Joo eli tänään tuli tuommonen vika adekkiin että rupes polttelemaan bensapumpun sulaketta. Vakio sulakkeen koko on 15A, kokeilin 20 ja se kärys melkein heti. suurempaa en ole uskaltanut kokeilla eli voisko olla rele hitsaantunut kiinni? autossa uusi bensapumppu asennettu alkukesästä
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B5 bensapumpun rele rikki?
Collapse
X
-
A4 B5 1.8TQ bensapumpun releen sijainti(?) ja Speed Sensor -kysymys
Elikkä otsikon mukaisessa laitteessa käynnistymisongelmaa, eli ei lähe käyntiin vaikka sahais kuinka pitkään. En pitkän haunkaan jälkeen löydä mistä ihmeestä löytyy tuo bensapumpun rele??
Ja toinen, kun auto hyytyi, lähti kerran vielä käyntiin ja sammui sit uuestaan kun jalan nosti kaasulta, niin kojelaudan sisältä alkoi melkoinen releen napsutus. Sittemmin napsunta loppui, tästä syystä epäilen että voisko bensapumpun rele olla syy käynnistysongelmaan.
Sitten tämä Speed sensor herjaa ettei ole singnaalia, vaihdoin jo uuteen tuon anturin sieltä vauhtipyörän luota, mutta nyt joka kerta kun koittaa tuloksettomasti startata, niin tuo sama vikakoodi ilmestyy, -> virrat pois -> virrat takas ja koodi kuittaantuu.
Ei oo oikein ideoita miten tuon sais käyntiin...
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Comment
-
Osaisko kukaan sanoa, että PITÄISKÖ nokan asentotunnistimelta tulla vika koodi jos ottaa johon irti ja yrittää startata?
Sain kampiakselin asentotunnistimen kuntoon, auto vaan ei käynnisty vieläkään, PA-pumpun rele vetää sekunnin ku laittaa virrat päälle, mutta startatessa ei. Kokeilin myös jompata pumpun releen 30-> 87A + 87F , pumppu lähti käyntiin mutta ei mitään.
Voiko sytysvahvistinta testata jotenki?
Sen verta selvis jenkkiforumilta että tuo kannen asentotunnistin ilmeisesti ohjaa tuota PA-pumpun relettä kun saa sieltä viestiä. Entä pystyykö tuota asentotunnistinta testaan jotenki? Tunnistin näytti olevan aika heikossa hapessa, pintoja lähteny irti, osittain valkosta paisto lukijan 'vastapinnan' alta.
Comment
-
Lainaan hieman tätä topiccia kun samantapaisia oireita itselläkin. Autona A4 b5 1.8t quattro -97, AEB koneella.
Eli siis auto sammuillut satunnaisesti kesken ajon. Nyttemmin ei enää oikein tahdo lähteä käyntiin ollenkaan. Starttaa kyllä normaalisti, mutta epäilen ettei saa bensaa. Joskus satunnaisesti auto hörähtää iloisesti käyntiin kuin palmun alta, mutta sammuu ennemmin tai myöhemmin ihan kuin virrat katkaistaisiin avaimesta kääntämällä.
Silloin kun auto ei lähde käyntiin, ei moottorin vikakoodeja tms. tietoja pääse lukemaan vag-comilla lainkaan. Muihin grouppeihin kyllä pääsee normaalisti. Myöskin silloin kun vika on päällä, kuskin oven ja konepellin aukaisemalla ei auto rupea tekemään kaasuläpän "sopeutusta" lainkaan. Myöskään virrat kääntämällä "on" -asentoon, ei bensapumppu inahdakaan.
Tänään koetin taas käydä starttaamassa autoa. Pienen starttailun jälkeen lähti käyntiin sekunniksi ja sen jälkeen sammui taas. Poikkeuksena muista kerroista nyt startatessa joku rele napsutti kuskin jalkotilassa hyvinkin villisti.
Itse kovasti epäilen jotain relettä vialliseksi. Bensapumpun rele (kuskin jalkotilassa polkimien yläpuolella, rele nr.372, varaosa nr.4DO 951 253) selittäisi sen, ettei auto lähde käyntiin. Kuitenkin ihmetyttää, voiko tuo rele aiheuttaa sen, ettei esim. vikakoodeja moottorin osalta pääse lukemaan, eikä kaasuläppä inahdakaan oven ja konepellin avaamalla. Onkohan tuolla joku toinenkin rele, joka voisi aiheuttaa kyseisiä ongelmia? Vai onko vika mahdollisesti jossain ihan muualla. Kellään kokemuksia tai hyviä arvauksia mikä voisi olla vikana?Viimeksi muokannut jyde84; 25.1.2012, 09:42.
Comment
-
Ettei nyt olis vika ihan pumpussa itsessään? Itsellä oli samankaltaiset oireet, kunnes hyytyi lopulta kokonaan. Pumppu lähti käyntiin hetkeksi kun kopautin ruuvimeisselin kannalla napakasti siihen bensapumpun kanteen. Tarkastin järjestelmällisesti kohteen kerrallaan. Letku auki konehuoneesta=tuleeko bensaa?-->Rele napsuu=oletettavasti toimii-->Tuleeko pumpulle asti virtaa, jos tulee niin pumpussa vikaa?
