Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 äänentoiston parantelua.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Josko tuo AAS sisältyy jenkkien maahantuontihjelmaan, ei tulisi erikseen tuota varustekoodia?

    Comment


      #32
      Kiitokset Samulle, eihan tuo mahdottoman pahalle rastille nayta. Nyt vaan arveluttaa, kannattaako hommaan lahtea, jos orkkis kaiuttimet on sen 2 Ohm impedanssilla ja kaytanossa kaikki aftermarket on sitten 4 Ohm..?
      Selvittelin aikanaan tuon subin paivittamista ja se olisi melko plug and play, mutta pitaisi siihenkin loytaa eri impedanssin elementti, eli 8 Ohm. Varmaan Audin ryokaleet tahallaan laitelleet eri impedanssin rojuja ympari autoa, etta on varmasti hankala paivitella... :)
      Joo, tuo mahtaa olla se syy miksei tuota varustekoodia listasta loydy. Kovin nihkeesti tuossa minun rassissa niita koodeja on muutenkaan, on pitanyt jalkivarustella. Mutta sepa se kivaa onkin :)

      Comment


      • #33
        ASS:n subi on ainakin Avantissa myös 2 Ohm. B&O:ssa on 8 Ohm.

        Comment


        • #34
          Juho, onko tuolla ovessa joku sopiva paikka noille jakosuotimille ja onko noissa auton kajarijohdoissa joku värikoodaus, vai mistä erottaa +/- piuhat? Kaiuttimet tuli tänään postissa, mutta pitää kerätä rohkeutta projektin aloittamiseen:)

          Comment


          • #35
            En osaa A5:n ovista sanoa ja johtojen värejä en muista ulkoa, mutta väittäisin maajohdossa olleen ruskeaa.

            Comment


              #36
              Jaaha, tätä topiikkiahan pitää seurata :) Laittakaahan sitten fiiliksiä kun on kaiuttimet vaihdettu. Itellä on tuo ASS ja kyllä se itseasiassa ihan hyvin soi mutta aina sitä vaan haluais parempaa. Joku Rainbown SL erillissarja (pyöreillä jakosuotimilla) löytyy käyttämättömänä laatikosta mutta se on 5,25" joten kaupoille olis lähdettävä.

              Nuo kojelaudan paikathan taitaa muistaakseni olla jotain 3"? Olisikohan mitään järkeä asentaa 3-tiesarjaa? Noista edullisista malleista, esim tuo SL-C6.3, kun ei tiedä että onko juurikaan parempi kuin 2-tie. 3-tie kun lähtökohtaisesti on vaikempi jo suunnitella niin voiko halvalla saada hyvää...

              Comment


              • #37
                Ovien kaiuttimet saa vielä hetken odottaa. Sen sijaan innostuin 12" subbari projektista. Homma alkaa olee muuten selvä mut täytyy linjamuuntimelle löytää kaiuttimen piuha. Mahtaako noissa karvalakki humppalaitteissa olla takakontissa vahvistinta vai pitääkö takapenkin kaiuttimesta lähteä piuhaa ettimään.

                Comment


                • #38
                  Ei ole erillistä vahvistinta peruspopeilla kuin navin kanssa. Concertissa on oma vahvistin radiossa.

                  Comment


                  • #39
                    Ei ole vieläkään rohkeus riittänyt projektin aloittamiseen, vaikka uudet kajarit jo oottaa valmiina. Jos joku ehtii ensin, niin kuvia saa laittaa, esim siitä mihin jakosuodin sopii ja millä sen kiinnittää.

                    Comment


                    • #40
                      Nyt on subbari asennettu. Meni tovi aikaa ja suurin osa ajasta kun piti takapenkin kaiuttimelta ottaa linjamuuntimelle johdot. Sai ihan tosissaan tehdä töitä että sai johdot esiin. Marmorilta hain varuiks uudet kiinnikkeet, yks meni vain rikki. Uus linjamuunnin sammuu kun ei tule hetkeen kaiuttimelta signaalia eli virran voi ottaa suoraan akulta. Laitoin virrat ja herätteen pikaliittimillä joten subbarin saa minuutissa irti ja johdot tiputettua rengaskoteloon. Tein johdoille lattiaan pienen reiän mihin laitoin johtoläpiviennin, siisti ja helppo ratkaisu.

                      Comment


                        #41
                        Onkos tullut lisää hifistelyjä klubilaisten A5:siin? Itellä on tuo ASS ja tänään tuossa ikkunahissiä vaihtaessa naureskelin noille orkkismideille tuolla ovissa että kyllähän sinne jotain parempaa elementtiä ja vaimennusta voisi laittaa. Periaatteessa ei olis paha homma kun sovittimia löytyy:

                        http://www.autostudio.fi/autoon/tarv...-k-sovite.html

                        Erillissarjaksi vaikka tämä:

                        https://www.powerset.fi/rainbow_il-c82f

                        Diskantit voi olla helpoin asentaa hankkimalla ne B&O sarjan peilikolmiot missä on valmiit paikat.

