Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 lämmitysongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44 lämmitysongelmia

    Kytkettäessä lämppäri päälle pukkaa hetken aikaa kuumaa/lämmintä ilmaa kunnes pikkuhiljaa haalenee viileäksi. Lämppärin kun laittaa pois päältä ja laittaa uudelleen päälle tapahtuu sama ilmiö. Kenno tukossa vai mikä mahtaa vaivata?

  • #2
    Veikkaisin sitä kennolle menevän letkun välissä olevaa venttiiliä, on saattanut aikojen kuluessa jäädä jumiin,ja on vain hiukan auki.

    Comment


    • #3
      Custom auto craftilta sai noita venttiileitä joskus.

      Onko sen venttiilin alipaineletku kunnolla paikoillaan/ehjä? Venttiili voi löytyä puhallinkaukalosta lämppärin kennon letkun välistä tai koneen takaa lähtevän vesiletkun välistä.

      Comment


      • #4
        Koneen takaa löytyi venttiili, alipaineletku ehjä ja paikallaan. Venttiilin kalvo myös ehjä ja vesiletkut lämpiää kuumiksi venttiilin molemmin puolin. CAC:lla näyttää venttiilit olevan myyty loppuun. CAC:n venttiilissä myös näyttäisi olevan sensori, jota ei omassa vehkeessä näyttäisi olevan ollenkaan.

        Comment


        • #5
          Sillä sensorilla ei ole merkitystä autossasi, jos sitä ei alunperin olekaan.

          Comment


          • #6
            Sain hommattua käytetyn venttiilin, mutta valitettavasti vaihtaminen ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Kokeiltu myös toista automaatti-ilmastoinnin etupaneelia tuloksetta.

            Comment


            • #7
              Missäs moottorin lämmöt mittaristossa on.. Josko termari olisi rikki.

              Todennäköisesti pakkasilla ei puhalla kuin haaleaa kokoajan?

              Comment


              • #8
                Lämmöt nousee normaalisti 90 asteeseen ja pysyy siellä. Hieman saattaa tippua maantieajossa mittariston mukaan. Termari on myös uusittu parin vuoden sisällä. Nyt hieman kylmemmillä ilmoillakin toimii edelleen siten, että kun pistää lämppärin päälle niin hetken aikaa puhaltaa lämmintä/kuumaa ja pikkuhiljaa haalenee lähes kylmäksi. Lämppäri hetkeksi pois päältä ja uudelleen päälle niin sama toistuu, joka kerta.

                Comment


                • #9
                  lämppärin hana hajalla. Konetilasta mekaanisesti auki vain.

                  Toki voi olla kennosto tukossa.

                  Comment


                  • #10
                    Tai otat sen venttiilin välistä kokonaan pois ja korvaat esim. kupariputkella. Onko lämppärinkennon letkut yhtä lämpimät, kun kone normaalilämpöinen?

                    Comment


                    • #11
                      Käsin kääntää hanan auki. Oma hommansa korvata kupariputkilla.
                      Ja saa siten säädettyä käsin lämmön sopivaksi.

                      Omassa 200:ssa oli vedetty vaijeri hanskalokeroon, josta pääsi säätään lämmön.

                      Comment


                      • #12
                        Eikö se hana ole ihan vain on/off oikein toimiessaan? Lämpö säädetään säätämällä kennon ohi virtaavan ilman määrää.

                        Comment


                        • #13
                          Eihän kyse ei ole vain automaatti-ilmastoinnin normaalista säädöstä? Se voi mielestään saavuttaa tavoitelämmön ja kääntää lämmitystä pienemmälle. Voi kokeilla näppäilemällä pyynnin HI-asetukselle. Silloin pitäisi työntää niin lämmintä kuin on saatavilla.

                          Jos lämmintä riittää, kannattaa kokeilla putsailla kojelaudan ja kattolampun lämpötilaanturien kanavia. Kojelaudan kanavassa on muistaakseni puhallinkin, joka lopettaa toimintansa jossain kohtaa. Sähkömoottori kun on.

                          Jos edelleen menee viileäksi, kennossa ei kulje riittävästi vettä. Voit koittaa varovasti huuhdella sitä kennoa. Letkut irti molemmin puolin ja vettä molempiin suuntiin juoksuttamalla sieltä voi jotain irrota. Varovasti sitä painetta sitten, ettei kennon pääty repeä ja kabiinissa ole tulva.

                          Comment


                          • #14
                            Jokseenkin noin. Anturien näkemän lämpötilan voi katsoa sieltä diagnostiikkavalikosta.

                            Comment


                            • #15
                              Automaatti-ilmastoinnissa ei näemmä toimi se moottori joka ohjaa lämmön säätöä.
                              Hana pysyy kiinni asennossa. Omassa 200:ssa oli se rikki ja vedetty hanskalokeroon josta pystyi säätäämään hanan asentoa.

