Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämpösuojat konehuoneeseen (turbo, DP:t, pakosarja ym.)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämpösuojat konehuoneeseen (turbo, DP:t, pakosarja ym.)

    Laittakaapa tähän tarinaa, miten olette hieman piristetyissä vehkeissä parannelleet lämpösuojia turbon ja pakosarjan alueella, ettei konepellin tai konehuoneen maalit grillaannu.

    Laittakaa myös tavarantoimitajalinkkejä, mistä saa alumiiniohutlevyä/vastaavaa jota voi muotoilla sopivasti.

    Oma pakosarjasuoja (VAG varaosa) on viilattu taipuisasta katalysaattorisuojalevystä. Taitellun levyn kulma on laitettu kahden 90 asteen kulmaraudan (aluminiä) väliin ja kulmarautahässäkkä kiinnitetty konehuoneessa kannen lämpösuojan jatkeeksi. Thermotekkillä on päällystetty downpipen lähtö. Toistaiseksi ei ole ruostunut puhki TT:n alta. Ei ole tarkistettu ruostumistilannetta.....
    Viimeksi muokannut okkim; 19.3.2021, 22:01.

    #2
    Minä olen eristänyt pakosarjat Thermo-Tecillä, en myöskään ole tarkistanut mitä niille kuuluu tällä hetkellä. Kohtapuoleen otan kyllä niitä vähän auki, mutta eipä niillä ole ajettukaan kuin muutama tuhat kilometriä.

    Alumiininipinnoitteista lämpämattoa käytin ensin, mutta se kesti vajaa kolme kilometriä. Saman firman tuote. Ilmeisesti se oli väärinpäin asennettu, alumiini pakosarjoihin päin. Myyjä sanoi että niinpäin se laitetaan, niin tyhmänä uskoin. Sen piti kestää päälle 900 astetta. Kuva matosta. Toinen kuva.

    Downpipeissa on samaa Thermo-tec nauhaa.

    Noita saa ainakin US-partsista.

    Comment


    • #3
      lämpösuojia
      Dunlop Hiflex ltä

      Comment


        #4
        Laittakaa myös tavarantoimitajalinkkejä, mistä saa alumiiniohutlevyä/vastaavaa jota voi muotoilla sopivasti.
        K-Rauta myy alumiiniohutlevyä. Tosin valikoima ei ole kovin laaja, jotain kuitenkin. Muistelen nähneeni siellä 1mm paksuista tavallista alulevyä n. neliön koossa ja sitten jotain 2-3mm paksua turkkilevyä hieman pienempinä palasina. Jokin metallitukku lienee parempi ostospaikka, mutta niissä on usein se ongelma, etteivät myy yksityisille tai sitten pitää ostaa lakanan kokoinen levy, vaikka tarve olisi 10cm^2.

        Jos tarvitsee vain pienehköjä paloja, niin jostain ohutlevytöitä tekevästä peltisepäliikkeestä voisi löytyä hukkapaloja sopuhintaan.

        Comment


        • #5
          Andres:in linkissä oli hyvää materiaalia 3B/ABY tyyppisen pakosarjan päällä olevan imuputken lämpösuojaamiseen. Pakosarjaa voi myös keraamisesti pinnottaa (läpensä) , niin ei lämpö säteile niin hyvin sarjan ulkopuolelle. Samalla saa turbon siivelle kuumemmat pakolämmöt ja alkaa downpipe hehkumaan paremmin :-) Jonnekin se kasvava lämpö jokatapauksessa siirtyy. Jotain osaa kun suojaat, niin seuraava kuormittuu enemmän. Vrt männän laen keraaminen pinnotus, niin kannen palotilan lämpökuorma nousee.

          Comment


          • #6
            pinnoite

            Esim:
            Pinnoiteet

            Onhan tuossa sivulla hinnasto.

            Comment


            • #7
              Onkos joku kysellyt vähän suuntaa antavia hintoja noille pakosarjapinnoitteille?

