Kytkettäessä lämppäri päälle pukkaa hetken aikaa kuumaa/lämmintä ilmaa kunnes pikkuhiljaa haalenee viileäksi. Lämppärin kun laittaa pois päältä ja laittaa uudelleen päälle tapahtuu sama ilmiö. Kenno tukossa vai mikä mahtaa vaivata?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Typ44 lämmitysongelmia
Collapse
X
-
Koneen takaa löytyi venttiili, alipaineletku ehjä ja paikallaan. Venttiilin kalvo myös ehjä ja vesiletkut lämpiää kuumiksi venttiilin molemmin puolin. CAC:lla näyttää venttiilit olevan myyty loppuun. CAC:n venttiilissä myös näyttäisi olevan sensori, jota ei omassa vehkeessä näyttäisi olevan ollenkaan.
Comment
-
Lämmöt nousee normaalisti 90 asteeseen ja pysyy siellä. Hieman saattaa tippua maantieajossa mittariston mukaan. Termari on myös uusittu parin vuoden sisällä. Nyt hieman kylmemmillä ilmoillakin toimii edelleen siten, että kun pistää lämppärin päälle niin hetken aikaa puhaltaa lämmintä/kuumaa ja pikkuhiljaa haalenee lähes kylmäksi. Lämppäri hetkeksi pois päältä ja uudelleen päälle niin sama toistuu, joka kerta.
Comment
-
Eihän kyse ei ole vain automaatti-ilmastoinnin normaalista säädöstä? Se voi mielestään saavuttaa tavoitelämmön ja kääntää lämmitystä pienemmälle. Voi kokeilla näppäilemällä pyynnin HI-asetukselle. Silloin pitäisi työntää niin lämmintä kuin on saatavilla.
Jos lämmintä riittää, kannattaa kokeilla putsailla kojelaudan ja kattolampun lämpötilaanturien kanavia. Kojelaudan kanavassa on muistaakseni puhallinkin, joka lopettaa toimintansa jossain kohtaa. Sähkömoottori kun on.
Jos edelleen menee viileäksi, kennossa ei kulje riittävästi vettä. Voit koittaa varovasti huuhdella sitä kennoa. Letkut irti molemmin puolin ja vettä molempiin suuntiin juoksuttamalla sieltä voi jotain irrota. Varovasti sitä painetta sitten, ettei kennon pääty repeä ja kabiinissa ole tulva.
Comment
-
Automaatti-ilmastoinnissa ei näemmä toimi se moottori joka ohjaa lämmön säätöä.
Hana pysyy kiinni asennossa. Omassa 200:ssa oli se rikki ja vedetty hanskalokeroon josta pystyi säätäämään hanan asentoa.
J pohja korjasi kaiketi sen säätimen. Boksi sijaitsee hanskalokeron takana.
Säädin: hanallinen sijaitsee koneen takaosassa.
Comment
-
Edelleen syylärin hanalla ei kuulu säätää lämpöä. Se on kesähelteitä varten, kun halutaan varmistaa ettei kompuran kylmäämä ilma lämpene turhaan matkalla (ohivuoto+kanavien lämpeneminen). Silloin se vedetään alipaineella kiinni.
Varsinainen lämpö säädetään ilmaläpällä, joka jakaa ilman syylärin läpi ja ohi menevään kanavaan. Tuon läpän moottori on tuulilasin alla vesikaukalossa. Kuljettajan puolelta näkyy keskellä ruuveilla kiinni oleva suoja, jonka takana on vivusto ja moottori. Läpän toteutuneen asennon ja halutun asennon näkee diagnostiikan kautta.
Ilmastoimattomassa mallissa lämpösäädintä kiertämällä säädetään nimenomaa vain ilmaläppää. Kennossa kiertää koko ajan täydet.
Toki pitkällä viiveellä saat lämmön kohdilleen, jos säädät portaattomasti kennon kiertoa siitä venttiilistä.
Tuosta voi tutustua miten laite toimii: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_54.PDF
Comment
-
Jos kummatkin letkut on kuumia niin silloin kierrossa tuskin on vikaa. Kenno helposti niin pinnoittunut vesitiloiltaan että ei vaan lämpö siirry. Hyvinkin yleinen vika jos ei ole ihan korrektit nesteet ollut aina sisällä ja vaihtoväleistä pidetty huolta. Kunnon korjaus tuohon on uusi kenno, vanhaa voi saada elvytettyä hieman vastahuuhtelulla ja järeillä putsausaineilla.
Comment
-
Kenno vaihdettu ja lämppärin moottori myös sitten samalla. Nyt pelittää niin kuin pitääkin..kiitos kaikille vian haussa auttaneille!
Edelleenkin kiinnostaisi, kuinka tuossa vehkeessä toimii se automaatti-ilmastoinnin diagnostiikka? Uudempien ohjeita kyllä löytyi hakemalla, mutta tähän malliin sopivaa ohjetta ei sattunut löytymään. Saattaa kuitenkin tulla tarpeeseen tulevaisuudessa ja miksei nytkin voisi ihmettellä sen antamia arvoja.Viimeksi muokannut JB22; 30.10.2016, 20:40.
Comment
-
-
Sitruunahappo on ihan toimiva, saattaa vaatia useemman tunnin liotuksen moottori käynnissä että lämmin neste kiertää. Ei ole ihan hellävarainen alumiinille, mutta jos reikä tulee niin kyllä sitten oli jo aikakin vaihtaa jäähy.
Toki aina riippuu siitä mikä sen jäähyn on tukkinut. Kattilakivi, ruoste, öljymömmö tai vaikka paikkausaine.
Comment
-
No, kun saan auton verstaalle ni nappaisen ala ja ylävesiletkun irti ja kokeilen vedellä virtaako. Jollei ni päät tukkoon ja ja muhimaan jollain puhdistusaineella.
Helppoin homma , kuin alkaa irroitteleen öljynlauhduttimia,ilmastointi hässäkkää, flektejä+ muuta.
Sillä välin heitän uuden vesipumpun paikalleen, kun paisarissta katsoen ei pyörrettä juuri näy. Vähäisen.
Kokeilin ilman termariakin ja sama. Joku estää kiertoa.
Jollei lähe kiertään, niin letkujen väliin kiertovesipumppu letkujen väliin.
Puhaltaapahan sitten tyhjäkäynnilläkin sen mitä lämpö piisaa ja saa ns. jälkijäähyn samalla.
Comment
Comment