Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkön öljynpainevaroitusjärjestelmän sielunelämä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lötkön öljynpainevaroitusjärjestelmän sielunelämä

    Terve, vuorossa taasen vikavisa.

    Auto: Audi 200 TQ Avant -88
    Ongelma: Tippakannun kuva autocheck näytössä, summeri huutaa
    Taustaa: K-jet vaihdettu Megasquirtiin, kierroslukutieto tuotu Megalta ECU:n (MAC-12) pinnille 7, kierroslukumittari toimii, samoin tyhjäkäynnin säätö (ainakin jotenkin), öljyn alapaineanturi rikki (vastus ääretön myös kone sammuksissa, johto maatettuna huutaa öljynpainetta vaikka moottori ei ole käynnissä, muuten vasta käynnissä ollessaan), Autocheck varoitus ei sammu kierroksilla, n.3000rpm syttyy moottorin varoitusvalo öp-mittarin yläpuolella, painemittarin lukemat normaalit (minimissään n.2bar@1000rpm), mittaristo avattu (kaikki liittimet tinattu uudestaan)

    Lötköni edellinen omistaja on asiaa jossain määrin foorumissa tutkinut, mutta ratkaisu ei kuitenkaan löytynyt puuttuvasta kierroslukutiedosta. Myös jotain muuta signaalia tms. puuttuu...

    Onko kellään kykyä selittää öljynpainevaroitusjärjestelmän sielunelämä kansantajuisesti, tai ainakin ymmärrettävästi? Linkistä http://www.isham-research.co.uk/quat...yp44/sp04x.jpg avautuvassa kaaviosta ymmärrän sen että paineanturit maadoittavat Autocheckiä tietyissä painerajoissa, mutta selkeästi yksikölle tulee ja sieltä lähtee myös muita signaaleja. Konemiehenä en tuota kaaviota osaa täysin tulkita, mutta onko 1/61 mahdollisesti lähtö varoitusjärjestelmän releelle, vai onko matkalla J139:lle jotain kytkimiä? Entä mitä ovat haaroitukset 157 ja 31 jne?

    #2
    Alapaineanturi hälyttää aina, kun paine on alle ~0.3 bar. Moottorin pitää kyllä olla käynnissä. Yläpaineanturi on maissa yli 1.8 bar paineella, ei muuten. Kun kierrokset on yli 2000-3000 rpm, niin autocheck hälyttää, jos paine on alle 1.8 bar tai johto ei ole maissa. Eli jos yläpaineanturilta on johto irti, niin autocheck hälyttää, kun kierrokset nousee.

    Comment


      #3
      Autocheckiltä puuttuu siis selkeästi jotain sen tarvitsemaa tietoa. Näin siis siksi, että alapaineanturi hälyyttää vaikka moottori ei ole käynnissä.
      Nyt kun vaan keksisi mitä tietoa kaivataan, niin eiköhän sen saisi feikattua...

      K-jetin poistossa puuttuvia signaalilähteitä on kyllä järjestetty riittävästi, mutta mikä noista mahtaisi vaikuttaa Autocheckin toimintaan? Tällä hetkellä on feikattu jo seuraavia signaaleita:
      - Kierrosluku
      - Kaasuläppäanturi
      - Imuilman lämpö

      Comment


        #4
        Onko laturin heräte varmasti oikein? Koska äkkiseltään tuntuu, että siitä autocheck saa moottori käynnissä -tiedon.

        Comment


          #5
          Laturin heräte ei välttämättä ole oikein... Onkos se tuo C-merkinnällä kaaviossa oleva piuha? (Peruskoulusaksallani arvaan Drehstromgeneratorin olevan vaihtovirtalaturin. ;)

          Toisaalta myös puolan 1-navalta tuleva tieto puuttuu aivan varmasti. Tuossa on heti pari selkeää tarkistuksen paikkaa.

