Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 S-line 3.0 TDI -06 ajotietokone yms

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 S-line 3.0 TDI -06 ajotietokone yms

    Tuli hommattua tuollainen ja muutama kysymys tuli mieleen autosta (Ruotsin tuontia, ei Suomenkielistä käsikirjaa).

    Näitä asioita on varmaankin jo käsitelty jossakin täällä foorumilla, mutta en löytänyt niitä.

    Mutta, mittareiden välissä pienessä keskinäytössä näkyy vain kuinka pitkään polttoaineella pääsee ajamaan (ja radiokanava yms.), en saa siihen vaihdettua keskikulutus tms muuta infoa, voiko esim. tietokoneen ohjelmistoa päivittää siten, että näyttöihin saisi enemmän infoa?? Viiksissä ei ole mitään nappulaa tms jolla valikkoja pääsisi selaamaan. Ainoastaan tuo paneeli penkkien välissä jota käyttämällä saa kojetaulun päänäytön infoa muutettua.

    Autossa on myös tuo monitoimiratti, eli on radion kanavan valintaa, äänen voimakkuutta ja sitten sellainen nappi jossa joku jännä torven tms kuva ja pieniä "aaltoja", siitä kun painaa niin tulee info että nappi ei ole käytössä tms. Voisiko autossa olla bluetooth-radio, ja saisiko sen esim ohjelmoitua tietokoneen päivityksen jälkeen, nyt siihen viittaavaa ei ole valikoissa kun niitä selailin kojetaulun keskellä olevasta päänäytöstä.

    Ai niin, mistä löytyy auton akku?? ;)

  • #2
    Oikean viiksen alareunassa on nappi, jossa lulee reset. Kokeileppa sitä. Pitkään painaessa nollaa, lyhyesti painettuna siirtyy valikosta toiseen.

    Ai niin, akku on takakontissa.

    Comment


    • #3
      Ei ole oikeassa, eikä vasemmassa viiksessä mitään nappeja.... Ainoa mikä on, on tihkukytkimen tauotuksen säätö

      Comment


      • #4
        2006 mallinen A6 on korimallia 4F (tai vaihtoehtoisesti käytetään myös nimitystä C6). Kyseinen auto eroaa todella paljon esim. edellisestä A6 C5 korimallista, joten kyseiseen koriin liittyvät keskustelut on usein melko huonosti sovellettavissa tähän autoon. Eli hakusanoina kannatta käyttä A6 4F ta A6 C6.

        Ilmeisesti puuttu ajotitokoneen napit puuttuvat viiksistä. Eli luultavasti viikset päivittämällä saisi ajotietokonene käyttöön. Tuosta ei ole tarkempaa kokemusta.

        Monitoimi ratin nappi josta kyselet on radion/puhelimen puheohjauksen käyttönappi. Jos se ilmoitta, ettei nappi ole käytössä -> Tarkoitta, että laitteessa ei ole puheojattavaa laitetta asennettuna.

        Bluetoothia radio ei tue natiivisti, ja siihen liittyen löytyy lisää tietoa hakusanoilla MMI (Multi Media Inteface) ja AMI (Audi Music Interface). Tässä muutama topicci aiheeseen liittyen: A6 4F Infotainment, MMI,ym jutskaa.

        Akku tosiaan löytyy tässä autossa takaluukusta, ja siihen liitty omat erikoisuutensa. Nisstä melko kattavasti tietoa tässä ketjussa: Audi A6/4F akun vaihto

        Comment


        • #5
          Jeps, ajotietokoneen napit puuttuu viiksiistä... Ajattelin, etä ajotietietokonetta olisi voinut ohjata kesskellä olevan tietokoneen kautta, mutta nähtävästi ei...

          No mites sitten, voiko joku sanoa miten auton akku ladataan akku autossa paikoillaan ollessa?? Tuolla akun vaihto sivulla puhuttiin konehuoneen pistokkeesta, maadoituspisteen kautta, ei saa ladata siten että laturin kytkee suoraan akkuun jne jne, eli miten se pitäisi tehdä oikein, ja missä esim tuo latauspiste/pistoke/liittimet sijaitsee konehuoneessa ja millä laturilla saa ladata??

          Entäs kun pitäisi käyttää takalasin pyyhkijän moottoria irti katsoa mikä häneen koskee kun ei toimi, voiko ottaa irti ilman, että joku ohjaus tms. sekoaa autosta??

          Auto on tosiaankin 4F5, C6

          Comment


          • #6
            Suoraan akusta ei saa ladata. Vaikka älylaturilla siitä oikean etuiskarin vierestä, siinä on plus- ja maapiste vierekkäin.

            Comment


            • #7
              Jeps, kävin katsomassa ja liittimet löytyi kyllä, kiitos neuvosta!

              Mites jos tarvitsee antaa starttivirtaa muille, tai jos tähän autoon tarvitsee antaa lisävirtaa jos ei lähde käyntiin omillaan, niin meneekö tämä virta näiden liittimien kautta, vai onko tälläinen lisävirran anto tai vastaanotto kielletty kokonaan (myönnän, tämä on ensimmäinen Audi jonka olen omistanut, joten siksi tällaiset kysymykset)?

