Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Latausjännitteen nostaminen pre-CAN autoissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Latausjännitteen nostaminen pre-CAN autoissa

    2003 Passatin laturi pitäisi saada lataamaan kaksia (releellä erotettuja) AGM-akkuja noin voltin verran suuremmalla jännitteellä, eli päälle 15v kylmänä startatessa.

    Sen verran tuli nyt tutkittua internettiä että ilmeisesti jommankumman jousikuormitteisen hiilen+johtimien väliin pitäisi lykätä 10A kestävä diodi ja järjestää sille oma auton rungosta erotettu jäähdytyssiili. Tähän mitään kommentoitavaa tai vinkkejä?

    Samalla sivulla myös varoiteltiin että lämpötilasäätyvien säätimien kanssa tuota modia ei kannata tehdä. En vaan tahdo ymmärtää miksi?
    Viimeksi muokannut Jultsu_; 22.9.2016, 19:19.

    #2
    http://www.smartgauge.co.uk/alt_mod.html

    Koitahan jotain tavallista 5 A:n läpijuotettavaa diodia. Siellä on kuitenkin sen verran tuuletusta, että ei varmaankaan tarvitse mitään siiliä. Jos nousee jännite liikaa niin sitten vaikka Schottky tilalle.

    Comment


    • #3
      En tunne nyt Passatin rakennetta tältäosin, mutta vanhemmissa 80-90 -luvun volkkareissa olen laittanut diodin akulta laturille tulevaan ohueen johtoon. Sillä latausjännite on noussut diodin kynnysjännitteen verran, mutta tämmöstä johtoa ei tuossa Passatissa sitten ilmeisesti olekko? Mulla ei oo diodit lämmenny niinpaljoa että olis tarvinnu lisäjäähdytystä miettiä.

      Comment


      • #4
        Tuota sivua juuri tutkailin, en tiedä mille virta-arvoille nuo oletukset on pohjattu, mulla nyt 150A laturi joten jos nuo arvot saatu 90A laturin kanssa niin onko tuo roottorin kenttävirta (???) sitten myös vastaavasti suurempi?

        Läpijuotettavalla tarkoitat siis perinteistä ei-pintaliitoskomponenttia?

        edit. alempaan kommenttiin vielä:

        Tässä mallissa ainoat liitännät on latausvirralle B+ ja sitten PWM-kuormitussignaali eculle/mittaristolle. Tuo mainitsemasi jännitteen haistelukarva on tässä toteutettu sisäisesti ja se tosiaan pitäisi nyt löytää.

        edit edit. Paitsi että, tuossa kuvassa nuo ylimääräiset diodit on piirretty sen hiilihässäkän rinnalle eikä sarjaan, eli missä/mikä tuo maaginen D+ piste nyt sitten on tuossa jännitteensäätimessä? Säädinhän näyttää tältä:
        Viimeksi muokannut Jultsu_; 22.9.2016, 20:04.

        Comment


        • #5
          En ymmärrä miksi tuossa sivun http://www.smartgauge.co.uk/alt_mod.html kuvassa koko esimagnetointivirta vedetään sen diodin läpi. Minä olisin laittamassa sitä diodia vain siihen "jännitteenhaistelujohtoon" joka menee jännitteensäätimelle.

          Comment


          • #6
            Tuossa myös yksi tapa jos ei ollut jo esitelty ylempänä: http://www.hax.se/alternator/

            Comment


            • #7
              Tuossa Mattsin linkittämässä jutussa on nerokkaasti keksitty nostaa säätimen maatasoa ylöspäin. Se on tosiaan sama laskeeko jännitepuolta alaspäin vai nostaako maatasoa ylöspäin, lopputuloksena jännitteensäädin näkee pienemmän jännitteen ja kasvattaa esimagnetointia niin että sen näkemä jännite on mielestään OK.

              Comment


                #8
                Joo, sellaista aivan perinteistä diodia tarkoitan.

                Meinasin ehdottaa myös tuota maatasoa, mutta mietin että, siihen sitä ei ole kovin helppoa saada. Tuossa näyttäisi olevan helppoa, mutta Juha-Matin kuvan säätimeen hieman hankalampaa. Vai onko?

                Comment


                • #9
                  Eikös tuo Jultsun kuvassa oleva säädin haistele jännitetasoa tuosta alas osoittavan C-kirjaimen muotoisesta liitännästä, siihen väliin diodi.

                  Comment


                  • #10
                    Pitääpä teurastaa varalaturin jännitteensäädin ja tehdä sillä ensin vähän testejä. Mikä ero noilla jännitteensäätäjillä on, eli jos isken 150A laturiin 120A laturista kotoisin olevan säätäjän, se ilmeisesti säätää sitten jännitteen väärin koska magnetointivirran tarve onkin eri?

                    Comment


                    • #11
                      Säätimet ovat samanlaisia, koska vain jännitettä säädetään. Laturin ulostulojännite mitataan ja pyritään vakioimaan, virtaa syntyy sitten sen mukaan mikä kulloinkin on tarpeen että tavoiteltu jännite saadaan aikaan.

                      Comment


                        #12
                        Sama säädin on ainakin sisätuuletetussa Boschissa, 120 A ja 150 A. Urssi/C5.

                        Comment

                        Working...
                        X