Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko kukaan mitannut eeperin diagnostiikkajohdossa olevaa jännitettä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko kukaan mitannut eeperin diagnostiikkajohdossa olevaa jännitettä?

    Hieman oudohko kysymys, siksi oikeen uusi ketju pystyyn.

    Taustoja:
    Mullo ollu eeperin kanssa pieniä ongelmia, on antanut koodia ylilämmöstä.
    Käytännössä heti lämmittimen käynnistyksen jälkeen ajaa itsensä alas.

    Ääni auton vieressä eeperiä startatessa vahvisti sen että lämmittimen vesipumppu haukkailee tyhjää, eli järjestelmässä ilmaa.

    Oon monesti ilmaillut ja ei apuja.

    Nyt loppiaisena keksin kääntää eeperille menevät letkut eri asentoon, kas kummaa että ongelma katosi.



    Toverilla oli joku johto ja softa millä oon aikaisemminkin nollannut koodit lämmittimestä (lämmitin EI ole auton väylässä, siten siihen ei pääse käsiksi VCDS).

    Nyt tuttuun tapaan yhdistelin läppäriä ja eeperiä toisiinsa, softa sanoi että ei yhteyttä.
    Luonnollisesti lämmitin pitää olla päällä, että diagnostikkaan pääsee yleensäkkään käsiksi.

    Pari iltaa asentelin ajureita ja koittelin kaikkea, ei yhteyttä.

    Alkoi konstit loppumaan ja ajattelin että oma "jatkojohto" on rikki (olen siis vetänyt sulaketaululle eeperin johtosarjan sinivalkoisesta johdosta jatkojohdon ja liittimen päähän, että ei tarvi koodeja lukiessa purkaa koko hyttiä).

    Kiusallani mittasin yleismittarilla tuon sini/valkoisen johdon ja tupakansytkärin maan välistä vajaan akkujännitteen.

    Äsken mittailin tarkemmin:
    Jos akkujännite on 11.7v niin sin/valk johtoon tulee ~10.5v jos lämmitin on pois päältä ja nousee reiluun 11v (en muista tarkkaa lukemaa) kun lämmitin päällä ja laskee tuohon ~10.5v lukemaan kun lämmittimen sammuttaa.

    Katkasin tuon oman sinivalkoisen johdon konehuoneen puolelta ja mittasin sen olevan ehjä hyttiin asti eikä ollut maissakaan.


    Tod näk diagnostiikkajohtoon syötetään jotain pulssia mitä ei yleismittarilla voi edes mitata?


    Enihau, mulla on pelko persiissä, että eeperin ohjainlaite on vetänyt harakirit ja työntää jotain aivan random jännitettä diagnostiikkajohtoon ja samalla kärväytti meidän koodienlukukaapelit?


    Lämmitin kyllä kaikkinensa toimii nyt paremmin kuin koskaan.



    Onko kellään tietoa tai mahdollisuutta mitata mitä tuossa sinivalkoisessa johdossa kulkeepi?
    Lämmittimen ollessa sammuksissa ja päällä.


    Em johto löytyy lämmittimen lähellä olevasta liittimestä tai hytin puolelta.


    Luonnollisesti en tiedä että onko jännitteen mittaus tuosta kohtaa vaarallista laitteille?

    #2
    Tuohon vikakoodin lukuun tarvitaan plussa ja miinus tuon diag johtimen lisäksi (adapteria varten), sen pystyy lukemaan ihan perus ELM327 adapterilla, ross-techin johto ei todennäköisesti toimi, ohjelmaksi tarvitset EDiTH nimisen ja sieltä pitää valita se oikea lämppäri, niin todennäköisyydet saada yhteys paranee.

    Comment


    • #3
      Juu siis olen jo onnistuneesti kymmeniä kertoja lukenut edithillä jne jo koodit tuosta autosta ja lämmittimessä, se puoli on hanskassa.

