Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 laturin ja can-väylän katkos

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Q7 laturin ja can-väylän katkos

    Ongelmat latauksen suhteen jatkuvat. Latausjännite ei nouse kuin 13.8v mikä on kyllä liian alhainen ja näin ollen akku tykkää tyhjentyä melkoisesti jos autolla ei pariin päivään pakkaskeleillä ajella, jos on MMI näyttöön uskominen. Akkuhan on juuri uusittu ja koodauskin on oikein.

    Käyttöautolla totesivat saman kuin minä itse eli kommunikaatio katkos can-väylän ja laturin välillä. Voiko tuo nyt sitten olla syynä alhaiseen latausjännitteeseen vai onko mahdollisesti laturin jännitteensäätimessä jotain vikaa? Kuinkakohan niitä osaisi näin tavis autotalliruuvari mittailla? Ensi kuun puolelle on taas varattu aikaa vian etsimiselle, mutta 100€/h vian etsinnästä lisää haluja ratkoa itse tämä ongelma. Varmasti olisi hyvä käydä johtosarja läpi CAN-väylän ohjaimen ja laturin väliltä. Mittariston takaa näyttäisi lötyvän J533 ohjain.

    Jotenkin jäi tunne että ei ne tuolla Käyttöautollakaan ihan kuusalla ollut mistä sitä vikaa rupeis hakemaan. :( Ei sillä että itse parempaan pystyisi, mutta josko joku olisi paininut tällaisten asioiden kanssa aiemmin ja osaisi hieman helpottaa asian ratkaisua.

    -Jaska


    Address 19: CAN Gateway (J533) Labels: 4F0-907-468.clb
    Part No SW: 4F0 907 468 M HW: 4F0 907 468 F
    Component: GW-BEM 4CAN-M H06 0035
    Revision: LB100029 Serial number: 2900L10429819F
    Coding: 000303
    Shop #: WSC 31414 790 00001
    VCID: 3973C02FB0854C8ACE-806C
    Subsystem 1 - Part No SW: 8K0 915 181 D HW: 8K0 915 181 D
    Component: J367-BDM H07 0125
    Serial number: 00000000002790219873
    1 Fault Found:
    02252 - Generator
    004 - No Signal/Communication
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100100
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 118
    Mileage: 102008 km
    Time Indication: 0
    Date: 2016.12.06
    Time: 16:57:45
    Freeze Frame:
    Bin. Bits: 11111
    Voltage: 13.40 V
    Count: 7
    Bin. Bits: 10011

  • #2
    Laturin D+ näyttäisi menevän J533 T20/2 nastaan ja haaroittuu J367 (akkuvahti) T2az/1 nastaan, sininen johto.
    Voi olla erikin, veikkasin koneen ja vuosimallin, joten kerro ne vielä.
    Mittaa ensin tuo johto.

    Comment


    • #3
      Auton vm.2010 ja moottorityyppi CCMA.

      Kiitos.

      Comment


      • #4
        Mun mielestä tuo latausjännite on enemmänkin ominaisuus kuin vika... Ainakin oma 2.0TFSI BPJ lataa hyvin samaa luokkaa... (muistaakseni....)

        ja varmaan paras apu vois olla www.carcom.fi
        Viimeksi muokannut miccomus; 30.12.2016, 15:16. Perustelu: Linkki lisätty

        Comment


        • #5
          Kyllä tuossa joku häikkä on latauksen suhteen. Kaksi kertaa on ruvennut paikallaan käydessä kojetaulussa palamaan punainen akun valo. Hetken aikaa kun on antanut kierroksia niin valo on sammunut. Samanlaisesesta 2009 vuosimallin Q7 mitattiin latausjännite paikallaan käydessä 14.3v ja isäukon Q5 3.0Tdi pukkasi paikaltaan 14.5v.

          Tänään aamulla oli akun varaustaso täysi (näytön mukaan). Kauppareissun jälkeen pesin auton, jotta on sitten huomenissa mukavempi sitä purkaa itseä sotkematta. No nyt kun katsoin niin akun varauksesta oli kadonnut 2 pykälää.

          Eipä se tuo carcomikaan pysty aina asioita korjaamaan. Olin ennen joulu työmaakokouksessa töitteni puolesta ja siellä sähkövalvojan kansssa rupesin juttelemaan sähkövampista autostani. Hän kertoi käyttäneensä autoaan kahteen eri otteeseen edellä mainitussa yrityksessä, kun ongelmana oli akun itsestään tyhjeneminen. Lopulta hän oli päättänyt itse ruveta etsimään vikaa ja oli sen onnistunut löytämäänkin. Vika oli löytynyt jännitteensäätimen vikaantuneesta diodista. Hyvää olen muuten kuullut carcomista, enkä koe mitään tarvetta heitä mustamaalata. Nämä sähköjutut vaan saattaa olla todella vaikeita ratkottavia.

