Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Perävaunun ohjainlaite vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Perävaunun ohjainlaite vika?

    Moro!

    Pari päivää nyt herjannut kun vedin venettä perässä niin irroituksen jälkeen tullut seuraavat vikakoodit:

    Gateway 3.1
    05ED perävaunun ohjainlaite (ei signaalia)
    Mukautuva ilmajousitus 3.1
    05ED Perävaunun ohjainlaite (ei signaalia)

    Rupesin siis vikakoodeja selvittämään sen takia kun ilmajousitus menee johonki vikatilaan ilmeisesti, kun ei anna säätää modea ollenkaa vaan on jossain melko matalassa tilassa (ei tontissa kuitenkaan).
    Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin vika on hävinnyt ja säädot toimivat hyvin ja tasaisesti. Eli siis kaikki mekaaniset viat jousituksessa on pois suljettu, kun nostaa ja laskee hienosti. Auton kanssa kun lähtee ajamaan jonkin matkaa se sytyttää tämän valon, joka rupeaa vilkkumaan ja poistaa mahdollisuuden säätää ilmajousitusta.



    Onko jollain ollut sama tilanne/ajatus siitä mistä syystä vika on nyt tullut?

    #2
    Onko 13->7 adapteri paikallaan? Onko hapettumaa näkyvissä auton pistokkeessa?
    Niin ja sulakkeiden tarkistus, vaikuttaisi yksi ohjainlaite puuttuvan väylästä.

    Comment


    • #3
      Autossa on vakiona 7 pin. hapettumaa ei näy missään. Koestin kaikki sulakkeet hytin puolelta (kuskin oven ja kojelaudan väli) ja takakontista hantin puolelta avautuvasta luukusta. kaikki piippasi hyvin mittarilla. Mitähän sitä seuraavaksi yrittäisi. saattaa auto toimia parikin kymmentä km ennen kun vika tulee, mutta tulee vaan.

      Comment


        #4
        Kerro seuraavaksi auton tiedot, malli, vuosi, kone yms oleellinen.
        Viimeksi muokannut Killeri; 20.10.2016, 12:19. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

        Comment


        • #5
          Elikka audi A6 4FH C6 allroad 2,7tdi 132kw vuosimallia 2006

          Comment


            #6
            Toimiiko ne perävaunun valot? Onko alkuperäinen vetokoukku vai jälkiasennettu?

            Comment


            • #7
              Valot toimivat hyvin. vetokoukku ja sähkösarja on jaegerin valmistamia. Kävin tänään ajamassa lenkin jossa olen saanut tämän vian ilmenemään, mutta tänään en sitä saanut millään säädölla enkä ajotavalla. ainoa asia mitä tein eilen sulakkeiden tarkistuksen lisäksi oli, että ruiskutin wd-40 peräkoukku pistokkeeseen varuiksi kosteuden ehkäisemiseksi.

              Comment


                #8
                Kyllähän tuo sille vaikuttaa, että jostain syystä se sähkösarja päättää kärryn olevan perässä ja kertoo autolle saman. Kärry perässä ilmajousitusta ei voi ainakaan A6:ssa laittaa dynamicille. Voi myös olla, että joskus kommunikointi katkeaa ja siksi tulee vikakoodi. Täälläkin taisi olla jossain ketjussa keskustelua, että Jaegerin purkkeja on hajonnut.

                Comment


                  #9
                  Minkä väriset tekstit boksissa on? Näkyykö valmistusvuotta? Jos on jossain 2005-2008 välillä niin saattaa olla boksi vika.
                  Ota koko boksi irti vaikka tunniksi ja kytke uudestaan.

                  Comment


                  • #10
                    En usko että vika on sähkösarjassa vaan nyt rupesi kompura jäämään päälle vaikka auto on parkissa ovet lukittuna. Pakko oli kiskasta miinus kaapeli irti että pääsee seuraavana päivänä liikkeelle. Melkonen murhe, kun ei tiiä mikähän mahtaa vaivaa..

                    Comment


                    • #11
                      Eilen vika ilmeni myös niin että kompressori jäi päälle vaikka auton oli sammuttanut ja jouduin tämän takia irroittamaan miinus kaapelin. Tänään auto oli käytössä noin 100km matkan ja herjasi ilmajousituksen vikaa koko matkan, mutta auto ei missään vaiheessa painunut alas asti vaan pysyi jonkinlaisessa ryhdissa (ei epä balanssia). Vikakoodit mitkä nousseet esille ovat (tasonsäädön venttiili (mekaaninen vika), (tasonsäädön kompressori lämpötunnistimen signaalijohto - katkos/oikosulku (plus) ja eri ohjelmalla myöhemmin tullut (signal from level control pressure sensor) (g291), open or short to plus - intermittent

                      Comment


                      • #12
                        Tarkistelin tänään korkeuseroja rengaskaareen niin takana oikealla 3-4cm alempana kun edessä ja takana vasemmalla 1-2 cm alempana kun edessä. Ajoin rundin niin keula oli hieman noussut tämän jälkeen ylemmäs mutt perä pysynyt samana.

