Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi, täytetty, ei tule kylmää ilmaa..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointi, täytetty, ei tule kylmää ilmaa..

    Elikkäs koeponnistettu ja piti paineet, sen jälkeen kylmäaineet sisään, aluks luulin et tulee kylmää ilmaa, mut paskat, vähän aikaa ajeltua tajusin ettei sieltä vieläkään tule kylmää ilmaa..

    Vikakoodeja ja vanhoja sivuja pläräsin, paljon löysin, mutten mitään konkreettista jolla alkais toimimaan.

    Hiutaleen kuva pysyy näytössä, edestä kuuluu releen naksunaa, ja sähköflekti pyörii mukana kun ilmastointi on päällä, flekti sammuu kun ilmastoinnin sammuttaa. Järjestelmä oli melko kauan tyhjänä edessä olevan lauhduttimen vuotamisen takia, nyt on se vaihdettu ja samalla myös kuivain.

    Vikakoodeina tuli 01c kanavalta 11.5 ja 13.7, selvennykset noista olivat: Central Flap, static block, Motor is cycled; software attempts to eliminate block ja 13.7: Footwell/Defroster Flap, sporadic block
    Tommosia blokkeja, eli onko onkelma se ettei käänny kylmälle läppä, vai mikä voisi olla, 52 ja 53 kanavilta kun katselin niin järjestelmän pitäisi olla ok, ja kompressori pyörii.. jos joku osaisi auttaa!!

    Edit ei pyöri kompura kuin hetken, sitten mankkunaksahtaa ja lakkaa pyörimästä, hiutale pysyy kuitenkin koko ajan näytössä

  • #2
    Lisää mitä on kokeiltu:

    Alipainesäädintä huutaa 52 sivu ja katkaisee kompuran menon, tämä säädin/anturi ohitettiin rautalangalla, jolloin kompura pyörii koko ajan, eli periaatteessa pitäis olla ok, mutta ei edelleenkään tule kylmää mihinkään, 60 sivulta tarkistettu lämpötila, joka on 24, kylmäainetta järjestelmässä pitäisi tämän päiväisen täytön takia olla, ja täyttö venttiilistä kun suhauttaa niin tulee tavaraa pihalle.

    Central flap moottori irroitettiin ja se pyöri hitaasti 9v paristolla, pitänee avata ja putsata potentiometri yms. vaikka vain läpästä valittaakin, vai jumittuuko läpät sieltä erikseen?

    Nyt olis taas vaihteeks hiukan tyhjä olo kun pitäis toimia muttei vaan..

    Comment


      #3
      Olisko joku alapaineanturi tms sökö? Diagnostiikasta saa varmaan paineanturien tiedot esiin?

      Comment


      • #4
        Toi alapaineanturi on käsittääkseni on/off tyylinen kytkin joka ei sinänsä tarjoa itsestään mitään tietoja ulospäin.

        Koodi:
        A/C refrigerant low pressure switch - F73
        Switch opens (compressor OFF): 1.45-1.6 bar (21-23 psi) 
        Switch closes (compressor ON): 2.9-3.4 bar (42-49 psi)
        Kun kylmää ei tule vaikka kompura huijataan pyörimään niin alkaa kuullostaa Välitalon Mikon tapaukselta:
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10387
        Painemittauksella tietty selviäis että tapahtuuko järjestelmässä mitään kun kompura pistetään hyppylangalla pyörimään.

        Comment


        • #5
          Eli miten tosta s6 pystyy tekemään painemittauksen, täyttöukkeli kyllä etsi muttei löytänyt imupuolelta mitään nippaa, ilman sitä ei oikein pysty paineeroa mittaamaan, onkohan tuolla jossain piilossa nippaa?

          Sitten semmoista, eli hälyttää tosta alipainekytkimestä/anturista, se ei varmasti ole ainoa mikä on rikki, mutta samalla kun sen vaihtaa tyhjenee koko järjestelmä, eli mitäs muuta semmosta tossa on mitä kannattaisi vaikka varolta vaihtaa? x-venttiilin ajattelin vaihtaa, vika toivottavasti olis siinä eikä kompurassa..

          Pystyykö kompurasta sanomaan silmällä, eli sillä että se pyörii, kunnosta mitään?

