Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nopeusmittari kuoli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nopeusmittari kuoli

    No niin, näin se homma lähtee etenemään. Projektilla ajettu siirtoluvilla kaikki 39 kilometriä trippiin ja jo saa alkaa remontoimaan. Nopeusmittari kuoli, matkamittari kuoli, takalukko ei lähde automaattisesti pois.
    Lopetti toimintansa jarruttaessani valoihin pysähtyäkseni.

    Nopeussignaali on siis kateissa nyt. Palasi muutaman kerran satunnaisesti.

    Makasin konehuoneessa sen verran, että vemputtelin kumpaistakin vaihteistoon tulevaa liitintä hetken irti-kiinni-irti-kiinni, mutta ei vaikuttanut asiaan. En usko sieltä suunnalta hapettumaa löytyvän, sen verran hyvässä rasvassa seutu on ollut.

    Tuttu juttu? Vikaideoita? Anturi, mittaristo, kanada?

    #2
    Hatusta heitän mittariston juotosten tarkistamista, toki vika voi myös olla anturissa. Tämä on vaihteeksi näitä veikkaa-ja-voita -juttuja.

    Comment


    • #3
      Muistelen että nopeussignaali haaroitetaan jo ennen mittaristoa, eli siinä tapauksessa olisi todennäköisintä että nopeusanturi olisi viallinen.

      Comment


        #4
        Nuo kaikki laitteehan ona tylysti rinnan eli jos yks vetää maihin, on kaikki mykkiä. Kenties voisit koittaa irroittaa kaikki toimilaitteet tuosta signaalista ja kokeilla yksi kerrallaan?

        Comment


        • #5
          pelaako nopeusmittari? jos pelaa
          niin matka/tripille tuleva tieto tuleee siniseen liittimeen sini/valkoisen johdon kautta.

          Comment


            #6
            Mulla kävi kerran myös samoin. Nopeus- ja matkamittari lopettivat toimintansa kesken ajon. Sulake oli palanut. Uusi sulake paloi piakkoin vaihdon jälkeen. Syyksi paljastui takakontin luukkuun menevät valojen johdot. Aika oli kovettanut johtojen kuoret, ja toistuva luukun avaus ja sulkeminen oli murtanut kuoret. Lopulta virta otti suoraan runkoon... valot olivat saman sulakkeen takana kuin nopeusmittari... että vika voi siis olla yllättävässäkin päässä autoa.

            Comment


            • #7
              tota, mulla on kans parasta aikaa tappelut käynnissä ton satkun nopeusmittarin kanssa ja tutkin sitä jo sen verran että kyllä se nopeustieto menee anturilta suoraan mittaristolle. Nopeusmittari sitten lähettää sen eteenpäin moottorinohjaukselle, aut.ilm. vakkarille, quattron diff lukolle jne... Tosin sinun autosi oli s2 mutta tuo 80:lle tarkoitettu skema vahvistaa kyllä teorian että tieto menee anturilta suoraan mittarille. Tossa ois vähän kytkentäkaaviota:
              http://www.autolib.diakom.ru:8001/CA...RAMS/fig08.pdf

              EDIT: muutin välilyönnin tilalle %20 niin linkkikin toimii... //Teppo

              Comment


                #8
                No juu. Kiitos vinkeistä.

                Uskokaa tai älkää niin tuo pirulainen korjautui itsekseen parin yön yli *ttuiluaan mietittyään. Katsotaan josko se jäisi henkiin.

                Comment


                • #9
                  Jatketaanpa vanhaa aihetta, tuli tehtyjä kokeiluja viitaten aihetta.

                  Omasta typ44 Q:sta nopeusmittarin anturi vaurioitui syksyllä vetarijumpan aikana. Pätkivä mittari alkoi jossain vaiheessa nyppimään sen verran, että anturi käteen ja tutkimaan mitä se on syönyt. Siellähän anturin sisällä sähköosat repeilivät juotoksistaan, vähän kolvia ja taas toimi jonkin aikaa. Lopulta anturi lopetti toimintansa kokonaan ja uusi tutkimus, pyöreästi 500 vanhaa markkaa kun kuulosti aika kovalta hinnalta.

                  Sisällä oli yksi noin 3x4mm kokoinen valkoinen hippula ja magneetti, josta lähti pieni metallitanko vaihteistoon. Sähkökuvista saattoi lukea, että sisälle tuli 12V ja ulos nopeussignaali. Magneetti, metallia, hmm .. sen on pakko olla hall-anturi. Tilalle euron TLE4905 hall-anturi, liittemessä olleiden merkkien mukaan ja kokeilemaan: taas toimii mittari mukisematta.

                  Comment


                    #10
                    Mites kun tuollainen sähköinen mittari jumittaa aika kivasti, eli mittarin mukaan mennään 120 vaikka todellinen nopeus on huomattavasti alle 100 (on pitkän aikaa samassa lukemassa), sitten ihan noin vain neula putoa hieman ja joskus jopa oikeaan kohtaan. Mistä vikaa voisi etsiä?

