Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämppärinkennon irroitus (for dummies)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämppärinkennon irroitus (for dummies)

    Kun taas omasta coupesta on kojelauta irti, niin on ajatus vaihtaa samalla lämppärin kennokin. Viime vuonna homma kariutui ei saatu koteloa irti (säälittävää).

    Kertokaapas homman tehneet, että kuinka homma etenee vaiheittain ja kuinka kenoon saa irti?
    Kuinka monta mutteria on konehuoneen puolella?

    Onko näiden vanhempien audien omistaja vaihtaneet puhallinta (emme puhu nyt turbosta :o) ) uuteen taikka laakeroineet sitä uudestaan?
    Itsellä alkaa jo hiukan ääntämään, joten mikä on viisain ratkaisu nyt samalla?

    #2
    motonetis hylly kamaa toi puhallin.. uusi on uusi. Kenno on niin kallis ja kojelauta helppo irroittaa ettei kannata turhaan vaihtaa, toki tarkka jätkä tekee senkin.

    Comment


    • #3
      Nissenin kenno on noin 70-80 euroa ja puhallin samaa luokkaa. puhallin on ainakin ei ilmastoiduissa helppo vaihtaa alakautta kojelaudan ollessa paikoillaankin.

      Ilmanvaihtokoppa on konehuoneen puolelta kiinni kahdella 6 mm mutterilla, ovat suunnilleen vesiletkun kohdilla. kun kojelauta on irti, niin irrotetaan suodatinkaukalo ja suuttimien kanavat ja kotelon pitäisi lähteä paikoiltaan ihan yhtenä osana. Kannattaa tutkia eteen alas tulevat kanavat tarkkaan, siellä on yksi ruuvi joka pitää kanavia yhdessä melko hyvin piilossa.

      Comment


        #4
        Ilmastoidussa on tuo moottorin vaihto vähän ilkeämpi, koska se ei tule alakautta vaan takakautta. Tarvitsee irroitella vähän kojelautaa oikeasta päästään sun muuta jos sen tahtoo pois kojelautaa kokonaan irroittamatta.

        Comment


          #5
          Jos tässä nyt oli kyse kylmäkoneella varustetun coupen lämppärin puhaltimesta niin pari laiskan asentajan vinkkiä :

          Moottorin saa ulostettua ilmastointikanavasta purkamatta kojelautaa ainakin minun autossani. Hanskalokero ensin edestä pois että pääsee puhaltimeen tai sen kiinnityslaippaan (vai mikä se levy nyt nimeltään olisi) käsiksi. Laipasta ne laipan paikalleen ilmakanavaan kiinnittävät ruuvit irti ja sitten keskemmältä sitä laippaa kaksi itse moottorin siihen laippaan kiinnittävää ruuvia irti. Eli käytännössä siitä laipasta kaikki näkyvät ruuvit irti. Sitten itse moottorin voi painaa irti laipasta virtaliitosten navoista. Eli moottori putoaa ilmakanavaan, ja se laippa mahtuu tulemaan irti alaspäin ja pois tieltä, ja sen jälkeen moottori siipineen mahtuu tulemaan ulos sieltä ilmakanavasta ilman kojelaudan irroittelua. Ja takaisin laitto käänteisessä järjestyksessä. Moottorin takaisin osuttaminen laippaansa voi vaatia pari yritystä ja erehdystä mutta mielestäni helpompi tapa kuin kojelaudan irroittelu.

          Moottorin vinkunaan auttaa laakerien voitelu jos laakerit eivät ole kuluneet vielä liian väljiksi. Voitelun voi joutua toistamaan vuoden parin välein, siellä kun ei ole mitään öljyä varastoksi itseensä keräävää huopasysteemiä tms. Jos laakerit meinaa vaihtaa, moottoripaketin rungon niittauksen joutuu purkamaan pientä väkivaltaa käyttäen, eli ei ole tarkoitettu purettavaksi/uudelleen kasattavaksi. Minulla on alkuperäiseen puhallinmoottoriin tehty uudet laakerit ja hiilien vastinpinta sorvattu tasaiseksi ankkurista (vai oliko se kontaktori nimeltään?). Uusien hiilien puutteessa jäi moottori sitten niputtamatta uudestaan eli kunnostuksen toimivuudesta ei tietoa. Järkeä siinä tuskin on, tai niin no taitaahan ne tarvikepuhaltimetkin maksaa pari sataa euroa.

