Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahdot katosi, vikakoodi N75:ltä ja polttaa sulaketta 34

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ahdot katosi, vikakoodi N75:ltä ja polttaa sulaketta 34

    Tervehdys!

    Toissapäivänä olin auton kanssa pesulla ja nosturilla nitkuttelemassa niveliä. Takavakaajan pystytangot menee vaihtoon, kiitos kysymästä. Auto oli kuivien hommien ajan CTEKin päässä, kun on ollut Eberiä ja lyhyttä ajoa viime aikoina.

    Kotiin ajellessa kuitenkin huomasin, että ahtoäänet on kadonneet ja voimaakin puuttui. Kävin sitten eilen lukemassa koodit ja tulos oli P1547 Ahtopaineenrajoittimen magneettiventtiili: oikosulku maadoitukseen (staattinen).

    Mittasin itse venttiilin ja vastus oli luokkaa 27 ohmia. Naksuttelut on toistaiseksi jääneet vielä tekemättä, kun näin alustavasti venttiili vaikuttaisi ehjältä? Katsoin myös sulaketaulua ja moottorielektroniikan sulake 34 oli palanut, vaihdoin ja paloi uudestaan. Varoitusvaloja ei ole syttynyt ja moottori toimii ihan hyvin noita ahtoja lukuunottamatta.

    Johtosarjaa siis syytä tutkia seuraavaksi? Mitenkäs sitä kannattaa lähteä korjaamaan, jos vika on keskellä johdinta tai liittimessä, josta piuhat ilmeisesti toisinaan irtoilee?

  • #2
    Jos on irtoilevat liitinpinnit, niin uutta tilalle. Johtosarjan voi korjata monella tapaa. Sopivassa paikassa, hyvin tehtynä, kolvaus on paras.
    Mulla on noita liittimiä ja pinnejä hyllyssä, johtosarjakorjauksetkin onnistuu.

    Comment


    • #3
      Tuli tutkittua tuota johtosarjaa vielä valoisan aikaan ja siellä näytti kaikki olevan kohdallaan. Poltti edelleen sulakkeen kunnes huomasin, että tällainen herra oli kääntynyt tuonne ahtoputken alle.

      Eli kuvassa keskellä tarkkana oleva johdonpätkä näyttää tulevan jostain koneen takaa ja sen kontakti sai sulakkeen palamaan. Onkohan kyseessä viereiseen N249:n liittimeen yleensä tuleva johdin?

      Sen verran koeajolla vielä huomasin, että jarruttaessa ja vilkkua käyttäessä ajovalot himmaa ihan hitusen. Täytyy melkein ajaa näin pimeän aikaan, jotta sen huomaa, mutta ei kuulu asiaan. Jännite akun navoista mitattuna oli levossa 12-12.2V ja tyhjäkäynnillä melko tasaiset 14.05. Valot, sumuvalot, radio ja takalasin lämmitin oli päällä käynnissä koestaessa. Käykö miehen tie akku- tai laturikauppaan, vai onko syytä perehtyä auton maadoituksiin?

      Comment

      Working...
      X