Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ISO-liittimen pinnien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ISO-liittimen pinnien vaihto

    Moi,

    Sori tämä tyhmä kysymys. Olen aikoinaan asentanut pari soitinta, jossa jouduin vaihtamaan pinnien paikkaa liittimissä, helppo homma. Nyt sama homma taas edessä mutta tällä kertaa ei tunnu onnistuvan, en saa liittimiä loksahtamaan ulos liitinrungosta...argh!

    Vinkkejä?

    Kiitos

    #2
    Siellä on pieni metalliklipsi niissä liittimissä, joka pitää painaa sisään niin se lähtee irti. Tutki tarkkaan niin huomaat.

    Comment


      #3
      Pinnien omien klipsien lisäksi saattaa liittimen muovikuoren päädyssä olla lukitustanko joka lukitsee kaikki pinnit vielä pinnien omien metallilärpäkkeiden lisäksi. Näin ainakin broidin kasikymppisessä.

      Comment


        #4
        Joo, ymmärrän kyllä periaatteen mutta edes halogeenilla ja luupilla ei osu silmään. Onko se yleensä liittimen sivuilla vai ylä-/alapuolella (siis siinä metalliliittimessä siellä rungon sisällä)? Logiikka sanois, että pitää painaa etupuolelta mutta kun ei. ...kele kun viimeksi koko prokkis onnistui minuutissa :(

        Kyseessä muuten Bilhelveten ISO-satsi.

        EDIT: nysselvis, ne sisäänpainettavat klipsit ovat liittimen molemmilla puolilla, ei ihme kun oli vähän vaikeeta ;) Tuon kun oivalsi niin nyt kestää 2 sekkaa per piuhan irrotus.

        Comment


          #5
          Alkuperäisista ISO-liittimistä saatta olla melko mahdotonta saada pinnejä irti. Itse mursin tuskissani lopulta koko liittimen säpäleiksi, jotta sain pinnin irti. Toki sitten liitin kokonaan uuden tarvike ISO-liittimen tilalle, josta saa pinnit helposti irti.

          Comment


          • #6
            Ainaki oman audini ISO-liittimessä on vielä lisäksi tällainen keltainen luiska liittimen läpi, joka estiää pinnien irroittamisen, vaikka metalliväkäset olisikin väännetty sisään. Luiskan saa irti pienellä talttapäämeisselillä.

            Comment


              #7
              Joo, saman homman kanssa tuskailin viikonloppuna. Kyllä piti tosissan miettiä miten nuo liittimen pinnit saa irti. Suunnilleen ekana huomasin tuon keltaisen liuskan ja vedin sen irti. Mutta sen lisäksi piti siis käännellä vielä niitä metalliklipsuja. Ei se ollut helppoa siltikään. Todella kapealla ruuvarin kärjellä ne sitten sain irti.

              Menee vähän offtopiciksi ...
              Pihassa on ollut viikon verran A3 vm.2000. Siinä oli radio kytketty niin, että soitin saa jatkuvasti 12V ja pitää siis aina erikseen sammuttaa. Koitin muuttaa tuon kytkennän.....

              ISO-liitin (musta) johon tulee powerit, maat ym. oli selvästi joku jälkiasenteinen viritelmä asennuksen ulkonäöstä päätellen. ISO-liittimessä oli vedetty "hyppylanka" jatkuvan 12V pinnistä siihen pinniin johon pitäisi tulla 12V virta-avaimen takaa. Tuota virta-avaimen takaa tulevaa 12V ei ko. liittimestä löytynyt lainkaan. Sen sijaan se löytyi kolmannesta erillisestä liittimestä, eikä tähän liittimeen ollut kytketty mitään muita johtoja, ainoastaan tuo yksi eikä ko. liitintä ollut kytketty mihinkään. Tämä liitin oli hiukan isompi kuin ISO-liitin (enemmän pinnejä) ja väriltään oranssi. Liekö joku alkuperäinen Audin liitin. Nuo pinnit näyttivät olevan kiinni samalla periaatteella kuin ISO-liittimessä.

              No, mittasin yleismittarilla tuon piuhan joka tuossa liittimessä oli ja tuntui olevan se virta-avaimen takana oleva 12V.
              Piuha oli väriltään sellainen vaalea violetti ja suht ohut. Kytkin se siihen "oikeaan" ISO-liittimeen oikeaan paikkaan ja radio alkoi pelata kuten halusinkin, eli radio ei toimi ellei virta ole päällä.

              Nyt kun vaimo meni tänään A3:lla töihin niin eihän tuo onnistunutkaan tuo homma sitten. Radio kuulemma sammahteli itsekseen ja välillä taas saattoi mennä päälle ja muutenkin sekoili. Eli oletettavasti se pinni tuli nyt siihen ISO-liittimeen huonosti kiinni ja pääsee pätkimään virtaa, vaikka tuonkin kyllä varmistin ja se piti kyllä olla hyvin kiinni. Täytyy tsekata illalla.
              Toinen vaihtoehto on että tuo vaalean violetti johto ei ollutkaan oikea johto (siis se virta-avaimen takana oleva 12V). Onko kellään hajua asiasta minkävärinen tuo piuha on?

              Comment

              Working...
              X