          Comment


          • #6
            Kuten täällä on jo monessa ketjussa todettu, ei nykyautoissa lautausjännitteen hetkellinen mittaus kerro järjestelmän kunnosta juuri mitään.

            Vastaavasti sitten taas tuo latauksen merkkivalon syttyminen ja vikakoodi kertoo, ettö jotain vikaa järjestelmässä on. Jos autolla on yhtään enemmän kilometreja takana, niin itse tarkistaisin laturin hiilien kunnon. Omassa 3.0tdi 4F A6:ssa tuli juuri vaihdettua lataussäädin, koska vanhassa oli hiilet jo täysin entiset n.300tkm jäljiltä. Mulla sattui olemaan purkuautosta osa hyllyssä, mutta ei ne varaosanakaan näyttänet montaa kymppiä maksavan. Kutosessa latruin irroittaminen koneesta oli n. 15min homma, mutta sen konehuoneesta poissaaminen oli melko ison työn takana. En sitten tiedä kuinka hankalasti tuo laturi Q7 konehuoneesseen sijoittuu.

            Comment


            • #7
              Kilometrejä on mittarissa 102 tkm. Onhan se laturi ihanassa paikassa, mutta kyllä sen pienellä voimistelulla oois saa. Ovat siihen keksineet laittaa jäähdytysnesteenkin kiertämään. Pitänee jonkunmoiset kiristimet laittaa letkuihin että ei koko jäähdytysjärjestelmää tarvi tyhjätä. Ross Techin sivustolta löysin keskustelun jossa RS6:sessa oli sama vikakoodi ja syy löytyy startille menevästä kaapelista. Kaveri oli jo kerinnyt ostamaan uuden laturinkin, mutta aivan turhaan.

              Comment


              • #8
                oletan että kyseessä vanhakoppainen q7.

                http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_364.pdf

                tuolta löytyy aiheesta materiaalia. Sivulla 27/60 on väylätopologiasta kuva - ei siellä can-väylä laturille mene, ihan perus lin-bus.

                Sanoisin noilla viankuvauksilla että laturin jännitteensäädin on tullut tiensä päähän - tai johtosarjassa on katkos tuolla J644-laturi välillä. Annan äänen kuitenkin jännitteensäätimelle.

                Comment


                • #9
                  Katselin aihetta puhtaasta mielenkiinnosta vielä lisää. Näyttäs olevan vesijäähdytteinen laturi.

                  https://www.ecstuning.com/Audi-Q7--3...age_Regulator/

                  Enpä osaa sanoa sit mitenkä noi säätimet käy, ohjaisin nyt katsomaan johtosarjavian yleismittarilla ja sit samalla kun möyryää siellä laturin mestoilla niin kattelee laturin valmistajan + osanron minkä perusteella vois sit harkita uutta lataussäädintä hommaavansa. En ostaisi tuolta ecstuningilta vaan kattelisin osanron sieltä ja ebaystä jostain uus tilalle.

                  ebayssä näytti olevan noita latureita käytettynä 150e->

                  Comment


                  • #10
                    On vesijäähdytteinen Hitachi ja melkoisen viddumainen irroitettava. Sininen yks karva näyttäs laturin päästä lähtevän.

                    Aiemmin jo kyselin jännitteensäädintä tuohon, mutta kun siihen on kaks eri vaihtoehtoa ja jotta sen saa selville pitää päästä laturin päästä katsoemaan varaosanumero. On vaan niin vaikeassa paikassa tuo laturi...

                    Comment


                    • #11
                      Uusi jännitteensäädin lähti tilaukseen toissapäivänä ja tehdastilaukseksi meni.

                      Olihan mielenkiintoinen iltapäivä tänään tuon sähkövamppi kulkineen kanssa. :(

                      Eilen illalla oli akunvaraus 100% ja tänään -20 asteen kelissä oli webasto päällä 15min jonka jälkeen akunvaraus oli 80%. Vaimo ajoi autolla kauppaan 500m ongelmitta, mutta takaisin tullessa oli taas lamppuja killittämässä kojetaulussa, eikä valot esim. kytkeytyneet enää katkaisijasta päälle. Akun varaustaso näytti edelleen 80%, mutta sammuttaessani auton ja saman tien kun koetin uusinta starttia niin eipä puhunut mitään. Hain akkulaturin ja laitoin sen kiinni konehuoneen puolelle ja laturi näytti jännitteeksi alkuun 11.2v. No en antanut olla laturin perässä kun muutaman minuutin ja tämän jälkeen suostui käynnistymään. Tarkoitus oli ajella kyläilyreissu, mutta eipä siitä mitään tullut kun akun varaustaso rupesi tippumaan koko ajan. Niinpä ei uskallettu lähteä vaan käännyttiin takaisin. Rupesipa siinä sitten tulemaan yhtä ja toista ilmoitusta kojetauluun. Vaihdelaatikkokin rupesi valittamaan.

