Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tyhjäkäynti ja ilmastointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tyhjäkäynti ja ilmastointi

    Tsau.

    Sellanen pikku "ominaisuus" on kotterooni vm.2003 A4:een tässä parin viime viikon aikana ilmestynyt, että toisinaan esim liikennevaloihin pysähdyttäessä tyhjäkäynti "käväisee" alemmilla kierroksilla. Tätä ei tapahdu siis kuin satunnaisesti. Aiheeseen liittyy myös sellainen, että muutaman kerran on ilmastoinnin näyttöruudut ikäänkuin buutanneet, eli välähtäneet pieneksi hetkeksi sammuksiin ja taas takaisin päälle. En ole varma liittyvätkö nämä kaksi oiretta toisiinsa, mutta ainakaan joka kerralla kun kierrokset käväisevät alamaissa tätä näyttötaulujen vilahtamista en ole havainnut. Mitäköhän tällainen voisi olla ja onko jollakulla muulla samanlaisista oireista kokemuksia?

    -Potkuri-

  • #2
    Samaisesta asiasta pitä just myös kysästä.

    Tyhjäkäynnilllä kun laittaa ilmastoinnin päälle, kierrokset pumppaa muutamaan kertaan 900-500rpm välillä, lakkaa kyllä sitten hetken päästä. Ei varmaan pitäisi noin paljon moottorin käyntiä heilutella ilmastoinnin päällelaitto?

    Ja toinen asia. Tyhjäkäynnillä ahtomittari näyttää -0,6bar. Ilmastoinnin kun laittaa päälle mittarin neula nousee -0,5bar. Eikös sen pitäisi olla toisinpäin?

    Semmonenkin kumma asia on ollut, että välillä tuntuu auto kulkevan paremmin ilmastointi päällä, kun aina ennen se on toisinpäin ollut, ja pitäisikin olla :)

    Comment


      #3
      Ja täällä kanssa!

      Taajamaan tullessa, kun pysähtyy liikennevaloihin, niin tyhjäkäynti sakkaa hetkiseksi.
      Näytöt ei kylläkään sammuile. Liittyneekö ilmastointiin?

      Comment


      • #4
        Samaa asiaa sivuten. Kun käynnistää auton ilmastointi päällä, niin tuntuuko kellään muulla kaasupolkimessa "nykäisy" eli poljin painuu pikkaisen aivan kuin joku painaisi sitä?

        Comment


        • #5
          Eiköhän kysymys lienee siitä, että ilmastointi antaa aika ison kuorman moottorille. Minun 2,8i V6 koneen käyntiäänikin muuttuu kun kompuran lyö päälle vaikka vääntöä ja voimaa pitäisi olla.

          Kaverin vm2000 pikkufiestassa kiihtyvyys katoaa jos ilmastointi on päällä ja sen voi pitää päällä oikeastaan vain matka-ajossa.

          Liikennevaloissa auto asettuu ensin perustyhjäkäynnille mutta se ei riitä ilmastoinnille ja automatiikka "pelastaa sammumiselta" ja nostaa kierroksia kuorman kattamiseksi. Ihan normaalia. Näin sen pitää toimiakin. Se että ilmastointi syö 0,5-2 litraa sadalla lisää ei ole sattumaa. Jos se käy niin matalalla että mittarit pimenee (auto on melkein sammunut kun virta-avaimesta kääntäisi) niin vapaa-tyhjäkäyti voi olla jo lähtöön liian matalalla.

          Jos tyhjäkäynti pumppaa edestakaisin niin se ei kuulu asiaan.

          Comment


          • #6
            Täällä myös samat oireet. Kun painaa econ-napin pohjaan, eli sammuttaa kompuran, niin tyhjäkäynti tasaantuu heti. Ilmastointi huollatettu vuosi sitten, joten siellä ei pitäis olla vikaa. Talvella tätä ei esiinny, joten eikö lie aivan normaalia?

            Comment


              #7
              Se että ilmastointi syö 0,5-2 litraa sadalla lisää ei ole sattumaa
              Tämä on totta. Muistan erään tapauksen, jossa ihmeteltiin Mustangin hyytymistä maantieajossa aina silloin tällöin. Kun asiaa oli tuloksetta tutkittu päiväkausia, niin auto ajettiin dynamometrille. Dynossa tehtiin sellainen huomio, että kun ilmastoinnin kompressori käynnistyi, niin tehoja hävisi noin 17 hv:n verran.

              Eräs kylmäkonemies totesikin, että kompressori ottaa tehoa helposti 10-15 hv. Että kyllä tuolla kompressorin käynnistymisillä on vaikutusta moottorin tyhjäkäyntiin ja myös kulutukseen.

              Comment


              • #8
                Itse olen ymmärtänyt asian niin, että noin sen pitääkin toimia. Juuri niin kuin "Pennivasara" asian ilmaisi...

                Mulla kans nytkähtää kierrokset ku painaa lumihiutaleen kuvaa, ensin vähän alemmas ja sitte nousevat . Mutta ei se kyllä semmosta jatkuvaa "humpaamista" tee.

                Ja mun 1.8T:ssä joutuu painamaan kaasua pikkasen enemmän jos haluaa kiihdytellä ilmastoinnin ollessa päällä. En ole tästä huolestunut, koska olen ymmärtänyt niin, että tämä kuuluu asiaan...

