Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A2 Climatronic ja jatkuvatoimisen kompressorin suolistus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A2 Climatronic ja jatkuvatoimisen kompressorin suolistus

    Olisin ilmastointiosaajien neuvoja vailla. A2:ssa on ns. yksialueinen automaatti-ilmastointi Climatronic, joka ei puhalla kylmää. Lähtötiedot:
    - Kompressori ja kuivain vaihdettu 2015 huoltokirjan mukaan
    - Kompressorin hihnapyörässä tuntuu hyvin pieni pituussuuntainen välys. Pyörä ja keskiö pyörivät yhdessä, joka Brittifoorumin mukaan tarkoittaa, että kompura lienee ainakin mekaanisesti ehjä.
    - Järjestelmän tiiveys tarkistettu ja kylmäaineet vaihdettu viime viikolla. Järjestelmässä oli vain 100g ainetta ja 2g öljyä, kun oikeat luvat lienevät 500g ja ~10-20g. Samalla todettiin, että kompressori ei tuota painetta ulkoisella mittarilla mitattuna.
    - Ei vikakoodeja, ainoa koodi oli höyrystimen lämpöanturista G263, jonka vaihdoin ja koodi katosi nollauksen jälkeen
    - Järjestelmä näyttää absoluuttiseksi paineeksi 6,5-7,2 bar kun VCDS:llä lukee measuring blockseja
    - Niin ikään Measuring Blockseista kompressori menee on-off kun ECON ja AUTO-nappeja painaa. ECON-napissa ei pala valo koko ajan.

    Mistä auto lukee tuon absoluuttisen paineen? Keulan kennolta kun ottaa paineanturin johdon irti antaa auto koodia G65:stä kuten kuuluukin, mutta VCDS:llä absoluuttisen paineen arvo ei muutu. Onko järjestelmässä muuallakin paineanturi / kytkin?

    Käsittääkseni A2:ssa on jatkuvatoiminen ilmastointi, eli kompressori pyörii koko ajan ja päälle-pois kytketään vain kiertoventtiiliä. Oletan, että tämä venttiili on kompressorin takaosassa, koska siihen menee sähköjohto.

    Ideoita / tietoa?
    Viimeksi muokannut turbokiisseli; 11.8.2016, 13:48.

  • #2
    Yksinpuhelua: A2-Freund -foorumilta lueskelin lisää asiasta, ja ilmeisesti 6,5-7,2 bar on normaali ilmastointijärjestelmän paine, joka kompressorin käydessä pitäisi nousta luokkaan 11-12 bar. Onko näin, ilmastointitietäjät / Murre?

    Kompressorissa on erillinen magneettiventtiili, jota Climatronic ohjaa pulssiaallolla, mutta ilmeisesti yleismittarillakin on mahdollista mitata, että liittimeen ylipäätään tulee jännite. Jos jännitettä tulee, hihnapyörä on ehjä ja painetta ei silti synny on venttiili ilmeisesti Kaputt. Uusi venttiili Saksasta maksaa luokkaa 60€, eli ei olisi mahdottoman kallis kokeilu jos samalla vaihdan varmuuden vuoksi jo aika kulahtaneen kennon.

    Comment


    • #3
      Ja jatkoa. Myös A4 näyttää painetta järjestelmässä vaikka ilmastointi ei ole päällä, mutta siinä paine nousee kun ilmastoinnin kytkee päälle. Tuosta päätellen A2:n kompressorin paineventtiili on siis vainaa, ja menee vaihtoon jos vain liittimelle tulee mitään eloa jännitteen muodossa. VCDS:n mukaan tulee. Samalla täytynee vaihtaa keulan kenno ja paineanturi kun järjestelmän joutuu joka tapauksessa tyhjentämään, ja kenno alkaa olla aika pahasti kivien raiskaama.

      Comment


        #4
        Vaikken ilmastointitietäjä olekaan niin tuo paine tosiaan näyttää ihan normaalilta siihen tilanteeseen kun kylmää ei tuoteta.

        Voin imaista sieltä aineet talteen siksi aikaa kun vaihtelet komponentteja.

        Comment


        • #5
          Jani,
          Se auttaisi paljon! Kennon ja venttiilin vaihto ei muuten ole iso homma, joten vaihtaisinkin ne mielelläni itse.

          Comment


          • #6
            Ei auttanut lauhduttimen, paisuntaventtiilin, magneettiventtiilin ja kuivaimen vaihto eli ilmeisesti kompura on vainaa. Järjestelmässä oli mustaa pölyä, tms. öljyn seassa.

            Ei kenelläkään sattuisi olemaan Climatronicin liittimille kytkentäkaaviota? Tietäisi mistä nastoista mittailla tuleeko kompuralle virtoja ja ei tarvitsisi pohjamuovia irrottaa.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut turbokiisseli; 11.7.2016, 20:00.

            Comment


            • #7
              Se musta pöly on jonkin asteista palamisjätettä, hiiltä yms. Eli ei muuta kuin koko järjestelmän huutelu ja sitä rataa..