              Comment


                #8
                Jaa niin tosiaan, olenhan minä laittanut pakosarjaan myös tuota Black Satinia ja sisäpuolelle jotain muuta ainetta. Siis noita TechLinen tuotteita. Niidenkään toimivuudesta ei ole tietoa, mutta tulipahan laitettua :)

                Comment


                • #9
                  US Partsin Thermotec on aika käyttökelpoista kamaa, eristää lämpöä, vaimentaa ääntä ja antaa lisää tehoa vaikka en tuota aluksi uskonut. Kemiallisesti ahdetussa kilpurissani alkoi lähteä maalit jo takapöntöstäkin kun lämpö siirtyi kauemmaksi peltisarjasta. Myös ongelmia on, kerää kosteutta moottorin jäähtyessä ja sitä kautta aiheuttaa todennäköisesti korroosiota. Viimeksi kun kävin US Partsissa valistivat junnut innoissaan konkaria että tuota saa jo eri useampaa eri väriä, tosin minulle värillä ei ole hevon kukun merkitystä, autokaan ei ole ollut näyttelyssä vuoden 87 jälkeen.

                  Lämpöasioihin pitäisi yleensä kiinnittää enemmän huomiota jo toimivuudenkin kannalta. Bensan lämpötila kohoaa kun putket kiertävät monessa vakioautossa pakoputkiston yläpuolella, tuo pudottaa tehoja. Huomasin jo siviiliaudissakin että pitää lisätä jotain aikaisemmin mainittuja alumiinilevyn palasia pakoputken ja bensatankin väliin.

                  Comment


                  • #10
                    Tässä se imuputken lämpöeristys:
                    javascript:popup('./gallery/kuvat/netmantorp2006/IMG_2655.JPG',660,500,51);

                    perskeleen jaavakilkkeet "&¤"&#/&¤((/ !!!!!

                    http://www.audi200.net/fi_pics.php?g=12&p=2
                    - rivi 2
                    - kuva 3

                    http://www.audi200.net/gallery/kuvat...6/IMG_2655.JPG

                    Comment


                    • #11
                      Mites turbot tykkää jos pakosarjat päällystää tuolla nauhalla. Lämpö siirtyy turboihin, eikös silloin käyttö ikä lyhene.
                      Imuputket vois olla hyvä päällystää nauhalla.
                      Ainakin downpipet vois päällystää, silloin katit lämpenee nopeammin.

                      Comment


                        #12
                        Kiinnostais kans tietää millainen vaikutus pakosarjan eristämisellä on ahtimen kestoon. Thermo-Tec:in nauhan sanotaan haperruttavan mustat pakosarjat äkkiä, mutta miten rosterisarjan kanssa, uskaltaako kietoa rosterisarjan päälle? Samalla olis tarkoitus kietaista rosterinen dowpipe ja tehdä millin rosteripellistä lämpösuoja ahtimen päälle/sivuun. On sisälokariin jo sulanut reikä...

                        Comment


                          #13
                          Tuntus että toi rosteri kestää paremmin, ku jäähtyy hitaammin ajon jälkeen.

                          Comment


                            #14
                            Ok, toihan olis hyvä asia. Ehdinkin jo kääriä noi tuubit... oli ihanan kivaa tuonne päin taiteilla nauhaa.

                            Comment


                            • #15
                              Siinä oma eristysräpellys.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Tero: Asialliselta näyttää. Säästää paljo hermoja kun käärii osat noin irrallaan. :P

                                Millasta lämpösuojaa suosittelette bensasuodattimelle + linjoille? Niin kuin tos edellisessä kuvassa näkyy, niin suodattimen päällä on kaksinkertainen alumiiniaaltopelli, mut ei silti paljoa suojaa. Suodatin hätinä kättä kärsii ku oikein fööni hohkaa... Samalla vois värkätä hieman siistimmän ja valmiimman näköisen patentin kuin toi aaltopelli. Tarkoitus on myös tehä suojapelli pakoturbiinin päälle.

