Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 -07 Ilmastointi vuotaa sisälle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q7 -07 Ilmastointi vuotaa sisälle?

    Moro,
    apukuskin puolelta suhisee ku lääkärin laitteella kuuntelee jostain ilmastointi paineet pois.Väriainetta ei näy missään mutta yhdessä yössä järjestelmä tyhjä.Onko isokin savotta ruveta purkaan jotta vika tai osa olisi vaihdettavissa.

  • #2
    Yleensä näistä on löytynyt vuotokohta kuskinpuolen pyöräkotelon etureunasta. Siellä putki menee runkoaisan vierestä pyöräkotelon puolelta ja kumipantakiinnikkeen kohdilla suunnilleen on reikä ja keltainen läikkä aisassa, kun uv valolla katsoo. Se voi muuten vaan suhista jalkatilassa. Ei kai sekään mahdoton paikka ole, mutta yleensä se on tuo aisan vieren putki.

    Comment


    • #3
      Kiitoksia vinkistä.Auto on jo kolmatta kertaa minulla vianhaussa ja nyt olisi aika saada selvyys.Tuo täytyy tarkastaa.Onko tuo putki helposti vaihdettavissa kun en nyt pääse autoa tutkimaan livenä?

      Comment


        #4
        Kuskin puolelta pyörä ja sisälokari pois. Jos on tuplailmastointi niin vikaantuvia putkiakin on sitten enemmän. Erääseen yksilöön laitetaan vuosittain joku pätkä uusiksi.

        Comment


        • #5
          Edessä ne vaihdettavat putket lähtee polttoainesuodattimen alta ja loppuu kennolle. Tekevät hölmön lenkin runkoaisan ali pyöräkotelossa Periaatteessa riittää kun irrottaa puskurin ja vasemman ajovalon sekä sisäloksun niin saa kohtuudella pujoteltua. Ei mikään erityisen mieltä lämmittävä ollut kyllä vaihtaa. Myös polttoainesuodatin pitää jäähdyttimineen siirtää sivuun. Kannattaa ilmastoinnin täyttöön varata kuivain kennon päähän. Välttämättä ei tarvitse molempia putkia vaihtaa, mutta itse tein kuitenkin niin.

          Comment


          • #6
            Itella sama vuotopaikka, just sen kiinnikkeen kohdalla reikä putkessa.

            Minkä verran maksaa uus putki? Käytettyjä ei näytä paljoa olevan myynnissä.
            Viimeksi muokannut Killeri; 7.6.2017, 12:51. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

            Comment


            • #7
              7L6820750AG (muistaakseni se rikkinäinen putki, vanha numero 750T) maksoi saksasta 145e ja 7L6820017D 177e viime keväänä. Näitä taisi olla jopa ruotsin varastolla, mutta hinta suunnilleen tuplat suomessa. Nämä oli Touaregin molemmat vierekkäiset putket, 2 alue ilmastointi versio. Nuo taisi molemmat olla samat Q7:ssa. ahw-shopista tilasin alustanumerolla. Niiden putkien osanumerot saattoi muistaakseni nähdä siitä polttoainesuodattimen päässä putkea.
              Viimeksi muokannut LauriJT; 8.6.2017, 06:20.

              Comment


                #8
                Q7 -07 3,0tdi ei tarvitse purkaa kuin vasen sisälokari ja pohjamuovi, jotta pääsee irrottelemaan edellä mainittua putkea kennon päästä. Pa-suodattimen luona joutuu tietysti avaamaan suodatin, akun napa ym. -häkkyrää, jotta saa pujoteltua putken pois. Meillä vuoti myös runkoaisan kohdalta kumipannan alta. Putki korjattiin Jäähdytinpalvelu M. Vuorisella leikkaamalla mätä alumiiniputki pois ja laittamalla putken kennon pää uusiksi alkuperäistä pitemmällä kumiletkulla. Samalla takajäähdytyspiirit jätettiin kokonaan pois käytöstä. Hintaa pelkälle putken korjaamiselle tuli rontti viiskymppiä.
                En näe järkevänä etsiä putkea käytettynä, jos kaikissa hapettuu samasta kohdasta ja pitkä putkihärdelli vaurioituu helposti rahtivaiheessa.

                Comment


                • #9
                  Joo en itsekään ottaisi noita putkia käytettynä. Harkitsin korjaamista mutta täällä oli hankala saada korjaajaa jolla olisi välineet ja aikaa korjaamiseen.

                  Comment


                    #10
                    Mitähän voisi seuraavaksi kokeilla kun Q7 päästää kylmäaineet pihalle kahdessa viikossa eikä vuotokohtaa meinaa löytyä?

