Eli pääsi käymään pieni vahinko laturin kanssa tuossa eilen. Laturilta tulevan virtajohdon kiinnikemutteri oli päässyt jostain syystä löystymään niin paljon että kesken ajon rupes akun valo ja öljynpaine välkkymään kun paremmassakin diskossa. No hetken ihmeteltyäni outoa tapahtumaa ajoin tien sivuun ja avasin konepellin. Laturi oli tulikuuma ja kiinnikemutterin päässä ollut muovitulppa oli lähestulkoon sulanut. No siinä pikaisesti pistin mutterin takaisin kunnolla kiinni, annoin laturin viiletä ja ajoin onnisteesti kotiin. Mitään suurempia ulkoisia vaurioita laturissa ei näkynyt, mutta laturi kävi yhä hyvin kuumana. No volttimittari käteen ja testaamaan. Ensiksi laturi antoi ulos 15V ilman mitään virtaa vieviä laitteita päällä. Ja sitten pistin valoja sun muita laitteita päälle ja tehot hyyty 12V paikkeille. Eikä tuntunut enää siitä nousevan. Lisätestaukset todisti ettei laturi antanut tilanteeseen nähden oikeita virtoja ulos. Laturi piti myös jonkun verran normaalia enemmän ääntä.
Muutaman minuutin käynnissä olo lämmitti laturin siihen pisteeseen että tuntui parhaalta vaihtoehdolta sammuttaa kone ennen kuin tapahtuu jotain suurempaa vahinkoa.
Onkohan koko laturi palasina vai voisko sieltä olla menny vaikka pelkästään jänniteregulaattori?
Kyseessä siis Boschin 90A laturi (050 903 015 B). Ilmeisesti noihin sais jänniteregulaattori erillisosana.
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20540 Voiskohan olla yhteensopiva yksilö?
Muutaman minuutin käynnissä olo lämmitti laturin siihen pisteeseen että tuntui parhaalta vaihtoehdolta sammuttaa kone ennen kuin tapahtuu jotain suurempaa vahinkoa.
Onkohan koko laturi palasina vai voisko sieltä olla menny vaikka pelkästään jänniteregulaattori?
Kyseessä siis Boschin 90A laturi (050 903 015 B). Ilmeisesti noihin sais jänniteregulaattori erillisosana.
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20540 Voiskohan olla yhteensopiva yksilö?
Comment