          Comment


            #6
            No niin, laturin herätteelle menee alkuperäinen piuha, eli konehuoneen puolella tuossa ei pitäisi olla hämärää. Sitävastoin puolan ja alkuperäisen sytkänvahvistimen seutu on hieman epämääräisesti toteutettu:
            Alkuperäiselle sytkänvahvistimelle pitäisi tulla kolminapainen liitin, jonne tulevat johdot ovat ilmeisesti väriltään musta, sininen/punainen ja vihreä/valkoinen (värit meni ulkomuistista joten eivät ehkä 100% oikein). Ilmeisesti alunperin sytkänvahvistimelle menee +12V, maa ja sytkänohjauksen signaali.
            Nyt noista puolan tietämillä olevista piuhoista musta menee puolan napaan 15 ja kaksi muuta roikkuvat katkaistuina. Onko öljyvaroituksen palaminen mahdollisesti seurausta siitä, että Autocheck saa koneen käyntitiedon tuolta sytkänohjaimen signaalipiuhasta tai puolan maasta?
            - Jos signaalipiuhasta, niin sinnehän ei nyt tule ECU:lta signaalia
            - Jos maajohdosta, niin mustassa jatkuva +12V ja muut irrallaan
            Mikä siis mahtaisi olla väriltään sytkänvahvistimen signaalipiuha?

            Lisäksi Hall-anturin johdot roikkuvat katkaistuina konehuoneessa, mutta noilla ei todennäköisesti pitäisi olla vaikutusta asiaan?

            Comment


              #7
              RPM-tieto on yleensä otettu suoraan puolan ohjauksesta tai boksilta. Omassa Audissa oskilloskoopilla mitattuna RPM-tieto on 12V pulssi jokaisen kipinän kohdalla, eli 5 pulssia / 2 kierrosta. Voihan se olla, että tuo alkuperäisen sytkän ohjaamatta jättäminen aiheuttaa sen, että autocheck ei saa käyntinopeustietoa. Toisaalta se vain tarkoittaisi sitä, että autocheck luulee moottorin olevan käynnissä, mutta se ei pyöri. :) Tai sitten se tajuaa, että jotain on vialla.

              Onkos tuo vielä sen ikäinen peli, että autocheck toimii sillä valokaapelihässäkällä? Tällöin voisi ollakin niin, että kierroslukumittarin ja autocheckin RPM-tieto tulisi eri paikasta. Eli vaikka Megasta tulee mittarille tieto niin se ei jatka siitä autocheckiin.

              15 on puolalla syöttövirta ja johdon väri on musta. Maa on yleensä ruskea tai kaksivärinen ruskea/???.

              Comment


                #8
                Näinhän tuon täytyy ollakin. Tutkin juuri tovin sähkökaavioita ajatuksen kanssa ja sieltä löytyi vahvistus: ECU:lta kierroslukumittarille ja tyhjäkäynnin ohjaukselle menevä signaali ei ohjaa bensapumpun relettä eikä öljynpainevaroitusta. Sitävastoin ECU:n sytkänohjaukselta tuleva signaali (puolan -) ohjaa näitä.

                Uskaltaisikohan tuota kokeilla siten että tipauttaa puolan miinusnavalta hyppyjohdon relekoteloon bensapumpun releen napaan 51?

                Comment


                  #9
                  Eli siis alkuperäiselle sytkävahvistimelle tulevasta ohjausjohdosta on haaroitettu bensapumpun rele ja autocheck? Alun perin siis. Jos näin on, niin voihan sen sitten haaroittaa tuosta megan signaalista. En usko että rele ja autocheck kovin suuria virtoja ottavat. Lienee megassakin ampeerin pääteaste sytkälle. Puolan maajohdosta ohjauksen ottaminen on aina vähän riski, siellä kuitenkin helposti syntyy suuria jännitepiikkejä.

                  Comment


                    #10
                    > Eli siis alkuperäiselle sytkävahvistimelle tulevasta ohjausjohdosta on
                    > haaroitettu bensapumpun rele ja autocheck? Alun perin siis.