                      No kaikkihan nuo oireet on tuon alijännitteisyyden syytä. Flektikin oli ihan sekasin ja huusi koko ajan vaikka auton lämmöt ei ollut kuin vähän päälle 60 astetta.

                      Ihan kiva auto kun se toimii, mutta tämän hetken fiilis on että täys paska koko keksintö per..le.

                      Comment


                      • #12
                        Mikäköhän tuon flektin laittaa päälle akun jännitteen ollessa matala, ihan kuin ei akku muuten tyhjenisi... Sama ominaisuus A4 B7 kun akun jännite laskee tarpeeksi.
                        Ja flekti pyörii riippumatta virtalukon asennosta ja vaikka avaimet olisi taskussa.

                        Comment


                        • #13
                          Uusi jännitteensäädin lähti tilaukseen toissapäivänä ja tehdastilaukseksi meni.
                          Melkosen tuttu tunne että abaut kaikki näissä möhköissä menee tehdastilaukseen...

                          Comment


                          • #14
                            Jännitteensäädin vaihdettu... olihan työmaa. Kaiken kaikkiaan otti aikaa 12h kun yksin ähvelsi. Auto käy taas ja mittarilla mitattuna latausjännite on kutakuinkin sama kuin vanhalla säätimellä. Huomenissa jos sitten VCDS:llä katsoisi mitä vikoja on päällä.

                            En malta olla mainitsematta kuinka auto temppusi viime lauantai aamuna kun pakkasta oli -15 ja auto temppuili taas tapansa mukaan vaikka oli ollut laturin päässä koko aamun. Käynnistäessä kaikki näytti olevan ok, mutta samantien rupesi purkamaan taas akkua ja kohta oli valoja killittämässä kojetaulussa ja flekti meni päälle. Laski akun jännitettä n.1.0v. Sammutin auton ja annoin paskan olla. No iltapäivällä kun keli rupesi lauhtumaan niin menin käynnistämään auton ja kas kummaa ei mitään valoja palanut missään. Akun varaus oli tässä vaiheessa MMI:n mukaan 20%. Tästä huolimatta päätin ajaa autolla ja käydä ostamassa Ctekin akkulaturin missä on AGM akulle oma "ohjelma". Nyt auto kuitenkin latasi akkua koko ajan. Ctekin ohjekirjan mukaan laturi lataa pakkaskelillä korkeammalla jännitteellä kuin lämpöisellä kelillä. Toimiikohan tuo auton latausjärjestelmä samalla lailla?

                            Perjantaina olisi taasen varattuna aikaa huoltoon, jossa yrittävät selvitellä auton oikuttelua. :(

                            Comment


                            • #15
                              Jopas on persoonasta. Täytyy myöntää että itse olisin noilla oireen kuvauksilla kyllä ekana tuon laturin jännitteensäätimen vaihtanut. Vieläkin.

                              Siis ihan vain tarkennuksena, se lataa jonkun verran kokoajan eikä latauksen merkkivalo pala ?

                              Eihän siellä ole yksinkertaisesti akku rikki, tai onko akun vaihdosta aikoinaan kerrottu akunvalvonnalle ? Jos noi voi jotenkin laskea pois laskuista niin voisko akunkengässä olevassa mittauselementissä olla vikaa ?

                              Comment


                              • #16
                                Ctekin laturi lataa pakkasella normiakkua AGM-jännitteellä 14.7 V. Ei se tietääkseni korkeammalle nouse.

                                Comment


                                • #17
                                  Vikakoodit nollattu, mutta eihän ne montaa sekunttia pois pysynynnä.