          "Mitään ennoo ottanu, valvonu vaan vähän liikaa..."

          Comment


          • #6
            Noinhan tuo tosiaan on. Pitääpä kenno vaihtaa tässä joku viikonloppu. Puhaltimeen saa luvan riittää rasvaaminen pelkästään. Vaihtaa sen vasta sitten kun pakko on, koska ilmastollisenkin mallin moottorin irroitus onnistuu ilman kojiksen purkamista.

            Comment


            • #7
              Oma kokemus on että rasvaamalla ei saa vinkunaan kuin parin kuukauden avun kerrallaan. Ja kun vastus kasvaa riittävän suureksi, niin sitten vastuspaketti palaa.

              Comment


                #8
                20min oli puhaltimen irrotus ilmastoidusta, 45min takasin laitto, ja ei tod tartte ku hanskalokero purkaa.. kennoa varten tietenki kojelauta irti..

                Comment


                  #9
                  Ellei käytä tuota Jarin kikkaa eli purkaa se värkki siellä paikallaan ensin niin tarvii kyllä irroitella vähän kojelautaa saadakseen tilaa.

                  Comment


                    #10
                    katsoin itse helpommaksi "purkaa" sen, 3 ruuvia auki..

                    Comment


                    • #11
                      ilmastoidusta tosiaan saa purettua sen pois paikoiltaan, ihan vaan hanskalokeron irroittamalla. Takaisin laitto hieman hankalaa saada osumaan kohdalleen, mutta luultavasti silti paljon mukavempi tehdä kuin purkaa koko kojelauta pois tieltä.

                      Puhallin paikoillaan
                      Puhallin pois
                      Puhallin

                      Comment


                        #12
                        Kerrotaan nyt vielä sekin mitä kojelaudan purkamista sen kokonaisena ottaminen edellyttää eli tasan tarkkaan päädystä kahden suojakupin alta pultit auki, ilmatorvi irti kojelaudasta ja oikeanpuoleisen suuttimen työntäminen takaa ulos. Sitten on tilaa juuri riittävästi.

                        Comment


                          #13
                          Täällä kun tuntuu olevan tietoa noista kojelautojen irroittamisista niin kysytään nyt täältäkin että mitenkä mahtaa C4 mallisesta A6 lähteä kojelauta irti. Kiitollisena ottaisin mahdolliset vinkit vastaan.

                          Comment


                            #14
                            Olisin nyt vielä tiedustellut tuota lämmityslaitteen kennon vaihtoa 100:een vuosimalliin 90.
                            Eikö kennoon pääse käsiksi konehuoneen puolelta? Eikö moottori ja kenno ole siellä?
                            Ainakin letkuliitokset näkyvät palopellin ja tuulilasin välissä.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä lötkössä puretaan lämppäri sisäkautta pois jotta kennon saa vaihdetuksi. Helppo homma. Aloita irroittamalla takapenkin istuinosa, sitten hantsarin penkki, keskikonsoli, jne... Älä ota kaljaa purkuvaiheessa.

                              Comment


                                #16
                                mites sama homma V8 (D11).nyt ollaan purettu koko koelauta päreiksi ja konehuoneesta kaukalon muovisuoja ja ihmetelty että siellä se lepää.
                                moottorista hiilet ilmeisesti loppu kun pyörii sillointällöin ja silloinkin todella heikosti.alkuun luultiin että kenno myös hajalla kun ikkunat ensin huurteessä ja pidemmän ajan kuluttua (2h) jälkeen märät mutta siihen syynä ilmeisesti tältä foorumilta löytynyt vika eli katkennut jousi jostain ilmastoinnin läpästä hanskalokeron takanta.