                                Comment


                                • #17
                                  Joo ei se oikeen paikallaan ois onnistunukkaan ku tuolla ei tota ylimäärästä tilaa oo ton halavatun imusarjan takia=)

                                  jos sulta löytyy alumiiinilevyä nii siitä tekaset suojat sille suodattimelle.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut Ultimate; 11.7.2010, 10:11. Perustelu: Lisää tekstiä

                                  Comment


                                    #18
                                    TechLinen Black Satin tuli ruutattua DP:n pintaan, ja lisäksi vääntelin rosteripellistä pienen lämpösuojan alkupätkälle niin sai leikattua orkkis peltisuojan niin pieneksi että on tulevaisuudessa helpompi irrottaa nuo DP:t. Suoja lähtee mukana, eikä oo muttereiden haitolla. Sitä en sitten tiedä tarvisko tuota "lisä" lämpöpeltiä ollenkaan, mutta tulipahan laitettua... =) Kuvat perseestä, paskalla kännyllä kuvattu.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut HKahlos; 12.7.2010, 22:32.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuli värkättyä suojapelti turbiinin päälle millin rosterista. Tuntuis kyllä tehokkaasti ehkäisevän suoraa lämpösäteilyä...



                                      Comment


                                      • #20
                                        Ompa hyvännäkönen ratkaisu. Tuotahan on jo melkeet pakko plagioida. Jos saa luvan?? =)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Laitetaas omat kokemukset,

                                          Vaihdon S4 B5 rosteriset DP:t, lämpönauhalla laipalta joustopalalle asti. Lämpönauha mallia motonet (en muista merkkiä) hinta puolet siitä mitä thermotec olisi maksanut.

                                          Alkuperäset lämpöpellit leikkasin sopiviksi että peittää pakopesät ja laipat.

                                          Tuntuis toimivan tuo motonetin tavara kun nyt on yhdet ratapäivät käyty kengittämässä ja kuukauden verran ollut normi ajossa. Hiukan on pinnasta muuttanut väriä, alkuperin valkoinen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Ultimate
                                            Tuotahan on jo melkeet pakko plagioida. Jos saa luvan?? =)
                                            Ilman muuta. Itsekin olen plagioinut koska onhan noita ihan tehdastekoisinakin myynnissä, esim. tossa: http://www.fostertruck.com/garrett.htm On muuten pellinpalalla hintaa. :D

                                            Comment


                                            • #23
                                              Rosteri kun vääntyy noin nätisti käsissä niin itse tekisin vielä varoiksi tuohon bensansuodattimen päälle sellaisen suojan, jos ei muuta niin tuo ainakin näköä kiiltävät osat.

                                              Alkaa olemaan rosterilla kilohinta kohdallaan linkissä :O

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vääntelin tossa aikani kuluksi alumeetistä tommosen suojalirputtimen. Ei niin hieno kuin thuppulla mutta varmasti yhtä toimiva.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä tuo levy aika hyvin lämmön eristää. Ajon jälkeen pellin yläpuolelle pysty laittaan käden aivan vapaasti. Downpipen kohdalle kun laitto niin meinasi kipiää käyä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Näyttää toimivalta. :)

                                                    Varmasti tehokkaampi olis vielä sellanen kunnon lämpökääre ton pakopesän ympärille...



                                                    ...mutta toisaalta toi pelti antaa turbiinipesän jäähtyä jonkinverran esim. ajoviimasta ja samalla suojaa muita komponentteja lähiympäristössä suoralta lämpösäteilyltä, eli loppupeleissä pelti voi olla järkevämpi ratkaisu käyttöpeliin..?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niin itsekkin sen järkeilisin. Tommosen hupun ko vetää päälle nii sehän sulaa koko etana=)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php?k=1272831854

                                                        Tuollahan noita

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Risan peltiset lämpösuojat on ruvennu halkeilemaan melko paljon, ja veikkaan et eivät oikeen hyvin hitsausta kestä..

                                                          Niin kokemuksia siitä että riittääkö lämmön suojaksi pelkästään thermo-tec rosteri dp:n ympärille, vai pääseekö turbot/ pakosarjan loppu osa lämmittämään piuhoja yms. liikaa?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä turbon päälle kannattaa ehdottomasti laittaa jotain, nehän hohkaa muuten suoraan johtosarjoihin. Ajan mittaan johdot on aivan koppurat. On täällä eräällä ne vähän sulanutkin.

                                                            Normaalisti ne lämpökilvet eivät halkea siitä yläosasta, eli sen voi vaikka katkaista lambdan kohdilta ja laittaa loppupään jollain lämpösuojanauhalla. Itselläkin on niin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X