Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämpösuojat konehuoneeseen (turbo, DP:t, pakosarja ym.)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Pitäis konepeiton (lasikuitu) sisäpintaan laittaa jotain lämpöeristettä, kun ahdin tulee niin lähelle. Ahtimessa on jo huppu, mut lämpöä säteilee kuitenkin sen verran paljon, et maalit varmasti ajan kanssa ottaa itteensä.

    Thermotecillä on kaikenlaisia liimattavia mattoja, mut löytyykö vastaavia teollisuuskäytössä "puoleen hintaan"?

    Comment


      #32
      Oulussa on kuulemma useampia Audin quattrojen virittelijöitä, joilla on tarvetta pakopuolen lämpösäteilyjen hillitsemiseen - olette alumiinipinnoitetun lasikuitukankaan ostoksilla paikallisella teollisuustavaratalolla, joka toimii meidän jälleenmyyjänämme.

      Ottakaa kernaasti suoraan minuun yhteyttä teknisten asioiden tiimoilta; vaikka yv:llä tai sähköpostilla, joka löytyy profiilini yhteystietokentästä. Huom! Emme myy suoraan kuluttajille, joten kaupat saatte tehdä paikallisen jälleenmyyjän kanssa. Yritän tässä vain toimia kerholaisten apuna materiaalin valinnassa, kun jälleenmyyjillä ei ihan joka kerralla riitä tekninen ymmärrys ja maltti funtsia käyttökohdetta kunnolla.

      Lyhyesti sanottuna hirvittää kuunnella yhden myyjämme juttuja, mitä jotkut jälleenmyyjät keksivät aina välillä. Ja koska me kuulemme vain osan näistä villeistä ideoista, emme osaa aina auttaa jälleenmyyjiä oikean materiaalin valitsemisessa käyttökohteeseen.

      Lyhyesti materiaaleista:

      Alumiinipinnoitettu lasikuitukangas kestää suoraa lämpöä vain noin 220 astetta. Syynä on liiman pettäminen alumiinipinnoitteen ja lasikuidun välissä, minkä seurauksena pinnoite hilseilee pois. Tämä tuote on hyvä säteilylämmön katkaisemiseen ja se tulee sijoittaa kylmään pintaan eli siihen, jota suojellaan lämpösäteilyltä. Huomatkaa käsitteellinen ero lämpötilan ja lämpösäteilyn välillä. Kuumasta ja emissiivisestä pinnasta peräisin oleva lämpösäteily lämmittää muita pintoja. Hyvin säteilevä pinta myös vastaanottaa lämpösäteilyä hyvin, joten väliin tarvitaan lämpösäteilyä heijastava materiaali.

      Turbojen, pakosarjojen ja dp:ien päällä käytettävät eristemateriaalit ovat pinnoittamattomia. Ne vähentävät ulospäin tapahtuvaa lämpösäteilyä laskemalla pintalämpötilaa sekä myös terästä pienemmän lämpösäteilykertoimen johdosta (e=0.95 hapettunut hiiliteräs vs. e=0.75 kvartsikuitu). Ruostumattomalla teräksellä ja alumiinilla lämpösäteilykerroin on alhainen (<0.40) silloin kun niiden pinta ei ole hapettunut korkeissa lämpötiloissa (>600 ast). Näistä materiaaleista on hyvä rakentaa suojakuoria turbojen ja pakosarjojen päälle (muistakaa ilmarako), kuten Thuppu ja Ultimate ovat tehneet ja dokumentoineet aiemmissa postauksissa tähän ketjuun. Tietysti myös kvartsikuitukankaasta valmistetut (tai monikerrosrakenteiset) suojahuput turbon päällä ovat toimivia em. syistä.

      Comment


      • #33
        Tietääkö täällä kukaan, et tekeekö Suomessa joku paja keraamisia pinnotuksia pakoputkiin(päihin mun tapauksessa)? Pitäs saada kromiset mustiks.

        Comment


        • #34
          http://www.ceramet.fi/tuotteet

          Tarvittaessa puhaltavat ja pinnoittavat.pakosarjan käsittelykään ei loppupeleissä hyvin kallis ollut.

          Comment


          • #35
            Taidan lähettää Marteliukselle, tekevät kestävää pinnoitusta, sama käytössä mm. McLaren 650S putkissa. :)

            Comment


              #36
              Alkaisi olla ajankohtaista miettiä pakosarjojen, turbojen, hukkaporttien sekä downpipen lämpöeristystä. Sarjat on 321 AISI:a ja DP:t 304 AISI:a.

              Nyt kun noista lämpökääreistä on kertynyt negatiivista kokemusta myös kirkkaissa sarjoissa, niin vaihtoehdot lienevät keraaminen pinnoitus ja/tai "thermoisolierung" kuitukangas-rosterieriste. Onko täällä porukalla kertynyt kokemusta noista "thermoisolierung" materiaaleista tai tekijöistä? Vinkkejä ja linkkejä tekijöihin ja materiaaleihin otetaan vastaan.

              Hieman alkoi mietyttämään se, että tuo "thermoisolierung" kuitukangaseriste on käytännössä sama asia, kuin lämpökääre. Aiheuttaako se samalla tavalla korroosiota, kuin lämpökääreet ja vaikuttavatko eristettävän teräksen ominaisuudet tähän taipumukseen? Auttaisiko korroosiokestoon se, että pinnoittaisi romut keraamisella pinnoitteella ennen eristystä?

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja HKahlos Näytä viesti
                TechLinen Black Satin tuli ruutattua DP:n pintaan, ja lisäksi vääntelin rosteripellistä pienen lämpösuojan alkupätkälle niin sai leikattua orkkis peltisuojan niin pieneksi että on tulevaisuudessa helpompi irrottaa nuo DP:t. Suoja lähtee mukana, eikä oo muttereiden haitolla. Sitä en sitten tiedä tarvisko tuota "lisä" lämpöpeltiä ollenkaan, mutta tulipahan laitettua... =) Kuvat perseestä, paskalla kännyllä kuvattu.
                Miltä nämä näyttää nykyään?

                Comment


                  #38
                  No ajanpuutteesta meinaa vähän kärsiä, mutta lykyllä tämän kesän aikana liikkuu?

                  Comment

                  Working...
                  X