                Comment


                • #9
                  Kyllä sen ihan persdynossa tuntee ainakin tuossa meidän vajaavetoisessa ja vajaatehoisessa kun ilmastoinnin ottaa pois päältä.
                  BTW, ilmastointi lisää sopan kulutusta puolisen litraa tunnissa, eikä suinkaan /100km.
                  Tuulilasi joskus tutki tuota ilmastoinnin tuomaa lisäkulutusta Nissan Almera Tinolla ja sai tulokseksi tuon mainitsemani. Toki se on vähän autokohtaista mutta en missään tapauksessa usko yli litran/tunti menevän.

                  Comment


                    #10
                    Kompurahan ei pyöri jatkuvasti ja nykäsy tulee, kun kompura menee päälle / pois.
                    Mulla oli vanhassa moottorissa / kompurarassa (typ89 / 7A) jotain vikaa, ilmeisesti kompuran kytkin oli jumissa tai ecu ei saanu tietoa ilmastoinnin päälläolosta, tjsp. Kesken kiihdytyksen esim. kakkosella nykäs julmetusti aina, kun kompura meni päälle / pois. Uuteen koneeseen ei ilmastointia edes mahdu, joten onglema ratkastu, ja kuumassa autossa istutaan.

                    Comment


                    • #11
                      Ilmastoinnin lisäämä kulutus ei ole aina vakio, vaikkakin ehkä tuo litraa/tunnissa on parempi tapa ilmaista asia. Kuitenkin kun sitä kulutusta tulee muutenkin mitattua l/100km, on ehkä helpompi vertailla myös ilmastoinnin tuomaa lisäkulutusta sen kanssa. Audin 2.8 V6 moottoriin kulutus lisääntyi maantieajossa noin 1l ja kaupungissa 2l.

                      Kompuran kytkeytymisen tiheyskin tietysti osin riippuu pyydetystä sisälämpötilasta, tai onko käytössä esimerkiksi joku economy-toiminto vai ei. Se että se vaikuttaa tyhjäkäyntiin on ihan normaalia, ja jos auto meinaa sammua niin silloin esimerkiksi likainen isv jne. voi olla tähänkin osasyynä. Tehoa tuollainen kompura kuitenkin ottaa moottorilta aika reippaasti, sehän on selvä.

                      Comment


                      • #12
                        Onko arvauksia mikä 1.8t:ssä sitten saattaisi olla osasyynä kierrosten pomppimiseen ilmastoinnin päälle kytkettäessä ilmenevään kierosten humppaamiseen, kun tuossa ei ISV:tä ole? Imu/ahtovuotoja ei ole.

                        Comment


                          #13
                          Ilmastointi luultavasti ilmoittaa moottorinohjaukselle, että "minä käynnistyn", jolloin boksi tietää lisätä kierroksia valmiiksi. Jos tuota tietoa ei tule, niin "boksi ei ole sitäkään kompuran kytkeytymistä odottanut ja se tulee sille täytenä yllätyksenä".

                          Hieman kyllä vaikea taas uskoa, koska tuo tarkoittaa, että väliltä on johto poikki tai kosketushäiriö, ECU rikki tai ilmastoinnin ohjausyksikkö rikki. Kaikki on tietysti mahdollista.

                          Comment


                            #14
                            Kuinka suuri/suuria nykäyksiä teillä tulee kun ajelee esim. tasasta satkua maantiellä. Välillä tulee semmosia nykäyksiä et ihan vaihti saattaa vähän tippua ja kun kompura menee pois päältä niin nopeus lähtee nousuun. nopeus muutookset ei nyt niin suuria ole, eikä sillee häiritse. Kunhan utelen. Putsaus/huollolla vähemmän nykimistä? Ainakin kuvittelisin näin, koska on paremmat kylmäaineet niin kompura kävis vähemmän.

                            Nimimerk. "Nappi-ilmastointi"

                            Comment


                            • #15
                              Nappi ilmastointi juuri tuossa kuutosessa tuntuu olevan pahin. Motarilla kun kompura menee päälle, tippuu vauhti (vain vähän, mutta sen kyllä huomaa). Valitettavasti kyseessä on ominaisuus, eikä siis vika.

                              Comment


                              • #16
                                Katsokaapas mitä kone tuottaa tehoja tyhjäkäynnillä, ei ole kovin mainittava lukema. Kompura kaappaa todella suuren osan koneen tuottamasta tehosta tyhjäkäynnillä, ja kompurahan menee magneettikytkimellä aika tiuhaan tahtiin päälle ja pois tarpeen mukaan. Tyhjäkäyntiä pyritään vanhoissa tasaamaan esim. sytytyksen ajoitusta säätämällä, uudemmissa ruiskun ohjauksella. Joka tapauksessa tyhjäkäynnin tasaus ei ole niin nopeaa etteikö tuota kompuran päälle/pois menoa huomaisi. Aivan normaali ilmiö tuo kierrosten vaihtelu ainakin bensakoneessa, kulutuksen kasvu kaupunkiliikenteessä (alhaisia kierroksia ja tyhjäkäyntiä) on suhteellisesti maantieajoa korkeampi ilmastointia käytettäessä.

                                Comment

                                Working...
                                X