              Comment


              • #8
                Mä en kyllä lähtisi antamaan/ottamaan virtaa. Jos aivan pakko niin ainakin annettaessa oma auto sammutettuna. Aina riski ecun tai muun ohjainlaitteen suuttumisesta mahdollisten jännite/virta-piikkien takia.

                Comment


                • #9
                  Takalasinpyyhkimen toimimattomuus johtuu usein käytönpuuttesta. Monesta on saatu liikkeelle ihan vaan sillä että ensi uittaa WD40 tms rasvaa akselille ja sitten kaveri kytkee pyyhkijän päälle samalla kun itse avittaa pyyhkijää liikkeelle käsin. Pyhkijän moottorin voi kyllä irroittaa ilman mitään erikoisempia toimenpiteitä.

                  Pyyhkijää kun kokeilee, niin samalla kannatta vilkaista takalsin pesuria. Jos nestettä ei tule lasille asti, niin tarkista takaluukun sisäpuolelta vasemmata kyljestä paneelin takaa pissapojan letku. Siinä on liitos tuossa kohtaa ja tukkeutunut pissapoika voi ampua liitoksen auki. Ongelma ei muuten olisi merkittävä, mutta kun musiikkilaittteiston vahvistin ja mahdolliset navigaattorit tms sijaitsevat juuri tuon liitoksen läheisyydessä.

                  Tuosta akusta vielä: lähtökohtaisesti kaikki ulkopuolinen virta noiden konehuoneen liittimien kautta (oli suunta sitten kumpi tahansa. Apuvirralla starttaamista ei suositella nykyään oikeastaan minkäänautojen kanssa, juuri siitä syyst, että starttaessa saattaa jännite heilahdella turhan paljon. Apukaapeleilla voi toki ladata auton omaa akkua toisesta autosta melko turvalisesti ja käynnistys vasta sitten kun suurin osa starttivirrassta saadaan auton omasta akusta.

                  Syksyllä omasta kutosesta hajosi laturi ja auto pysähtyi akun loputtua motarille. Tuossa tilanteessa pääsin melko nopeasti toisella autolla auttamaan, mutta motarin varressa ei autoja oikein pystynyt asettamana nokat vastakkain. -> Apuvirta suoraan akkuun (latailin toisella autolla 10min) tämän jälkeen auto käyntiin ja pois motarilta. Tallilla sitten akku lataukseen, laturin korjaus ja akun uudelleensopeutus (resetoidaan muistista tuo poikkeava tilanne sekoittamasta laskentoja).

                  Eli kyllä näidenkin kanssa voi vaikka mitä tehdä, mutta pitää edes suurinpiirtein tietää mitä on tekemässä. VCDS (diagnostiikkajohto) on kyllä suositeltava sijoitus, jos meinaa VAG konsernin tuotteissa pysytellä pidempääkin. hinta saatta aluksi tuntua kalliilat, muta makssa itsensä aika nopeasti takaisin.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos elexter hyvistä neuvoista, täytyy tutkia tuota takalasin pyyhintä ja pissapojan letkua myös.

                    Voisin mielelläni hommata tuon VCDS johdon, minulla on läppärissä koodinlukuohjelma ja se USB-porttiin liitettävä OBD-boxi, mutta huomasin ettei se näytä käyvän Audin liitimeen. Saako tähän jotain muuntokappaletta väliin, vai onko ostettava ihan kokonaan oma koodilukulaitteisto Audia varten??

                    Joka tapauksessa ilman muuta olen kiinnostunut hommaamaan laitteiston jolla pääsee lukemaan ja poistamaan vikakoodit ja tekemään myös tarvittavia ohjelmointeja esim akun vaihdon yms vuoksi. Ainakin minun läppärissä oleva ohjelma tulee suoraan audia, mutta kuten sanottu, tuo ulkoisen OBD-boxin liitin on erilainen luin mikä on Audissa oleva pistoke.

                    Kuten tuossa jo aiemmin kirjoitinkin, luulin että esim. marmoritiskillä olisivat saaneet ohjelmoitua tuota ajotietokoneen ohjelmaa että kulutus- yms muut tiedot olisi nähtävillä suuremmalla näytöllä, mutta nähtävästi sitä ei saa tehtyä..?

                    Comment


                    • #11
                      Tuli muuten vielä mieleen, mistä saisi ostettua takalasin pyyhkimen varren (siis muualta kuin marmoritiskiltä) sulkineen, ja mistä saa tarvikesulat eteen?? Näytti olevan hienolla kiinnityssysteemillä nuo etusulat kiinni, ja ainakaan minulle tarjotuista tarvikesulista mikään ei käynyt Audin omiin pyyhkijänsulkien varsiin kiinni.

                      Jos joltakin löytyy tuo takalasin pyyhkijän varsi sulkineen, niin viestiä vaan minulle, olen kiinnostunut ostamaan senkin. Ja laittakaa vinkkiä myös tuosta koodinlukulaitteesta.

                      Comment

                      Working...
                      X