Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eberi lopetti sisäpuhalluksen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Eberi lopetti sisäpuhalluksen

    Potilaana -07 3.2 TT (Mk2) jossa on jälkiasenteinen Eber EasyStart R+ kaukosäädöllä.
    Jostakin mystisestä syystä Eber ei enää kytke päälle Climatronic paneelia eikä siis myöskään sisäpuhallinta. Vika ilmestyi puskista koska aiemmin sisäpuhallus on toiminut oikein.
    Eberi siis lähtee päälle ok ja jos sitä pitää päällä esim. 15min niin heti autoon virrat kytkettäessä alkaa puhallin puhaltamaan mukavan lämpöistä ilmaa.
    Kaukosäädöllä tsekattuna Eberin muistissa ei ole vikakoodeja.

    VCDS löysi Auto HVAC (eli Climatronic) unitista vikakoodin: 0003 Control Module, 003 Mechanical Failure - Intermitted. Vikaakodin poistaminen ei vaikuttanut toimintaan.

    Climatronic paneelin taakse kurkattuna sinne oli tehty yksi Eber kytkentä: punaisen moninapaliittimen ('B') pinniin #19 menevä musta/valkea johto oli katkaistu ja johdon molemmista päistä lähti uudet johdot kohti Eberiä.
    Oletettavasti tuo kytkentä on oikein, koska aiemmin puhallus toimi...
    Eberin kaikki 2 sulaketta on myös tsekattu ja ne on ok (nämä siis siinä pienessä 3-sulakkeen rasiassa -> 3:s paikka oli tyhjillään).

    Hyviä vinkkejä otetaan vastaan mitä kannattaisi tsekata seuraavaksi ja löytyykö jostakin netin syövereistä Eberin asennusohjeita gen 2 TT:lle?

    #2
    IPCU-rele on yleisin syy puhalluksen toimimattomuuteen.

    Comment


      #3
      Jos asennus on tehty ohjeiden mukaan, ei Audin climalle kai ole tarvinnut mitään IPCU-relettä, vaan suoraan ohjauskarvan?

      Comment


        #4
        Climatronic paneelin taakse kurkattuna sinne oli tehty yksi Eber kytkentä: punaisen moninapaliittimen ('B') pinniin #19 menevä musta/valkea johto oli katkaistu ja johdon molemmista päistä lähti uudet johdot kohti Eberiä.
        Tämän perusteella vaikuttaisi IPCU-kytkennältä.

        Comment


          #5
          Armottoman surffailun jälkeen löysin Eber asennusohjeet TT:lle. Virallisen ohjeen mukaan tosiaan IPCU-relettä ei tarvita. Löysin myös Golf V Eber asennusohjeet ja näyttäs vahvasti siltä, että jostakin syystä kytkentä on tehty Golf:in ohjeen mukaan, jolloin IPCU-rele tarvitaan.

          IPCU-releen etsintää pitää illalla jatkaa, kun ei löytynyt kojealaudan alta, eikä mistään näkyvältä paikalta konetilasta. Jonnekkin ne Climatronicilta lähtevät johdot menee, joten eiköhän se rele vielä jostakin löydy.

          Jos nyt lähdetään siitä, että IPCU-rele olisi rikki, niin ostanko tilalle uuden vaiko vaihdanko kytkennän virallisen Audi ohjeen mukaiseksi?
          Onko hyviä arvauksia miksi alunperin ei ole noudatettu Audin ohjetta -> onko toiminnassa minkälainen ero Golf tyyppinen IPCU-rele kytkis vai suoraan ohjaus Climatronicin ohjausnastaan?

          Comment


            #6
            Audeihin perinteisesti ei ole kyseistä relettä tarvittu, sisarmerkkeihin kyllä. Turha vikakohde joka kannattaa poistaa mikäli mahdollista.

            Comment


              #7
              Onko hyviä arvauksia miksi alunperin ei ole noudatettu Audin ohjetta
              Vahvin arvaus on laitteen asentajan ammattitaidottomuus, ts. ei ole tiedetty täysin mitä ollaan tekemässä.

