Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

SQ5 ratti Q5:seen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • SQ5 ratti Q5:seen.

    Päivää kaikille

    Tietääkö kukaan vastauksia tai apuja ongelmaani.
    Onko mitään keinoa saada SQ5:sen ratti toimimaan 2009 Q5:ssa? Jos pystytte kertoon että etsinkö ratkaisua vai kannattaako luovuttaa väärien osien takia.

    Vanha olisi 4puolanen kilpimallinenMFSW läpyköillä ja uus on pyöreä flat bottom. Uudessa on airbägi 8UO.971.589.J. Oon jo vaihtanut ratin ja sen kaikki napit toimii paitsi...töötti ei toimi oikein tai ei ollenkaan. Ajattelin tän olevan helppo juttu mutta eipä taida. Ratti tuli kaupan yhteydessä joten testaamalla pääsin tähän pisteeseen, jossa...

    - Auto tööttää kun painaa Start ja auto käynnistyy.
    - Jos laittaa virrat eikä käynnistä niin auto tööttää.
    -Lane assist lopetti toiminnan.

    - Koodiksi tuli:
    00889 - Horn (H)
    007 - Short to Ground
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100111

    -Starttiin liittyvä:
    01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time
    008 - Implausible Signal
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01101000

    - Lane assist herjaa nyt:
    00466 - Control Module for Steering Column Electronics (J527)
    013 - Check DTC Memory
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01101101


    - Yllätys yllätys koodi:
    01043 - Control Module; Incorrect Software Version
    000 - -
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100000

    Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti. Nyt jos vielä löytyis vinkkejä tai tekijämiehiä niin pääsisin asiassa eteenpäin.

    Kiitos

  • #2
    Töötti varmaan lähtee toimimaan kun sen töötin pinnin vaihtaa siitä kellojouselle menevästä liittimestä toiseen paikkaan. Jos otat sen liittimen kellojouselta irti kokonaan (ja jätät bägin pois) niin lähteekö se Lane Assist taas pelaamaan?

    Comment


    • #3
      Töötti on vain on-off nappi, eli sulla on todennäköisesti pinnit ristissä. Koodaus ei vsikuta eikä voi vaikuttaa töötin toimintaan.

      Comment


      • #4
        Onko teillä mitään pinnikarttaa olemassa siihen clock spring/kellojousi/slipring puolen liittimeen? Saan ehkä vertailtua orkkisratin liittimiin mutta kyllä tää silti voi ylittää mun taidot ja kohta on airbägi keskellä nenää.

        Jultsu_ Onko odotettavissa jotain lisätietoa (Lane Assist) jos irrotan airbägin ja laitan akun takaisin ilman sitä bägiä testiajelulle?

        Comment


        • #5
          Ei kai kaistavahdin toiminta voi perustua bägin toimivuuteen tai toimimattomuuteen?

          Comment


          • #6
            Mut se et steering columissa on vikakoodit ni voi perustuu.

            Comment


            • #7
              Niin, mitä jos sais sen täyden autoscannin tähän ketjuun, noissa vikakoodeissa kun ei lue että miltä ohjainpurkilta ne on.

              Comment


              • #8
                Saatoin kämmätä sen bägin asennuksen kanssa niin että ne töötin valkoiset jouset ei ehkä ollu toiselta puolelta koloissaan. Ehkä. Vaihdoin ratin takaisin vanhaan ja vähän tutustuin niihin pinneihin. Samalla siinä huomasin toisen maan olevan löysällä liitoksella töötissä. Eli jos mulla oli käynnistäessä töötti toiselta puolen "pohjassa" ja samalla huono kontakti niin onhan siinä mahdollisuus vikakoodiin. Testaan uuden ratin kun päästään pääsiäisestä. Mutta vaikuttaako se vielä Lane Assistiin niin ei ummarra. Alla on koodit mitkä poistu ratin vaihdolla takaisin vanhaan.

                Address 16: Steering wheel (J527) Labels: 8K0-953-568.clb
                Part No SW: 8K0 953 568 G HW: 8K0 953 568 G
                Component: Lenks.Modul H13 0013
                Revision: -------- Serial number: 90304IA5000A4
                Coding: 0000BF
                Shop #: WSC 00150 216 96348
                VCID: 3E792518A903AEB1DB-806A

                Component: E221 - MFL H03 0004

                2 Faults Found:
                02795 - Steering Wheel Vibration Motor (V331)
                007 - Short to Ground
                Freeze Frame:
                Fault Status: 01100111
                Fault Priority: 3
                Fault Frequency: 1
                Reset counter: 224
                [COLOR="Red"]Mileage: 1048574 km[/COLOR]
                Time Indication: 0

                00889 - Horn (H)
                007 - Short to Ground
                Freeze Frame:
                Fault Status: 01100111
                Fault Priority: 3
                Fault Frequency: 1

                Address 5C: Lane Maintain. Labels: None
                Part No SW: 8K0 907 217 B HW: 4E0 907 217 C
                Component: J759 LDW 0030
                Revision: 00H07006 Serial number: 600208B2800016
                Coding: 0003004
                Shop #: WSC 06335 000 00000
                VCID: 2F67085CBE69573940-807A

                1 Fault Found:
                00466 - Control Module for Steering Column Electronics (J527)
                013 - Check DTC Memory
                Freeze Frame:
                Fault Status: 01101101
                Fault Priority: 3
                Fault Frequency: 1

                Comment


                • #9
                  Kyllä se tööttiin vaikuttaa se rattiakselin ohjainlaite. Joko sinulla on softaversio väärä poksissa tai ohjainlaite ei tue tuota rattia. Huomasin itsekin että töötti on poissa pelistä niin kauan että kaikki toimii. Se ei riitä välttämättä että johdotus on oikein. Näyttäisi viittaavan tuohon ohjaimen suuntaan nuo viat.