                              J pohja korjasi kaiketi sen säätimen. Boksi sijaitsee hanskalokeron takana.

                              Säädin: hanallinen sijaitsee koneen takaosassa.

                              Comment


                              • #16
                                Edelleen syylärin hanalla ei kuulu säätää lämpöä. Se on kesähelteitä varten, kun halutaan varmistaa ettei kompuran kylmäämä ilma lämpene turhaan matkalla (ohivuoto+kanavien lämpeneminen). Silloin se vedetään alipaineella kiinni.

                                Varsinainen lämpö säädetään ilmaläpällä, joka jakaa ilman syylärin läpi ja ohi menevään kanavaan. Tuon läpän moottori on tuulilasin alla vesikaukalossa. Kuljettajan puolelta näkyy keskellä ruuveilla kiinni oleva suoja, jonka takana on vivusto ja moottori. Läpän toteutuneen asennon ja halutun asennon näkee diagnostiikan kautta.

                                Ilmastoimattomassa mallissa lämpösäädintä kiertämällä säädetään nimenomaa vain ilmaläppää. Kennossa kiertää koko ajan täydet.

                                Toki pitkällä viiveellä saat lämmön kohdilleen, jos säädät portaattomasti kennon kiertoa siitä venttiilistä.

                                Tuosta voi tutustua miten laite toimii: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_54.PDF

                                Comment


                                • #17
                                  Hana on tosiaan kyllä auki eikä ollut tukossa tms. HI-asetus ei auta sen kummemmin eli silläkin haaleenee yhtä lailla. Kuinkas tuo diagnostiikka toimii, en olekkaan aiemmin moisesta kuullut? Mutta siis ilmeisesti veden kierrossa/kennossa vaikuttaisi olevan vika.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos kummatkin letkut on kuumia niin silloin kierrossa tuskin on vikaa. Kenno helposti niin pinnoittunut vesitiloiltaan että ei vaan lämpö siirry. Hyvinkin yleinen vika jos ei ole ihan korrektit nesteet ollut aina sisällä ja vaihtoväleistä pidetty huolta. Kunnon korjaus tuohon on uusi kenno, vanhaa voi saada elvytettyä hieman vastahuuhtelulla ja järeillä putsausaineilla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mistä tiedät, että venttiili on varmasti auki? Jasso ja Arto selittivätkin toimintaa tuossa oikein. Nyt sitten tulee mieleen, että tuleeko kierroksillakaan lämpöä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kenno vaihdettu ja lämppärin moottori myös sitten samalla. Nyt pelittää niin kuin pitääkin..kiitos kaikille vian haussa auttaneille!

                                        Edelleenkin kiinnostaisi, kuinka tuossa vehkeessä toimii se automaatti-ilmastoinnin diagnostiikka? Uudempien ohjeita kyllä löytyi hakemalla, mutta tähän malliin sopivaa ohjetta ei sattunut löytymään. Saattaa kuitenkin tulla tarpeeseen tulevaisuudessa ja miksei nytkin voisi ihmettellä sen antamia arvoja.
                                        Viimeksi muokannut JB22; 30.10.2016, 20:40.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuossa.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #22
                                            Loistavaa! Kiitos!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kysytään: Jos syylärissä on tukosta, niin mikä olisi hyvä liotusaine puhdistukseen.

                                              Kyse erimerkkisestä autosta.

                                              -vedellä, pienellä paineella ? Vai olisiko joku superhelppo ratkaisu? Kun Syylärin irroitus olisi oma hommansa.
                                              Joku happo tms.? Tietty ettei kennostos sula...=))

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sitruunahappo on ihan toimiva, saattaa vaatia useemman tunnin liotuksen moottori käynnissä että lämmin neste kiertää. Ei ole ihan hellävarainen alumiinille, mutta jos reikä tulee niin kyllä sitten oli jo aikakin vaihtaa jäähy.

                                                Toki aina riippuu siitä mikä sen jäähyn on tukkinut. Kattilakivi, ruoste, öljymömmö tai vaikka paikkausaine.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No, kun saan auton verstaalle ni nappaisen ala ja ylävesiletkun irti ja kokeilen vedellä virtaako. Jollei ni päät tukkoon ja ja muhimaan jollain puhdistusaineella.

                                                  Helppoin homma , kuin alkaa irroitteleen öljynlauhduttimia,ilmastointi hässäkkää, flektejä+ muuta.

                                                  Sillä välin heitän uuden vesipumpun paikalleen, kun paisarissta katsoen ei pyörrettä juuri näy. Vähäisen.
                                                  Kokeilin ilman termariakin ja sama. Joku estää kiertoa.

                                                  Jollei lähe kiertään, niin letkujen väliin kiertovesipumppu letkujen väliin.

                                                  Puhaltaapahan sitten tyhjäkäynnilläkin sen mitä lämpö piisaa ja saa ns. jälkijäähyn samalla.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X