Auto on a6 1.8T vm. 00. Pari päivää sitten tapahtui seuraavaa: käynnistyksen jälkeen moottorin etuosasta alkoi kuulua melko voimakasta vinkunaa, joka vaimenee heti kun painaa automaattisen ilmastointilaitteen economy-asentoon ja tulee takaisin kun ilmastointi on automaatti-asennossa. Ymmärtääkseni econ-asento kytkee kompressorin pois pyörimästä. Kummallisinta mielestäni on se, että vinkunan äänenkorkeus ei riipu ollenkaan moottorin kierrosluvusta. Muutaman kilsan ajon jälkeen vinkuna lakkaa. Hihnatko luistaa, magneettikytkin vialla, kompura vialla, jotain muuta kenties?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jokin vinkuu
Collapse
X
-
Kokemukseen perustuva veikkaus. Syylärin sähköpuhallin kaput? Puhallin pyörii ykkösellä ilmastoinnin ollessa päällä. Ota liitin irti ja koeta katosko ääni.
-
JanMac
Kokemusta myös. Lisäpuhallin tiensä päässä. Onkohnan se tuossakin 300w? Orkkiksena muistaakseni n.300e ja tarvikkeena n.200e Ongelmaa voi hoitaa nyppäämällä johto irti, lisäpuhallin on vain tosi kuumia maita varten ja Suomihan ei ole sellainen ?
Comment
-
Löysin tällasen topicin kaivelemalla. Elikkäs itsellänikin epäilen samaa hommaa, eli käynnistettäessä kuuluu hetken ajan "ulinaa" joka lakkaa kuitenkin n.10 sekunnin kuluessa. "Ulinaa" ei kuulu, jos ilmastoinnin ottaa pois päältä ennen käynnistystä.
Kurkkasin konehuoneeseen ja siellä näyttäis olevan 2 tuuletinta. Uskaltaakohan pienemmästä lisätuulettimesta tosiaan irroittaa johdot? Luulis kyllä, että pärjää yhdelläkin tuulettimella suomessa!
Johtuukohan ääni jostakin laakerista, remmistä vaiko mistä?
Onko kukaan törmännyt kyseiseen ongelmaan?
Comment
-
Kyllä se liittimen voi vikaa etsiessä ottaa irti, mutta suosittelen kuitenkin uuden puhaltimen hankkimista. Suomessakin on joskus lämmin.
[e] ja kyse on puhaltimen laakeriviasta
Comment
-
Comment
-
Itsellä täysin samat oireet A6Q C5 2.8V6 ja luulin myös olevan kompura tai hihna kun ääntää...
Täytyypä tarkistaa ennen kuin vien ilmastointi-huoltoon kivijalka-liikkeeseen. Vaihtaisivat kuitenkin kompuran, hihnat, säätöyksiköt, vaihekepin, venttiilinvarren-kumit ja kardaanin ennen kuin löytäisivät...
Tähän samaan pistän oman murheenkryynin, koska ilmastointi-ekspertit näyttäisivät heränneen:
- Ilmastoinnin puhallin sammuilee. Yleensä pysyy päällä n. 10min käynnistyksestä, joskus lähtee kesken ajon päälle.
- Moottori on OK, jännitteet 0 vikatilassa, eikä mekaanisesti jumita.
- Ilmastoinnin omat koodit 22.1(kun vika) ja 22.2(kun ei vikaa"sporadically") (Blowers, short-circuit after mass) ja tämä ei kerro mitään minulle.
- Vikakoodi luettuna pikaisesti liikkeessä = "puhallin - liian suuri säätöero".
- Onko puhaltimella erillistä ylivirta-suojaa? Oire kuulostaa sähkömiehen korvassa ylivirtasuojan toiminnalta. Mikä sen voisi aiheuttaa jos se se on, koska moottori tuntuisi olevan OK?
Pirullinen vika...
Comment
-
Jos Petri minulta kysyit flektistä...
Ilmastoinnin puhaltimella tarkoitan puhallinta joka puhaltaa sisätilaan ilmaa. Eli tuuletin.
Tämä sammuilee siis omaan tähtiin ja lähtee käyntiin omaan tahtiin. Yleensä vain pitemmän seisonnan jälkeen pyörii starttauksesta n.10 min.
Millään asetuksella ei voi vaikuttaa satunnaiseen toimimiseen (man, auto, minimi-teho, maksimi-teho, econ, sisäilman kierto jne)
Comment
-
B6 TDI kans vingahtelee hetikun ilmastoinnin nappaa päälle ja painaa kaasua. Ensin luulin että kompura on leikannut kiinni ja hihna luistaa, mutta eikös siinä ole jokin systeemi että jos näin kävisi, hihna pääsisi pyörimään silti vapaasti eikä polttaisi itseään?
Joka tapauksessa pari kertaa kaasua niin hihnan luisto loppui ja kompura lähti pyörimään. Liekö ollut vähän jumissa talven jälkeen tai sitten kiilahihna on vaan liian löysällä.
Comment
-
Syylärin ilmastoinnin sähköpuhaltimen moottorin laakeri
Näyttäis siltä, että itselläni ilmastoinnin sähköpuhallin, joka on syylärin takana...sen etummainen laakeri on loppu...
Ääntelee ja kun ilmastoinnin laittaa off...puhallin lakkaa pyörimästä ja ääni häviää. Ei siis vakavampaa.
Kun kehää koskettaa pysähdyksissä se "klemppaa" aika paljon.
