Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmittimien lämmitystuloskysely

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Letkulämmittimien lämmitystuloskysely

    Ajattelin alkaa tekemään kartoitusta siitä millaista lämmitystulosta eri TT-thermot saavat missäkin moottoreissa. Tähän ketjuun siis pelkästään tulokset mitä ollaan saatu missäkin ulkolämpötilassa milläkin lämmitintyypillä ja missä ajassa. Yleinen keskustelu tähän lankaan: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=116289

    Ketjun tarkoitus on auttaa ihmisiä valitsemaan haluamansa kaltaisen lämmittimen omaan autoon. Esimerkiksi jos itse olisin tämänaamuisen lämmitystuloksen tiennyt etukäteen olisin saattanut päätyä 1500w malliin.

    Laitan tähän esimerkin jonka testasin tänään:

    Auton merkki, malli ja moottori:
    Audi A4 (b7) vm 2005 2.0i (ALT)

    Lämmittimen tyyppi:
    TT-thermo 1000w SLD

    Ulkolämpötila:
    -37 pakkasastetta

    Lämmitystulos:
    - 1h: +6 astetta (eroa 43 astetta)
    - 2 h: +22 astetta (eroa 59 astetta)
    - 3h: +28 astetta (eroa 65 astetta)

  • #2
    Sen verran pitää kommentoida, että jos perinteinen 500 W:n luokkaa oleva lämmitin on melkoisen tehoton, ei tehon tuplaaminen ihmeitä tee. Kuitenkin noilla pakkasilla saa 5 kW:n Webastollakin päästää helposti vartin - puol tuntia pelkkään moottoriin ilman, että sammuu. Siitä kun tehon tiputtaa viidesosaan niin...

    Comment


    • #3
      Eikö aina kannata ostaa tehokkain mahdollinen lämmitin jos ei sähkönsyöttö ole rajoitettu?

      Comment


      • #4
        Tuollaisilla lämpötilaeroilla kannattaa panostaa jo moottoritilan eristämiseen pohjasuojaa ja konepeltiä myöten. Tehoa lisäämällä ja lämpötilaeroa kasvattamalla työntää muuten vain entistä enemmän lämpöä harakoille.

        Comment


        • #5
          Ei mahda auto paikallaan hirveästi auttaa. Siellä ei kuitenkaan kauhea ilmavirta parkkipaikalla käy.

          Comment


          • #6
            Veikkaan että suuri vaikutus on lämmittimen asennuspaikalla, että kuinka tehokkaasti saa lämmön siirrettyä nesteeseen ja nesteestä moottoriin. Oma 1000KLD ainakin lämmittää jäähdytysletkut aika kuumiksi, joten varmaan tuo lämmitin katkoo lämmitystä termostaatilla (65-75c). Voisin kokeilla tehdä jotain vastaavia mittaustuloksia tulevina pakkaspäivinä.

            Edit: mulla jää eristämättömällä pellillä lunta ~15cm konepellin reunoille, keskeltä sulaa ohuet lumet pois kokonaan.
            Viimeksi muokannut andre_; 4.1.2017, 23:11.

            Comment


            • #7
              Eristämättömällä konepellillä lumi sulaa, eristetyllä ei. Eikö se tarkoita, että lämpö pysyy paremmin konetilassa? Konvektiollakin osa lämmöstä pakenee, varsinkin kun lämpötilaerot on tuota luokkaa, mutta ajattelin lähinnä säteilynä poistuvan lämmön takaisin heijastamista esim. alumiinipintaisella eristeellä.

              Comment


              • #8
                Onko niin että bensa B6:ssa ei ole eristettä konepellissä mutta dieseleissä on? Tällä tuskin on kumminkaan haettu lämpöeristystä vaan ennemminkin äänieristystä.

                Comment


                • #9
                  Kyllä bensassakin on, jos ei ole revitty pois. Ja väittäisin, että huomasin lämpenemisen hidastumisen poisrepimisen jälkeen kovilla pakkasilla (roikkui jo moottorin päällä).

                  Comment


                  • #10
                    No se lähti heti tilaukseen ebaysta :D Sielläkin mainittiin erikseen että bensamoottorille.

                    Comment


                    • #11
                      Audi A4 B7 2.0 TDI BRD. Lämmitin on OEM Audi Ardic juuri huollettu, 4,7 kW tarran mukaan.

                      Ulkolämpötila: -18°C

                      Lämmitystulos:
                      30 min: +40°C (eroa ~60°C)

                      Eräänlainen letkulämmitinhän tuo Ardic on, anteeksi jos sotken ketjua. Jos oikeasti lämmintä pitäisi saada auton sisälle, pitäisi saada nesteet 50°C paremmalle puolelle. Tämä tarkoittaa em. Ardicilla noin 40 minuutin lämmitysaikaa tuossa pakkasessa. Ilmastointi alkaa puhaltamaan kunnolla lämmintä vasta veden ollessa noin 50°C paikkeilla. Kun lähdin aamulla laitoin sattumoisin Torque:n päälle ja seurasin lämpötiloja.

                      Comment


                      • #12
                        Eikös tuo +6 astettakin ole jo ihan riittävästi. Vai kuinka moni käyttää esilämmitystä aina kun ulkona alle +6 astetta. Eihän sitä käyntilämpöiseksi ole tarkoitus esilämmittää.

                        Comment


                        • #13
                          Toivoisin että tähän ketjuun laitettaisiin vain tilastointimielessä mittauksia ja säilytetään yleinen lämmitinkeskustelu muualla.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 6.1.2017, 12:32.

                          Comment


                          • #14
                            Audi A4 1.8T 2002 B6 AVJ

                            TT-Thermo 1000W KLD

                            Koodi:
                            Time	Coolant	Ambient	Diff. Start
                            0:00	-21	-21	0
                            0:30	6	-21,5	27
                            1:00	24	-22	45
                            1:30	33	-22,5	54
                            2:00	39,5	-23,5	60,5
                            2:30	45	-24	66
                            3:30	48	-26	69
                            Tuossa 3,5h kohdalla lähdin ajamaan ja silloin tajusin tarkistaa myös öljyn lämpötilan joka oli +29,0'c. Imuilman lämpötila oli +27,0'c joten tuo lienee lähellä konehuoneen lämpötilaa, 1,5h kohdalla venttiilikoppa oli kädellä kokeillen lämmin.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Opel astra 1.6 -08
                              tt-thermo 1000w kld
                              -8 pakkasta lämmitysaika 40min. Nesteiden lämpötila 34C.

                              Comment

                              Working...
                              X