Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ECON-napin käyttö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ECON-napin käyttö?

    Käytättekö tuota nappia päällä oikein koskaan? Polttoainesäästöt nyt eivät hurjat ole, mitättömät, kiinnostaa lähinnä onko tuon käyttämisestä haittaa / hyötyä ilmastoinnin kunnossa pysymisen kannalta?

    Eli tilanteet kuten viileä kesäyö, kevät ja syksy pl. sateiset kelit, onko mitään järkeä pitää ilmastointia päällä? Alle 5C kompurahan ei edes käynnisty oli tuo econ sit on tai off. Automaatio kun toimii ilmankin kompuraa; ainut haitta joka tulee mieleen on että jos lämpötila on "korkeampi" eli jotain 15-20C niin tulee aavistuksen isompi ilmavirtaus, joka pölyttää sitten sisätiloja heh.. Helteillä econ tietenkin nostaa ilmanvirtauksen huippuunsa.. Entä kärsiikö laitteisto jos matkan aikana tuota nappailee on ja off? Jostain taas luin että vaikka ilmastointi oiskin päällä eli econ ei kytkettynä niin kompura ei kuitenkaan ois koko ajan päällä? Eli tuo on off nappailu ei sinänsä kuluttais paljonkaan laitteistoa?

    #2
    Eihän kompura oli missään tapauksessa koko ajan päällä. Se ylläpitää vain riittävä järjestelmäpainetta. Ainakin vanhemmissa ECON-asennossa ilmastointi ei ole päällä, lämpötilaa säädellään mutta vain niin pitkälle kuin se ilman kompuraa on mahdollista.

    Comment


      #3
      Minä kun en mitään ymmärrä niin miten eroaa 1. kompura pois päältä ja 2. koko ilmastointi pois päältä? Eli jos koko ilmastointi on pois päältä - econ kytkettynä - niin meneeko joku kanava pois käytöstä vai loppuuko vain kylmäaineen virtaus vai miten?

      Comment


      • #4
        Meillä ei kosketa mihinkään muuhun kuin lämpötilaan, eli laite on AUTO-asennossa kesät talvet... Kaikki bensat se auto on kuitenkin tähän saakka polttanut mitä sinne on laitettu ;)

        Comment


          #5
          ECON-asennossa kompressoria ei käytetä eli kylmää ei tule. Muuten järjestelmä toimii AUTO-asennon tapaan.

          Comment


          • #6
            Eli ECON namiska vaikuttaa sillä tavalla että: kompressori joka tuottaa paineen ILMASTOINTI järjestelmään, ei ECONOMY asennossa toimi. Eli järjestelmä ei tuota kylmää ilmaa!
            Joten laitteisto toimii silloin pelkkänä tuulettimena.
            Josta on ainoastaan se hyöty että, bensaa palaa hiukan vähemmän, riippuen kompuran ottamasta tehosta.
            Joten tuskin on mitään järkeä pitää ECON asennossa, ellei sitten satu kondenssiveden poistoputket olemaan tukossa :)

            PS:ilmastointi pitää, varsinkin sateella ikkunat huurtumattomina.

            EDIT:hidas!

            Comment


            • #7
              Muuten pidän kylmästöintiä Auto-moodissa Econ pois, mutta muistaessa, viitsisessä ja jaksaessa sammutan kompuran (eli Econ päälle) muutaman kilsan ennen määränpäätä, jotta ilmanvaihto ehtii kuivua ilmastoinnin kondenssivedestä ja haisevat bakteerit eivät saa kasvualustaa.

              Econin laitan myös päälle ikkunat auki ajellessa, ei taida kompurassa kuitenkaan potku riittää koko maapallon viilentämiseen.

              Comment


                #8
                Jostain muistelisin lukeneeni, et talvella konehuoneessa (diesel) oleva sähkövastus heittäis toiminnan pois ECON-nappia painettaessa. Voi olla, et muistan väärin...

                Comment


                  #9
                  Muistat oikein, asiasta on mainittu käyttäjän käsikirjassakin.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
                    Meillä ei kosketa mihinkään muuhun kuin lämpötilaan, eli laite on AUTO-asennossa kesät talvet
                    Kuin myös. Joskus tarvitaan tuulilasille normaalia enemmän ilmaa, mutta nämä ovat aika poikkeustapauksia.

                    Eikös sitä sanota, että ilmastointi on silloin hyvä, kun sen toimintaan ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota?

                    Comment


                      #11
                      Toimiihan se ilmastointi ilman kompuraakin, eli pyrkii säätämään kabiinin lämpötilaa tavoitearvoon. Ja onnistuukin jos ulkoilma on riittävän viileää. Toimii siis ns. älykkäänä tuuletuksena, eli minusta voi puhua että ilmastointi on päällä, vaikka kompressorin magneettikytkin olisikin vapaalla. Painamalla 'OFF'-nappia ilmastointi ei ole päällä.

                      Käsittääkseni järjestelmässä on "painehystereesi", eli kompressori pyrkii pitämään kylmäaineen paineen raja-arvojen välissä. Jos painetta on liikaa ei kompressori pyöri mukana ja jos se ei kykene saavuttamaan tavoitepainetta, kytkeytyy kompressori pois päältä.

