Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ja ilmastointiongelmaa..(taso = newbie)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Öljy ei häviä systeemistä kuten kylmäaine.

    Öljyä lisätään samanverran takaisin mitä tulee ulos tyhjennettäessä. Osia vaihdettaessa öljyä lisätään prosenttien mukaan, kompura 50%, höyrystin 25% jne. Uudessa kompurassa on yleensä öljyt valmiiksi sisällä.

    Comment


      #62
      Semmonen pointti tuli nyt mieleen, kun meinasin vaihtaa tuohon omaan ilmastointiin kompuran, kuivaimen ja tuon orifice tuben (paisuntaputki), niin olisiko parempi lisätä se uusi PAG-öljy vasta kylmäaineen täytön yhteydessä?

      Tällöin siis saisi poistettua kaiken vanhan ja kenties ilmankosteuttakin imeneen öljyn ja pistettyä oikea määrä uutta tilalle. Kun ja jos järjestelmän kasausvaiheessa laitan kompuran ja kuivaimen osalta tietyn määrän uutta öljyä, niin muualle järjestelmäänhän jää sitä vanhaa vielä jäljelle.
      Vai onko noissa automaattisissa ilmastoinnin huolto- ja täyttölaitteessa edes mahdollisuutta lisätä tai käyttää asiakaan öljyjä?
      Tarkoituksena olisi vaihtaa nuo osat ja o-renkaat, mahdollisesti tarvittaessa huuhdella järjestelmä typellä ja imeä tyhjiöön. Sitten jossain autoilmastointiliikkeessä kävisi täyttämässä oikean määrän kylmäainetta.

      Ja o-renkaista vielä, että kannattaakohan ne mahdollisesti asentaa kuiviltaan, öljyttyinä vai kenties tiivistettynä jollain hydrauliikassakin käytetyllä Loctiten tiivisteaineella /-lukitteella? Joskus on käynyt niinkin, että kun yrittää tehdä liian hyvän niin siitä tuleekin loppupelissä huonompi, eli onko tästä tiivisteaineesta /-lukitteesta mahdollisesti jotain haittaa?

      Comment


        #63
        Kyllä voisi olla viisasta laittaa se öljy vasta kylmäaineen täytössä, näin maalaisjärjellä ajateltuna. En kyllä tiedä miten se laite osaa sitä lisätä enemmän kuin mitä on imettu pois, vai osaako ollenkaan. Pitäisi kysyä jostain huoltofirmasta etukäteen.

        En laittaisi sinne tiivisteisiin mitään tiivisteainetta, eihän siellä ole sitä tehtaaltakaan tullessa. Mutta öljyllä ne kannattaa voidella, vaikka sillä vanhalla öljyllä.

        Comment


        • #64
          Antakaa anteeksi, menee ehkis vähän OT.

          Osaisko joku teistä sanoa, että miksi ilmastoinnin käytön jälkeen alkaa autossa haisemaan, miten sen sanoisi, märkä koira tai home?

          Kun laittaa ilmastoinnin päälle, ja antaa sen olla hetken pienen, sitte "sammuttaa" sen, niin sen jälkeen alkaa tulemaan puhaltimista semmonen hassu haju...Se ei tee tätä joka kerta, mut se haju on aika ikävä. Sitte ku laittaa sen ilmastoinnin takaisin päälle ja antaa sen huutaa siinä vähän aikaa, niin sitte se haju häviää. Ja ei siis tee joka kerta tätä temppua ku ilmastointia käyttää. Niin, ja se haju ei tuu ennen ku on käyttäny ilmastointia pois päältä.

          Autoon on tehty se ilmastoinnin desinfiointi vai huolto vai mikä se on. Ja siitä ei oo edes kauaa aikaa. Sanottaisko, että tuossa puolisen vuotta sitten, tarkan päivämäärän löydän kyllä huoltolapuista. Ja silloin edellinen omistaja oli puhdistuttanut sen juurikin sen takia, että hänen mielestä autossa alkoi haisemaan home tms.

          Niin ja tässähän on siis automaattinen ilmastointi.