                    Näin ymmärsin kaavioiden http://www.isham-research.co.uk/quat...yp44/sp03x.jpg ja http://www.isham-research.co.uk/quat...yp44/sp04x.jpg perusteella.
                    Kolmoskaaviossa N41:ltä tulee gn0,5 johto puolan navalle 1. Siitä johto haarautuu bensapumpun releelle ja jatkaa liittimelle B1 (napa 51/1), josta se haarautuu riville 49 kaavioon 4. Neoloskaavion rivillä 49 on tulo kolmoskaavin riviltä 31, joka jatkuu J114:n napaan 8/1.
                    Korjatkaa toki jos olen väärässä, sillä kovin paljon komponentteja ei viitsisi käräytellä.

                    Comment


                      #11
                      Teoriani oli vallan mainio. Mutta ei!
                      Bensapumpun releessä ei olekaan napaa 51. Sulakerasian pohjasta moinen toki löytyy, mutta signaalin saattaminen sinne ei vaikuttanut mitään... Mahtaakohan napaan tulla edes mitään?
                      Kaaviosta arvailen että liitin B1 voisi olla seuraava avain ratkaisuun. - Onko ehdotuksia sen fyysisestä olinpaikasta?

                      No, laturiongelmien kanssa painiskellessa tuli varmistettua että laturin herätevirta toimii. On muuten hienoa tällä säällä kun ei voi käyttää toimivaa ilmastointia. Latausjännitteet nimittäin tipahtavat alle 12V:n. Tästä aiheesta tullee seuraava vikavisa, mutta siihen myöhemmin. (No, taitaa laturin maadoitus pätkiä, tahi sitten yksi vaihe on pimeänä, sillä ilman kuormaa latausjännite on nätit 13,5-14,0V.)

                      Comment


                        #12
                        Mites jos kytket pitkällä hyppyjohdolla megan ohjauksen siihen alkuperäiseen sytkävahvarin johtoon konehuoneessa? Sen toisessa päässähän ei ole mitään ohjausta? Luulisi että siitä signaali haaroittuisi oikeaan paikkaan. Ja se on tarkistettu, ettei mac-purkilta lähde jotain erillistä johtoa autochekille ja jutuille?

                        Semmoinen juttu vielä, että onko siulla nyt käytössä eri puola ja sytkävahvistin, vai se sama alkuperäinen? Tuli vaan mieleen, että onko puolien ohjauksessa nyt eroa (plus- vai miinusohjaus)?

                        Comment


                          #13
                          Kokeilin huonolla menestyksellä tyrkätä irtaallaan roikkuvaa vihreä/valkoista johtoa puolan miinusnapaan. Tuolla ei ollut vaikutusta.

                          MAC-12 lähtee kyllä http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ut.html#twelve perusteella navasta 21 johto bensapumpun releelle ja navasta 22 pääteasteelle. Nuo voisivat olla sopivia paikkoja testailla syttysignaalin syöttöä.

                          Nyt vaan arveluttaa voiko aiemmin esitettyihin kaavioihin luottaa tässä -88 mallisessa autossa. (Mittariston muoviosissa muuten oli valuleimat luokkaa 5/88.)

                          Alkuperäinen sytkänvahvistin ei ole käytössä, mutta puola on miinusohjattu.

                          Comment


                            #14
                            Eli siis vanhan ja uuden vahvarin ohjaukset on samanlaisia? Ainakin urS4:n vahvarit on plussaohjattuja, kuten myös muistaakseni 3B-S2 ja moni muukin värkki.

                            Comment


                              #15
                              Jaa-a, nyt meni vaikeaksi. Mistähän tuon ohjaustavan saisi luotettavasti selville?

                              Comment


                                #16
                                Mittaa yleismittarilla diodimittausasennossa vanhaa sytkävahvaria. Yleismittarin punainen johto (+) ohjausjohtoon ja musta (com) vahvarin maajohtoon. Jos näyttää vastusta niin plussaohjattu. Jos ei näytä mitään, niin kytke vahvarin plussajohtoon yleismittarin punainen johto ja ohjausjohtoon maa. Jos näyttää vastusta, niin miinusohjattu.

                                Comment


                                  #17
                                  Kiitokset ohjeesta. Täytyypä testailla juhannuksen aikana.