                        Comment


                        • #13
                          Kuulostaa aikalailla samalta millä minun ilmavaivat alustassa alkoivat. Mukavaahan tuossa on se että sitä kompuraa ei saa sammumaan kuin irrottamalla releen (ei mikään maailman helpoin irrottaa, varsinkaan jos haluaa tehdä äkkiä) tai irrottamalla akku, mistä taas seuraa muita hassuja ominaisuuksia tässä nintendossa..

                          Comment


                          • #14
                            Sen verran tuli eilen tutkittua tuota järjestelmää että availin vähän sisälokasuojan lievettä ja huomasin että imuputken t-haara oli sulanut ja irronnut kompuran kyljestä sekä kompressorin lämpöanturin piuha oli sulanut kompuran kylkeen kiinni :/ No sitten rupesin tutkimaan releitä ja yritin kovasti selvitellä mikä rele se olisi kaikkien maailman youtube videoiden ja threadien perusteella.
                            En vieläkään tiedä olinko oikeassa, mutta hantin puolella konepellin alla on sen sadevesikaukalon sisällä boxi, joka avataan muistaakseni 5kpl TX30 ruuvilla ja sen sisältä löytyy rele mallia 373 (harmaa) ja 40A sulake. Toinen vaihtoehto oli kuskin jalkatilassa ratin alla olevan kotelomuovin sisältä useampi rele jotka olivat 40A 373 (musta). Molemmat näyttivät minun silmään ihan ok kuntoisilta, kun tuossa sadevesi kaukalon sisällä olevassa on kuulemma ollut selvia merkkejä hapettumisesta/palamisesta yleensä ja mitä sitä kontaktori kuvaa katsoin niin virtamittarilla mittauksen perusteella se oli ok.
                            Oikeastaan ainoa asia mikä tässä on epäilyttänyt on tuon lämpöanturin hajoaminen ennen näitä kaikkia vikoja. Jos lämpöanturi olisi tunnistanut että kompressori käy kuumana ja sulattaa kaikki sen ympäriltä niin, eikö sen olisi kuulunut sammuttaa kompressori ennen kun kaikki muuttuu magmaksi?
                            No joka tapauksessa laitoin nytten anturin piuhat jatkuvaan kontaktiin toisiinsa ja tämän luonnollisesti aiheuttaa sen että ohjainlaite luulee että kompura käy liian kuumana. Kopressori ei siis enää käy!
                            Tämä on väliaikainen ratkaisu, kunnes vien auton semmoiseen paikkaan, jossa saa auton nosturille ja tarkastettua että ei ole ilmavuotoja missään. Kompressori nyt joka tapauksessa menee uusiksi lämpöanturin, venttiilipöydän sekä releen kera.
                            Todella heikosti löytyy mitään hyvää materiaalia liittyen tähän ilma-alustaan mistään päin internettiä, joka sinäänsä tekee tästä nykyään jo turhankin arvailun varaista. Vcds on jo tilattu maailmalta niin ei tarvii niin paljon raapia päätä noitten sähkö ongelmien kanssa ja maksaa huippu hintoja korjaamoille että ne voi tutkia asiaa parin viikon päästä keskellä työpäivää :D
                            Olisi kiva kuulla Tero V. että miten tämän sinun tapauksen kanssa kävi?
                            Viimeksi muokannut Jokkisss; 25.10.2016, 08:15. Perustelu: Selkeytys

                            Comment


                            • #15
                              Oikea rele on siellä sadevesikaukalossa sen kannen alla.