                  Mitä kaikkea vaihdoit?
                  Mitä ominaisuuksia oli uudessa ja vanhassa ratissa?
                  Jos vaihdoit ohjainlaitteen, mitkä oli vanhan ja uuden osanumerot?

                  Edit: Eli töötti siis toimii ja koodi lähti pois. Ratissa itsessäänhän sekä bägissä ei ole älyä minkään vertaa, joten ratin sisäinen johdotus ja ohjainlaitteen koodaus voisi olla syytä tarkistaa, sekä liukurenkaan pinnit että on kunnossa.
                  Viimeksi muokannut LauriJT; 16.4.2017, 07:07.

                  Comment


                  • #10
                    Vaihdoin vuodelta 2009 olevan (8PO 419 689 A4PK) nelipuolaisen, rattivaihteilla toimivan MFSW:n ja tottakai samassa lähti sen airbag (8R0 880 201 C6PS). Tilalle 2014 vuoden SQ5 ratti (8R0 419 091 AG) ja sen airbägi (8V0 880 201 L6PS 07S).

                    En vaihtanut muuta ja kaikki ratin napit toimi (pl. INAV) aina vaihteisiin asti. Toiminnallisuuksista katos töötti ja lane assist. En siis koskenu steering ECU:un tai liukurengas-kellojouseen, jossa mun mielestä oli kaikki pinnit kiltisti rivissä. Liittimet oli erilaiset mutta riittävän samanlaiset.

                    Voiko sitä ECU:a jotenkin päivittää itse, jollakin vähemmän tunaroivalla vai pelkästään marmorilla? Vai onko tilanne tyypiltään: "Vaeha kaapeli, vaeha boksi..."? Vielähän tässä on avoimena tehtävänä todistaa että jos se ratin airbägi töötteineen olis kunnolla paikallaan niin vieläkö startatessa törähtää. Laitan kuvia tuohon alle.

                    Comment


                    • #11
                      Tuossa on pieni kollaasi. Ratilta tulevat liittimet muuttu myös. Vanhassa 6 johtoa ja uudessa 3 johtoa.
                      https://www.dropbox.com/s/gz2h01ohs5...Ratit.jpg?dl=0
                      Viimeksi muokannut nixonix; 16.4.2017, 12:57. Perustelu: Edit

                      Comment


                      • #12
                        Jaha. Näissä nähtävästi on kaikki elektroniikka nyt liukurengaspaketissa? Mikäli liukurenkaassa, niin johdotuksen ratin sisällä voisi tarkistaa että meneekö töötin ja samalla muidenkin johto samaan pinniin kummassakin liittimessä, mikäli et näitä ole vielä tarkistanut. Lane assistin luulisi ennemmin liittyvän liukurenkaaseen ja sen kalibrointiin kuin rattiin itseensä. Ei taida varsinaisesti softaversiosta ollakaan kiinni kerta ratin ominaisuuksia on samat/vähemmän kuin ennen. Ja muutenkin kun kaikki muu siis toimii niin melkein pistäisin jo johdotuksen piikkiin. Vanhaa johtosarjaa ei taida pystyä käyttämään uudessa ratissa?
                        Viimeksi muokannut LauriJT; 16.4.2017, 16:22.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt on ratti paikoillaan. Ekalla kerralla amatöörinä asensin todennäköisesti airbagin huonosti, eikä töötin kaikki jouset osunut koloihin (4kpl). Se käynnistettäessä kytki ittensä irti kun oli töötti pohjassa valmiiksi. Kaikki rattinapit toimii nyt, pl. iNAV jolle ei ole käyttöä.

                          Lane assist heittäytyy failiin uudella ratilla. En ymmärrä että miten se perhanan suristin voi tajuta että ratti on vaihtunu koska liukurengas on pysyny vanhana. Onkohan VCDS-puolella jotain tehtävissä? Muutakin kuin ominaisuuden pois kytkeminen?

                          Comment


                          • #14
                            Teitkö ratinasentoanturille sopeutuksen VCDS:llä?

                            Comment


                            • #15
                              En. Kerro lisää aiheesta.

                              Comment


                              • #17
                                Tässä taitaa olla periaatteellinen ero järjestelmien toiminnassa. Pre-FL Q5:ssä ratin värinämoottori on ratissa, ja Faceliftissä taas sähkömekaaninen tehostin hoitaa myös värinämoottorin virkaa. Voi siis olla, että et saa uutta rattia toimimaan lainkaan kaistavahdin kanssa.

                                Comment


                                • #18
                                  Tuo selittääkin sitten kaiken. Oletin drive selectin myötä sen olevan siellä tehostimen paikkeilla. No. Aktiivinen kun se kaistavahti ei ole, niin eipä sille suurta virkaa ole. Onneksi lane - ja side assistit on erilliset. Taidan jättää tämän haasteen tähän nyt.

                                  OFF TOPIC:
                                  Seuraavana haasteena olisi oikukas automaattiloota ja siihen vikaan perehtyminen. Saako tavallinen tallaaja mistään huoltomanuaaleja ja räjäytyskuvia ymmärryksen lisäämiseksi? Aikanaan oli html-pohjainen netissä mutta maailma lienee muuttunut.

                                  Comment

                                  Working...