Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysnesteen paisarin vaihdon jälkeen kertyy painetta.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäähdytysnesteen paisarin vaihdon jälkeen kertyy painetta.

    Elikkäs tälläistä pientä probleemaa, auto on Audi A6 1.8TQ AWT koneella vuosimallia 2001. Autoon tehtiin jakopääremppa+ kaikki helyt, sanoivat huollossa että jäähdytysnesteen paisuntasäiliö hieman hikoilee nestettä ja suosittelivat sen vaihtoa.

    Vaihdoin noin kk sen jälkeen paisuntasäiliön mutta en nesteitä kokonaan koska ne oltiin juuri vaihdettu, joten pakostakin letkuihin jäi ilmaa. Nyt kun autolla on ajanut lämpimäksi ja yöksi jättää seisomaan on sinä aikana nestettä hävinnyt paineen poisto reiästä ja jos suoraan ajon jälkeen avaa säiliön niin pienesti suhahtaa. Tätä ei ollut ennen säiliön vaihtoa.

    Onko jotain yksinkertaista keinoa ilmata järjestelmää kokonaan vaihtamatta nesteitä tai avata korkki joka ajon jälkeen kunnes kaikki ilma on pois?

  • #2
    Kyllä sinne kuuluukin "kertyä" painetta, neste kun lämpenee niin se laajenee. Paisuntasäiliön korkki on paineventtiilillä ja se aukeaa n. 100 kPa:n paineessa, normaalisti ei ylitä tätä painetta jos jäähdytys pelaa. Vanhalla säiliöllä ei "suhahtanut" kun se vuoti paineet ulos.

    Comment


    • #3
      Säiliöt ja korkit ovat identtiset, joten en usko että tässä nyt on syy varsinkin kun se määrä mitä sieltä on seisonnan aikana valahtanut paisarin vaihdon jälkeen nestettä on ollut kohtalaisen suuri.

      Ja äsken tuli huomattua että syylärissä on pieni kohta mikä auton kuumennettua höyryää, auto oli kyllä käynyt pesussa mutta ulkona -10C niin neste ei pääse kiertämään ilman takia? Syyläri ei tiputa nestettä mutta oli vain siltä yhdeltä kohdalta märkä ja näytti ja haisi aivan vesihöyryltä eli ei haissut miltään.

      Helpointa vaihtaa kaikki nesteet ja jos vika jatkuu niin jatkotutkimuksiin?
      Viimeksi muokannut Killeri; 10.12.2016, 18:53. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • #4
        Kuten yllä sanottiin, korkissa on yhdensuuntainen venttiili joka vanhemmiten sitten alkaa falskaamaan.

        Comment


        • #5
          Jos se vanha säiliö ei ole pitänyt painetta (vuotanut, jos kerran hikoillut), niin uusi säiliö pitää painetta kuten kuuluukin, sen takia suhahtaa koska säiliössä on painetta.
          Jos täytät paisarin siihen MAX merkkiin, niin ajolenkin jälkeen se pinta on missä korkeudessa?
          Ja ota huomioon mihin sitä nestettä kaadat, jos kaadat sinne ulkoreunaan, niin se tulee kaikki ulos suoraan, ei jää säiliöön.
          Jos epäilet että ilma kiusaa jäähdyttimessä, niin kokeile ihan kädellä mistä kohtaa on kuuma ja mistä selvästi kylmä.
          Jos pelkän säiliön vaihdoit, niin tyhjensit vain säiliön verran? Vai otitko "koko järjestelmän" tyhjäksi eli jäähdyttimen tyhjennyspropusta?

          Comment


          • #6
            60km ajolenkin jälkeen oli yön aikana poistoreiästä hävinnyt max rajasta min rajaan. Juu ja tiedän että en kaada nestettä siihen lokeron kohtaan missä on ulosmenoreikä :) Tyhjensin pelkän säiliön ja letkujen päästä sen verran nestettä että sai asennuksen tehtyä. Nyt näyttää että hävikki olisi ollut huomattavasti pienempi joten jos se ilma sieltä pikkuhiljaa pois tulee. Jos näyttää että meno jatkuu niin uuden korkin osto, taidan tilata varmuudenvuoksi heti.

            Kiitoksia neuvoista.

            Comment


            • #7
              Ongelma korjaantui paisuntasäiliön korkin vaihtamisella.

              Comment

              Working...
              X