Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Penkinlämmittimen jälkiasennus (vinkkejä?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Penkinlämmittimen jälkiasennus (vinkkejä?)

    Onko ihan tuhoontuomittu idea? Elementit löytyvät käytännössä jo ja ebaysta löytyisi johtosarja ja katkasija. Mitä muuta tarvii? Nahkapenkeillä ja kangaspenkeillä näyttäisi olevan vastuksilla eri loppukirjain varaosanumerossa, voiko laittaa kangaspenkkien vastukset nahkapenkkeihin?
    Onko hankala operaatio? Penkin purku ei välttämättä ole helppo, mutta sen ku tekee, niin on helpompi korjata kyynärnoja samalla.

    e: Ja operaatio tehtäisiin C4 koppaseen.
    e2: Vastusten erot on selvitetty. Nahkajakkaroille on tehokkaammat vastukset, eli ei ole estettä ristiin laitolle.

  • #2
    Olisiko kellään tietoa, mistä löytyisi penkinlämmittimien kytkentäkaavio?

    Comment


    • #3
      Menee hyvin pitkälti yksin puheluksi....
      Mitä meinaa circuit breaker? Kytkiksessä puhutaan sellaisesta. Onko se sama, ku sulake? Sulakkeesta kyllä puhutaan kytkiksessäkin fuse nimellä.

      Comment


      • #4
        Ainakin lentokoneissa circuit breaker on lämpölaukaisija.

        Liikaa virtaa -> lämpenee -> naps! virtapiiri katkeaa.

        Kun on jäähtynyt voidaan resetoida painamalla.

        Voi siis tarkoittaa myös sulaketta mutta jos sulla on joku kytkentäkaavio, niin sulakeella ja lämpölaukaisijalla on eri piirrosmerkit.

        Comment


        • #5
          Juu on eri piirrosmerkit jne. Tuota toimintaa en vaan tiennyt. Voiko korvata normi sulakkeella?

          Comment


          • #6
            Olisko termostaatti kuitenkin?Periaatteenahan liki sama.Katkoo virtoja lämmön mukaan.

            Comment


            • #7
              Kyllä voi korvata sulakkeella. Siinä lämpölaukaisijassa on vaan tosiaan se etu että sen saa resetoitua, mutta saahan sulakkeen vaihdettua....

              Lämmön nousemisella tarkoitin siis ylisuuren virran aiheuttamaa lämmön nousua. lämpölaukaisijan on tarkoitus siis suojata virtapiirin johtoja

              Comment


                #8
                Tuossa penkinlämmitinjärjestelmässä ei termostaattia itsessään ole, vaan termistori penkin sisällä, rele ja katkaisija. Katkaisijalla valitaan haluttu lämpötila ja sen mukaan rele ohjaa termistorilta saadun lämpötilatiedon mukaan lämpötilaa. Eli lämmitysteho on aina sama katkaisijan asennosta riippumatta, koska sillä valitaan vain tavoitelämpötila.

                Comment


                • #9
                  Ja rele on sisäänrakennettu katkasijaan, vai tulkitsinko kytkistä oikein?

                  Ja elikkäs tuon circuit breakerin voi siis korvata normaalilla sulakkeella. Kiitos tästä tällä erää!

                  Comment


                    #10
                    Itsellä on oma rele molemmille puolille ja katkaisijat erikseen. Eiköhän se ole sama juttu C4:ssäkin, koska katkaisija taitaa olla sama kuin pikkukorisessa.

                    Comment


                    • #11
                      Rupeaa varmaan pikku hiljaa tuo asennus lähestymään. Eli lisää neuvoja kaivataan. Johtosarja menee askarteluksi, kun ei ole löytynyt valmista mistään järkevällä hinnalla, mutta ei luulisi olevan paha rasti tehdä.