                                  Comment


                                    #18
                                    Autocheckin tutkinta on edennyt seuraavaan tilanteeseen:

                                    Kytkin piruuttani lohkossa sijaitsevien painekytkimien piuhat ristiin, jolloin öljynpainevaroitus sammui. - Paitsi silloin kun öljynpaine laski alle 2baarin (tyhjäkäynti, kuumat öljyt).
                                    Piuhat eivät kuitenkaan alunperin olleet väärinpäin, joten jotakin mystistä tuossa systeemissä on... Nyt mittaus osoitti, että tuo yksipiuhainen painekytkin avautui heti koneen käynnistyttyä ja vastaavasti tuo öljynpaineanturi (mittari+painekytkin, siis se isompi motikka) maadoitti tuossa 2baarin tienoilla... WTF? Ilmeisesti painekytkinten tyyppi on vaihtunut vuoden 1988 tienoilla, mutta onko kellään varmaa tietoa miten antureiden toiminta eroaa toisistaan? (Tosin anturissakin saattaa olla jotain vikaa, sillä vielä talvella auto rääkyi paineista heti kun virrat kytki ja hieman keväämmällä vasta kun auton käynnisti.)

                                    Pasi kirjoitti threadin alussa, ettei autocheck hälyttäisi yläpainekytkintä (1,8bar) alle n. 2000rpm, mutta se ei tuntuisi toimivan tässä tapauksessa. Muuten kyllä systeemi toimii kohtuullisesti siten että vaihdoin tuon yksipiuhaisen kytkimen 2baarissa sulkevaan ja jätin ison kellon valko-harmaan piuhan irralleen. Silti kun kuumilla öljyillä (Mobil 1, 5W50) tyhjäkäynnillä öljynpaineet laskevat alle kahden baarin tyhjäkäynnillä, niin joka kerta meinaa tulla paskahalvaus varoitussummerin rääkäistessä kolmesti...

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt mittaus osoitti, että tuo yksipiuhainen painekytkin avautui heti koneen käynnistyttyä ja vastaavasti tuo öljynpaineanturi (mittari+painekytkin, siis se isompi motikka) maadoitti tuossa 2baarin tienoilla... WTF?
                                      Juuri noin se pitää ollakin. Yläpaineanturi maadottaa 1.8 barin kohdalla.

                                      vaihdoin tuon yksipiuhaisen kytkimen 2baarissa sulkevaan ja jätin ison kellon valko-harmaan piuhan irralleen. Silti kun kuumilla öljyillä (Mobil 1, 5W50) tyhjäkäynnillä öljynpaineet laskevat alle kahden baarin tyhjäkäynnillä, niin joka kerta meinaa tulla paskahalvaus varoitussummerin rääkäistessä kolmesti...
                                      Eli siis tuo öljykellon toinen piuha on juurikin se yläpainehälytyksen johto. Kyllä se vika edelleen on oltava siellä autocheckin puolella, koska tuon johdon ollessa irti pitäisi piippaus kuulua yli 2krpm kohdalla.

                                      Jos se kerta on toiminut ennen squirtia, niin kunnolla nyt tutkimaan, että mitkä johdot on muutettu ja mitä katkottu ja mitä puuttuu.

                                      Comment


                                        #20
                                        Aargh, näinhän tuo tokikin on. Jostakin olen juurruttanut päähäni niin päin että alapaineanturi olisi ollut painekellon yhteydessä ja yläpaineanturi tuo yksijohtoinen tumppi hieman ylempänä.

