Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin rele räkyttää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin rele räkyttää

    Kummaa releen nakutusta kuuluu, kun kuumalla ilmastointi päällä ja auto paikallaan. Säksättää todella tiheään ja kompressori ei tiedä olisko päällä vai ei. Ääni kuuluu ajoittain, ei jatkuvasti. Ajon aikanakin joskus kuuluu samanlaista säkätystä.

    Joskus käynnistäessä mittarissa oleva lämpömittari näyttää jotain -40, mutta kuitenkin sekunnissa parissa löytää oikean lämpötilan. Ilmastointi huollettu äskettäin ja raitisilmasuodatin vaihdettu.

    Missä vika? Onko joku lämpötila-anturi hajallansa vaiko rele sökö? Kompressori ehkä vetelee viimeisiään?

    #2
    Mittariston lämpötilanäyttö ja ilmastointi tietääkseni ottaa ulkolämpötilatiedon samalta anturilta (puskurin takana). Ilmastointihan menee pois päältä jos lämpötila laskee alle 2C. Jos anturissa on huono kontakti, niin saattaa välillä näyttää miinusta ja pistää ilmastointia pois päältä. Hyvällä tuurilla jossain liittimessä huono kontakti tai rele rikki.

    Kannattais kuitenki ekana lukee ne vikakoodit. Onnistuu myös ilmastoinnin näytöstä. Linkki ohjeisiin

    Comment


    • #3
      Vika sen kuin pahenee. Vikakoodina ilmastoinnin näytöltä 18.3. Välillä raitisilmapuhallin sammuu ja silloin koodiksi muuttuu 18.1. Jos vehettä pitää täysillä, niin se ei sammu, mutta selvästi välillä puhallusteho pienenee. Ei kai tuo puhallin voi vuodessa hajota??

      Comment


      • #4
        No niin. Savut tuli hyttiin. Ilmastoinnin ohjainlaite pimeni. Ilmeisesti kärähti vanhuuttaan. Vai voiko joku relevika tai muu polttaa sen?

        Mikähän sen varaosakoodi mahtaa olla ja mitä mahtavat maksaa? Onnistuuko sen vaihtaminen itse vai onko parempi viedä korjaamolle? Onko kellään kokemusta tämmösestä ongelmasta?

        Comment


          #5
          Noi vikakoodithan oli siis puhaltimesta, ensin 18.3 = ajoittainen häiriö ja 18.1 = jatkuva vika. Oiskohan nyt puhaltimen moottori oikosessa tai laakeri jumissa ja polttanu sulakkeen, en tiiä onko koko ilmastoinnin sulake samassa kuin puhaltimen, jos on niin ois voinu sen takia mennä ohjainki pimeeks.

          Varmaan kanattaa eka kattoo se puhaltimen moottori ja sulakkeet ja sit vasta se ohjainyksikkö.

          Puhaltimeen vissiin pääsee käsiks hanskalokeron takaa, ei paha homma.

          Ohjainyksikkökin on helppo vaihtaa. Ympäriltä eka paneeli repäsemällä irti ja sielt paljastuu ohjainyksikön ruuvit. Sit vaan takaa liittimet irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

          Comment


          • #6
            Tuo puhallin on moottoritilassa. Sitä ei saa irti kovin helposti, ainakin viime kesänä ammattimieheltä meni 3-4 tuntia vaihtaa se. Täytyy tarkistaa sulakkeet, mutta luulen, että sieltä on muutakin hajallaan, kun ilmarööreistä pösäytti pahan hajuiset savut kabiiniin.

            Just hienoa ku kesäloma alkaa tälleen, rento meininki... rouvakin tuumas, että oisit voinu saman tien ajaa puuhun.

            No, huomenna nähdään mitä sieltä löytyy. Vinkkejä otetaan vastaan edelleen, kiitos tähän mennessä tulleista.

            Comment


            • #7
              Omassa C4- korissa tuon raitisilmapuhaltimen pyörimisnopeutta säädellään <blower control modulin> avulla. Kannattaa vilkaista josko A6: ssa olis sama systeemi, ties vaikka toimintasavut kadonneet. Se että selviääkö toimimattomuus päällepäin .......

              Comment


              • #8
                Sulake (30A) oli kärähtänyt. Tuo on just raitisilmapuhaltimen ja ohjainyksikön sulake. Ohjainyksikkö näkyy toimivan ainakin ulkoisesti. Vagcomilla vikakoodit paljastivat seuraavaa:

                00600 - Potentiometer On Positioning Motor for Temperature Flap (G92)
                30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

                01273 - Fresh Air Blower (V2)
                17-10 - Control Difference - Intermittent

                Molemmat näkyy ajoittain jumivan jostain syystä. Kohta on moottori pöydällä, vielä jäähdytysneste letkut tukkoon ja moottori pois. Huomenna hakemaan uusi moottori ja sitten kasaus.

                Comment

                Working...
                X