                      Onko tuo varma tieto, että on erikseen releet noille, koska kytkiksessä ei niitä muistaakseni ole merkitty erikseen mihinkään, vaan siinä näyttäisi olevan katkasijan sisällä rele?

                      Paikoilla ei vissiin ole suurta väliä, eli haitarin alle ja sopivalle korkeudelle selkänojaan?

                      Millä liimalla ne pitäis liimata kiinni?

                      Sitten penkin verhoilun purkamiseen (nahka), onko mitään mitä tulisi tietää etukäteen/vinkkejä sen helppoon suorittamiseen?

                      Kytkiksen mukaan ovikatkaisijasta pitäisi vetää pari johtoa lämppärin katkasijalle. Miksi näin? Onko ovikatkasijoiden välittämä jännite + vai -? Voiko sen tilalle kytkeä jatkuvan jännitteen?

                      Comment


                        #12
                        Typ44:ssa ainakin seuraavaa:

                        Lämmitysvastukset (kangasmatot) ovat kiinni penkissä koukuin ja tangoin. Lämmitysmatossa sukka, josta tanko lävitse välilltä pujotellen penkissä kiinni olevien koukkujen välistä. Korvattavissa mahdollisesti ompelemalla muutamasta kohtaa paksulla langalla matto kiinni penkkiin.

                        Vastusten lisäksi penkissä painokytkin (istuttaessa sulkeva) sekä termostaatti (lämpövastus, ptc).

                        Erikseen katkaisin ja rele. Rele syöttää penkin grilleille jännitettä katkaisimen sekä penkissä olevien painokytkimen ja termostaatin antaman arvon mukaisesti.

                        Ovien katkaisimet ovat maadoittavia. Maadoittaa johdon suoraan runkoon, ei siis kytke kahta johtoa yhteen. Kytkentä, jotta kytkisi lämppärin poispäältä jos ovi auki? Tarpeeton, jos penkissä jo painokytkin.

                        Täällä jotain typ44:sen kytkennöistä, jos vaikka auttaisivat jotenkin.

                        Comment


                        • #13
                          Viime viikolla vein Golfin sporttipenkit verhoilijalle. Noihin fiksailin lämmittimet kuntoon. Penkkien lämmityksiä on vag -laitteissa todella monta eri sorttia. Esim. VW:ssä normaalipenkkien vastus on kiinni fyllissä, joissakin sporttipernkissä verhoilussa ja toisissa fyllissä. Kesällä oli aikeet laittaa yleismallin King -merrkinen elementti yhteen sportpenkkiin, mutta koska tuon mallin penkissä poikittaiset pianolangat menevät poikittain fyllin ja elementin läpi.
                          Volsussa elementin liepeet on liimattu fylliin jonkinlaisella tarraliimalla, joka vanhemmiten pettää. Itse käytin kontaktiliimaa, joka tarttuu superloniin kuin p¨¨a Junttilan tuvan seinään.
                          Elementeissä on ainakin kaksi rikkoutuvaa osaa: itse vastuslanka ja NTC -vastus. Langan voi liittää ja NTC:n voi korvata tavallisella. NTC:n arvo eri lämpötiloissa on noin seuraavanlainen:
                          33 astetta noin 5,5kohm.
                          25 astetta noin 7,5kohm.
                          10 astetta noin 350kohm.
                          -20 astetta noin 0,5Mohm.
                          Volkkareissa on releet molempien istuimien alla. Rele saa ohjauksen NTC -vastukselta ja kojetaulun säätimeltä.
                          Tarvike-elementtiäkin voi käyttää, jos ei ole valmista. Niissähän on termostaatti vakiona ja periaatteessa edes kytkintä ei tarvita, kun elementti säätelee itseään. Näinhän se taisi ekoissa Saabeissa olla.