                        Varmaan noillakin muutoksilla jo alkuun pääsee, tosin tuo erillissarja on 4 ohminen ja vakio on 2, joten voisi olla fiksuinta ohittaa koko orkkisvahvistin ja tilalle vaikka tällainen:

                        https://www.powerset.fi/alpine_mrv-v500

                        Tuolla ajaisi etupään ja subbarin, sekä halutessaan vielä takakajarit. Ei tarvitse erillistä herätettä ja high-level inputit. Tai eihän tuolla ohiteta orkkisvahvistinta vaan laitetaan jatkoksi. Ja kun subbarista oli puhetta niin tuon hattuhyllyn subbarin voisi korvata jollain haluamallaan ratkaisulla, tällainen kävi itellä mielessä:

                        Kotelo
                        http://www.ebay.com/itm/NEW-AUDI-A5-...0AAOSwjDZYm3He

                        Elementti
                        https://www.powerset.fi/rainbow_sl-s10

                        Tuossa voisi olla ihan pätevä päivitys ja hintaa n. 800€ poislukien asennustarvikkeet (ja oluet) Mitään pakottavaa tarvetta ei ole kyllä hommaan lähteä mutta aina pitää jotain projektia olla. Harrastetilojen puuttuessa pitää kyllä myös todeta että winter is coming, joten voi olla että talvi menee vielä suunnitellessa.

                        Mutta laittakaa ihmeessä kommenttia ja ehdotuksia ja kertokaa jos löytyy jotain hyväksi todettuja ratkaisuja asiaan.

                        Comment


                        • #42
                          Oliko sulla siis B&O setti lähtiessä?

                          Comment


                            #43
                            Ei vaan tuossa on se Audi Sound System käsittääkseni. Ei ainakaan B&O ritilöitä näy ja subbari löytyy hattuhyllyltä niin kai se ASS on? Jos joku tietää asiasta enempi niin valaiskoon, välillä on aivan pihalla näiden kanssa kun yrittää selvittää mikä äänentoisto tai MMI versio autosta löytyy :D

                            Comment


                            • #44
                              Jos se on B&O, niin lukee kyllä joka puolella. Ei jää epäselväksi :P

                              Comment


                                #45
                                http://www.vaglinks.com/vaglinks_com...92_Audi_A5.pdf

                                Tuolta tarkempia tietoja A5 äänentoistojärjestelmistä.

                                Comment


                                • #46
                                  Jos on navi autossa A5 SB, niin onko silloin aina erillinen subbarikin?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ei taida olla äänentoisto olla sidottu MMi (=navi, näytön tarkkuus jne. liittyvät namiskat keskikonsolissa)? Varustetarrasta näkee onko perusaudio, ASS tai BO. Erillinen subbari on ASS ja BO. peruaudiossa ei tainnut olla etudiskantteja (näkyviä ritilöitä)? BO:ssa on vahvistin vasemmassa takakontin sivuluukussa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Onkelmia pukkaa, vaihdoin b8,5 femmaan uuden subin ja sille laitoin oman vahvarin. Orkkis popit on bang&olufsenit. Linjamuuntimen pitäisi tehdä heräte orkkis subin johdosta mutta ei kyllä heräile. Kokeiltu kolmella eri linjamuuntimella (kahdella connectionin mallilla ja helix aac.3) eikä lähde toimimaan. Plus johdosta kun ottaa herätteen niin sillon toimii paketti hienosti. Uusi subi soi kyllä samaisella johdolla eli johdossa jotain elämää. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ajattelin päivittää Audi a5 sportbackin vm.2015 musiikki vehkeet. Onko suosituksia paikasta mikä näitä tekisi ja mietin että samalla kun tuon mankan repii irti, voisi sinne asentaa jonkun Bluetooth palikan, jonka saisi toimimaan mankan painikkeista. Onko tähän jotain hyviä vinkkejä !

                                        Comment


                                          #50
                                          JJ-Custom tekee Hyvinkäällä kattavasti autohifiin liittyviä muutostöitä. Ota yhteyttä sinne! https://www.jjcustom.fi/