Comment
-
Itsellä pa-pumppu vaihdettu n.kk sitten, joten siinä tuskin vika tässä tapauksessa. Ei toki mahdotonta etteikö uusikin pumppu voisi olla viallinen, mutta enemmän tunnostaisi että pumpun (ja kaasuläpän) ohjauksessa jotain häikkää. Jos AEB:ssäkin ecun virta saman releen takana niin selittäisi miksi moottorin ohjainlaiteeseen ei pääse käsiksi. Pitääpä testata tuota pa-pumpun relettä vielä tuolleen manuaalisesti.
Comment
-
Koetin taas käynnistellä autoa ja rele sekosi täysin, naputti todella nopeasti ja räpsi kipinää kontaktipinnoista. Käytin vielä ecua irti, putsailin hieman ja laitoin takaisin. Yllättäen auto lähti taas nätisti käyntiin. Hetken käynnin jälkeen laitoin ecun takaisin ja kiinnitin paikoilleen siihen tarkoitetulla "metalliklipsulla." Heti kun klipsu napsahti paikoilleen boksin päälle niin auto sammui. Eli siis itse ecussa lienee joku kosketushäikkä. Nyt auto lähtee usein taas käyntiin, mutta sammuu ennenpitkää varsinkin jos antaa seisoa paikoillaan :( Voikohan noita yleensä yrittää korjailla mitenkään, vai meneekö suoraan koko boksi vaihtoon ja auto uudelleen ohjelmoitavaksi? Silmämääräisesti piirilevy on ehjä ja siisti. Ei merkkejä kosteudesta tms.
Comment
-
1.6 audi a4 avant
Täs ny viikon miettiny mikä hitto tos autossa on ku yhtäkkii ei enää starttaa... Toimi ku junan vessa viime viikkoon asti ja sit yhtäkkii ei sano enää mitään.
Tulpat vaihoin ja testasin että toimii tulee kipinä ja täs mallis ei ookkaan ku 1 puola eli sekin pitäis kunnos olla ku kipinä tulee, bensa ei haise yhtään mut pyörittää kuitenki , mietin että varmaa on menny bensapumppu tai rele eka aattelin releen kattoa mutten oo löytäny ees googlettamalla et missä se on. Keltää apuja?
Comment
-
Bensapumpun rele?
Löytyykö mistään kaavioo mikä on bensapumpun rele? Tai osaako joku sanoo suoraan mikä on oikea tyyppi?
Antaa rekisterinumerolla kolmea erilaista relettä, neljä, että viisnapaista :/ .
Releet on vissiin polkimien luona jossain? Kiesi on siis b5 A4 -98 1.8 vapari.
Alkoi polttamaan bemsapumpun sulaketta ja sit kokeilin 20a sulaketta ja se suli. No uus pumppu kiinni ja sit reilu sata kilsaa ajettu, niin jätti taas kahdesti tielle, kun sulake poksahti :/ . Nyt taas 20a sulake kiinni ja kestäny käynnissä ja ei oo sulanut, eli pumpussakin oli varmasti vikaa kyl. Nyt tuttu korjaamo sanoi, että releessä vois olla vikaa myös, joten pitäs nyt saada oikeanlainen rele vaan...
Comment
-
A4 B5 bensapumpun rele rikki?
Onhan se varma, että jotain menee käteen, kun poistuu audilla kotimaan kamaralta. Mukavan laskettelupäivän jälkeen oli vähemmän mukavaa todeta, että audi ei käynnisty. Bensapumppu oli mykkä.
Samaan hengenvetoon täytyy kiittää Romme alpin hiihtokeskuksen henkilökuntaa. Kun ongelma oli todettu, kyseltiin vähän henkilökunnalta neuvoa, mistä saisi apua. Kerroin, että osaan vähän itsekin tutkia, jolloin kaveri totesi, että työnnetään se auto lumikissojen korjaamoon ja sanoi, että saan heiltä auton tarvittaessa lainaan, jotta perhe pääsee hotellille. Uskomatonta palvelua. No tallissa oli tietty kilut ja kalut, jamppa antoi vaan numeron ja sanoi menevänsä ajamaan rinnekonetta. Toivotteli lähtiessä onnea korjausyritykseen ja sanoi, että kaikkea tallista löytyvää saa käyttää.
Kaivelin pumpun pöydälle ja testasin sen. Toimii. Relekin naksahtaa, kun kääntää virrat, mutta eipä se kaikkea kerro. Avasin releen ja sisäpuoli näytti ihan uudelta. Voi kai se silti olla rikki... vetelin pumpun luukun kannen liittimestä johdon maihin ja toisen johdon akulta konttiin. Näin saatiin pumppu henkiin ja audi käymään. Kaipa se täytyy releestä lähteä vikaa etsimään. Onko siinä pumpulle tulevassa johdossa toinen liitin jossain matkan varrella koetaululle?