                          Comment


                            #14
                            Yleensä pettävät vain johtojen juotokset komponenteista ts. johdot poikki. Juotettavissa, mutta varsinaisen lämpöelementin lankojen katkeamista ei voi juurikaan korjata. Ja tosiaan, myös typ44:ssä on osassa penkkejä kankaassa kääntöpuolella taskut, joihin lämmitysmatto on ujutettu ja sitten kulmista langalla tms. kiinni. Kaiken näköisiä löytyy.

                            Comment


                              #15
                              Mulla on tehty penkinlämmittimien jälkiasennus käyttäen tarvike-elementtejä ja tarvike-kytkimiä. Nyt olis halu laittaa alkuperäiset kytkimet tarvikkeiden tilalle, olisivat aikapaljon nätimmän näköiset silmään. Tarviiko hommata alkuperäiset johtosarjat vai käyköhän nämä itse tehdyt? Mikähän olis kytkentäkaavio näihin alkuperäisiin kytkimiin eli siellä on kytkimen takana 6 laattaa, mitä niihin pitää mihinkin kytkeä?

                              Comment


                                #16
                                Nostetaas vähän. Asentelin tuossa poppivehkeitä ja huomasin siinä puolivahingossa että penkin alta löytyy johtoja ja ovat ilmeisesti yhteydessä penkkiin. Autossa ei ainakaan penkinlämmitin katkasijoita ole. Oisko siellä hyvällä tuurilla vastukset ja sun muut valmiina että ei oo laittaa kuin katkasijat? Kyseessä tuontiauto. Ja eikä ole sähkösäätöiset penkit :) Lisäyksenä vielä että johtojen päässä valmiit liittimet.
                                Viimeksi muokannut bonus; 25.11.2009, 15:23.

                                Comment


                                  #17
                                  Tämmösiä sieltä löyty, mitä lie, sanokaa te:
                                  http://s658.photobucket.com/albums/u...4122009259.jpg
                                  http://s658.photobucket.com/albums/u...4122009260.jpg

                                  Comment


                                    #18
                                    Taitaa olla tyynyn johdot. Enempi ois johtoja jos ois vastukset valmiina.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kuvissa olevat keltainen ja punainen liitin ovat molemmat airbagin liittimiä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jatketaas vanhaa ketjua.

                                        Menin hankkimaan ebaysta nahkasisustan ja niissä olis vastukset penkeissä. orkkissisustassa ei ole.
                                        Oliskos paha homma askarrella joku tyyliin sopiva keinukytkin jolla sais vastukset lämpiämään?

                                        tai no kai sinne aina virtaa saa mutta tarvinnee myös jotain älyä ettei polta koko roskaa?

                                        itse itselleni vastaten tuo on selattu läpi, mutta mitä se oikeasti tarvii minimissään?http://www.audiworld.com/tech/elec177.shtml

                                        Comment


                                          #21
                                          Yksinkertaisimmillaan penkinlämmitys tarvitsee penkille neljä johtoa (grillit ja termari), jotka menevät lämmönsäätimelle (ohjaa grillien virtaa termarin tiedon perusteella). Säätimelle sitten sulakkeen takaa virta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuli hankittua lähi-idän-tuonti-C5-allroad. Muuten mukava, mutta penkinlämmittimet puuttuvat. Onko kukaan koskaan jälkiasentanut lämmittimiä, millainen urakka se olisi? Autossa on oikein hyväkuntoiset, sähkösäätöiset nahkajakkarat joista en haluaisi luopua.
                                            Vai kaivelenko jostain lampaankarvaa kankkuja lämmittämään.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 27.12.2022, 15:20. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                                            Comment


                                              #23
                                              Sori, tämä on enemmän kevennys kuin apu. Minulla on ollut omaani johtosarjat ja kytkimet jo vuosia ja penkeissäkin on grillit mutta laiskuuttani olen ajanut jo muutaman talven Bilhelveten lampaantaljoilla. Ei ole hanuria palellut.
                                              Viimeksi muokannut ToniH; 3.2.2023, 16:10.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X