunnilleen noin. Pakosarja menettelee minun mielestä niin kauan kunnes vuotaa selvästi.

    Tuosta huoltamisesta on vaikeaa sanoa mitään koska tuo välys on aika subjektiivinen käsite. Jos se heiluu oikein paljon niin sitten se on kaput, mutta pieni välys on aika normaalia. Päittäisvälystä ei saa olla juurikaan, eikä siivet saa ottaa kiinni koteloon. Siivet muutenkin pitää olla ehjät.

    Tuskin sitä kannattaa alkaa huoltamaan jos haluat lisätehoa. Ei muuta kuin isompaa tilalle.

    Comment


    • #3
      Soittokierros ahtimia huoltaviin ja myyviin liikkeisiin tuotti seuraavanlaisia tuloksia:

      "Perushuolto" 300-400? ja sitä isommat remontit tuonne uuden hintoihin (800?) saakka.

      Huollettu K03 ~800? ja uusi 800-900?

      K04-15 Suomessa hinnat 1100-1600?, Saksassa L&S Cartec lupasi 900? toimituskuluineen.

      Garretin kuulalaakeroidut ahtimet 850-1200? (~1500?, APR). Nämähän sitten vaativatkin jo yleensä muutakin kuin pelkän ahtimen. Fin-Turbolla oli rakenteilla jokin mielenkiintoinen ja järkevän hintainen kuulalaakeriahdin sovellus. Odottelen tuosta vielä lisätietoja (ja kuvia).

      Hinnoista päätellen on jo ihan sama sijoittaa tosiaan vähän enemmän rahaa ja hankkia uusi isompi&parempi ahdin. Vanha saa jäädä hyllyyn odottelemaan, jos sen korjaaminen olisi vaikka kannattavaa joskus myöhemmin.

      Comment


      • #4
        Olisiko Kajaanissa ketään ahtimista tietävää henkilöä, joka viitsisi vilkaista tuota kuvien ahdinta?
        Privaa, mailia (hannu_k_heikkinen@suomi24.fi) tai soittoa 040 823 0214 jos kiinnostaa vilkaista.

        Comment


        • #5
          No niin, nyt on saatu tilattua uusi k04-ahdin (+tiivistesarja ja uusi öljyputki) Ruotsista Turbotech Sweden Ab:lta sekä vähän käytetty ehjä pakosarja MDcomprexilta.

          Comment


          • #6
            Onkos noita Audiin 1.8T (AEB, pitkittäinen moottori) monenlaista pakosarjaa, kun tuo Dopilta (MDComprex) tilattu osoittautui erilaiseksi sekä hieman vialliseksi. Kanteen tuleva laippa on hieman erimuotoinen (tämä ei ehkä ongelma) ja ahtimen laippa täysin eri kohdassa. WTF? Pakosarja ei ole myöskään täysin ehjä vaan halkeamat jo hyvällä alulla.

            Comment


            • #7
              Oisko tullu poikittaiskoneisen pakosarja.

              Comment


              • #8
                Ilmeisesti tuli. Osanumero oli 06A253033. Ehkä TT:n pakosarja.

                AEB:hen käyvän osanumero on 058253033E.

                Comment


                • #9
                  Kannattaisikohan tuota vanhaa pakosarjaa yrittää saada kuntoon hitsaamalla?

                  Comment


                  • #10
                    Aihe oli niin hyvä.

                    Yksi tarkastuskohde K03 ahtimissa, joka mielestäni on hyvä tarkistaa on hukkaportin läpän akselin
                    väljyys verrattuna pakopesään. Pienikin välys tässä kohtaa aiheuttanee taffel-autossa paineitten laskua.
                    Joku jolla on uusi, varmasti toimiva ahdin käsissään voisi varmaan varmistaa tämän. Siihen asti elän siinä
                    uskossa että ahdin jossa hukkaportin vivun akselissa tuntuu väljyyttä, tai hukkaportin läppää voidaan
                    kiertää sormella ilman vaivaa, on vainaa.

                    Jo jonkin aikaa asiaa seuranneena uskon että tuo hukkaportin vipu-käyttöakselin väljistyminen on suurempi
                    ongelma taffeli-autoille kuin esimerkiksi ahtimen akselin päittäis- tai säteittäisvälykset. Itsellä edellisessä
                    ahtimessa vivun akselointi oli jo niin väljä että pienoista pärinää kuului noin 2krpm kohdalla kun pakopaineet
                    työnsivät läppää raolleen välyksien antamien toleranssien avulla.

                    Noin ei saisi olla;

                    http://www.iki.fi/~harald/audi/im000769.avi (1.2MB AVI jossa esitetään miten hipaisulla hukkiksen läppä
                    on löysällä. Videossa siis ei käytetä voimaa (eikä vahingoiteta eläimiä ja päläpälä)).

                    Comment


                    • #11
                      Tuossa vanhassa ahtimessa hukkaportin läppä pyöri helposti sormella pyörittämällä. Ei aiheuttanut chippaamattomassa mitään ahtopaineille (ainakaan vielä silloin).

                      Uudessa ahtimessa ei läppää saanut samalla tavalla pyöriteltyä.

                      Comment

                      Working...
                      X