                                eli jos on hyvin vinkkejä miten saa purewttua sen puhaltimen moottorin pois kotelostaan niin erittäin tervetulleita,ei tunnu kovin mielellään liikkuvan koko pömpeli reijästää niin tarvitseeko sitä ottaa pois jos pelkästään puhaltimen vaihtaa jne

                                Comment


                                  #17
                                  Sahaat konehuoneesta sen moottorin kotelon tylystä päältä auki, vaihdat moottorin ja kitillä + teipillä kotelo nippuun. Siten noita on useita ammattilaisten toimesta vaihdettu.

                                  Comment


                                    #18
                                    miten ison reijän joutuu sorvaamaan koteloon ja mihin kohtaan,vai koko päällis osa rautasahalla pois?

                                    Comment


                                      #19
                                      Älä vastaa viesteihin, jos et osaa sanoa mitään.

                                      Moi!
                                      Näyttää foorumin taso olevan kohtuullisen heikko vastauksista päätelleen. Lieneekö liikaa luppoaikaa, kun idiootit vastailee tänne. Ei ole edes hauskoja juttuja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Perusteluja kaivataan tälle sinun kommentille.

                                        Comment


                                          #21
                                          Luultavasti Mika R. tarkoittaa Oliverin kommenttia. Itsekin tosin piti vähän aikaa etsiä että mikä vastaus on saanut aikaan tämän tunteenpurkauksen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse täytyy kyllä sanoa, että itse olen saanut Oliveriltä apua moniin ongelmiin. Vielä kun viitsisin tuon kennon vaihtaa...

                                            Comment


                                              #23
                                              Voi suokaa anteeksi herra Rekola. Lötkössä kennon vaihto aloitetaan irroittamalla takaistuin jotta saa akun kaapelin irti. Sen jälkeen keskikonsoli pois, jonka irroittamista ja seuraavia vaiheita helpottaa etuistuimen irroitus. Tämän jälkeen irroitetaan ohjauspyörä, mittaristo ja seuraavaksi itse kojelauta. Nyt lämmityslaite on jo näkyvissä, irroita se. Itse kenno on mukavasti vielä liimattu jollakin tiivistemömmöllä kiinni ettei pääse putoamaan

                                              Comment


                                                #24
                                                Virheellistä tietoa

                                                Akun kaapeli, keskikonsoli, etupenkki, ohjauspyörä, mittaristo, kojelauta ovat kohteita, joita EI tarvitse irroittaa vaihdettaessa kennoa! Tämä ainakin vuosimallissa -90.

                                                Eli kannattaa suhtautua varauksella tämän foorumin ohjeisiin :-)

                                                "Voi suokaa anteeksi herra Rekola. Lötkössä kennon vaihto aloitetaan irroittamalla takaistuin jotta saa akun kaapelin irti. Sen jälkeen keskikonsoli pois, jonka irroittamista ja seuraavia vaiheita helpottaa etuistuimen irroitus. Tämän jälkeen irroitetaan ohjauspyörä, mittaristo ja seuraavaksi itse kojelauta. Nyt lämmityslaite on jo näkyvissä, irroita se. Itse kenno on mukavasti vielä liimattu jollakin tiivistemömmöllä kiinni ettei pääse putoamaan"

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No mitä pitää sitten irrottaa jotta saadaan kenno esiin?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ja täsmennetään vielä hiukan lisää: ilmastoinnilla vai ilman ja jos ilmastettu niin manuaalinen vai automaattinen? Ja mikä korimalli?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mistähän autosta Herra Rekola mahtaa puhua? mm. Lötköön eli typ44:ään kennon vaihtaneena uskon olevani kohtuullisesti perillä proseduurista varsinkin kun kyseessä oli vielä facelift malli jota tiedustelusikin koski. Tietysti mikäli mallisi -90 onkin -91 eli mahdollinen C4, asia muuttuu kovasti ja siinä tapauksessa otan herneet nenääni koska joku Tamperelainen harrastelija joka ei tunne malleja kutsuu minua idiootiksi