          Comment


          • #6
            Painekytkimien alla on venttiilit, niistä kait voi paineet mitata jos on sopivat vermeet. Painekytkimiä on sijoiteltu <näin>. Toisaalta manuaali kertoilee myös tähän tapaan:
            Koodi:
            Note&#58; 
             
            Only a high pressure service valve is used for A/C system servicing and checking pressures. A low pressure service valve is not installed in the A/C system. Perform all A/C system pressure checks through the high pressure service valve.
            Ja huoltoventtiili sijoitettu <näin>

            Manuskan mukaan tuon alapainekytkimen voi vaihtaa ilman että järjestelmä tyhjenee/pitäis tyhjätä. (edelleen sormet ristissä että toi meikän C4 S4- huoltomanuska pätee myös C4 S6- malleihin)

            Comment


            • #7
              juu eli avattiin moottoreita, joista hälytyksiä tuli, se ilmaputken päällä kennon vieressä oleva, ja sitten lämmönsäätö vehkeen moottori, molemmat toimi irroitettuna ok, samaten takasin kiinnilaitettuna.. silti tulee central flap häly..
              Sitten tutkittiin oikosululla lisää, eli se pienempi paineputki kylmenee, mutta kenno ei enää kylmene, kuten ei luonnollisesti myöskään paluuputki. TÄstä syystä kompuran pitäisi toimia, mikä siinä kennon kohdalla voisi tukkia?

              Milläs noi vikakoodit saa sieltä muistista nollattua.. jos olis haamuhälyjä osa kun vikaa ei näy niissä kohdissa, samaten alapaineanturi naksahtelee ok, eli tod näk katkoo kompuraa ihan aiheesta, mutta mikä sen aiheuttaa niin???

              Comment


                #8
                Siellä kennon elikkäs höyrystimen putken sisällä on kuristin eli ns orifice tube. Arvaanpa että on tukossa.

                Näemmä perhealbumissa "chocke" 4B0 820 177 jotai reilu viiskymppii.

                Uuden täytön tietty vaatii, koska siellä se on liemien keskellä. Uutta kuivainta ei varmaankaan, jos tehdään vikkelästi.
                Toiset sanoo että kuivain uusittava, jos 2 tuntia systeemi auki, toiset että ei tarvii. Ei tiedä ketä uskois :)

                Comment


                  #9
                  Ei kai se kuivain pilaannu vaikka se linja auki onkin, vaihto muutaman vuoden välein on asiaa koska olen nähnyt kuivaimen jonka ryynit olivat lähteneet kiertoon, ei näyttänyt hyvältä. Kunnon(normaalia pidempi) alipaineistus remontin jälkeen kosteuden poistoksi niin ei pitäisi olla kuivaimen kanssa ongelmia vaikka auki onkin ollut. Ainahan ne putket voi tukkia remontin ajaksi.

                  Comment


                  • #10
                    Kuristimen vaihdosta manuska neuvoo <näin>. Ja muuta höpinää tarjoilee myös:
                    Koodi:
                    Always replace  restrictor  whenever system is discharged due to a leaking component. 
                    
                    If A/C compressor had internal damage, check refrigerant lines and hoses for contamination &#40;metal chips&#41;; if present, replace lines or hoses as necessary, replace accumulator and  restrictor.
                    
                    Replace accumulator and  restrictor  whenever moisture or contamination &#40;blockage&#41; have entered refrigerant system. 
                    
                    Water in the system forms ice in the expansion valve or  restrictor  causing the system to stop cooling. In addition, moisture combines with the refrigerant to form acids that will damage the system.
                    
                    Refrigerant R-134a will deteriorate some plastics. When system temperature drops, these plastics can be deposited at the expansion valve or  restrictor  causing blockage. Therefore, when making system repairs, use only genuine Audi replacement parts which are specified for use with R-134a refrigerant.

                    Comment


                    • #11
                      elikkä's löytyi vika, choke niminen kuristin, juuri ennen höyrystintä oli aivan tukossa jotain pölyn ja hiekan tapaista mustaa kakkaa, tästä syystä alapaineanturi katkoi kompuraa, koska choken läpi ei päässyt mitään.. Jos jollain on ollut kauan auki niin toi kannattais vaihtaa kyl kuivaimen kanssa ;)

                      ja meinas unohtua

                      KIITOS KAIKILLE AUTTANEILLE :)
                      Viimeksi muokannut okkim; 28.4.2011, 07:39. Perustelu: Viestit yhdistetty

                      Comment


                        #12
                        Nostetaan vanhaa. Kaverilla vaiheessa "ilmastointihuolto" jossa vaihdetaan kompura ja myös tuo kuristin. Se lienee aika tukossa, koska vanha kompura leiponut kiinni ja laittanut mekaanisen työstön jätteet kiertoon.

                        Miten sait kuristimen pois? Ainakin t89:ssä se on ohuessa putkessa melko syvällä. Ei oikein sopivia pihtejä tahdo löytyä...

