Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

20vt jälkijäähyn anturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    20vt jälkijäähyn anturi

    Etsimisestä huolimatta en löytänyt, että mikä on sen yhteensopivan Transporterin jälkijäähyn anturin numero on? Missähän viestiketjussa se on? Ja oliko se hieman liian alhaisella lämpötilalla?
    Tuo Seatin 105-asteinen anturi ei vielä radallakaan pyöräyttänyt kuin kerran nopeasti jäähdytystä ja koskaan se ei ole pyörinyt normaaliajossa, vain radalla. Voisi koittaa tuota vielä alhaisempaa versiota.

  • #2
    En nyt osaa sanoa tuon anturin koodia, mutta sillä kuulemma pyörii jälkijäähy aina. Itse en sitä ainakaan halunnut niin tein kytkimen kautta ohjauksen jälkijäähyn ohjainpurkille. Saa näillä helteillä jäähdytellä halutessaan ja kuitenkin sammuu aina 10min päästä tai virtojen kytkettyä.

    Comment


    • #3
      Tiedä sitten onko kyse samasta anturista, mutta seuraavanlainen löytyi s2forumilta:

      I found one from a mid-nineties LT van that has a temp rating of 90/75º (The standard switch has a rating of 110/97º)

      I've got one of these fitted on mine now and it works a treat. The pump doesn't run if it's only a short journey but does switch on when the engine has been run at operating temp.

      It's not a straight swap as you have to change the connector to fit the new switch. This isn't a problem though and the new connector is a lot better protected from water ingress etc.

      Part numbers are as follows:


      Switch-----281 919 521 B--£18.80

      Connector--357 972 752----£ 4.03
      Contacts---000 979 133----£ 0.99
      Grommets---357 972 741 A--£ 0.40ea (x2)

      Comment


        #4
        Tuo 90-asteinen anturi on kyllä aivan liian alhainen. Joku 100 astetta olisi hyvä. Voisihan sitä käydä paikallisessa tarvikeliikkeessä kysymässä, että löytyykö 100-asteista anturia tuolle kierteelle, eikös se ollut 10x1mm?

        Comment


          #5
          Ainakin albumi näyttää 10x1mm. kierrettä tuolle anturille.

          Comment


          • #6
            LT sensori käy talvellakin kokoajan ja jäähdyttää konetta turhan paljon.

            Seatin sensorin on hyvä ja riittää. Jos ei käy niin sitten kone käy viileämpänä ja jälkijäähyä ei tarvitse radallakaan. Ei paha tilanne. Ennakoita voisi näin ollen olla enemmän koneessa niin johan nousee lämmöt kun hyötysuhdetta nostetaan.

            Comment


              #7
              Huomenna tulee varaosaliikkeeseen jonkun Volvon anturi, speksit näytti 100/95 astetta, en tiedä mikä tu 95 on. Joissakin antureissa oli myös lukemat x/y, mutta suurimmassa osassa pelkkä yksi arvo. Kerron sitten mikä sen anturin Fae-numero oli, kunhan sen käteen saan ja kokemuksiakin.

              Tommy: lämmöt oli lämpömittarin mukaan yli 105 astetta ja öljynlämmöt melkein 120 ja siltikään ei pyörinyt, joten tekis mieli tehdä jotain... :)

              Comment


                #8
                No siis 100 pitää ylittyä että kytkee ja pitää kytkettynä kunnes jäähtynyt 95 asti.

                Comment


                  #9
                  Niin sitä luulis, mutta miks mistään muusta anturista ei annettu tuota toista lämpötilaa.

                  Comment


                    #10
                    Kyllä muistaakseni jossain katalookissa oli tuo paljon käytetyn 3547:n arvona 105/100.

                    Comment


                      #11
                      Toi anturihan on melkopitkän metallioksan päässä killumassa. Korvaa se teräsoksa kuparisella, niin voi olla että vanhalla anturillakin alkaa flekti toimimaan. Tai vie anturi lähemmäksi sylinterikantta.

                      Comment


                        #12
                        Eikös tuo jälkijäähdytys lähde päälle vasta kun auto/virrat on sammutettu? Eli ei ole toiminnassa ajon aikana.

                        Comment


                        • #13
                          Käykö tälläinen? 035959481b

                          Comment


                            #14
                            Juurikin virrat pitää olla pois päältä.

                            Tuo Mikan laittama on 1 koskettiminen eli maattoa kytkevä eli ei sovellu tähän.

                            Comment


                              #15
                              No niin, nyt on viikon verran ollut paikallaan tuo Volvon anturi. 100/95 astetta ja FAE-numero 35810. Tuntuu ainakin omassa autossa toimivan hienosti. Kun kuumalla moottorin sammuttaa lämpömittarin näyttäessä 95 astetta, jälkijäähdytys lähtee toimimaan hetken päästä ja pyörii pari minuuttia. Kun tarkoituksella antaa moottorin lämpöjen nousta niin, että flekti käynnistyy ja sitten sammuttaa moottorin, jälkijäähdytys toimii hieman kauemmin, parhaimmilaan kuitenkin vain reilu 5min.

                              Itsellä tuo jäähdytyssysteemi on AAN:n imusarjasta johtuen vähän erilainen; syyläri vinossa ja letkutkin vähän pidemmät jne, joten siitä voi johtua tuon 105 asteen anturin "toimimattomuus". Tämä nykyinen anturi vaikuttaa sopivalle, joten sillä mennään. Kannattaa koittaa, hintaa oli se 12e ja rapiat.

                              Comment


                                #16
                                Sitten kun saatte sen jäkijäähyn toimimaan sillä lailla, että se käynnistyy lähes joka kerta kun auton sammuttaa, niin kannattaa varmistaa ettei varashälyttimessä ole jännitevahti päällä. Hälytin nimittäin sitten huutaa joka kerta kun jälkijäähy käynnistyy... ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Taisi tuo jännitevahti olla "laiton" Suomessa eli pitäisi konffata pois käytöstä. Sama juttu kytkentä/poistopiippauksien kanssa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X