Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laturi käy kuumana ja antaa huonosti voltteja.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Laturi käy kuumana ja antaa huonosti voltteja.

    Eli pääsi käymään pieni vahinko laturin kanssa tuossa eilen. Laturilta tulevan virtajohdon kiinnikemutteri oli päässyt jostain syystä löystymään niin paljon että kesken ajon rupes akun valo ja öljynpaine välkkymään kun paremmassakin diskossa. No hetken ihmeteltyäni outoa tapahtumaa ajoin tien sivuun ja avasin konepellin. Laturi oli tulikuuma ja kiinnikemutterin päässä ollut muovitulppa oli lähestulkoon sulanut. No siinä pikaisesti pistin mutterin takaisin kunnolla kiinni, annoin laturin viiletä ja ajoin onnisteesti kotiin. Mitään suurempia ulkoisia vaurioita laturissa ei näkynyt, mutta laturi kävi yhä hyvin kuumana. No volttimittari käteen ja testaamaan. Ensiksi laturi antoi ulos 15V ilman mitään virtaa vieviä laitteita päällä. Ja sitten pistin valoja sun muita laitteita päälle ja tehot hyyty 12V paikkeille. Eikä tuntunut enää siitä nousevan. Lisätestaukset todisti ettei laturi antanut tilanteeseen nähden oikeita virtoja ulos. Laturi piti myös jonkun verran normaalia enemmän ääntä.

    Muutaman minuutin käynnissä olo lämmitti laturin siihen pisteeseen että tuntui parhaalta vaihtoehdolta sammuttaa kone ennen kuin tapahtuu jotain suurempaa vahinkoa.

    Onkohan koko laturi palasina vai voisko sieltä olla menny vaikka pelkästään jänniteregulaattori?

    Kyseessä siis Boschin 90A laturi (050 903 015 B). Ilmeisesti noihin sais jänniteregulaattori erillisosana.

    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20540 Voiskohan olla yhteensopiva yksilö?

  • #2
    Kannattaa varmaankin avata kyseinen laitos ja katsoa missä kunnossa sisuskalut on. Kun sulta ilmeisesti löytyy mittauskalustoa, niin voit testata diodisillan toimivuuden. Silmämääräisesti näkee hiilien ja liukurenkaan, korvakuulolta laakerien ja vastuksia mittailemalla (mm. liukurenkaan) liitoksien kunnon. Muistaakseni liukurenkaasta mitattuna roottorin normaali resistanssi on 3-4Ω välillä.

    Laakereita ja jännitteensäätimiä löytyy hyvin todennäköisesti suoraan varaosaliikkeen hyllystä. Hinnoittelukin on kohtuullisista.

    Jos ei ole työkaluja, aikaa tai innostusta itse tehdä, niin laturin kunnostus ammattilaisella voi tulla jopa halvemmaksi kuin käytetyn osto.

    Comment


    • #3
      Tod. näk. joku tasasuuntausdiodi on kärähtänyt.
      Reilu vuosi sitten remppasin volkkarin laturin. Muistaakseni kaikki liikkuvat osat (liukurenkaat, laakerit, jäännitteensäädin) meni vaihtoon ja osien hinta oli 38? + liukujen sorvaus. Paikallinen autosähköliike olisi koko homman tehnyt puolestani 70? hintaan. Tuollaisen rempan jälkeen laturi on lähes uutta vastaava -kilpailukykyinen vaihtoehto käytetylle.

      Comment


      • #4
        Kai se on sitten ruuvattava irti ja katottava mitä se on syöny. Ehkä tästä vielä joku toimiva budjettiratkasu laturi saadaan.

        Comment


        • #5
          http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=18796

          Sopisko tuo?

          Comment


          • #6
            Ei sovi ikävä kyllä.

            Avasin laturin tossa iltapuhteena. Olihan se aika lämpöö ottaneen näkönen. Hiilet oli kummatkin kulunu, toisessa pintaa 2mm ja toisessa joku 4mm. Sisältä kuulu outoa rohinaa, ihan kun siellä ois jotain ylimäärästä. Ei vaikuttanu kuitenkaan laakeriongelmalta. Kaiken muun hyvän lisäks koko laite on ihan oikosessa. Meni yks akkukin jo piloille sen takia. Onneks akku oli jo lähes tiensä päässä ja kaverilta löyty kympin hintaan parempi tilalle.

            Taitaa tulla halvemmaks ostaa käytetty jostain kun ruveta uusimaan osia ja arvuuttelemaan oikosen syytä? Diodisilta saattaa hyvinkin olla palasina. Tietäiskö kukaan miten sitä vois testata?

            Huonolta näyttää.

            Comment


            • #7
              Kuluneet hiilet pitävät joskus aika pahaa ääntä, varsinkin jos liukurenkaat ovat kuluneet.

              Liukurenkaitten kunto laturin toiminnalle on aika ratkaiseva. Kun laturi avataan ja rempataan, liukurengaspaketti kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Liukurenkaitten vaihto kannattaa melkein jättää ammattilaiselle, sillä uusi rengas on sorvattava joka tapauksessa.

              Diodien ja kenttäkäämien testaus onnistuu periaatteessa kotikonsteinkin, mutta tämä edellyttää sitä, että johtimet on juotettava irti mittauksen ajaksi.

              Kenttäkäämit (3 kpl): mitataan käämien päistä vastus, joka on hyvin pieni. Käämi voi olla kierrosten välistä oikosulussa, minkä lämpö on aiheuttanut (harvinaista). Tämän minkä mittaamiseen ei välttämättä yleismittari riitä.
              Mitataan resistanssi käämin päästä runkoon, mittarin tulee näyttää ääretöntä.

              Kaikki dioidit mitataan siten, että väh. toinen pää on irti. Diodin resistanssi ei saa olla ääretön eikä se saa oikosulussa. Estosuuntaan resistanssi on ääretön ja myötäsuuntaan muutama sata ohmia.

              Ammattilainen pystyy sanomaan, millainen kustannusarvio laturin remppaamisessa on. Osat ovat llättävän edullisia ja kun ne on kerran uusittu, laturi on käytännössä lähellä uutta.

              Mistä tietää, millaisen käytetyn saa?

              Comment


              • #8
                Toi mulla myynnissä oleva on kyllä kunnossa.

                Comment


                • #9
                  Nyt on sitten tultu semmoseen johtopäätökseen että korjaaminen tulee kannattamattoman kalliiksi ja uutta yksilöä kaivataan.

                  Ostoilmoitus löytyy tuolta. http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20736

                  Comment

                  Working...
                  X