          Comment


            #65
            Siellä kojelaudan sisällä on ns höyrystin joka sitä ilmaa kylmentää. Samalla siihen tiivistyy ilman kosteudesta vettä. Ajan kanssa ko. kosteus alkaa kehittämään kaikennäköistä kasvustoa. Tuohon on aivan aineet olemassa, jotka tappavat niitä pöpöjä siitä ja raikastavat sisäilmaa.
            Ostin juuri moisen purkin Forten valmistamaa ainetta. Olen käyttänyt ennenkin ja voin suositella lämpimästi. Paikallisessa ilmastointihuollossa 19.40e/purkki.

            Comment


              #66
              Minä sain hajun pois tuosta Golfista vaihtamalla sisäilman suodattimen. Hajua kuvailisin kotoisaksi lehmänpaskaksi.

              Comment


              • #67
                Täytynee suorittaa tollanen toimenpide. Mut noinko äkkiä se alkaa haiseen uudestaan? Ku mie ymmärsin, että ne ois puhdistanu tuonki?

                En mie tiiä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole jos mie sen puhdistan.

                Kiitoksia tuhannesti! Josko mie noilla saisin sen hajun häviään :D Ja tuo pipo_esan kuvaus siitä hajusta menee aika lähelle...

                Onkosta se muuten vaikea kaivaa esille se "höyrystin" sieltä kojelaudan sisältä? Löytyyköhän Haynesin manuaalista ohjeet siihen? Täytynee tarkistaa....

                Comment


                • #68
                  Sitä höyrystintä ei sieltä ulos saa eikä tarvitsekaan kaivaa.Joku osaa varmaan tuosta puhdistus metodista neuvoja antaa mutta sen verran luulen tietäväni että tuota puhdistusainetta kierrätetään autossa sisällä jonkin aikaa sisäilmankierto päällä,olenko väärässä?
                  Niin ja noista kompura öljyistä että kävin juuri täyttämässä oman askettäin asentamani ilmastoinnin ja siellä kaveri sanoi että nuo PAG-öljyt EI ime kosteutta vaan ne jotka on siellä uudessa kompurassa sisällä.Järjestelmän öljyt ovat myös sieltä kompurasta lähtöisin eli kompuraan laitettu öljy kiertää järjestelmässä.

                  Comment


                  • #69
                    Ilmastointia desinfioitaessa pitää muistaa että kompura POIS päältä, muutoin puhdistusaine jäätyy höyrystimeen eikä homma toimi. Sisäilmasuodatin pois, ilmastointi eco-asentoon, sisäkierto päälle, tuuletusläpät kiinni, puhallus pienelle, tavara sisään. Vartin päästä läpät auki, tuuletus täysille. Lopuksi ikkunat auki ja tuuletus, tarvittaessa uusintakäsittely.

                    Comment


                    • #70
                      Hajua (ja kasvustoa) ehkäisee hyvin sillä, että pari minuuttia ennen perille pääsyä kytketään kompura pois päältä ja laitetaan puhallusta tarpeeksi. Jää sulaa ja kosteus haihtuu. Kuivassa ei pöpö viihdy.

                      Comment


                        #71
                        PAG-öljyt EI ime kosteutta vaan ne jotka on siellä uudessa kompurassa sisällä
                        No eiköhän sekin ole PAG-öljyä mitä kompurassa on. Eipä sinne saa mitä tahansa laitella. Ja uskon kyllä noita ammattilaisia keneltä olen kuullut että se imee kosteutta. Tarkoittihanko ettei ime kosteutta silloin kuin ovat järjestelmässä sisällä ja se on ehjä?

                        Comment


                          #72
                          Hehe. Tulipa pelsepuupilta lähes täysin päinvastainen ohjeistus kuin purkin myyneestä mestasta eli siellä sanottiin kylmäkone päälle ja puhallus maksimille :)

                          Comment


                          • #73
                            /\ kumma juttu, ainakin VW:n oma aine jäätyä jätkähtää jos kompura on päällä ja tuskin aineissa on suurta eroa. jos puhallus on täysillä niin tavara menee kennoston ohi eikä ehdi vaikuttaa.

                            Comment


                              #74
                              Kyllä taidan tehdä juuri kuten ylempänä sanoit vaikka toisenlaiset ohjeet sainkin. On nimittäin tämä tyyli ihan maalaisjärjellä perusteltavissa, mutta toinen ei.