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        1987 mallisessa automaatti-ilmastoidussa 5000:sessa puhaltimen moottorin vaihto vaati muistaaksen seuraavia toimenpiteitä:

                                                        -Puretaan kojelaudan alaosaa jalkatiloista sen verran, että saa lämmityslaiteesta lähtevät ilmakanavat irti.
                                                        -Poistetaan konehuoneesta lamppärin&ilmastoinnin päällä oleva suojamuovi, irroitetaan lämppärin letkut ja johdot sekä koko elementtiä auton koriin puristava panta.
                                                        -Liikutetaan ilmastoinnin ja lämppärin välistä putkenpätkää niin, että laitteet eivät ole enään kiinni toisissaan.
                                                        -Tapellaan isoilla työkaluilla (sorkkarauta tms.) ja voimasanoilla lammityslaite-elementtiä irti korista.
                                                        -Tapellaan vieläkin sitä ...keleen tiukasti sikamassalla koriin liimattua lämmityslaitetta irti.
                                                        -Tapellaan...ja otetaan pari olutta hermoja lepuuttamaan.
                                                        -Kun Lämmityslaite nousee riittävästi, saa puhallinmootorin ujutettua pois ja laitettua uuden paikoilleen.
                                                        -Sitten vaan sama homma takaperin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Harrastelija Tampereelta vastaa

                                                          Audi 100, vuosimalli 90. Lämmityslaitteen kennon vaihto

                                                          Nettiä selaillessa löytyi mitä ihmeellisimpiä ohjeita kennon vaihtoon aina KOJELAUDAN, takaistuimen (akku?), repsikan penkin tai konepellin irrottamiseen asti! Nämä kaikki toimenpiteet ovat turhia. Tämä ohje koskee vuosimallia ?90, jossa ei ole ilmastointia. Onko sitten vanhemmissa malleissa ollut jokin hankalampi rakenne, niin siitä minulla ei ole tietoa.

                                                          Kennon vaihto on suuri operaatio, joten sitä ennen kannattaa varmistaa, että lämmitysjärjestelmässä ei ole muuta vikaa. Tosin vikakohteita ei ole kovin paljon tarjolla. Lämmitysjärjestelmän huutelu ei auta, jos kenno on todella tukkeentunut.

                                                          Aikaa työhön meni 5-6 tuntia. Työn tein rauhallisesti ja miettien mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Näiden ohjeiden avulla uskoisin työhön kuluvan n. nelisen tuntia. Laakkonen muuten lupasi tehdä työn kolmessa tunnissa! Eräs toinen voke-liike Tampereella, jolta kysyin työtä sanoi, että pitää purkaa kojelauta ja että työssä menee koko päivä eli kahdeksan tuntia. Unohdin tämän liikkeen samantien.