                    Tässä JT-Carfix-raportti:

                    Alkuperäinen kirjoittaja Jere / JT-Carfix
                    - Ilmastointi täytetty aiemmin ja laitettu mukaan myös väriaine
                    - Testattu vuodot typellä, 20 bar, ei vuotoja havaittavissa
                    - Keulan lauhdutin ollut täysin näkyvillä, ei vuotoja
                    - Auton alta putket tarkastettu, ei vuotoja
                    - Takakenno tarkastettu, ei vuotoja
                    - Etukenno tarkastettu elektronisella kylmä-ainehavaitsimella, ei löydy vuotoja
                    - Kompressori toimii ok eikä vuotojälkiä missään

                    Comment


                    • #11
                      Huoltoliitännät saattaa vuotaa. Ota muovihatut irti ja jotain nestettä sielujen päälle. Jos tekee kuplaa, niin sielut uusiksi.

                      Comment


                      • #12
                        Kauankohan lie pidetty typpejä sisällä, kyllä vuodot antaa ittensä ilmi paineen alenemalla jo 15-30 minuutissa, varsinkin jos jo parissa viikossa tyhjenee järjestelmä. Miten tuo on todettu että järjestelmä tyhjenee tuossa ajassa? Lauhduttimen reunoista on noita vuotoja Modinen tekeleissä ainakin tullut vastaan, kun hapettuu.

                        Comment


                        • #13
                          Nii paljon tyhjenee 2 viikossa? Kyl tossa ajassa jos tyhjenee niin paljon ettei enää iske kompuraa päälle ni pitäs väriainetta näkyy selvästi jossain.

                          Comment


                          • #14
                            Se kompura muuten pyörii oli siellä ainetta tai ei. Sikäli kannattaa etsiä se vuoto nopsaan.

                            Comment


                              #15
                              Nyt on ilmastointi sitten kuitenkin toiminut jo yli kuukauden. Eli selvitys tauolla.

                              Comment


                                #16
                                mpelantin autoa on ihmetelty kahteen kertaan. Kaikki putket mitä saa esille on ollut esillä. Taka ilmastoinnin pönttökin on ollut esillä. On etsitty lasien ja haistelijan kanssa pariin otteeseen. Ei vaan löydy märkää eikä hajua mistä aine tulisi ulos.
                                Ja nyt sitten vuoto on itsestään lakannnut, joka ihmetyttää vielä enemmän.

                                Turhaan ei viitsisi osia vaihdella, pakko noilla vuodoilla olisi jossain näkyä märkää.

                                Comment


                                  #17
                                  Tämä ratkesi nyt alkukesästä, yksi takailmastoinnille menevistä putkista vuoti.

                                  Ilmeisesti vuoti riittävästi vasta talven jälkeen. Suola oli taas tehnyt tehtävänsä ja syönyt putken rikki kiinnityskohdasta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Moro,
                                    2006 vuoden Q7 3.0TDI kävi vähän isommassa rempassa (turbo yms.) korjaamolla, ja siinä samassa annoin tehtäväksi selvittää miksi ilmastointi ei toimi. Tekivät koeponnistuksen, ja syyksi kerrottiin että vasemmassa etupyöränkotelossa sisälokarin takana oleva putki on puhki. Kyseinen putki kuulemma merkkiliikkeestä noin 350e. Nyt pari viikkoa auton korjaamisen jälkeen aloin selvitellä mitä ilmastoinnin korjaaminen vaatisi, ja nyt on ongelmana se että ei ole kirjattu ylös puhki olevan putken tietoja tarkemmin. Paikallinen merkkiliike ei ollut kovinkaan auttavaisella tuulella kun soittelin heille, kun (ihan aiheellisesti) pelkäsivät minun tilaavan kuitenkin varaosan jostain muualta.

                                    Osaisiko joku jeesata oikean putken päättelemisessä. Kyseessä on kaksialueinen ilmastointi, takapenkkiläisillä ei omia säätöjä, jos sillä on väliä tässä tapauksessa. Meneekö sillä kohdalla useampiakin putkia?

                                    Comment


                                      #19
                                      Itsellä vuotaa V8 tdi nyt sieltä runkoaisan päältä myös. Kone oli alkuun vihreänä ja vuotanut ainakin kompuran liitännöistä tai akselilta. Koeponnistuksessa pöllähti sitten vielä pyöränkotelosta.

                                      Missäs tuossa takatilan ilmastoinnilla olevassa on liitännnät, kun menee pyöränlotelosta edelleen takalaidasta muovien alle?
                                      Viitteenä varaosatiedoissa on kennolta höyrystimelle menevä. Ilmeisesti numero on 7L6 820 722 F. Mihins se toinen putki menee?

                                      Onko jossain korjausoppaassa mainintoja, mitä kautta nuo on ajateltu vaihtaa?
                                      Viimeksi muokannut Sepe; 2.6.2024, 11:13.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kuskin puolet renkaat, sisälokarit ja se pitkä suojamuovi kyljen alta pois. Löytyy kaikki putket. Vaihto onnistuu alakautta. Vaihdoin 3v. sitten se etuputken ja viime keväänä molemmat takaputket, kun se olikin matalapaineputki mihin oli tullut reikä.

                                        Comment


                                          #21
                                          '05 Touareg vuotaa jostain samalta suunnalta. Olisko tuo kuvan mukainen kohta todennäköinen syyllinen kun noin möhnäsen näköinen?