                                  Address 19: CAN Gateway Labels: 4F0-907-468.CLB
                                  Control Module Part Number: 4F0 907 468 M HW: 4F0 907 468 F
                                  Component and/or Version: GW-BEM 4CAN-M H06 0035
                                  Software Coding: 000303
                                  Work Shop Code: WSC 31414 790 00001
                                  VCID: 3973C02FB0854C8ACE-806C
                                  1 Fault Found:
                                  02252 - Generator
                                  004 - No Signal/Communication
                                  Freeze Frame:
                                  Fault Status: 01100100
                                  Fault Priority: 2
                                  Fault Frequency: 1
                                  Reset counter: 161
                                  Mileage: 102519 km
                                  Time Indication: 0
                                  Date: 2017.01.11
                                  Time: 17:51:36
                                  Freeze Frame:
                                  Bin. Bits: 11111
                                  Voltage: 13.50 V
                                  Count: 7
                                  Bin. Bits: 10011

                                  VCDS:lläkin katsoin noita ryhmiä ja enpä niistä nyt paljon hullua hurskaammaksi tullut. Katkoshan tuolla jossain on kun se tuossa 6 ryhmässäkin näyttää nollaa, jos oikein osaan tulkita?





                                  Akun olen itse koodannut ja se on kyllä oikein, jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin se varaosanumerohan siinä akun vaihdossa on se tärkein, kun se kertoo akun koon.

                                  Jonkun verran tuo auto lataa, koska laturin valo ei pala. Laturin valo on syttynyt kolme kertaa, kun auto on käynyt paikallaan, mutta siihen on auttanut kierrosten nosto.

                                  pasi_ on aivan oikeassa Ctekin laturista. Se ilmoitettu 15.8v jännite on akun "elvytys moodissa". No tuohon autoon vois lykätä jännitettä sen verta että kärventyis ja kunnolla...

                                  Pitänee toivoa ettei tule pakkasia niin tuon sähköauton kanssa pärjää. No perjantaina poltetaan vielä kerran euroja ja katsotaan löytääkö ammattimiehet vikaa tuohon vai ei... toki tuo tuleva perjantai on 13. päivä. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kannattaa tarkastaa se laturilta lähtevä paksu johto (menee akulle monen liitoksen kautta).
                                    Hapettumat ja lika antaa huonon kontaktin, jonka takia virta akulle on pieni, eikä jännite nouse.
                                    Eli kaikkien kontaktipintojen irrotus ja puhdistus (laturi, startti, lisävirtapistokkeen jatkoskohta, akku)
                                    Oli just Q5, josta kaapeli oli palanut lähes kokonaan poikki startin luota. Yksistään tuo antaa vikakoodin 02252, ja laturin status 0.
                                    Nuo VCDS speksit otettu ilmeisesti heti, kun akku on ladattu Ctekillä täyteen?
                                    Laturi antaa uuteen, puoliksi ladattuun lämpimään akkuun helposti 80A plus auton käyttämän luokkaa 35A.
                                    Reilusti yli sadan ampeerin virta ei mene, jos jossain on vähänkään huono liitos, vaan liitoskohta alkaa lämmetä rajusti.
                                    Viimeksi muokannut Finooob; 12.1.2017, 11:14. Perustelu: tarkennus

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös näissä ole ollut myös koko latausjohdon hapettumisongelmaa? Eli pelkkien liitoksien tarkastus ei välttämättä riitä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Koko latausjohto on turhan ohutta, kannattanee vetää uusi vähintään 25 mm2 johto laturilta lisävirranantopistokkeelle, jos moottorin käydessä on jännitehäviötä laturinnavan ja lisävirtapistokkeen välillä yli 0,1V.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Akku on ladattu viime lauantaina täyteen ja ajoa on sen jälkeen ollut varmaan max.50km.

                                          Eilen illalla otin kuvakaappaukset VCDS:stä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vika paikannettu ja korjattu. :)

                                            Laturilta tuleva LIN piuha kulkee vesikaukalon poikki ja johto oli ollut "hitsillitoksesta" poikki. Asentaja oli vetänyt piuhaa ja se oli tullut ulos. No nyt on uusi piuha vedetty ja kaikki toimii kuten pitääkin. Suurella todennäköisyydellä tuo vika on ollut autossa jo Ruotsissa pidempään, koska vajaan vuoden vanha akku oli pilalla.

                                            Kiitos vian paikannuksesta kuuluu Sjoen Käyttöauton Jarmo sedälle.

                                            Pakkohan se oli kotiin päästyä katsoa VCDS:llä mitä lukemia sieltä nyt löytyy. Olivathan ne hieman erilaiset. Eikä ollut missään vikakoodeja. Kokonaisuudessaan poltin rahaa vian etsimiselle ja korjaamiselle 774 €... olishan nuo rahat voinut säästää ens kevään kesärengashankintoihinkin. No tyytyväinen tässä pitää olla että tuo vika on nyt korjattu.



                                            Viimeksi muokannut jaska_73; 13.1.2017, 20:54.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X