Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic ohjelmointi/DSP pois päältä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronic ohjelmointi/DSP pois päältä

    Hei,

    koodasin tuossa jokin aika sitten tipronic -vaihteistosta tuon DSP:n (Dynamic Shift Program) pois. Ohjeet löyty täältä:

    http://www.audipages.com/Tech_Articl...nsmission.html

    Itsellä siis -98 A8 ja koodiksi tuli 00011 (aikaisemmin 00001). Nyt vaihteisto ei opi huonoille tavoille hiljaa körrytellessä, eli toimii kuten ns. vanhat automaatit. Mielestäni huomattava parannus, kun vaihteisto ei opettele vaan toimii säännöllisesti samalla tavalla.

    Lisäksi hillitsi momentimuuntimen lukon ylimääräistä arpomista auki- ja kiinni-asennon välillä.

    Jos on ratissa nappivaihteet, niin jollakin koodilla nekin on mahdollista saada aina aktiiviseksi.

    #2
    Jos on ratissa nappivaihteet, niin jollakin koodilla nekin on mahdollista saada aina aktiiviseksi.
    Kyllä on ja myös siten, että ovat toiminnassa vain kun käsivalintapuoli on kepistä valittuna. Itse koodasin C5:n toimimaan noin, kun alun perin ne oli toiminnassa koko ajan. Oli jokseenkin ärsyttävää kun risteyksissä rattia kääntäessä osui niihin vaihdevalitsinnappeihin ja tuloksena oli usein vaihto pienemmälle vaihteelle.

    Comment


    • #3
      Onko miten toiminut, oli ajatus tehdä sama.

      Comment


        #4
        Oikein hyvin.

        Comment


        • #5
          Mukava kuulla, säästääkö tämä itse askia mitenkään vai onko vain pirteämpi kaasuun? Onko sulla mielipidettä hyödyistä ja haitoista?
          Viimeksi muokannut Killeri; 5.3.2019, 17:01. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


            #6
            Ei säästä ja hyödyt sekä haitat riippuu ihan siitä, tykkääkö DSP:stä vai ei. DSP pyrkii mukauttamaan vaihteiston toimintaa ajotavan/ -olosuhteiden, tieprofiilin yms. mukaan eli silloin tapahtuu vaihteiston ohjelmistossa "oppimista". Ihan käytännön esimerkkinä voisi mainita ajotavan ja miten DSP huomioi sen. Jos tykkää ajella hyvin rauhallisesti, niin vaihteisto alkaa pikkuhiljaa mukautua sellaiseen ajotapaan ja vaihdot tulee pehmeämmiksi, tarjotaan isompaa vaihdetta aikaisemmin ja vastaavasti pienempää vaihdetta myöhemmin. Ja sitten kun haluaa rivakkuutta, niin vaihteistolta menee hetki ymmärtää että nyt todellakin halutaan mennä eikä meinata.

            Itse tykkään siitä, että vaihteisto toimii koko ajan samalla tavalla, siksi DSP on minun autosta kytketty pois.

            Comment


              #7
              Miten kovilla kierroksilla loota vaihtaa vaihteet DSP poistettuna?

              Tuolla Audipagesin ohjeessa luki että tietyllä koodilla ykkösellä mennään rajoittimelle asti, riippumatta kaasun asennosta. Se ei kuulosta kovin mukavalta.

              Comment


                #8
                Joo, sen saa koodattua niinkin, että isommalle vaihto tulee vasta rajoittajalla. En pidä sitä kovin sopivana tavan tieliikenne käyttöön. Vaikka DSP onkin pois päältä, niin kyllä TCU silti säätää vaihtokohtia sen mukaan mikä on kaasupolkimen asento. Rauhallisella kiihdytyksellä oma 5HP19 tarjoaa vitosen about 80 km/h ja jos kiihdytetään rivakahkosti niin silloin noin 120km/h. WOT kiihdytyksessä mennään sitten rajoittajalle ennen kuin vaihto tapahtuu isommalle pykälälle.

                Comment


                • #9
                  Kiitos, että jaksoit vastata! Kumpaa koodia sitä nyt laittais 00011 vai 00012? Oma auto siis käyttöönotettu vuonna 1999, mutta facelift-malli.

                  Comment


                    #10
                    Aamulla töihin ajellessa tarkkailin vaihtokohtia:
                    1.->2. 20 km/h + lukko päälle
                    2.->3. 30km/h + lukko päälle
                    3.->4. 50km/h ei lukkoa
                    4.->5. 80 km/h ei lukkoa
                    5. 100km/h lukko päälle

                    Tämä siis C5 BiT + 5HP19, DSP koodattu päältä pois.
                    Viimeksi muokannut jannekk; 6.3.2019, 13:37. Perustelu: Edit: lisätty auto

                    Comment


                      #11
                      Siis jos DSP on pois niin ei pistä turbiinilukko 50/80 nopeuksissa tasakaasulla?

                      Comment


                      • #12
                        Mikä auto ja mikä moottori?

                        Comment


                        • #13
                          Kokeilen tänään 00011 ja palaan asiaan.

                          Muokkaus:
                          Ajo on tosiaan enemmän dynaamista, hyvät vaihtokohdat ym. Ainoa seikka minkä otin huomioon oli se, että motarilla kaarevaan yläramppiin teki vaihdon neloseen, sitten vitoseen ja kaaressa neloseen eli DSP olisi varmaan tässä tilanteessa pitänyt tuon nelosen tai vitosen, luultavasti. Tai sitten olisi pitänyt ajaa lujempaa.
                          Viimeksi muokannut St. Petersburg; 7.3.2019, 06:27.

                          Comment


                          • #14
                            Onnistuuko tämä myös A6 4F:n kanssa?
                            Koodi tällä hetkellä 0000001.

                            Comment


                            • #15
                              Kellään ei kokemusta tästä?
                              Viimeksi muokannut Killeri; 20.3.2019, 17:25. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                              Comment


                                #16
                                Ei tietääkseni onnistu 6HP19A laatikkoon, eikä löydy tahoa joka ohjelmoisi kyseistä laatikkoa.

                                Comment

                                Working...
                                X