                        Tänään hommattiin tuo ko. kuristin. Merkkitiskillä tiedusteltua 36e. Ei siinä mitään. Ajoneuvoilmastointeihin erikoistuneella korjaamolla sama osa 2,20e. Sillälailla! Sama osa t89:ssä, kuin esim t44:ssä.

                        Ainiin. Vajaa 20e:llä irtosi sovitesarja R12 nippoihin, joka muuttaa ne uuden aineen koneille yhteensopiviksi. Ei paha.

                        Comment


                        • #13
                          mulla se oli aika hollilla kun sen putkenliitoksen avas, siinä päässä oli semmonen "läppä"/osa sitä kuristinta josta pihdeillä kiinni ja kiskaisu, ei onneks katkennu kun muovinen osa on... mutta oli aikas jumissa jostain mustasta öljyisestä mössöstä...

                          ps. mulla marmori pyysi ja sai 50e ;(

                          Comment


                            #14
                            Lähtihän se omakin kuristin sitten lopulta pois, oli ilmeisesti tukkeutumisen takia lähtenyt liikkeelle ja juuttunut ensimmäiseen mutkaan siinä putkessa.
                            Oli siis liikkunut oman mittansa verran höyrystimeen päin, voimaa, väkivaltaa ja erinäisiä työkaluja sai käyttää ihan urakalla.

                            Comment


                            • #15
                              Mistäpäin tuota kuristinta tarkalleen ottaen lähdetään irroittamaan? kuvaa tai jotain? Auto on A4. Kiitos.

                              Comment


                                #16
                                Se on siinä akun vieressä, siinä kohti missä on läpivienti autoon sisälle. Siinä pitäisi olla myös täyttöliittimet, mutta voi olla että A4:sessa ne on eri paikassa. Siinä putkessa on liitos (mutteri) ja se on siellä putkessa sisällä. Edestäpäin katsottuna vasen putki, jos muistan oikein.

                                Comment


                                  #17
                                  Hoikempi putki, jos niillä on paksuuseroa. Ison paineen puolella siis.

                                  Comment


                                  • #18
                                    s6 on täyttöventtiili lauhduttimessa keulilla, kuristin taas just ennen höyrystintä siinä tuulilasin alla olevassa pienemmässä putkessa, liitos mutterilla auki ja siellä putkessa näkyy muovinen läppä josta oman sai kiskottua... ts. semmonen "uloke" josta sai kärkipihdeillä kiinni,, oli mulla ainakin aika jumissa paskasta ja muusta..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minulla kompura menee välillä päälle ja välillä pois. Silloin kun on päällä, tulee kylmää sitten kun lähtee pois päältä tulee lämmintä -> luonnollisesti. Järjestelmä täytetty ja tekee edelleen samalla tavalla.

                                      Missä on tuo kyseinen alipaineanturi A6 1,9 PWTDI moottorissa? Pitääkö kuivainkin vaihtaa?

                                      Ei anna vikakoodeja ollenkaan.

                                      Tekee tämä lähinnä tyhjäkäynnillä ja silloin kun ilmastointi joutuu enemmän töihin.
                                      Viimeksi muokannut ViKi81; 27.4.2011, 23:44. Perustelu: Vikakoodit luettuy

                                      Comment


                                        #20
                                        Toimiiko flekti varmasti, ja onko lauhduttimen pinta puhdas kaikesta savesta kurasta yms?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Flekti ei näköjään pyöri ollenkaan. Ilmeisesti menee vaihtoon koko flekti? Ainakin niin jouduin tekemään Touranissa, kun siinä jäi viime kesänä flekti pyörimään kun auton sammutti.

                                          Flektin siis pitää pyöriä kelistä riippumatta?

                                          Comment


                                            #22
                                            Aina kun kompura on päällä pyörii yleensä myös flekti.

                                            Comment


                                              #23
                                              Oikeastaan flekti taitaa pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, riippumatta siitä pyöriikö kompura (esim kylmäaineet vähissä).

                                              Aika yleistä C5 korisissa ainakin tuon lisäflektin vikaantuminen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Saako pelkästään vaihdettua lisäflektin vai pitääkö vaihtaa molemmat niin kuin Touranissa piti?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eiköhän se pelkkä ilmastoinnin flektin vaihto riitä. Saattaa olla tiukkaa sovitusta, että saat sen pois.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Justiin katselin että ompa ahdasta... Onko kukaan vaihtanut? Hyvät neuvot olisivat tarpeen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Flekti vaihdettu, ahdasta oli. Nyt pelaa ilmastointi.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X