Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Diagnostiikkaportin lukeminen bittitasolla

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Diagnostiikkaportin lukeminen bittitasolla

Juolahti tuossa VAG-COM:illa leikkiessä mieleen, onko kukaan törmänny millään saitilla tuon diagnostiikkaportin dataliikenteeseen ihan bittitasolla? Näin elektroniikkainssin mieltä hivelee ajatus omasta kiinteästä LCD näytöstä, joka prosessorin kautta lukisi livenä dataa ja tulostelisi ne näytölle. Sarjadataahan se varmasti on kenties ihan RS232? Onko kenelläkään tuon liittimen pinnijärjestystä selityksineen? Tietysti hajulle voisi päästä logiikka-analysaattorin ja VAG-COM:in kanssa, mutta oma hommansa siinäkin.

OBD-liittimestä tulee sellaisenaan käsittääkseni aivan jotain muuta kuin sarjadataa. Ulostulevan datan tyyppi riippuu lisäksi vielä voimakkaasti auton mallista, varustelusta ja vuosimallista ts. dataa lähettävistä bokseista. Omien ja muiden kokemuksien mukaan OBD-liittimestä tuleva data on kaikkea muuta kuin tarkasti jonkin standardin mukaista.

Jaripetteri mahdollisesti tietää enemmän kyseisestä asiasta, joten voit koittaa udella häneltä asiasta.

Pinnien tiedot löytää forumilta haulla. Aihetta on käsitelty useasti.

Comment

Millainen liitäntä OBD on sähköisesti?
      Ilmeisesti se ei ole suoraan RS-232 koska se tarvitsee jotain väliin.
      Vai onko vagcom kaapeli vain optinen eroitus auton ja lukevan laitteen liitännöille?

Itse motronicin sisällä en huomannut mitään RS-232 liittyvää.
      Pitäisi vielä mittailla mihin itse diagnostiikkakarvat liittyvät boksin sisällä.
      Veikkauksena on itse prossun UART-kanava, mutta se on vain veikkaus.

Comment

Joo itekkin heittäisin villin veikkauksen tuon UART:in puolesta. Eikait tuossa minun VAG-COM kaapelissa ole mitään optista, taitaa olla se vanhempi (?) liitin. Lieneekö sisällä edes muuta kun jännitteet oikealle tasolle pudottava piiri :P

Comment

kannattaisikohan sitä koittaa vaikka googlella että mistäs kivaa tietoa siitä löytyy, ettei ihan arvailuksi mene? Ja insinööreitä muka..

Comment

no täällä on ainakin pinnit ja selitykset kaikkine standardeineen. Aihe kiinnostaa myös joten kerrohan Sami jos keksit jotain mullistavaa.. :)

Comment

Vanhempi vagcom-pötikkä on nimenomaan juuri optoerotin-mallia.

Comment

Kiitoksia Antti linkeistä, tuolta tosiaan löyty muutama varsin kelvollinen sivusto. Täytyy tutkailla tarkemmin.

Comment

Hyviä linkkejä. Ingengörhän ei tunnetusti itse etsi mitään - sen tekee nörtit :-)

Itsellä on menossa projekti, jossa asennan pirssiin sopivaan paikkaan D9-liittimen, josta on suora interface diagnostiikkaportiin (vagcom).
                  Samoin työn alla on Motronicin epromien vaihto flash eepromeksi (esim.neljä eri softaa samalle lutikalle) ja sopiva ohjaus softien vaihtoon.

Vielä kun löytäisi jonkun joka osaisi ohjelmoida 8051-kantaa, niin tarjolla olisi koodausurakka softan downloadaukselle diagnostiikkaportin kautta.

Comment

Yalle, aikanaan tutkin vähän tota hommaa ja minusta tuollainen on valmiina, ei kannata välttämättä keksiä pyörää uudestaan, en mitään elektroniikasta ymmärrä, joten 5 min googlettamisella vähän perkeleen paha ettiä eprom ja fläsh hakusanoilla, http://www.dobbertin-elektronik.de/p...-spez.engl.htm tollanen adapteri osu silmään, mutta siitä puuttuu se fläshäys elektroniikka.

Vaikka tuon nyt saisi jotenkin ratkaistua, ei se korjaa sitä ongelmaa että softaa ei ole mitä sinne lastulle polttelee.

Jo vuosiavuosia sitten, fordin vastaavaa palikkaa ihailleena, olisin halunnut tuollaisen ja sitä ohjaamaan softan jolla voisi lastua muokata kuin ohjelmoitavaa ruiskua konsanaan. Sittemmin tulin järkiini ja hankin jälkiasennusruiskun. Olen muutaman kerran kiusannut erästä joka osaa koodata lastuja että tekis tälläisen tuotteen ja tulisi rikkaaksi - vetoaa ettei rahalle ole tarvetta - itse uskon ettei hänkään osaa.

ps. tuo fordin mokkulahan on sellainen että se törpätään eprommin paikalle ekun sisälle, comportti on kyljessä ja täten orkkis ruiskusta pc softan avulla tulee ohjelmoitava - nerokasta.

Comment

Itse tehtynä tollainen adapteri on hieman halvempi. Hinta ehkä kymmenesosa.
                      Ja toisaalta esim. tuo adapteri ei tuen ahtolastua, joka on hieman eksoottisempi (multipleksattu osoite/datainterface).

Adapteria, jota itse olen ajatellut, ei tarvitsisi tehdä ihan kokonaan itse. Eräällä chip forumilla oli jopa aikoinaan piirikaaviot sille. Pirskatti kun en enää muista forumin urlia.
                      Toisaalta piirikaavio oli hieman virheellinen ja liian monimutkainen.

Mutta kuten jo todettiin - varsinainen killer-applikaation: softan download - ei onnaa ilman kokenutta koodaajaa :-(

Comment

Working...
                      X