Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 öljynlämmöt hukassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 öljynlämmöt hukassa

    Terve, uusi Audisti uskalsi rekisteröityä foorumille pitkän ajan lukemisen jälkeen. Olen lukenut aika lailla tuolta sisusta ja sähköt osiosta erinäisiä mittaristo asioita mutta enpä ole samanlaiseen dilemmaan kuin itsellä törmännyt. Toivottavasti täältä löytyy joku joka tajuaa nuiden mittaristojen sielunelämästä.

    Elikkä potilas on S4 -99 mallia, autoon on edellistä edeltävä omistaja vaihtanut mittariston pikselivian takia ja auton minulle tullessa pikselit oli taas karanneet, eikä öljynlämpömittari toiminut. Hommasin uuden näytön ebaysta airbone-x myyjältä ja paikallinen S****p autoelektroniikka korjaamo vaihtoi näytön. Pikselit löytyi, mutta korjaaja sanoi että näytönohjaimen piirissä oli ollut hämähäkin pesä, eikä uuteen näyttöön ollut aluksi tullut mitään eloa. Sanoi puhdistaneensa sen piirin ympäristön niin alkoi toimimaan.

    Sen jälkeen tutkin öljynlämpömittarin toimimattomuutta ja tilasin Hellan anturin öljypohjaan, mutta mittari ei siltikään nouse 60c mihinkään. Anturin pistokkeeseen tulee 12v ja maa oikeisiin pinneihin. Kävin sitten kaverin tykönä ja kateltiin VCDS:llä mittaristoa niin neulatesti ei liikuta öljynlämpömittaria , eikä volttimittaria (joka toimii muuten normaalisti) myöskään ylikuumenemis symboli testi ei tule näyttöön. Ja measuring blocks kertoo öljynlämmöksi 0.0. Viisari kyllä nousee asteikon alta siihen 60c kun virrat laittaa päälle, muttei siitä liiku mihinkään.
    Käytin öljypohjan anturin liittimen irti ja käytin virtoja päällä, muttei silloinkaan näyttö herjannut mitään. Alkaa olla vähän keinot jo lopussa.

    Alkanut nyt epäilyttään että onkohan se korjaaja sörkkinyt jotain kun ne onnistui neulamoottorien vaihdon yhteydessä tuhoamaan firman Scanian mittariston korjauskelvottomaksi.

    Päänahka alkaa jo kulumaan kun miettiny mitäs tuolle sitten tekisi. Kiitos etukäteen jo kaikille, jotka jaksaa lukea koko romaanin tai vastata siihen.

    #2
    Joissakin (yleensä <-99 mittaristoissa VCDS viisarimoottoritesti ei liikuta öljynlämpö ja volttimittareita.

    Pitäs kattoo anturin speksit ja syöttää suoraan mittariston pinneihin samanlaista signaalia, siitähän sen mitarivian pystyy varmistamaan/rajaaman pois.

    Comment


      #3
      Pitääpä huomenna perehtyä taas tähän, jos mittaa siitä anturista sen mitä se työntää ja tarjoilee suoraan mittarille sitä niin jos taas vähän viisastuisi. Unohtui tuossa ensimmäisessä viestissä mainita että autoon on vaihdettu myös moottori, joka on kotoisin A6, mutta se tuskin tähän vaikuttaa?

      Comment


        #4
        Voi hyvin vaikuttaakin jos se on tarpeeksi uusi moottori. Niissä on erilainen anturi kuin -99 ässässä, jonka takia signaalit on erilaiset ja menevät kaikenlisäksi eri pinniin mittaristossa. Jos sinulla on öljypohjassa anturi, niin sanoisin että "vika" on siinä. Tuon ikäisissä sen pitäisi olla jakopään alahihnapyörän vieressä.

        Comment


          #5
          Termostaatin vaihdon yhteydessä laitoin sinne hihnapyörän kupeeseen sen pienen anturin, johtoa ei moottorin johtosarjassa sille ollut, niin vedin uuden. Yritin sitä ecukotelon kautta tarjota mittaristolle, mutta meni varmaankin väärään pinniin kun ei onnistunut. Pinnin mittariston takana olevassa liittimessä tiedän, mutta sieltä en ala johtoa katkaisemaan, niin osaisikohan joku kertoa mikä liitin ja pinni ecukotelossa olisi oikea? Miten sitten se öljypohjassa oleva anturi, tunnistaako se edes öljymäärää vai onko se koko ajan vapun vietossa tyhjänpanttina?