              Comment


              • #8
                Onnistuuko tuo huuhdella ihan paineilmalla? Aika harva korjaamo täällä suunnalla huuhtelee kylmäaineella tai eivät edes tiedä mistä puhun kun moista kyselen.

                Comment


                • #9
                  EI, Sitä EI huudella paine-ilmalla, varsinkaan käsittelemättömällä.. Siihen on olemassa omat litkut ja ainetta kierrätetään järjestelmässä. Tosin silloin tulee olla poistettuna kaikki virtausta rajoittavat osat, kuten paisuntaventtiili yms..

                  Comment


                  • #10
                    Jatkuu, liittimelle tulee jännite n. 10V auton käydessä, eli väittäisin kompuran olevan vainaa. Uusi tilaukseen ja sellaisen asennusliikkeen etsintään, joka osaa järjestelmän huuhdella. Vinkkejä saa antaa Uudenmaan alueelta.

                    Comment


                    • #11
                      Kysy Ojakkalasta Nyholmin korjaamolta jos he osaavat tuon huuhtelun. Toinen paikka josta kysyä on Lohjan Kylmäasennus.

                      Comment


                      • #12
                        ilmastointi ongelmia.

                        moro. Audi a4 09 diesel, lakkas puhaltamasta vilposta. Tutkittu merkkiliikkeessä, ja todettu et ei pysy paineet järjestelmässä. Kaikki näkyvissä olevat osat kuivia ja ok , mut mittariston takaa vuotaa nesteet pihalle. Siell on kuulemma kuivainta yms osaa, ja joku niistä vuotaa. Olisko kellään kokemuksia niitten vaihdosta, et kuinka hankalaa niihin on päästä käsiks.

                        Comment


                        • #13
                          Uusi-käytetty vm. 2008 60 000km ajetusta Polosta peräisin oleva kompressori asennettu tänään, ja hyvin tulee kylmää! Vanha kompressori lienee täysin jumissa, mutta puran sen tässä joku päivä ja katson mitä se on syönyt.

                          Comment


                            #14
                            Juttelin eilen autosi entisen omistajan kanssa ja tosiaan viime vuonna tuo tarvikekompura on asennettu.

                            Comment


                            • #15
                              Kompressorin sielunelämää

                              Tarvikekompura suolistettu, ja vaikuttaisi siltä, että asentaessa ei ole laitettu kompressoriin öljyä oikein, eli akselinpään kotelon propusta JA toisen kylmäaineliitännän kannen alta. Näin öljy pääsee sinne missä sitä tarvitaan eli kääntölevylle ja männille. Toinen vaihtoehto on koneistusvirhe jommassa kummassa radiaalilaakerissa, joka on aiheuttanut sen, että mäntien kannakkeet ovat päässeet hankaamaan kotelon seinään. Kylmäaineen mukana öljy ei ikinä kulkeudu laakereille asti, sillä kääntölevyt ei pitäisi olla yhteydessä kylmäaineeseen.

                              Kääntölevyn pinnassa oli selvää kiinnileikkautumisen jälkeä, ja yhden männän paininkuppi oli syönyt mäntään kolon ja kupissa oli selvää kulumaa. Lisäksi pyörän puolen liukulaakerin tiiviste ja sen yhteydessä oleva huopatiiviste olivat ruskean "mönjän" peitossa ja takapään painelaakerin aluslevyt olivat jossain välissä leikkautuneet kiinni. Itse painelaakerit olivat hyvässä kunnossa. Kompressorin laakerointihan on jaettu radiaali- ja aksiaalislaakerihin. Radiaalilaakerit ovat liukupintoja, jotka ovat koneistettu suoraan kompressorin koteloon ja aksiaalislaakerit erilliset painelaakerit. Lisäksi kääntölevyn keskellä on messinkinen pallolaakeri.

                              Kaikki männät ja sylinterit olivat hyvin pieniä jälkiä lukuun ottamatta täysin kunnossa. Kiinnileikkautuminen oli leikannut hihnapyörän sisältä tapit poikki kuten kuuluukin, eli auto ei rampaudu vaikka kompressori leikkaa kiinni vaan hihnapyörä jää pyörimään tyhjää kotelossa olevan onton akselin ympärillä. Kompressorin sisältä löytyi muovinen, sulanut "rengas". En tiedä onko tuo jokin kompressorin osa vai ulkopuolinen roska.

                              Kuvat:
                              1 = Hihnapyörän leikkautuneet tapit
                              2 = Hihnapyörän pään huopativiiste, ja siinä näkyvä ruskea "mönjä"
                              3 = Hihnapyörä ja kotelon ruuvit irrotetuna
                              4 = Hihnapyörän pään kotelo auki, männät kiinni kääntölevyssä
                              5 = Kääntölevy mäntineen
                              6 = Kiinnileikkautuneet painelaakerin aluslevyt
                              7 = Kiinnileikkautunut männän paininkuppi ja levyt
                              8 = Leikkautumisjäljet kääntölevyssä
                              9 = Mäntien etupään koteloon jättämät jäljet
                              10 = Kompressorista löytynyt roska / tiiviste, mikälie
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X