                    Comment


                      #11
                      Kävikö nopeutesi ensin tuolla 120:ssä?

                      Itselläni rinkimittari jumitteli ja syyksi paljastui ihan neulan juuresta käpertynyt mittariston "tarra" eli se jarrutteli neulaa. Vähän puhtaalla paperiliuskalla tökin sinne juureen ja on pelannut siitä lähtien.

                      Comment


                        #12
                        Mukavaa ettei ole yksin tuon V**tuilevan nopeusmittarin kanssa.

                        Mulla on kanssa nopeusmittarin musta tarrapinta käpristynyt niiden kilometri-, trippimittariaukkojen ja nopeusviisarin alta niin, että ne jumittavat viisaria milloin millekkin lukemalle.

                        Taikka ei siis jumita enää. Purin mittariston ja rapsutin käpristyneen osan tarrasta hemmettiin ja vähän mustaa tussia alta paljastuneen valkoisen pinnan päälle. Ei tietysti ihan uutta vastaava pinta, mutta taas toimii mittari.

                        Sen verran "uutta vastaavasta mittarista", että ostin sitten tässä välissä jo uudenkin nopeusmittarin, kun sellaisen näihin vanhempiin C4-koppaisiin saa, lähinnä ulkonäön takia, vanha mittarihan siis toimii.

                        Uusi mittari nr 1 toimi tasan 64km! Vanha takaisin ja taas toimi ja rutisemaan VV-autoon. Antoivat uuden ja taas vaihtotyö ja uusi mittari nro 2 toimi sitten jo 93km!! Vanha takaisin ja taas toimii.
                        Ja taas rutisemaan VV-autoon. Vika on kuulemma minun mittaristossani ei näissä uusissa kokelaissa, vaikka siis vanha toimii siellä lukuisista vaihtovexlauksista huolimatta aina vaan.

                        Sanoin aikanaan varaosamyyjälle jo nr1 kädessä, että tää on kyllä hiukka erinäköinen täältä takapuolelta kuin tuo vanha, mutta kuulemma on ihan tasan se osa, joka sinne kuuluu...

                        No sain sitten sen mittarista maksetun 200 eemeliä takaisin siitä nr2:sta, kun lupasin luovuttaa tän mittariston "kauneusleikkauksen".

                        Mittariston irrotus on sinänsä helppo homma: yhteensä 8 tähtiruuvia auki ja mittaristo pois paikoiltaan, liittimet varovasti irti ja mittaristo keittiön pöydälle purkuun.

                        Mittariston takana on about 8 ruuvia, jolla itse mittarit ja piirilevy on kiinni siinä kehikossa.
                        Sitten kun irrottaa vielä pari pikku ruuvia johtojen päässä roikkuvasta piirilevyn palasesta (olisiko joku säätö nopeusmittarille???) ja pari muistaakseni M4 mutteria pensamittarin takaa, niin lähtee pensamittari irti ja sitten saa jo nopeusmittarinkin pois..

                        EDIT: Mulla olis kuvakin siitä miten tuo vanha ja uus mittari eroaa sieltä taustalta toisistansa, jos se nyt jotakin kiinnostaa. Juttu meni nimittäin niin, ettei se uusi mittari istunut sinne paikkaansa ihan niin hyvin kuin vanha ja olisko sitten vääntänyt piirilevyä jotenkin ja aiheuttanut ton uusien mittareiden toiminnan loppumisen. SInänsä molemmat vaihdokkaat hajosivat melko samanlaisissa tilanteissa, eli kun olin ajamassa yli 100km/h, liekö sattuma. Kaupunkinopeuksissa molemmat pelittivät hienosti, mutta levisivät heti kun ajettiin hiukka kovempaa.

                        Comment


                          #13
                          Piirilevyn palanen = bensamäärän kalibrointi ajotietokoneelle.

                          Comment


                          • #14
                            Pitää omalta osalta päivittää tilanne. Toi mittariropleema ratkes jo aikoja sitten sillä kun vaihdoin siihen reistaavaan mittaristoon sen pelkän nopeusmittarin. Ton uuden nopeusmittarin sain purkaamolta haetusta mittaristosta josta nappasin sen irti. Uutta mittaristoa sellaisenaan en laittanut kun siinä oli kaikenmaailman autocheckejä ja juttuja joita ei taas omassa autossa ollut. Melkein heittämällä meni paikalleen, vain yksi valkoinen muovialuslevy piti vaihtaa siitä uudesta mittaristosta vanhaan...Ja tietysti kilometrit oikeeseen lukemaan niin nyt skulaa..