                              Minun tapaus on edelleen kesken. Ongelmat alkoi isosti tosiaan tuosta, kun kompura jäi huutamaan vaikka auton sammutti, eikä kompura sammunut ennenkuin otti akun irti. Tuota ennen oli pari kertaa jokin nurkka laskenut normaalia enemmän, mutta ei mitään dramaattista vielä. Tuon jälkeen vaihdoin uuden kompuran, mikä on toiminut sinällään ihan hienosti, mutta satunnaisesti auto laskee jonkun nurkan, keulan tai perän maahan. Joskus saattaa kesken ajon mennä alusta vikatilaan ja samalla keula tai perä laskee pohjaanlyöntikumien varaan. Yleensä tekee tuon kun auto on paikallaan käynnissä, mutta pari kertaa tehnyt myös kesken ajon. Tuosta vikatilasta on tähän asti selvinnyt aina auton sammuttamisella, käynnistyksen jälkeen kaikki toimii taas normaalisti jonkin aikaa. Joskus menee useita päiviä ja satoja kilometrejä ilman ongelmia, joskus taas tekee tuon useamman kerran päivässä. Kompuran lisäksi vaihdoin taakse kummankin ilmajousen uuteen, mutta sillä ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta ongelmiin.

                              Vian selvittely on melko haastavaa kun oireet on erittäin satunnaisia, eikä vikakooditkaan varsinaisesti auta kun niitä on tullut satunnaisesti varmaan ne kaikki mitä alustan ohjainlaite vain osaa kertoa. Seuraavaksi kun löydän motivaatiota tähän selvittelyyn, jatkan hakuammuntaa ja hommaan varmaankin uuden venttiililohkon.

                              Aika vähän löytyy aiheesta kiinnostuneita autokorjaamoyrittäjiä jotka haluaisi ottaa ilmajousiongelmat selvitykseen. Yritin jopa epätoivon suurimmilla hetkillä turvautua merkkihuoltoonkin, mutta se oli yhtä tyhjä arpa kuin muutkin korjaamot tässä aiheessa.

                              Comment


                              • #16
                                OK! Sitten mittasin oikeaa relettä!

                                Tuo venttiili lohko on minuakin vähän mietityttänyt ja ajattelin tosiaan sen siinä samalla uusia, kun kompressorinkin! Oletko itse vaihtanut kompressorin vai vaihdattanut ja missä jos olet? Kenen valmistajan kompura?
                                Mietin että oisko jäännöspaine pitoventtiileissä jotain häikkää, mutta nehän ovat uudet takana kun olet sinne vaihtanut ja jos silti tiputtaa takaata niin syyn pitäisi siinä mielessä olla selvä eli siinä venttiilitukissa?
                                Onko autoon tehty tason säätö kompuran- ja pussien vaihdon jälkeen?
                                Tuo on kyllä niin totta, että harvaa korjaamoa kiinnostaa ilmajousituksen kanssa tehdä mitään, paitsi merkkikorjaamon.
                                Olisi kiva nähdä joku toiminta kaavio tuosta audin ilma-alustan toiminnasta niin voisi jo sen perusteella päätellä paljon :D

                                Comment


                                  #17
                                  Elsasta luulisi löytyvän.

                                  Comment


                                    #18
                                    SSP 344: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_344_d1.pdf
                                    SSP 292: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_292.pdf

                                    Noissa jotain speksejä liittyen aas(Adaptive Air Suspension)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Noita SSP dokkareita on tosiaan tullut lueskeltua, sen unohdin mainita. Järjestelmähän on kuitenkin sinällään melko yksinkertainen.

                                      Uuden kompuran (Wabco) ja takapussit tilasin JM Techiltä (http://www.jmtech.fi). Noita komponentteja löytyy myös ulkomaisista nettikaupoista (esim. ebay pullollaan) ja varmaankin vähän halvemmalla, tuolta tuli vain nopeiten osat kotiin. Kompuran vaihdoin itse ja takapussit laiskana vaihdatin paikallisella Fixus-korjaamolla. Alustaa en kalibroinut heti minkään noiden osien vaihdon jälkeen ja kaikki toimikin ihan kuten ennenkin. Nyt myöhemmin vasta äsken tein alustan korkeuden kalibroinnin, mutta ei se auttanut ainakaan ongelmiin mitenkään. Ei kyllä lisännytkään niitä :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hiukan myöhässä, mutta parempi kun ei milloinkaan. Vika tosiaan löytyi tähän alustaan, joka oli hajonnut kompressori. Tilanne oli siinä mielessä huvittava että aikaisempi omistaja oli vaihdattanut uuden kompressorin jossain nyrkkipajalla 3kk ennen kun itse auton ostin. No vein sitten tuonne jm-techille auton, kun en kaikella roplaamisella löytänyt mitää loogista syytä ja he ilmoittivat että kopressori on hajonnut syystä että aikasempi korjaamo oli vaihdon yhteydessä unohtanut uusia releen, joka tulee siis kompressorin mukana. Eli parin kympin rele hajotti koko kompuran.. :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X