                                          Comment


                                          • #51
                                            Moro! En löytänyt suoraan tähän aiheeseen liittyvää tai vastaavaa ketjua mikä olisi vastannu tarvettani... Elikkä autona 2014 A4 "B8,5". Audiojärjestelmänä Audi Concert. Ajattelin laittaa auton soimaan vähän paremmin! Subbaria en haluaisi peräkonttiiin asentaa. Tällä ratkaisulla ajaisin asian "helpoiten" mutta se ei ole se mitä haluan. Eli tarkotuksena olis parantaa soittovehkeitä niin, että myös matalat taajuudet kuuluisivat paremmin ja tasapainoisemmin. Ajattelin lähinnä tälläistä... Etukajarithan on vakiona 8", korvaisin ne paremmilla ja laadukkaammilla. Otin toisen kajarin käteen ja aika lapselliset näyttivät olevan... Tämä on eka steppi. Käsittääkseni kuitenki englanninkielisiä palstoja lukiessani, sielä sanottiin että orkkis vahvarissa olisi jotkut filtterit mitkä estää matalat taajuudet kulkemasta etukajareille. Takakajareille tulisi matalammat taajuudet? Yhdessä videossa yks sälli vaihtoikin vahvarilta etu- ja takakajareiden piuhat toisinpäin ja se auttoi tuohon että eteen sai matalemmat kuulumaan mutta takana ne ei sitten enää kuulukkaan. Orkkisvahvari on muutenkin aika tehoton? Joten siis siitä päästään vihdoin itse kysymyksen ytimeen? onko kukaan vaihtanut vahvaria tähän malliin? Entä onnistuuko vahvarin perään lisäämään vahvarin tai nappaamaan ennen vahvaria johdot esim etukaiuttimille niin ettei se vaikuta muihin toimintoihin paitsi siihen että tietyille kajareille ääni tulisi toisen vahvistimen kautta. Ja tarkennuksena vielä se, että haluaisin pitää mahdollisimman paljon kiinni noista alkuperäisistä johdotuksista, että ei tarvisi periaatteessa vetää vahvarilta kaikille kajareille johtoja mitä se ulkonen vahvari palvelisi... Kuulostaako hullulta? Minkälaisia muita modauksia porukka on tehny autoihinsa? Entä jos ootte vaihtanu pelkät etukajarit, niin muuttuuko ääni roimasti? En kuitenkaa maksimaalista hifiä hae tällä. Tarkoitus ei ole rakentaa koko järjestelmää uusiksi vaan saada hyvä ääni suhteellisella rahalla ja työllä.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Laadukas aktiivisubbari takaluukkuun muuttaa koko homman ihan eri asteelle. Itsellä Audisonin 10” eikä vie paljoa tilaa. Hertzin erillissarja edessä, takana Focalin erillissarja ja niiden kaverina Alpinen vahvari. Kajarin piuhat on mulla kyllä vedetty vahvarin kautta ja siinä on jonkinmoinen homma, linjamuuntimen tarvii myös tuo combo. Voit tulla kuunteleen joku päivä verrokiksi omaasi jos haluat, tässä vieressä näköjään asustellaan. Autona mulla on tuo A4 Allroad -13.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Hyvältä vaikuttaa! Mutta alkuperäisenä ideana olisi kuitenkin tarkoitus käyttää niitä alkuperäisiä johtoja... Tuleekohan ongelmia jos varastaa suoraa orkkisvahvarille menevät piuhat ja kytkee ny erilliseen vahvariin? Mihin sun linjamuunnin on kytketty? Ja se tuo siis vaan signaalin vahvistimelle mikä jakaa sen sitte erkoille ja subille? Eli yks signaali? Onko se otettu kontin vahvarilta?
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 27.1.2022, 07:43. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Onko kukaan laittannut A5:seen erillistä DSP:tä?
                                                  Itsellä Audi A5 2008 Coupe ja Standard Audio + Navi + 6 cd vaihtaja --> vahvari takapaksissa, ei tehdas-subbaria. Hommasin AutoViihteeltä ct10au08 - johtosarjan ja MDS A8DSP (ja CT:n ja DSP:n väliin vielä MDS:n oman johtosarjan). DSP:hen on kytketty subvahvistin ja sub. Muuten toimii ok mutta kuskin puolen kaiuttimista kuuluu tehdasmankan radio ja muista kanavista kuuluu musat usb:ltä (joka on kiinni dsp:ssä) ? :D AutoViihteen sivulla luvattiin, että tämä toimii plug & play :D Onko kaikissa Audi B8 malleissa keskellä myös kaiutin kojelaudassa? vai onko vaan edessä 2x diskantti + 2x midbasso ja takana 2 x diskantti ja 2 x midbasso?
                                                  Vai onko ainoa vaihtoehto ohittaa audin alkuperäinen vahvistin ja laittaa myös etu+takakaiuttimet aftermarket vahvistimen kautta+vetää piuhat kauittimille ? :D :D

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kirjottelen tämän päivityksen muidenkin nähtäville, jos sattuu joku muukin etsimään tietoa kyseisestä hifisysteemistä.