                      Comment


                      • #12
                        Eikös sitä sanota, että ilmastointi on silloin hyvä, kun sen toimintaan ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota?
                        Näin se menee. Ja jos joskus tarttee tuulilasille enemmän puhkua (tähän mennessä vain pikkupakkasilla kun lasi on ohkaisessa jäässä), niin siihenkin löytyy oma nappinsa, ei tartte ilmastoinnisa alkaa räpeltämään :)

                        Comment


                          #13
                          ECON nappi off asennossa auton lämmityslaite toimii siis niinkuin vanhoissa ilmastoimattomissa autoissa?
                          eli kylmällä tulee ulkoilman lämpöstä ilmaa ja lämmin asennossa läpät ohjaa enemmä ilmaa lämppärin läpi?
                          olenko oikeassa?

                          Comment


                            #14
                            ECON nappi off asennossa
                            Eli valo ei pala? Niin ei?
                            Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:16.

                            Comment


                              #15
                              ECON namiska pitää nimenomaan olla painettuna, että ilmastoinnin kompura ei ole käytössä. Se päällä et saa siis ulkoilmaa kylmempää sisään. Muuten toimii ihan samoin kuin normaalissa AUTO-tilassa. Tulee käsittääkseni sanasta economy eli taloudellisuus.

                              Comment


                              • #16
                                Profiilissa näkyvässä Audi mallissa ihmettelin, kun auton käynnisti kylmänä niin sähköflekti lähti samantien päälle.

                                Kaveri vihjas Volkkarikokemuksillaan, että kokeilepas painaa ilmastointi pois päältä (econ) napista ja sähköflekti sammui samantien.

                                Eli vaikka onkin viileä ilma jo valmiiksi niin tuo sähköflekti silti alkaa ilmeisesti tavallaan viilentämään tuota ilmastoinnin kennoa ja äkkiä näin

                                maalaisjärjellä päätellen niin eiköhän tuo syylärikin siinä samalla saa oman osansa joten se myöskin hiukan hidastaa nesteiden lämpötilannousua...tämä siis mutuna :D

                                Comment


                                  #17
                                  Sitä vartenhan autossa on termostaatti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olen pahoillani jos meni väärään osioon tämä postaus, mutta en nyt tähän hätään keksinyt parempaakaan :D

                                    Eli osaisiko joku sanoa että mikä on kuvassa näkyvän off-nappulan tarkoitus tässä autossa? Kuva:

                                    https://imgur.com/a/dukFHrP

                                    Tuo ECON:in alapuolella siis. Auton ohjekirjassa tuon tilalla on jokin toinen sisäilmankierron nappula, eikä netistä löytynyt yhtään mitään tietoa että mitä tuo offin pitäisi tehdä.

                                    Olettaa voisi että se sammuttaisi(?) koko puhallinlaitteen, mutta kun painan sitä niin mitään ei käy. Valo kyllä syttyy tuohon nappulan vasempaan yläkulmaan mutta mitään funktiota ei käy.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä sen siitä pitäis sammua. Eli ajaa läpät kiinni ja puhaltimen nollille.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos auto on vm. 2002 se on sitten facelift-malli ja OFF-nappia ei pitäisi olla, vaan sen tilalla on automaatti sisäilmankiertonappi. Ainakin Suomi-autoissa ollut näin. Pre fl:ssä on OFF-nappi joka sammuttaa koko laitteen.
                                        En tiedä miten sammutetaan fl:ssa. Voiko olla että ohjauspaneli on vaihdettu?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei ole tietoa onko paneeli vaihdettu. Auto on suomi-auto kylläkin. Tässä saan laitettua tuon laitteen kiinni silleen että painan vain tuosta puhallustehosta tehot nollille, niin menee tuo ilmastointipaneeli ns. kiinni. Mutta tuo off-nappula ei kyllä mitään tee. Testasin myös tuota econ nappulan yläpuolella olevaa sisäilmankiertoa mutta tuntuu ettei siitäkään tapahtunut mitään, ainakaan puhalluksen "voima" ei muuttunut yhtään mihinkään kun painoin sitä, kaikissa aikaisemmissa autoissani on puhallus ikäänkuin voimistunut kun on laittanut sisäkierron.. tiedä sitten.
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 8.10.2020, 21:28. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                          Comment


                                            #22
                                            Paneeli on vaihdettu, näkee kuvasta. Vanhemmissa on kova muovinen pinta (tummempi kuvassa), kun uudemmissa on se ikävästi kuluva pinnoite, joka kuvassa näkyy ympäröivässä kehyksessäkin. Off-nappi siis oikeasti ohjaa tässä automaattista sisäkiertoa (päälle/pois).

                                            Comment


                                            • #23
                                              Okei, no tämä selittää jo paljon! Kiitos tiedosta. Sitten kun vielä keksimi että miks tuo sisäilmankierto (econ yläpuoleinen nappi) ei tuntuisi tekevän mitään myöskään. Nää on näitä ?
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 8.10.2020, 21:29. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Veikkaisin että jos tuo paneeli on vaihdettu, niin tuon ilmastoinnin johtosarjan pinnit voi olla vähän eri kohdissa, mitä tuossa paneelissa pitäisi olla. Eli tuo sisäkierron ja off-napin johdot ei välttämättä osu oikein. Mutta jos näin on, niin niiden oikeiden pinnien etsiminen vaatisi pientä perehtymistä ja vertailua oikeanlaisen paneelin kanssa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos paneeli on vaihdettu toiminnot on samoja joten pinnijärjestyksessä ei ole eroa kun tuo aut.sisäilmankierto on ON/OFF tyylinen joten luulisi kun painaa sitä se laittaa sen päälle ja ledi syttyy. Melko varmasti jos katsoo VCDS:llä antaa vikakoodia anturista joka on näin vanhassa autossa ehtopuolella tai jopa rikki..

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X