Oliskos se ollut niin, että vakio on 1.0 mutta mittarivrhe tai joku tekee sen, että joskus voi vilahtaa 2.1:kin. Miksei siis myös toisinpäin eli 1.9 olisi vielä toleranssin sisällä? Kunnollinen ahtopainemittari asennukseen? Itsellä odottaa sellainen monen muunkin asian kanssa.
Voisikohan toisaalta tuollainen 1.8-1.9 vihjata jossain olevan alkava vuoto?
Viime viikolla tuli astuttua Audin maailmaan ja tommonen Urssi tuli hommattua.
Autoa kävin koejamassa niin lähti todella mahtavasti (ahtoja en huomannut silloin tarkkailla)
No muutama päivä myöhemmin auton ostettua lähdin sillä kotiin köröttelemään niin ahdot nousivat HPRaid mittarin mukaan vain 0.5bar ja auto tuntui todella nuhaiselta.
No asia ratkesi kun N75:sta oli lähtenyt piuha irti ja taas toimi joten kuten ahtamalla hieman "seilaamalla" 0.9-1.0 mittarin mukaan ja ajotietokoneen mukaan 2.0-2.3.
Nyt viikkoa myöhemmin ei nouse mittari enää muutakuin siihen 0.9bar vaikka miten vetelee ja yrittää, paine ei edes anna yli 1bar piikkejä vaan nousee siihen 0.9bar ja pysyy siinä.
Ajotietokone näyttää 1.9-2.0 ja monen revityskerran jälkeen saattaa vilahtaa 2.1.
Auto tuntuu laiskemmalta kuin viikko sitten ja mielestäni sisälle on ruvennut kuulumaan semmoinen turbon vinkumisen tapainen ääni kun ahdot nousee ja suhina mitä ei mielestäni ennen ole kuulunut / muista kuulleeni. Autossa on myös Apexin vapari paljaana konehuoneessa ilman lämpösuojaa ja joku by passi joka suhahtaa.
Paljonko ahtoja pitäisi saada irti tuolla LMS:n lastulla ja yleensäkin pelkällä lastutuksella?
Tuntuu että tuo lisämittarin näyttämä 0.9bar on liian vähän?
Koeajolla autossa oli Turbosmartin ahtojen säätö mötikkä kiinni ja nyt tilalla on vain liitos ja kaksi klemmaria
Mistä kannattaisi vikaa ruveta etsimään?
Joku ahtovuoto / N75 saanut siipeensä?
Akka tankkasi viime viikolla 20€:lla vahingossa 95E:tä kun ei muistanut, itse eilen tankkasin valon sytyttyä 30€:lla 98E:tä, mutta vaikutusta ei ainakaan huomannut tankkauksen jälkeen ahtojen nousuun.
Pitääpä ruveta etsimään ahtovuotoa jos semmoinen olisi todennäköisin syy, kannattaako N75 putsata vai oireileeko se eritavalla?
Tänään tein tuon painetestin ja imusarjan alapuolelta lähtevästä kumisesta T-haara osasta oli kumi haljennut molemmilta puolilta T-haaraa ja sieltä suhisi ilma pihalle.
Heitin siihen väliaikaisesti muutaman kiepin vulkanoituvaa teippiä.
Kokeilin tehdä uudestaan painetestin, mutta peltistä tinneripurkkia ei saanut puristettua tiiviisti imuputkeen. 0.2bar nousi ahtopainemittarin lukema ja sitten ilma suhisi tinneripullon ja imuputken liitoksesta pihalle.
Pitäisikö järjestelmän pitää paineet sisällään jos siis tulppaa sen imuputkesta lähtevän (huohotinletkun?) pään umpeen? Itse tulppasin sen, koska ilma pihisi öljytikun välistä muutoin pois.
Paljonko sitä järjestelmää uskaltaa paineistaa? Riittääkö 0.5bar löytämään kaikki vuodot vai vedetäänkö sinne 1.0bar asti?
No edelleenkään ahtomittari ei nouse kuin sinne 0.9bar asti eikä piikkaa edes sen ylikään kiihdytyksessä, mistä seuraavaa vikaa etsimään vai teenkö painetestin suuremmalla paineella (paremmalla tiiveydellä imuputkeen) uudestaan paljastamaan mahdollisen toisen vuotokohdan?
Vai onko syytä epäillä ettei siellä mitään lastua olekaan? Tokihan sen pitäisi silti piikata sinne 1.1bar asti ja laskea 1.0bar vakionakin?
Porkkista komppaan, 98:a reilusti tankkiin ja resetointi eculle. Limupullosta joka on ilmastointiteipillä kasvatettu turbon imuletkun kokoseksi on pojat puhunu ;)
Kokeiltiin toisella painemittarilla (autogauge) ja se näytti lähes identtisiä luemia ajotietokoneen kanssa eli n. 1.0-1.1 ja ajotietokone 2.0-2.1.
No tarkastettiin myös ohjausboxi ja siinä peltikotelossa oli Lehtonen Motorsportin sinetti joka oli ehjä, eli täytyy siellä se lastukin olla.
No ihmeteltiin kovasti miksi paineet ei nouse tuosta enempää...
Tehtiin sitten N75 ja hukkaportin väliseen letkun semmoinen T-haara liitin (Bleederi) ja kokeiltiin siihen laittaa 0.8mm suutin = ei mitään vaikutusta paineisiin. No otettiin suutin kokonaan pois että jäi pelkän T-haaran n.2mm reikä mistä paineita pääsi pihalle.
Tuon jälkeen testilenkillä paineet nousi 1.3 ja laski myöhemmin n. 1.1 ja ajotietokone näytti 2.3. Laitettiin oma Raid HP mittari takas ni sillä nousee 1.1 ja laskee n. 1.0.
Eli ilmeisesti tuo oma lisämittari näyttää aavistuksen vähemmän 0.1-0.2 vähemmän kuin todellinen?
Mutta nyt kysymyksenä kuuluukin, että miksi ei nosta paineita kuin siihen 0.9bar omalla mittarilla kun hukkaportin ja n75 letkun välissä ei ole mitään? Hukkaportin ruuvia oli ainakin ruuvattu aika syvälle ja ilmeisesti saatu pilalle nylppäämälläkin....
Jotain häikkää siellä on kun ei nosta kuin "purkkavirityksellä" paineet oikeisiin lukemiin.
Vaikuttaako se paljon kun edellinen omistaja oli asentanut VV suodattimen 15cm päähän turboa ilman lämpösuojapeltiä ja imee siitä kaikki turbon lämmöt. Toki kylmällä koneellakaan ei anna ahtoja enempää, että ei sen puoleen.
Comment