                                                    Lähtökohtaisesti tuo B&O systeemi soi hyvin, mutta kaipasin bassoon hieman potkua lisää.
                                                    Pikaisella googlauksella tietoa ei sportbackin järjestelmästä paljoa löytynyt, toisella Audi foorumilla oli yksi ketju jossa tehtiin vähän vastaava päivitys.
                                                    Coupessa ja cabrioletissa subwoofer sijaitsee hattuhyllyssä, tässä sportbackissä se on varapyörän alla.

                                                    Etsin sopivaa elementtiä alkuperäisen tilalle, tässä upotussyvyys rajoittaa vaihtoehtoja
                                                    Toisella foorumilla oli asennettu Kicker CompRT CWR672, joka sopii suoraa alkuperäiselle paikalle.
                                                    Kicker on tilauskamaa Ebaystä tms. verkkokaupasta ja hinta pyörii satasen pinnassa.

                                                    Lyhyen etsiskelyn jälkeen päädyin edulliseen Ground Zero IW 165 6,5" elementtiin.
                                                    Löytyy motonetistä hyllystä ja hintaa on vaatimattomat 59€.
                                                    Click image for larger version

Name:	20230426_192002.jpg
Views:	260
Size:	108,6 Kt
ID:	1956061

                                                    Tuumasta toimeen ja purkamaan alkuperäistä koteloa näkösälle.
                                                    Kotelo löytyy varapyörän alta ja on kiinni 3x 10mm mutterilla, pitkällä hylsyllä saa irrotettua.
                                                    Koteloa poistaessa täytyy ensin irroittaa pistoke. Johto on erittäin lyhyt eikä liikkumatilaa ole paljoa.
                                                    Pistoke irtoaa onneksi helposti sivuista puristamalla ja sievästi vetämällä.
                                                    Click image for larger version

Name:	20230427_205707.jpg
Views:	208
Size:	321,0 Kt
ID:	1956062

                                                    Vanha elementti irtoaa poraamalla popniitit irti.
                                                    Niittejä poratessa täytyy olla varovainen, jottei irrotessaan riko ohutta kotelon reunaa.
                                                    Click image for larger version

Name:	20230427_210605.jpg
Views:	210
Size:	207,6 Kt
ID:	1956063

                                                    Uusi ja vanha elementti vierekkäin.
                                                    Upotussyvyydessä on eroa n.5mm (GZ 79mm)
                                                    Click image for larger version

Name:	20230427_213453.jpg
Views:	206
Size:	235,4 Kt
ID:	1956064

                                                    Groud Zeroa koteloon sovittaessa huomasin että magneetti ottaa kotelon pohjaan kiinni eikä kaiutin asetu tiiviisti koteloa vasten.
                                                    Koteloon mahtuu n.75mm syvä subi suoraa paikoilleen. Tässä olisi ollut parempi vaihtoehto se Kicker jonka asennus syvyys on 70mm.

                                                    Ensimmäiseksi suunnittelin n.10mm korokerengasta kaiuttimen alle, mutta hylkäsin ajatuksen tilan puutteen vuoksi.
                                                    Kalvo voisi liikkuessaan osua peräkontin pohjaan.
                                                    Click image for larger version

Name:	20230427_212047.jpg
Views:	211
Size:	170,2 Kt
ID:	1956065

                                                    Ratkaisin asian lämmittämällä muovia magneetin kohdalta ja venyttämällä kotelon "pohjaa" hieman syvemmäksi.
                                                    Kotelo on PP muovia ja tottelee kuumailmapuhallinta hyvin.
                                                    Tilaa tarvittiin n.5mm lisää, mutta muovasin hieman väljemmäksi jottei magneetti varmuudella vastaisi koteloon.
                                                    Click image for larger version

Name:	20230428_093322.jpg
Views:	209
Size:	101,5 Kt
ID:	1956066

                                                    GZ paikoillaan kotelossa
                                                    Tiivisteeksi laitoin motonetin butyl nauhaa, joka nosti vielä kaiutinta 2-3mm ylemmäksi.
                                                    Click image for larger version

Name:	20230428_095234.jpg
Views:	205
Size:	139,6 Kt
ID:	1956067

                                                    Valmis paketti asennettavaksi takaisin paikoilleen.
                                                    Tuli ihan nuoruus mieleen, kun kaivelin eripariruuveja kiinnitykseen miljoonaämpäristä ?
                                                    Click image for larger version

Name:	20230428_100730.jpg
Views:	198
Size:	237,4 Kt
ID:	1956068


                                                    Lyhyen testilenkin heitin ja soitin asiaan sopivaa musiikkia.
                                                    Basso parani huomattavasti, on tymäkämpi sointi kuin alkuperäisessä.

                                                    Edulliseksi subbariksi ihan asiallinen päivitys, mielenkiintoista olisi kuulla miten kalliimmalla Kickerillä potkii ?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Onko kotelo suljettu vai refleksiviritetty? Et sattunut tilavuutta mittaamaan?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Refleksikotelo, en mitannut. Silmämääräisesti n.15l

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X