Löytyykö moottoriin jostakin laakeria ja millainen jos löytyy ja mistä. Moottori pyörii vielä ei viitsisi uutta moottoria vaihtaa, kun näyttää hinnat olevan aika suuria.. jopa 200-300?. Vanhan mootorin voisi saada romuttamosta sopivasti...ehkä.
Niin tietääkö joku onnistuuko laakerin vaihtamaan...vai onko yksinkertainen liukulaakeri messinkiä?...ennen kuin avaan?
Comment
-
Kyselin tuossa Golfin osalta samaa:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=63124
Meinasin kaivaa yksi päivä pois, ei ole Golfissa ainakaan kuin kolmella kiinni mutta on pahasti vesiletkua joka suunnalla tiellä.
Pitää löytää joku väli missä on paremmin aikaa touhuta.
Comment
-
Ok...tuo näyttäs ainakin minulla aivan selvältä vialta...
Korjaus vaan ei aivan. En nopeasti löytänyt edes liitintä minkä vois vetää paikaltaan ja ajella ilman sitä.
Se tuntuu aika väljältä eikä viitsisi hajottaa sitä enää pyörittämällä...pitää ajella ilman ilmastointia, jos ei saa liitintä irti ennen irrotusta ja korjausta.
No jos jollakin olis infoa tai omia kokemuksia ko. laakerinvaihdosta olisin(mme) kiitollinen...
(PS) olen vähän yliherkkä näille moottorin ylimääräisille äänille...nokkahinhnan katkeaminen on liian hyvässä muistissa vielä....
Comment
-
Muistakaa sitten et VAG ainakin 90-luvun ilmastoinnit pitää ääntä jos suodatin tukossa, ei pääse virtaamaan kunnolla ja rasittaa kompuraa. Ilmastointihuolto maksaa monessa putkassa <100e (veeraan antoivat hinnaksi ~80e sis. työt, aineet, suodattimet, sun muut mitä siihen sisältyykään). Kannattaa suorittaa moinen ennen kalliita remontteja, ettei vain olisi siitä kiinni.
Comment
-
Itellä Golfin tuuletin vinkuu toistaiseksi vain käynnistyessään ja eritoten kylmänä. Onneksi kuitenkin vielä lakkaa. Mutta eikös se tuuletin Aki näissä Golfeissa onneksi taida olla suht helposti irrotettavissa hanskalokerosta, jos vaikka kilahtaakin?
Ainoa mikä mökää, on ilmastoinnin flektin pyörähtäminen. Alkaa hirveä tärinä ja resona jostain syystä hanskalokeron tienoilta. Valoihin pysähtymällä mökää ihan tosissaan ja polkimissa asti tutistaa. Tai näin ainakin olettaisin sen johtuvan ilmastoinnin flektistä. Resona loppuu, kun laittaa ilmastoinnin pois ja palaa vasta, kun ilmastointi pyörii paikoillaan riittävän aikaa. Aina ei täristä, vaikka ilmastointi olisikin toiminnassa.
Flekti tosin ainakin kädellä pikaisesti kokeilemalla ei nyt niin väljältä tuntunut.
Comment
-
Mullakin kyllä tuo lämmityslaitteen puhallin piti pakkasilla hetken pientä ulinaa.
Olipa mulla hanskalokerokin kerran niiden radion antennihommien vuoksi irti, mutta nyt ei millään pysty muistamaan minkä auton puhaltimen helppo sijainti mulla on jäänyt mieleen.
Mulla ei auto mitenkään tärise tai pärise ton ilmastoinnin flektin takia (noh, miten se voisi edes dieselissä erottaa), se vaan pitää tuon laittamin linkin takaa löytyvän äänen.
Olisikohan siitä paljonkin harmia jos nyppää liittimen irti?
Olen jo pari kertaa saanut vihaisia katseita kaupungilla kun olen päästänyt vanhuksia tien yli ja flekti on rääkässy just samalla hetkellä.
Luulevat varmaan, että autoissa on äänitorvet nykyäänkin samaa luokkaa kuin "ennen vanhaan".
Comment
-
Ei kai siitä muuta haittaa ole, kun että ilmastoinnin teho vain laskee. Varmaksi en mene sanomaan, kun ei ole ilmastoinnin toimintaa tullut tarkemmin mietittyä.
Harmi vain, että se flekti ei ole niin älyttömän halpa uusia. Muuten voisi itsellekin jo vaihtaa. Pärinä ja tärinä on välillä melkoista polkimia myöten. Sellaista pientä nopeaa resonaa.
Comment
-
Flekti vinkuu...ei enää.
Kävi niin, että äänet flektissä kasvoivat ja lopulta oli aikamoista ryminää...oli pakko sammuttaa moottori...onneksi tapahtui liikkeelle lähdössä käynnistyksen jälkeen. Flektin siipiosa irtosi...???
Kuten aikaisemmin ajattelin (muutama puheenvuoro aikaisemmin) ehkä laakeri olisi sökö...mutta nyt kun vihdoin otin ja aukaisin ..otin flektin pois paikaltaan...olikin flektin propelli irronnut...mutteri löystynyt ja lähtenyt paikaltaan.(mutteri aukeaa muuten väärään suuntaan)
Laakeri oli ehjä moottorissa.
Hieman oli kulunut reikä kulmikkaaksi siipiosassa mutta mutteri oli onneksi tallella flektikotelon pohjalla.
Pääsin aika pienellä askareella onneksi...varmistin mutterin pikaliimalla...
Comment
Comment