Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ACC Stop&Go tavella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ACC Stop&Go tavella

    Kellä se on, niin uskaltaako käyttää Helsingin ruuhkissa kun tie on liukas? Tai toimiiko ylipäätään koko vekotin talvella, kun lumet on harjattu?

  • #2
    Täydellistä vastausta tuohon tuskin kukaan pystyy antamaan, mutta listataan omat kommentit isänin auton pohjalta (A6 4G jossa on tuo ACC):

    - ACC toimii yleenäs hyvin talvellakin, kunhan keula ei ole muurautunut aivan umpeen lumesta.
    - Mutkaisella tiellä toiminta on hyvinkin loogista. Jos rattia on käännetty ja edellä oleva auto katoaa tutkalta, päättelee cruise että edellä ajava on mutakan takana eikä lähde kiihdyttämään. Vasta kun ratti suoristuu aletaan kiihdyttämään kohti asetettua nopeutta (kunnes edessä ajava auto taas havaitaan).
    - ACC seuraamisetäisyyden saa säädettyä, joten huonolla kelillä voi säätää hieman enemmän turvaväliä.
    - Liukkaus ei sinäänsä vaikuta tuon toimintaan millän tapaa, mutta kunnon liukkailla keleillä en suosittele tavallistakaan cruisea. Luistoneston aktivoituminen kyllä disabloi cruisen pois, mutta kaasun nostamien sillä hetkellä kun auto on juuri lähtenyt luistelemaan ei välttämättä paranna tilannetta.

    Eli tiivstetty vastaus: Toimii, mutta ei se kuitenkaan mikään autopilotti ole mikä tekisi talvesta kesäkelin.

    Comment


    • #3
      Joo, mutta nythän oli siis kyse ruuhkasta ja itsestään pysähtyvästä mallista. Mietin, kun koeajolla se teki ainakin meikäläisen ajotyyliä voimakkaampia jarrutuksia pysähtyessään. Voi olla, että menee silloin pitkäksi liukkaalla. Mutta olisi silti hauska kuulla omistajilta ja aktiivikäyttäjiltä, että mitä he käytännössä tekee.

      Comment


      • #4
        Kommentit koskivat juurikin tuota itsestään pysähtyvää mallia.

        Ei se ACC sen kummemmin välitä onko edessä ruuhka vai yksittöinen auto. Järjestelmä seuraa edellistä autoa, ja jos tuo edellinen jarruttaa rajusti, niin myös ACC joutuu jarruttamaan rajusti. Isän autossa ainakin jarrutus tapahtuu ihan nätisti jos edellinenkin auto jarruttaa nätisti. Käytöstä saa vielä hieman lisää rauhoitettua asettamalla seurausetäisyys hieman pidemmäksi.

        Teknisesti auton pysähtymismatkaan ei vaikuta yhtään se tuleeko jarrutuskäsky kuskilta vai elektroniikalta. Kyllä se normaalitilanteissa pysähtyy ihan kuin kuuluukin. Kuitenkin liukkaalla kelillä ruuhkassa olisi hyvä ennakoida hieman. Kuski voi katsoa edellisen auton ohitse, kun auto seuraa sokeasti sitä edellä ajavaa.

        Eli edelleen oma ajokokemus kyseisen järjestelmän kanssa (+ auton omistajan ja aktiivikäyttäjän kommentit). Järjestelmä toimii ihan hyvin ja loogisesti normaalissa ajossa myös ruuhkassa ja talvella. Kuitenkin jso keli on oikeasti todella liukas, olisi suotavaa yrittää ennakoida hieman enemmän kuin edellisen auton tekemisiin.

        Comment


        • #5
          Ja ennakoinnista vielä sen verran, että joko sitä ennakoi tai pitää riittävää turvaväliä. Ihmiskuski tietysti ennakoi (ja fiksut pitää vielä väliäkin), mutta luulisi tuollaisen automaatinkin selviävän hengissä jos matkaa on riittävästi.

          Comment


          • #6
            Kyllähän se automaattikin selviää, mutta sen logiikkassa ei todennäköiseti ole huomioitu sitä, kun "talvi yllättää autoilijat". Se jarrutuksen aiheuttajan saatta esimerkiksi ilmestyä auton keulan eteen vaikka viereiseltä kaistalta. Tuossa tilanteessa ACC havaitsee kohteen edessä ja yrittää jarruttaa. Vastaavasti kuski saattoi havaita sivusta tulevan auton jo aiemmin ja yrittää väistää. Jarrun aktivointi väistöliikkeen aikana saattaa aiheuttaa sitten taas ylimääräisiä ongelmia...

            Eli yritän tässä sanoa, että omien kokemusten mukaan tuo järjestelmä selviää vallan mainiosti ruuhkista tealvikeleilläkin. Kuskilla kuitenkin pitää olla tilannetajua, missä tilanteessa noita avustavia toimintoja käytetään. Normaalissa talvikelissä en näe mitään onglmaa tuon käytössä. Vastaavasti talven esiliukkailla en käyttäisi tuota ruuhkassa.

            Vertauksena yksikään Tesla ei ole vielä omatoimisesti ajanut autopilotilla kolaria. Jokaisessa kolarissa kuski on kytkenyt autopilotin päälle, eikä sitten ole ehtinyt puuttua peliin ennen törmäystä. Samalla tavalla ACC on vain avustava toiminto. Auton pysäyttämien ja hallinta on edelleen kuljettajan vastuulla.

            Comment


            • #7
              Hmm, vastahan se Tesla naarmutteli jotain tien viereen pysäköityä autoa Kiinassa. Sen jälkeen Teslalta tulikin Kiinalaisille myyjille vissiin voimakkaat ukaasit, että ei edes siellä saa enää vekotinta myydä autopilottina tai itsestään ajanava. Vaan kuten muutkin, niin lähinnä avustavana toimintona.

              Sehän nuissa automaattisissa vehkeissä vähän on ongelma, että vaikka vastuu on kuskilla, niin reagointiaika on manuaalista pidempi. Aikaisemmin piti vain tajuta vaaratilanne, nyt pitää tajuta vielä sekin, ettei automaatti aio tehdä riittäviä toimenpiteitä.

              Mutta juu, kun kävin koeajamassa, niin olihan siinä parikin jotka tuli keulaa lipoen eteen. Kyllä siinä vaistomaisesti painaa jarrua.

              Comment


              • #8
                Hei semmonen asia tuli vielä mieleen, että siellä koeajolla se auto tykkäsi pysähtyä kun edellä oleva vielä mateli valoihin. Sitten se kaasutti rajusti jotta pääsee jarruttamaan yhtä rajusti 10cm:n päässä, kun se mateleva auto lopulta pysähtyi. Eihän tuo nyt sinänsä, mutta vähän nytkähtelevää touhua. Kuuluuko moinen asiaan, vai oliko yksilöstä kyse?

                Comment


                • #9
                  Sekin on säädettävissä, kuinka agressiivinen tuo seuraaminen on.

                  Comment


                  • #10
                    Drive selectillä olisi saanut sen pois? Hmm, minulla taisi olla Auto valittuna, mutta vaihteista dynamic. Ajattelin sen vaihteiston muuttavan vain vaihteiden välityksiä :)

                    Comment


                    • #11
                      Vaihteiden välityksen muutos ei ole mahdollista kuin variaattorilla, eli multritonicissa. Muissa vaihteistotyypeissä välitykset ovat mekaaniset. Dynamic ainoastaan muuttaa vaihtoajankohtaa, eli antaa auton kiertää korkeammalla S-moodissa.

                      Comment

                      Working...
                      X