Comment
-
Hämmentävän monimutkaista vikadiagnoosin tekoa :)
Oletko mittaillut mitään perusasioita, esimerkiksi pumpun virran saantia? Tämän sinun melskaamisen olisi korvannut luultavasti sillä, että olisi ottanut releeltä kannen irti ja painanut kärjet sormin kiinni. Tai ajoa varten tökännyt vaikka peltiliuskan kärkien väliin.
Jos pyörittelit pumppua kuivana, niin varaudu sen vaihtamiseen. Pumpulle on melkoista rääkkiä pyöriä ilman vastapainetta ja pumppua ei saa missään nimessä pyörittää tästä syystä kuivana.
Comment
-
Oli ehjä sulake ja pumppua pyöritin sen verran, että totesin sen surahtavan, kun saa virtaa. Olis sen varmaan tosiaan saanut oikosuljettua releestä, mutta näin tällä kertaa. Mitään en päässyt mittaamaan, kun yleismittaria ei ollut saatavilla. Sen verrann oli huonoa tuuria, että laturista otettu akkuporan akku oli vissiin vainaa, kun sillä kokeilin herätellä pumppua luukun liittimestä. Siksi otin pumpun ulos, että sain selville sen kunnon. Biltemasta olis ehtinyt vielä hakemaan jonkun suristimen, jos se olis ollut mykkä. Pöydällä testasin sen eri virtalähteellä. Jos poran akku olis ollut ehjä, olis säästynyt isommilta purkuhommilta.Viimeksi muokannut JM; 26.2.2016, 23:21.
Comment
-
Virtahan kulkee seuraavasti eli polttoainepumpun releeltä lähtee reletaululta takaa vihreä 1.5mm2 johto joka menee 20a sulakkeelle. Sulakkeelta virta jatkaa vihreä/keltaista johtoa pitkin a-pilarin alapään liitinkasaan ja sielä siniseen 6-pinniseen liittimeen. Siniseltä liittimeltä jatkaa sitten suoraan tankin päälle. Johto pysyy samana värisenä (1.5mm2 vihreä/keltainen) Sulakkeelta pumpulle asti.
Tämä siis pitää paikkaansa jos oletin tuon autosi moottorikoodin oikein, eli audi a4 1.8t (ajl) -99
Comment
-
Rouvan passatti spedeili muutama viikko takaperin samalla tavalla. Oire oli lopuksi väsynyt bensapumppu.
Kokeilin kolmella eri releellä, välillä lähti ja välillä ei. Suoraa virtaa kun tarjosi pumpulle toisesta akusta tai laturista niin lähti useimmiten pyörimään.
Yhden kerran ei sitten enää lähteny, purin pumpun kehdosta, pyörittelin hetken käsissä ja kokeilin suoralla virralla. Surahti taas pyörimään. Putsasin kehdosta pumppuun tulevat liittimet ja löin paikalleen
Taas lähti ja toimi muutaman viikon ongelmitta.
Hyytyi joku aamu himapihaan, kävin täräyttämässä kuminuijalla kehdon kanteen, lähti pyörimään mutta melko karkean kuuloisesti pumppaili. Piti aikamoista jurinaa.
Samana päivänä lähti pumppu vaihtoon.
Comment
-
Tuossa monimutkaisessa vikadiagnoosin teossa on vaivan lisäksi sekin ongelma, että kun kaikkea käy vähän pyörittelemässä mittaamatta ja lopulta auto käy, niin vika jää täysin arvailujen varaan. Jos vika uusiutuu, tai aktivoituu patentit purkamalla, niin koita selvittää vika mittaamalla järjestelmällisesti.
Jos pumpulle tulee jännite ja pumppu ei pyöri, niin tankin päältä voi mitata pumpun vastuksen. Hammun tapauksessa vastus olisi ollut ääretön ja pumpun olisi voinut sen perusteella todeta heti vialliseksi.
Comment
-
Seuraavia testejä tehty:
-ajettu 220km ilman ongelmia hyppylangan turvin.
-ei vikakoodeja
-Jännite ei tule pumpulle virrat päällä.
-rele naksahtaa, kun virrat laittaa päälle.
-Jos tarjoaa virtaa sulakkeeseen, pumppu lähtee päälle.
-Vaikka releen kärjet painaa sormin kiinni, pumppu ei herää.
Kaveri muisteli, että noissa olis ollut joku juttu ajoneston kanssa, joka voisi aiheuttaa tällaisia ongelmia. Tankin päästä olivat kuulemma tehneet jonkin muutoksen johtoihin, mutta ei enää muistanut mihin. En kyllä oikein ymmärrä mikä se juttu olisi, koska eihän sinne tankin kanteen tule kuin neljä johtoa( polttoaineen taso ja pumppu). Autossa on myös Cargard hälytin ja nyt vähän tuli ikävä kutina, että voisiko se tehdä tämmöset temput...
Comment
Comment