Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 4F steering angle sensor -vika ei ota korjautuakseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 4F steering angle sensor -vika ei ota korjautuakseen

    Olen tässä paininut tälläisen tapauksen kanssa jonkun aikaa ja ei ota ottaakseen tolkkua tämä juttu. Ilmeisimmin vika kuitenkin alkoi akun vaihdon jälkeen.

    Koodina tämä 01826 - Sensor for Steering Angle (G85); Supply Voltage Terminal 30

    Eli autoon oli vaihdettu akku ja sen jälkeen koodattu tämä tarvikemallinen 100Ah lähimmäksi sattuneella koodilla sisään. Muuten kaikki ok mutta ESP valo syttyi palamaan. Kun lähti autolla liikkeelle, valo sammui. Pysähtyi niin valo taas syttyi.

    Tein mukautuksen em. anturille ja homma pelasikin ok niin kauan kun auto oli käynnissä. Uudelleen käynnistyksessä herja palasi takaisin. Tämän jälkeen testailin VCDS kanssa livedataa tuolta anturilta sekä tuon Terminal 30 syöttöjännitettä. Jännite pysyy käydessä samassa mitä auton latausjännitekin, mielestäni aika alhainen - 13.3 - 13.4v. Livedataa seuraillen tuo ei tuosta omaan silmään ole notkahtanut missään kohtaa.

    Mutta tuon anturin lukemat tippuvat pois pelistä kun pysähtyy paikalleen tai välillä hiljaisemmissa vauhdeissa. Jos anturi menee tähän "vikatilaan" eli valo syttyy paikoillaan niin ajaessakaan ei ESP toimi vaikka valo ei palaisi (kokeilin sen verran ajaa ympyrää parkkipaikalla että ESP lähtisi mukaan). Tämän mukana seuraa vikailmoitus näytölle ESP faultista.

    Jos taasen teen tuon mukautuksen ja se onnistuu. Toimii ESP testatessa kunnes anturitieto tippuu jostain syystä pois pelistä hetkeksi tai kunnes sammuttaa ja käynnistää auton uudestaan. Tämän jälkeen ollaan taas ns. vikatilassa.

    Auton alkuperäinen akku oli sen verran heikossa kunnossa että kokeilin autossa myös alkuperäisen kokoista ja mallista uutta Boschin akkua jossa oli tarvittavat koodaustiedot pinnassa. Koodasin tämän sisään ja sillä jatkuu samanlaiset ongelmat.

    Onko kyseessä vain joku pöljä sattuma että tuo anturi alkoi kenkkuilla akun vaihdon yhteydessä vai voiko sillä olla joku yhteys? Autoon kuitenkin syötettiin konehuoneen puolelta latauspisteiden kautta virtaa akun vaihdon aikana ylläpitolaturilla.

    Onko tuo vallitseva latausjännite 13.3v normaalin kuuloinen näihin? Itse tottunut että yleensä ollaan 14-14.5v luokassa. Latausjännite pyörii tuossa 13.3v luokassa sekä uudella tarvike-100Ah akulla sekä uudella Boschin 74Ah akulla.

    Ei sillä ettei sitä ratin asentotunnistinta voisi uuteen vaihtaakin mutta on niin pirun arvokas osa (Laakkosella luokkaa 500e) ettei viitsisi ihan sokkona sitä vaihtaa sinne ennenkuin on ihan varma. Laakkosella olivat kuitenkin olleet halukkaita vaihtamaan sen anturin kun auto sielläkin poikkesi tutkittavana. Olivat vaan sielläkin koittaneet akkua koodata sisään niin heidän jäljiltään se 100Ah akku oli koodattu sisään 70Ah spekseillä :D

  • #2
    Onko maadoitukset kunnossa?

    Comment


    • #3
      Akun luona kyllä, jotain yleisiä pisteitä ympäri koria mitkä kannattaa tarkistaa?

      Comment


        #4
        Autoon kuitenkin syötettiin konehuoneen puolelta latauspisteiden kautta virtaa akun vaihdon aikana ylläpitolaturilla.
        Miksi?

        Muistaaksi uuden akun koodaukseen kuuluu, että auto käy virrattomana.

        Comment


          #5
          Tuolla virran syöttämiselle ei ole mitään perustetta. Kokeileppa ottaa akun navat irti joksikin aikaa ilman lisävirran syöttöä ja koodaa akku uudelleen. Latausjännite kuulostaa aika pieneltä, mutta 4F:n latauksen ohjaus on sen verran "monimutkainen" ettei tiedä mikä lataus ohjelma sillä on juuri mittaus hetkellä meneillään. Omaani vaihdoin laturin juuri ja pukkaa sillä päälle 14v parhaimmillaan.

          Comment

          Working...
          X