                              Comment


                              • #75
                                Eli siis ne öljyt jotka ovat uudessa kompurassa sisällä alunperin imevät kuulema sen kosteuden.
                                Jos ne vaihtaa uusiin niin ei kuulema enää tee sitä.Itse vaihdoin uusiin koska jäi avonaiseksi tuo järjestelmä mutta en kyllä kuitenkaan pitänyt enää avoinna vaan suljin järjestelmän heti.Joo ja luulis että samaa PAG-öljyä siellä uutenakin on.
                                Eli korosti asentaja vielä joka mun järjestelmän täytti että nimenomaan ne orkkiskamat on arkoja.
                                Tiiä sitten taas ketä uskoa:)

                                Comment


                                • #76
                                  Niinpä tietenki :D No huh huh...Nyt meni meikällä senssit sekasin...Tuli erilaisia ohjeita liikaa ;)

                                  Eli siis meneekö se nyt niin, että mie haen jonku puhdistusainepöntön alan liikkeestä ja noudatan liikkeen/purkin antamia ohjeita? Vai pitääkö se tehdä just niinku blcpub tuossa neuvoi? Ku mie en sillai ymmärrä tuosta ilmastointihommasta tuon taivaallista (niinku varmaan huomasitte :D). Eikä kyllä raskis viedä liikkeeseen ku taitaa olla aika kallis operaatio...

                                  Onko se yks puhdistusainepurkki niinku yhteen käsittelykertaan?

                                  Comment


                                    #77
                                    Lisäilenpä tähän topikkiin niiden ilmastoinnin o-renkaiden osalta tilanteen.
                                    Elikä kompuralle uudet o-renkaat (2kpl) sekä kuivaimelle (2kpl) ja lisäksi paisuntaputken liitokseen (1kpl) Audilta haettuna osanumeroilla.
                                    Hintaa yhteensä melkein kokonaiset 3e, joten turha vaiva on etsiskellä niitä jostain muualta kun halvimmalla ja helpommalla saa varmasti oikeanlaiset. Tarvittaessa voin lisätä osanrot ja mitat.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Osanumeroille ois kysyntää

                                      Comment


                                        #79
                                        O-renkaat, tuntuvat samat käyvän melko moneen muuhunkin Audiin A2, A3, A4, A6 ja A8.

                                        Kompura:
                                        8E0 260 749B 11,11x1,78
                                        8E0 260 749C 23,8x2,4

                                        Kuivain (2kpl):
                                        8E0 260 749 10,8x1,8

                                        Paisuntaventtiili
                                        1J0 820 749B 17x1,8

                                        Comment


                                          #80
                                          Ostin purkin Motipin ilmastointin puhdistukseen tarkoitettua sprayta (4,5 e). Puhdistuksen tein kuten blcpub ylempänä neuvoi ja tulipa raikas ja puhtaan tuntunen sisäilma autoon. Motipin pullo laitettiin auton taka jalkatilaan tohottaamaan purkki tyhjäksi, etupenkit laitettiin niin eteen kun vaan menee. Hajuja oli muistaakseni valittavana jotain viis erilaista. Toimii

                                          Comment


                                          • #81
                                            Pistetään nyt tännekin kun olis kiire saada neuvoja... ;)

                                            Eli mistähän johtuu kun ilmastointiin liittyvän magneettikytkimen sulake palaa? onko vika automaattisesti magneettikytkimessä vai voiko olla rele??

                                            Kiitos!

                                            Comment


                                              #82
                                              Kävin lämpimässä tallissa tarkastelemassa uutta perheenjäsentä ja huomasin että ilmastointi päällä hihna kirskuu. Kylmää tulee jonkun verran, mutta kompuran hihnapyörä liikkuu ehkä puoli kierrosta kerralla ja sitten hihna luistaa jonkun aikaa kunnes taas pyörähtää vähän.

                                              Kannattaako suoraan asennoitua kompuran ja kuivaimen vaihtoon, vai mennäänkö ilmastointihuollon kautta täyttämässä kamaa+öljyä ensin? Jossain säikeessä oli maininta että liian vähän ainetta voi kasvattaa kuormat myös.

                                              Ebay.de "8E0260805T" näyttää löytyvän 450€ hintaan kompuraa, tietääkö kukaan combicoolin vastaavuudet?

                                              Comment

                                              Working...
                                              X