Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mystinen latausjännite vika (Audi TT)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mystinen latausjännite vika (Audi TT)

    Eli pidemmittä kirjoituksitta heti asiaan:

    Latausjännite. 12.8 - 13.2 V... (ei väliä kuormittaako vai ei, tai pyöriikö tyhjäkäynnillä vai ajossa... jännite enintään tuo 13.2 mutta tippuu jopa 12.7V)
    Lataa akkua hyvin (virtojen puolesta). eli latausvirrat pyörii tarvittaessa jopa 20A paremmalla puolella (mitattu pihtivirtamittarilla)
    Toista Akkua kokeiltu (uutta) (ei vaikutusta).

    akun lepojännite 12.5 V

    tarkoittaako tämä nyt että laturin jänniteregu on rikki? (oon kuvitellu että yleensä se jännite siinä tapauksessa nousee entisestään), laturi muilta osin ainaki on ehjä kun noin hyvin antaa virtaa (hiilet ainakin kunnossa).
    normaalisti mulla on pyöriny latausjännite 13.8 - 14.3 V paikkeilla.
    mittasin jännitteen potentiaali eron akun - navasta ja laturin rungosta. tasan nolla. eli laturin maadotus pelaa.
    onko näissä lämpötilaregulointia. arvelin että jos se on nyt jostainsyystä kelien lämmettyä seonnu. vai onko laturi rikki ollenkaan???
    Viimeksi muokannut johny1332; 27.1.2016, 13:46.

  • #2
    Onko lataus mitattu laturin päästä vai akusta?

    Comment


    • #3
      akun navoista (fluken mittarilla, sekä todennettu toisella)... mutta en usko että olisi ylimenovastusta (jos sitä meinasit) laturin johossa kun se kuitenkin tarvittaessa tunkee 20Ampeeria akulle... jännite ei vaan nouse.
      ajon aikana jännitettä seurattu VCDS:llä sekä ilmastoinnin kanavalta 20

      edit: mutta pitää yrittää mittailla vielä sieltä laturin päästä.... veikkaan melkein sata varmaan että näyttää samaa

      Comment


        #4
        Latausvirta kuulostaa aika pieneltä, tyhjennä akkua ensin ja kokeile sitten mitä näyttää.
        Pihtivirtamittarilla pitää sitten mitata laturilta akulle tulevasta johdosta.

        Comment


        • #5
          Oletko viime aikoina antanut apuvirtaa autosta?

          Comment


          • #6
            En ole antanut. Ikinä

            Comment


            • #7
              Ei kai tuossa muuta kuin mittaa latauksen vielä B+ nastalta ja jos yhtä alhainen, niin sitten laturi irti ja tarkistukseen. Jos on 200+tkm ajettu, niin ei välttämättä kannata alkaa kunnostamaan.

              Alhainen latausjännite voisi johtua diodiviastakin ja ne saa poksumaan kätevästi apuvirtaa väärin antamalla. Toki tuossa latausjännite on vielä diodivikaakin hieman alhaisempi. Säädin siinä luultavasti rikki on, mutta ei sitä pelkästään kannata lähteä uusimaan, jos ei ole melko uusi laturi.

              Comment


              • #8
                dodii.. päivitystä:
                mittasin jännitteen B+ laturin liittimeltä... oli 0.1 V enemmän... eli jos akulta näytti 13.1 niin siitä näytti 13.2... 0.o
                noh.... nyt kun kävin ajamassa 40 kilometrin lenkin niin jännite pysy kokoajan 13.1 - 13.5 voltin välillä.
                ei tosta ota mitään tolkkua... taidan vaan ajaa ja katellaan sitten kun virta loppuu oikeesti kesken että missä vika. jospa tuo vaikka korjaantuis itestään (epäilen kyllä vahvasti, mutta päivittelen tänne jos jotain tapahtuu huonompaan tai parempaan) pirteesti ainaki starttia vielä pyörittää kylmänäki

                Jatketaan harjoituksia... ps: laturilla rullattu 220tkm

                Comment


                • #9
                  Yleensä viat korjaantuvat itsestään. :)

                  Itse ihmettelin joskus, kun ei akku täyttynyt millään, vaikka miten koitti ladata. Lopulta selvisi, että yleismittari näytti 0,2V väärin. Tietysti olin varmistanut mittaustuloksen toisella yleismittarilla, mutta se näytti myöskin väärin.

                  Comment


                  • #10
                    päivitystä tähän... vika korjattu:
                    Eli jännite tippui ja tippui.. lopulta latasi vain 11V eli toisinsanoen ei ollenkaa, auto rupesi pätkimään ja juuri pääsin kotio kauppareissulta (laturin merkkivalo ei syttynyt missään kohtaa).. tilasin ebaystä jännitteen säätimen (merkkiä topran.. hinta 25€) =). ja vaihdoin paikalleen.. ei muuten tarvinnut edes laturia irroittaa autosta säätimen vaihdon takia (mutta oli helvetillinen vaihtaa taivasalla parkkiksella, vettä ja vihreitä ukkoja sato kaatamalla). ainut vaan että muistaa pultata laturilta lähtevän + johdon irti akun päältä olevasta rasiasta vaihdon ajaksi muuten voi käydä katastrofi jos johto ottaa maihin kun ottaa sen laturin perästä irti... nyt lataa 14.7 voltilla...

                    Comment

                    Working...
                    X