Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akku hiipuu, vai hiipuuko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akku hiipuu, vai hiipuuko?

    Koodasin MMI näyttöön akun varaustilan näytön ja olen nyt silloin tällöin seurannut akun tilaa. Lukemat pyörivät 70 - 100 % välillä. Välillä on päiviä, jolloin en aja lainkaan, muuten ajo on 15 - 50 km:n välillä olevaa. Akku on alkuperäinen 2011-mallisessa A5:ssa. Eikös nuo prosentit olisi oltava paremminkin tuolla satasessa kuin sen alle, mikäli akku on voimissaan? Vai olenko hakoteillä?

  • #2
    Se akun varausmittari näyttää ihan mitä sattuu ja on poistettu käytöstä myöhemmissä MMI-päivityksissä juuri erheellisen tiedon antamisen takia.
    Alkuperäinen akku oikein koodattuna kestää webastokäytössä helposti 6 vuotta, ellei enemmänkin.

    Comment


      #3
      Minun mielestäni nuo ovat ihan normaaleja lukemia. Mitä nyt tuohon näyttöön on uskominen ylipäänsä...

      Comment


      • #4
        Allekirjoittaneella 4F:n akkunäyttö kertoo iloisesti 100% siinä vaiheessa kun Remuc näyttää 11,6V virtaa Eberi päällä.

        Oikeastaan about pari kertaa tuo oli, vanhalla 7v ikäisellä akulla, aikoinaan näyttänyt 10-20% lukemia. Todella harvakseltaan tuo on sitä mieltä että ollaan muussa kuiin 100% lukemissa.

        Ts. en luottaisi pätkääkään... ;)

        Comment


        • #5
          Omissa ilmeisesti alkuperäis akun omaavissa yksilöissä on ollut lähes aina 100. Ainoastaan -20... Pakkasilla alkaa mittari elämään. Pätkä ajo sekä pitkät seisotukset näin normaali talvikeleillä satunnaisesti saanut tippumaan 90prosenttiin. Kyllä sen kuulee startissa jos ei jaksa. Enpä huolestuisi kun aika yksilöitä ovat. 10% alkaa sitten lähtemään mukavuusvarusteita päältä pois ja silti jaksaa jauhaa käyntiin. Aja menee jos toimii ja ottaa virtaa ajossa. Oma melkein 10 vee akku alkoi olla kovimmilla pakkasilla kovilla eikä meinannut millään ladata täyteen mittarin mukaan.

          Comment


          • #6
            Edellisessä A6 4f:ssä oli alkuperäinen akku yhdeksän vuotta ja näyttö oli koko ajan 100%, siksi hieman ihmettelin tämän tuoreemman A5:n näyttölukemia.

            Comment


            • #7
              Eikös näissä uudemmissa autoissa ole se älykäs lataus, minkä takia akku ei ikinä ole 100% täynnä? Näin muistelisin ainakin erään toisen konsernin kurssilla kuulleeni useampi vuosi takaperin.

              Comment


              • #8
                Kuten jos tässä topicissa (ja lukuisassa muussa topicissa) on jo mainittu, tuo MMI varaustilan näyttö ei ole mikään "oikea" varasutilan indikaattori. Sitä ei lasketa suoraan lepojännitteen perusteella, vaan akkuvalvonta luo sen jotenkin monista eri muuttujista.

                4F ja D3 MMI:ssä Audi poisti tuon näkymän ohjelmistopäivityksen mukana, koska ihmiset tulkitsivat sitä väärin. Eli se näyttö EI kerro tarkasti akun jännitettä tai jäljellä olevaa varausta. Itse arvelisin että tuon järjestelmän ongelmat johtuvat siitä, että pohjimmiltaan kaikki laskenta pohjautuu virran ja jänniteen mittaukseen. Järjestelmässä näkyy muuttujana myös akun lämpötila, mutta koska akussa ei ole mitään lämpötila-anturointia, pitää tuon muuttujan pohjautua laskentaan. Luultavasti tuo lasketaan pohajutuen aiemmin mitattuun akun käytökseen ja tämänhetkiseen virta/jännite käyttäytmiseen. kun auto seisoo kylmässä paikassa ilman että akusta puretaan merkittäviä virtoja ei tuo lämpötilan laskenta todennäköisesti pysy kovin hyvin mukana. Vastaavasti jos lämpötila ei vastaa todellisuutta, menee varaustilanlaskenta pieleen. (Nämä siis vain omaa arvausta sen perusteella, mitä VCDS:llä pystyy BEMistä tarkkailemaan. Tuon BEMin siäisestä toiminnasta ei ole juurikaan julkaistu dokumentaatiota, joten mitään varmuutta tästä ei ole.)

                itse olen tuota käyttänyt joskus hyödyksi kun olen pitkään odotellut jotain kaveria esim juna-asemalla. odotellessa on tullut pidettyä radiota ja taukolämmitystä päällä. Mittaristo olen sitten välillä tarkkaillut akun tilaa ja kun on palkki on laskenut huomattavasti, olen käynnistänyt auton (sitä junaa on saanut joskus odotella melko pitkään.) Itsellä kyllä auto on aina käynnistynyt ihan hyvin kunhan varaustila näyttö on ollut korkeampi kuin 0%.

                PS. Kyllä nykyautotkin lataavat sen akun täyteen asti, mutta eivät välttämättä jokaisella lataussyklillä.
                Viimeksi muokannut elexter; 12.3.2016, 08:33.

                Comment

                Working...
                X