No nyt tuli audiin (a4 b5 facelift) eka sähkövika. Takaluukun lukko ei yleensä aukea muun keskuslukituksen mukana. Jos kontti sattuu aukeamaan, sitä on hankala saada kiinni. Aina, kun luukun painaa kiinni, sähkömoottori surauttaa sen auki. Joskus sen saa kyllä jäämään kiinnikin. Satunnaisesti aukeaa myös avausnapeista. Pääsääntöisesti ei kuitenkaan aukea. Ilmeisesti varsinaiselta mekaaniselta lukolta ei mene tietoa ohjaukselle. Siltä ainakin tuntuu, kun se ei kerran pysy lukossa. Ebaystä katselin jo korjausosia, mutta en oikein pässyt selvyyteen, millä palikoilla tuo pitäisi korjata. Avauskatkaisijat ilmeisesti ovat kuitenkin ehjät, kun niistä tuo satunnaisesti aukeaa. Olisko tuosta jotain räjäytyskuvaa, mistä voisi haarukoita risat osat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B5 takakontin sähkölukko temppuilee
Collapse
X
-
Avausnappien mikrokytkinten liittimet hapettuu ja katkeaa lopulta, koko kahva vaihtoon. Samalla voi mennä myös johtosarjan puoleinen liitin, siihen kahvan liittimeksi vaikka PC:n virtakytkimen/reset napin emon puolen liitin sujuvasti, mustat 2 napaiset lituskat jos atk laarista löytyy.
Comment
-
Löytyy :) Kontti alkoi kiukuttelemaan maalausreissun jälkeen. Kahvan maali oli alkanut kukkimaan, niin piti hoitaa kuntoon. Täytyy varmaan ruuvata se irti ja tutkia. Sinne kontin kanteen kertyy muuten välillä aika runsaasti vettä. Tulee ulos, kun kannen avaa. Mistähän se sitä sinne kerää? Se on tietty omiaan aiheuttamaan ongelmia kontakteihin.
Comment
-
Itselleni ilmaantui viime syksynä ongelma jossa luukku ei tahtonut mennä kiinni tai sitten aukeili satunnaisesti. Tämä sen jälkeen kun pakkaset alkoivat. Sain jotenkin puolittain kiinni ja varmistin palalla ilmastointiteippiä joka piti luukun aisoissa. Ajotietokone kuitenkin herjasi koko ajan luukun olevan auki ja mitään muita näyttöjä ei näkynyt eikä myöskään lukittaessa keskuslukko valot vilkahtaneet eikä hälytin mennyt päälle. Jossain vaiheessa oli hieman lämpöasteita ja onnistuin napauttamaan luukun uudestaan kiinni ja kumma kyllä kaikki alkoi toimia oikein.
Nyt kevään edetessä kun on lämmintä avasin luukun ja nyt lukko ei pysy kiinni lainkaan. Purin verhoilua ja katsoin mitä siellä lukon yläosassa tapahtuu kun kun vaimo käytti ovessa olevaa avauspainiketta. Sähköt tulee lukolle saakka koska jokin rele siellä naksahtaa, mutta itse lukon metallinen lukko-osa ei reagoi.
Täytyykö lukko vaihtaa vai onko tuossa mekaanisessa osassa jonkinlainen vipu jota servo käyttää? Voiko sitä korjata? Joutuuko lukon niitit poraamaan auki vai onko yksinkertaisinta hankkia uusi lukko-osa vaikka autovahinkokeskuksesta tai kokonaan uusi? Lukkoa en ole vielä fyysisesti irrottanut ja pohdin parhaillaan maksaako vaivan jos sitä ei voi korjata ja uutta korvaavaa osaa ei ole käsillä vaihdettavaksi. Voisiko liittyä avauskahvan kyntkentöihin. Vika on todella raivostuttava. Auto on Audi A6 3.0 TDI Quattro 2005. Neuvokaa jos joku osaa sanoa;)
Purin koko mekanismin ja riittävästi verhoiluja sekä johdotuksia. Mittailin ja totesin vian olevan puhtaasti lukkomekanismin ohjausservojen kytkennöissä ja siinä että luukun reunoissa olevat erehdyttävästi katkaisimilta näyttäneissä komponenteissa jotka eivät sellaisia olleetkaan, vaan pelkkiä iskunvaimentimia / rajoittimia luukun ja korin välissä. Olivat hieman auenneet ja lukon servo-ohjattu mekaaninen osa ei kyennyt yltämään lukkohakaan. Säädin, johdotin huolella ja mittasin. Toimii täysin kuskin ovesta, kaukosäätimestä että kahvasta, eikä edes mikrokytkin ollut rikki. Jos lukon servo-osan sisällä oleva pieni sähkömoottori menee rikki, saa sellaisia elektroniikkaliikkeestä tai vaikkapa lasten lelukaivurista jos ei muualta. Moottori ohjaa pientä kairaruuvia jonka varressa on jousi minkä ilmeisin tarkoitus on palauttaa kaira alkuasentoonsa. Mekaanisesti todella simppeli korjata. Omassani lukosta oli tuosta jousikairasta poistunut väsymismurtuman kautta n.1-1,5mm. Josta johtui että aiheutti herjaa näytössä kun ei palauttanut täysin ja mikrokytkin sekoili. Helppo vika korjata itse.
Comment
Comment