                                        Nyt täytyy saada selville mitä signaaleja autocheck vielä haluaa (jelpata saa merkityissä kohdissa, ja muutenkin). Tutkin nimittäin mittariston taakse tulevat johtosarja ja muutama kohta jäi avoimeksi:


                                        Ruskea 26-napainen liitin (T26):
                                        1 tyhjä
                                        2 musta/sininen - nakuanturin valo, syttyy minulla aina kierrosten noustessa n.3000rpm
                                        3 harmaa/keltainen - mitä tähän pitäisi tulla?
                                        4 sininen/keltainen - jäähdytysnesteen korkeusanturi
                                        5 sininen - laturin herätevirta?
                                        6 sininen/musta - öljyn alapaineanturi 0,3bar
                                        7 tyhjä
                                        8 tyhjä
                                        9 tyhjä
                                        10 ruskea/musta - jarrupalojen kulumisvaroitin
                                        11 ruskea - maa
                                        12 violetti/musta - RPM-signaali ECU:lta
                                        13 tyhjä
                                        14 ruskea/keltainen - monitoimilämpöanturi 1T
                                        15 tyhjä
                                        16 tyhjä
                                        17 tyhjä
                                        18 tyhjä
                                        19 tyhjä
                                        20 tyhjä
                                        21 tyhjä
                                        22 sininen/vihreä - mitä tähän pitäisi tulla?
                                        23 tyhjä
                                        24 ruskea/vihreä - maa
                                        25 tyhjä
                                        26 tyhjä


                                        Musta 26-napainen liitin (T26a):
                                        1 punainen/sininen - virta 12V (+30)
                                        2 valkoinen/sininen - vakionopeuden säädin?
                                        3 valkoinen/musta - bensamittarin signaali
                                        4 ruskea/punainen - nopeusmittarin signaali
                                        5 harmaa/sininen - mitä tähän pitäisi tulla?
                                        6 sininen/valkoinen - pitkien valojen merkkivalon signaali
                                        7 harmaa/keltainen - käsijarrun varoitusvalon signaali
                                        8 sininen/vihreä - mitä tähän pitäisi tulla?
                                        9 tyhjä
                                        10 ruskea - maa
                                        11 musta/sininen - virta +12V (+15)
                                        12 musta/vihreä - vilkun merkkivalon signaali, oikea
                                        13 keltainen/punainen - ABS:n merkkivalon signaali
                                        14 tyhjä
                                        15 harmaa/vihreä - mitä tähän pitäisi tulla?
                                        16 tyhjä
                                        17 tyhjä
                                        18 tyhjä
                                        19 tyhjä
                                        20 tyhjä
                                        21 tyhjä
                                        22 tyhjä
                                        23 tyhjä
                                        24 tyhjä
                                        25 musta/valkoinen - vilkun merkkivalon signaali, vasen
                                        26 ruskea/valkoinen - maa


                                        14-napainen liitin (T14):
                                        1 harmaa - lamppukontrolli, etu
                                        2 punainen - lamppukontrolli, taka
                                        3 vihreä - radio/kello
                                        4 violetti - radio/data
                                        5 tyhjä
                                        6 tyhjä
                                        7 tyhjä
                                        8 keltainen - radio/enable
                                        9 tyhjä
                                        10 harmaa/punainen - mitä tähän pitäisi tulla?
                                        11 ruskea/punainen - pesurin nestepinnan anturi
                                        12 valkoinen/harmaa - öljyn yläpaineanturi 1,8bar
                                        13 tyhjä
                                        14 tyhjä


                                        10-napainen liitin (T10):
                                        1 ruskea - ajotietokoneen viiksi (-31)
                                        2 sininen - ajotietokoneen viiksi, ylänappi
                                        3 sininen - ajotietokoneen viiksi, reset-nappi
                                        4 sininen - ajotietokoneen viiksi, alanappi
                                        5 harmaa/punainen - mitä tähän pitäisi tulla?
                                        6 valkoinen/keltainen - kulutusmittarin +5V
                                        7 valkoinen/punainen - kulutusmittarin signaali
                                        8 valkoinen/sininen - kulutusmittarin maa
                                        9 keltainen/sininen - ahtopainemittarin signaali ECU:lta
                                        10 vihreä/ruskea - fuel shut off signal?


                                        6-napainen liitin (T6):
                                        1 musta/valkoinen - öljynpainemittarin anturisignaali
                                        2 musta/ruskea - öljynlämpöanturin signaali
                                        3 tyhjä
                                        4 tyhjä
                                        5 tyhjä
                                        6 tyhjä

                                        Comment

                                        Working...
                                        X