                            Comment


                              #15
                              Juu tuo mittari bugailee juurikin porkkiksen kuvailemaan tapaan, pientä vastaavaa klikkiä on näkyvissä myös kiekkamittarissa. Nyt pitääkin kysyä että kuinka tuosta B5:sta lähtee mittarit irti? Kai nuo saa korjattua ilman suurempia purkamisia?

                              Comment


                                #16
                                Otin sitten sen tänään irti ja katsoin, mitään neulan pyörittelyä kummempaa en tehnyt vaan oli pelkkä kosketushäiriö.

                                Sitten tulikin seuraava hauskuus, matkamittarin (digitaalinen) taustavalot ovat pimeänä, miottari toimii kyllä mutta valot simahtivat. Koitin koputtelua ja muita pikakonsteja..
                                Miten tuota kannattaa ruveta oikein purkimaan ilman että turhia vaurioita tulee mutta silti pääsisi siihen käsiksi. Neula nousi ylös hieman mutta sitten toppasi aika hyvin, en viitsinyt käyttää Rikkovaa Voimaa siinä tilanteessa ollenkaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Nostetaanpa vanhaa topiccia.

                                  Porukoitten kasikymppisessä (vm. 94) on semmoista vikaa, että kylmänä nopeusmittari näyttää aivan liian vähän. Auton lämmetessä se alkaa kiipeämään pikkuhiljaa oikeisiin lukemiin. Muut mittarit toimivat täysin. Osaako joku sanoa että missä vika?

                                  Comment


                                    #18
                                    No joop...Nopeusmittari muuten toimii kyllä.

                                    Mutta vikana taas on Puolet mittarin valoista toimii Eli kierroslukumittarin taustavalo ei pala eikä bensavalon. Kierros ja Lämpötila palaa. Sitten Aut.ilmastoinnin himmennys ei toimi taustavalo palaa kyllä hyvin silloin kun ei oo ajovaloja päällä. Sit pitkien näpytyskin meni yllättäen.

                                    Joo et mistäköhän sitä vikaa pitäs ehtiä.
                                    Liikkeeseen en viitsisi viedä koska työtunteja voi tulla aivan liikaa niiden arvio oli 30min-8h. 60€/H

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vanhan oloinen topicci, mutta kai vielä kelvollinen. :)

                                      Eli nyt ois kädessä purettu mittaristo, (C4 S4) josta pitäs saada nopeusmittarin viisari irti. Kun tuntuu olevan niin yhtä puuta koko sojotin,eikä uskalla voimalla kokeilla.. jokin jippo? kokemuksia?

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei ole kokemuksia, mutta eräs clubilainen kehui käyttäneensä haarukkaa.....
                                        En ota vastuuta mahd. vahingoista. =)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jeps, mittaristo-asia kunnossa! :)

                                          Comment


                                            #22
                                            joo eli nopeusmittari ja matkamittari lopetti toiminnan. uus anturi on tänään vaihdettu=ei vaikutusta. ongelma tuli kun auto oli kuukaudenpäivät tallissa. ajamaan kun lähdin niin neula seilas ees taas, näyttäen nopeutta noin. ja parin päivän päästä lakkas yön aikaa toimimasta kokonaan. oisko kellää tietoa mistä sais 5 lovisen vaihelaatikon räjäytyskuvan? sen verran tutkittu/mittailtu että ongelma viittaa laatikon puolelle. siellähän varmaan on joku magneetti akselissa mistä se tiedon ottaa??

                                            Comment


                                              #23
                                              Olisko kuitenkin mittariston takana tämäkin vika...?

                                              Comment


                                                #24
                                                testattu anturi irti ja magneettia heiluttelemalla=viisari nousee/värähtelee, että kyllä sinne singnaali tulee.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itselläni iski myös tuota mittaristo-ongelmaa, eli tänään kun lähdin ajelemaan niin eipä enää matka- eikä trippimittari liikkuneet mihinkään, mutta nopeusmittari toimii ok ja koko muu mittaristo muuten. Kannattaisiko tuosta katsoa ekaan juotokset vai onko tuo mahdollisesti mekaaninen ongelma?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hyper: http://www.vagcat.com tai ETKA.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pystyykö muuten tuon matka- ja trippimittarin koneiston pelkästään vaihtamaan toisesta mittaristosta jos vika on mekaniikassa? Vai pitääkö koko mittarintausta vaihtaa? Kun Coupessa on nopeus 260km/h asti ja niitä ei tahdo oikeen mistään löytyä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuollainen olisi toimiva,jos kiinnostaa ota yhteyttä.

                                                        http://kuvaton.com/k/1CW.jpg

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistäs tuossa pitäs lähtä jatkamaan että saa piirilevypuolen näkyviin ja tuon nopeusmittarin irti?
                                                          Kuva #1
                                                          Kuva #2

                                                          Tuntuu niin hauraalta koko mittaristo käännelläkkin niin ei viittisi hajoittaa tuota.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nuo 5 ruuvia auki.

                                                            http://kuvaton.com/k/1UF.jpg

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X