                                          Ei tuota taida oikein kotikonstein saada millään järkevästi paineistettua että saisi varmuuden?
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Tilasin jo interwebseistä R134a mittatukin, ajatuksena oli tohauttaa ihan paineilmaa tuonne pari kiloa kun ei tarvi varsinaisesti enää välittää kontaminaatiosta ilman kanssa. Ne tilatut vehkeet tulee ensi viikolla mutta jo sitä ennen tuossa hetki sitten patentoin letkunpätkän ja täyttöpillin kiinni matalapainepuolen huoltoporttiin ja aivan sukkana tulee paineella ilma pihalle tuosta takailmastoinnin paluuputkesta. Vaan ei tule tuosta yllä olevan kuvan muovisen bracketin kohdalta vaan siitä 5cm vasemmalle olevan mustan pinnoitteen sauman kohdalta.

                                            Mitäs se ammattilaisraati oli mieltä, saisko noita jollain krymppiholkilla korjattua? Hitsaaminen voi olla hankalaa, tuo putki lie jotain silumiiniseosta ja seinämävahvuus ohut.

                                            Comment


                                              #23
                                              Hubonauton sivuilla tuli vastaan, että korjaavat noita ilmastoinnin putkia. Kannattaa kysäistä, saisiko heiltä osia korjaamiseen, jollei paikanpäälle mene.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuota putkea saikin vielä tilaamalla ihan uuttakin. Putki, o-renkaat molempiin päihin ja uusi kuivain kotiin toimitettuna 170€. Ei maksa vaivaa alkaa vanhaa parsimaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sen verran nyt selvitellyt tätä että puretaas vähän ajatuksia ja havaintoja. 4-alue ilmastoinnin putket kulkee siis näissä Q7/Touareg/Cayenne kuvan mukaisesti eli tuosta kuskin puolen runkoaisan juuresta lähtee putket, kiertää iskaritolpan takaa runkoaisan päällä ja sukeltaa siitä webaston letkujen kyljessä auton alle jossa helman alla olevan muovin takana on takaoven kohdalla seuraava liitos kohta.

                                                  Vuotokohta on aina samassa paikassa, etuiskaritolpan takana jossa ilmastoinnin putket kulkevat runkoaisan päällä. Se on oikein potero joka kerää hiekkaa ja aikaansa päälle pieni jatkuva tärinä hieroo putkeen reiän.

                                                  Tätä varmaan vois ennalta estää jos päästäis vesiletkulla ja/tai paineilmalla sieltä moskat joskus pois.

                                                  Kuvissa ei ole niitä putkia nyt paikallaan mutta samassa paikassa ne alumiiniset kliman putket olisi kuin ilmajousituksen violetti painelinja kulkee, pari viestiä taaksepäin näkyy putket paikallaan.

                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                    '05 Touareg vuotaa jostain samalta suunnalta. Olisko tuo kuvan mukainen kohta todennäköinen syyllinen kun noin möhnäsen näköinen?

                                                    Ei tuota taida oikein kotikonstein saada millään järkevästi paineistettua että saisi varmuuden?
                                                    Löytyykö keltään varaosakoodia noille kahdelle putkella? Omassa vuotaa toinen niin voisi samalla vaivalla vaihtaa molemmat.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      2011 Q7:ssa pienempi korkeapaineputki on 7L6 820 722F joka yleensä ekana menee. Paluulinja isompi matalapaine :7L6 820 729 A. HUOM! Tiivisteille omat numeronsa.

                                                      Nosturi pelasti kuulemma paljon, kun auton alla pystyi vääntelemään asentoihin, kun juuri vaihdatin.

                                                      Typpitestihän tuon vuodon kertoo parhaiten. Itsellä vuoti ensin kompura ja het typpitestissä tuo putki.

                                                      Ja kuivaimen vaihto tai ryynien lämmittely kandee tehdä, jos ollu tyhjä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kuivain ei montaa kolikkoa maksanut, olisko ollu parikymppiä. Sama laittaa uusi jos vanhan sieltä kaivaa pois.

                                                        Sen verran putkien asennuksesta että pienempi korkeapaineputki mahtuu ilmajousen ja koriaisan välistä mutta paksumpi matalapaineputki ei mahdu. Siellä on just pari milliä liian vähän tilaa. Iskarin alapultin kun ampuu irti alatukivarresta niin tolppaa saa vängättyä sen verran ulospäin että putken saa ilman väkivaltaa pujotettua paikalleen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kiitos tästä. Täytyy mittaa tuo putki mikä nyt vuotaa ja kattoo löytyskö sopivat laippaliittimet millä korjaa väliaikasesti ja käyttää tossa hubon autolla että tekis pätkät letkulla väliin molempiin jos on tyyppivika paikka. Letku vois kestää paremmin kuin alu putki tollsessa paikkaa.
                                                          Messinki liittimii löytyy kyllä, mut alumiinisiä ei heti löytyny. Ehkä se messinkinenki kestäs tonne elokuulle et saa ajan tonne.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X