                                                          Työvaiheet:
                                                          1. Hanki uusi kenno, esim. Motonet 44 ?. Ei todellakaan paha hinta!
                                                          2. Irrota pyyhkijän sulkien varret.
                                                          3. Avaa konepelti ja poista palopellin päällä oleva kuminen tiiviste ja muovinen suoja, joka on metalliklipsuilla kiinni.
                                                          4. Poista raitisilmasuodatin ja sen muovinen, musta runko-osa, joka on kahdella mutterilla kiinni palopellissä.
                                                          5. Irrota samalta puolelta vaijerit säätövivuista ja huomaa kumpi tulee mistäkin reiästä. Se on tärkeä kokoonpanovaiheessa.
                                                          6. Toiselta puolelta lämmityslaitteen runko-osaa irrota molemmat sähköjohtoliittimet.
                                                          7. Irrota metallinen panta, joka on laitteen ympärillä.
                                                          8. Irrota ruuvit, joilla pyyhkimien varret on kiinnitetty. Mekanismia ei tarvitse irrottaa kokonaan, mutta sen verran, että sen saa sivuun, jotta lämmityslaite mahtuu nousemaan pois paikaltaan.
                                                          9. Irrota molemmat vesiletkut. Voit laittaa tulpat letkuihin, mutta minulla niistä ei ainakaan vuotanut nestettä lainkaan.
                                                          10. Siirry repsikan puolelle. Irrota keskikonsolin sivupaneeli.
                                                          11. Irrota sivupaneli oikealta ja alapaneli jalkatilasta.
                                                          12. Irrota hanskalokero.
                                                          13. Irrota jalkatilaan menevä ilmaputki.
                                                          14. Irrota 90-asteinen pyöreä kulmaputki.
                                                          15. Irrota lämmityslaitteen säätimien nupit vetämällä.
                                                          16. Irrota kaksi ruuvia niiden alta ja irrota taustalevy. Sen alta pääset avaamaan neljä ruuvia, joilla valkoinen muovinen säädinrunko on kiinni keskikonsolissa.
                                                          17. Irrota kuskin puolelta keskikonsolin sivupaneli.
                                                          18. Irrota ratin alta paneeli.
                                                          19. Irrota jalkatilaan ilmaa ohjaava ilmaputki.
                                                          20. Irrota 90-asteen kulmaputki.
                                                          21. Irrota takajalkatilaan keskikonsolin takana oleva kuminen palje.
                                                          22. Repsikan puolelta voit siirtää lämmönsäätöyksikköä sen verran, että pääset irrottamaan sen vaijerin, joka menee sisäpuolella olevalle säätimelle. Kahta muuta vaijereita ei tarvitse irrottaa, koska ne on irrotettu konehuoneen puolelta.
                                                          23. Konehuoneen puolelta aloita varovasti irrottamaan lämmityslaitteen koteloa. Se voi olla liimattu rintapeltiin kiinni lujasti. Sitä voi kammeta isolla ruuvarilla tasaisesti.
                                                          24. Kotelon läpi tulevat vaijerit voi pujottaa niiden aukoista läpi, mutta sähköjohtojen läpivientiin on helpoin sahata rautasahalla aukko, josta johdot voi pujottaa pois ja jättää paikalleen.
                                                          25. Kun kotelo on saatu irti, sen voi purkaa pöydällä. Se on usealla metalliklipsulla koottu. Ne lähtevät ruuvarilla auttaen. Lisäksi on hieman piilossa kaksi ristipääruuvia. Kotelo aukeaa kahtia sen jälkeen.
                                                          26. Kenno lähtee vetämällä pois.
                                                          27. Ennen kokoonpanoa kannattaa tietysti puhdistaa pölyt kaikista puhaltimen siivistä ja muutenkin rungosta.
                                                          28. Koottaessa on syytä olla tarkkana, että kaikki säätösiipien akselit menevät reikiinsä.
                                                          29. Kokoonpano on sitten vastakkainen järjestys purkamiselle.
                                                          30. Erityisen tarkkana kannattaa olla, että vaijerien säätö toimii oikein.
                                                          31. Lisäksi raitisilmasuotimen luona oleva ilmansäätöläppä kannattaa jättää auki, jolloin sen eteen tuleva palopeltiin kiinnitettävä musta muovirunko ei estä läpän liikkumista.

                                                          Kennon vaihto auttoi ja nyt auto lämpeää kuin uusi. Vielä olisin voinut liittää pari kuvaa tähän, mutta harrastelijana täytyy ensin irrottaa se takapenkki :-).

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kiitos Mikalle hienosta selvityksestä. Vielä kun saataisiin tieto onko kyseessä Typ44 vai C4, niin se auttaisi paljon. Kumpaakin kun ilmeisesti on rekisteröity vuoden 1990 puolella, ainakin jos Ollin viestiin on uskominen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X