              Comment


                #8
                Helppohan tuo rele on ohittaa, tekee vain hyppyjohdon ja kytkee herätteen ulostuloon.

                Comment


                  #9
                  Ehdottomasti Audin ohjeella, jos ohjainyksikkö sitä tukee. Kääntyy läpät kohdalleen ja tulee aina lämmintä. IPCU pyörittää vain puhallinta.

                  Comment


                    #10
                    Löytyihän se IPCU-rele piilostaan valokatkaisimen takaa. Yleismittarilla mitattuna (Eberi päällä) noihin Climatronicille meneviin karvoihin näkyy vain kymmeniä millivoltteja niin AC kuin DC mittauksella (maata vasten).
                    En tiedä mikä on oikea signaalitaso, mutta kyllä sen voltteja pitäisi joka tapauksessa olla. Releen sievä naputtelu työkalulla ei muuttanut tilannetta, eli lienee ihan kuollut tapaus.

                    IPCU-rele saa siis lähtöpassit ja tilalle tulee Eberin ohjeen mukainen kytkentä.
                    Jostakin syystä tuota Eberiltä tulevaa musta/punainen ohjauskarvaa ei suositella kytkettäväksi suoraan Climatronicin 16-pinnisen moninapaliittimen pinniin #7 vaan väliin pitäisi laittaa 3€ maksava perus rele.
                    Pitää kurvata huomenna Motonetin kautta ja jatkaa sitten harjoituksia.

                    Ilmeisesti se liittimen johdinpaikka #7 on tällä hetkellä tyhjillään, eli siihen pitää myös ostaa VAG reipair johto.

                    Comment


                      #11
                      Joissain ohjeessa noita releitä käytetään, joissain ei. Muistaakseni 500 mA Eberi antaa maksimissaan, joten uskoisin, että toimii.

                      Comment


                      • #12
                        Samaa vikakoodia antaa rouvan tiguani ihmetellyt jokusen vuoden missä vika, täytyypä etsiskellä tuo rele. Et pystys kuvaa ottaa siitä releestä ?

                        Comment


                          #13
                          http://www.autoklimat.ru/images/webasto/9011970B_00.jpg

                          Eberspächerillä samanlainen.

                          Comment


                            #14
                            Lopultakin sain tän prokkiksen maaliin. Nappasin siis pois viallisen IPCU-releen ja myös relekannan sekä siihen liittyvät ylimääräiset johdot.
                            Climatronille kävin hakemassa 'korjausjohdon' paikalliselta marmorilta. Ensimmäisellä kerralla matkaan tarttui johto "000 979 009 EA" jolla varaosamyyjän mukaan Webasto/Eber ohjaus kytketään.
                            No eipä kytketty ainakaan TT:ssä. Johdossa oli liian pienet liittimet, eli se oli tarkoitettu 0.6mm pinnille kun taas TT:ssä liittimen D pinnit on 1.5mm leveitä.
                            Googlailin edellisestä viisastuneena oikeaksi varaosanumeroksi "000 979 006 E" ja nyt korjausjohto olikin passseli.

                            Mietin vielä sitä releytyksen tarpeellisuutta ja mittasin Eberiltä Climatronicille kulkevan ohjausvirran. Yleismittari näytti huimaa 0.23mA (DC) lukemaa, joten jätetäämpä turha rele pois kytkennästä.

                            Näin jälkeenpäin mietittynä ihmettelin aiemmin miksi Climatronikki tiputtaa innokkaasti pois automatic asentoa, eli aina Eberin käytön jälkeen automatic oli tippunut pois päältä. Ilmeisesti syynä oli tämä väärä Climatronicin ohjaustapa.
                            Ainakin äsken kun kokeilin Eberiä niin automatic asento pysyi päällä niin Eberin kanssa kun sen jälkeenkin.

                            Comment


                              #15
                              IPCU:lla ei ohjata Climatronicia vaan pelkkää puhallinta. IPCU syöttää Climatronicin tapaan nopeudensäätimelle PWM-signaalia sopivalla pulssisuhteella, jotta moottori pyörii. Climatronic ei tiedä mitään. Joten ei pitäisi vaikuttaa AUTO-hommaan.

                              Comment

                              Working...
                              X