          Comment


            #6
            Kumman moottorin johtosarja siinä on? Ilmeisesti A6?
            Tuolta näet mittariston pinnit:
            http://www.audiworld.com/forums/a4-b...ssues-2797763/

            Kyllä se pohjassa oleva anturi tunnistaa öljymäärään, mutta jos mittaristo ei sitä osaa näyttää niin et saa sitä tietoa esille. Eli sillä öljypohjassa olevalla anturilla et tee mitään.

            Mittaristolle menevä liitin/johto on T10o/9
            Attached Files
            Viimeksi muokannut okkim; 29.4.2016, 20:49.

            Comment


              #7
              Joo moottori vaihdettu johtosarjoineen, vanhasta jäänyt pelkkä ecu. Tuota okkim:in linkittämää mittaristolinkkiä on tullutkin jo monena iltana opiskeltua. Elikkäs kokeilen sitä 1 napaiselta anturilta tulevaa johtoa tarjoilla ruskean T10o liittimen pinniin 9? Elikkä että sais kaikki toiminnot mittaristosta toimimaan olisi pitänyt vaihtaa vanhan moottorin johtosarja uuteen moottoriin? Melkoinen retrofittaus projekti tiedossa jos nuo meinaa selvittää :D

              Comment


                #8
                Olisi tietty ennemmin pitänyt katsoa S4 kytkistä ja verrata siihen että missä se öljynlämpösignaali menee, mutta muistelen että se oli sama pinni. Jos haluaisit saada sen öljyntasonkin toimimaan, mittaristo pitäisi vaihtaa, mutta eipä juurikaan muuta.

                Comment


                  #9
                  Pitää mittarilla katsoa oikea pinni, kun tietää mittariston takaa mihin sen pitäisi tulla. Ehkä nyt malttaisi tyytyä katsomaan toimivaa mittaria kun sen tason näkee kätevästi tikustakin, mutta meinaat siis että pitäisi vaihtaa A6 mittari vai uudemman S4? Eikös ainakin polttoainemittarin kanssa tule ongelmia sen A6 mittarin kanssa?

                  Ps. Mikähän kontin sisävaloilla on hätänä kun ei syty kun aukaisee kontin tai laittaa kytkimen I asentoon?
                  Viimeksi muokannut joninono; 29.4.2016, 22:29. Perustelu: unohtui asioita

                  Comment


                    #10
                    Ei sinne A6 mittari taida käydä, mutta sellaisen ässän mittari käy missä on ollut sellainen anturi. Tai sitten RS4 mittaristo.

                    Comment


                      #11
                      Eipäs tule mittarin takaa vihreän liittimen pinnistä 21 johtoa tuonne ecukotelon liittimille, täytyy vissiin kokeilla irtojohdolla rinnalle ja katsoa vcds:llä tuleeko mittarille tietoa.

                      Irtojohdolla tulee mittariin liikettä, pitääpä kytkeä se kunnolla kiinni ja käyttää lämpimäksi. Vaikka viisari vähän nousikin niin vcds sanoo öljyn lämmöksi 0.0 ei ilmeisesti osaa lukea tuon vanhan 1 napaisen anturin signaalia?
                      Viimeksi muokannut joninono; 30.4.2016, 19:50. Perustelu: Lisätietoja

                      Comment


                        #12
                        Öljynlämpömittari alkoi toimimaan. Jos joku tappelee samankaltaisen ongelman kanssa niin tässä ratkaisu:

                        Elikkä tarvitsee 1napaisen lämpöanturin, joka asennetaan kampiakselin hihnapyörän vasemmalle puolelle. Siitä johto mittariston takana olevaan vihreään liittimeen pinniin 21 valko/sininen johto.

                        Kiitos kaikille auttaneille, olis pitänyt jo aikoja sitten kysyä tietäjiltä.

                        Samalla kun vcds oli käytössä niin moottorista löytyi bank 1 egt short to plus. No siitä selvisi kun näytti kolvia anturin liitoksille.

                        Comment

                        Working...
                        X