      Mutta nyt ei siis yhdistä vaikka naputtelee oikean lämppärin eikä automaattihaku löydä...

      Comment


        #4
        Ihan ok jännitteitähän nuo on. Jokin jännitedroppi siellä kuitenkin on pakko olla.

        K-linjasta et voi mitenkään helposti saada lukijaa rikki, sillä normi latausjännite on ihan normaalin väylän jännitteen spekseissä. Yksinkertaistettuna se väylä voi pahimmassa tapuksessa olla suoraan maissa = tasainen 0, tai sitten suoraan +12V = tasainen 1.

        Tuskin sen lämmittimen pitää puhista, jotta juttelee diagnostiikkaan. Silloinhan sinne juuri pitää päästä kiinni, kun ei suostu käynnistymään.

        Comment


          #5
          Saatko kokeiltua sen adapterin toimivuuden vaikka autossa?
          Jos on vaan mennyt ajurit yms sekaisin, mulla meni ajurit sekaisin kun asensin multiecuscan ohjelman.
          Viikonloppuna pystyn mittaamaan tuon, kunhan muistan, kun menen sellaisen auton viereen missä on eberi asennettuna, jos ei sitä ennen selviä.
          Tälleen ulkoa muistellen, 9V on jonkun väylän "jännite".
          Wikipediasta, tälläinen tuli äkkiseltään vastaan
          Alkuperäinen kirjoittaja Wiki
          ISO 9141-2. This protocol has an asynchronous serial data rate of 10.4 kbit/s. It is somewhat similar to RS-232; however, the signal levels are different, and communications happens on a single, bidirectional line without additional handshake signals. ISO 9141-2 is primarily used in Chrysler, European, and Asian vehicles.
          pin 7: K-line
          pin 15: L-line (optional)
          UART signaling
          K-line idles high, with a 510 ohm resistor to Vbatt
          The active/dominant state is driven low with an open-collector driver.
          Message length is Max 260Bytes. Data field MAX 255.
          Tuosta lasket väylän jännitteen.

          e. Jos on xenonit, niin ota pois päältä, voivat aiheuttaa häiriötä.

          Comment


          • #6
            kävin Alan liikkeessä, sielä setä sai koodit luettua, joten auton päässä vehkeet ok.
            Pitänee jatkaa harjoituksia puuseen kanssa.

            Kiitoksia vastauksista!

            Comment


              #7
              Eber vikakoodien nollaus

              Sain kkl 409-kaapelilla yhteyden omaan eberiin Edith ohjelmalla ja näyttää vikakooditkin, mutta koodien nollaus ei onnistu. Ylävalikosta 'Error memory' > delete. Mitään ei tapahdu, lämppäriä kokeiltu laittaa nollauksen jälkeen seis ja käyntiin.
              Vikamuisti on täynnä Fault 20 (Glow plug interruption) koodeja, jotka tulivat ilmeisesti siintä kun testailin gsm-modeemin ohjausta päälle/pois, ilman että lämmitin lähti kertaakaan tulille.
              Viimeksi muokannut -Jaba-; 25.3.2018, 15:26.

              Comment


                #8
                Onko oikea malli valittu manuaalisesti valikosta??
                Mittaa hehkutulppa, jos sait sen poltettua kun testailit ja nyt näyttää tuota vikakoodia ihan aiheesta.

                Comment


                  #9
                  Annoin ohjelman hakea mallin automaattisesti, eli en selannut listalta mallia.

                  Comment


                    #10
                    Se automaattihaku ei aina onnistu, ei siis välttämättä valitse oikeaa lämmitintä, mutta ei ole tullut tuollaista vastaan että ei saisi vikakoodeja tyhjennettyä, yleensä se toimii vaikka toimintotestit puuttuu.
                    Olen vesilämmittimestä lukenut vikakoodeja ilmalämmitin valittuna, kun vesilämmitin valittuna ei saanut yhteyttä, eli kokeile sitä vielä jos et muuta keksi, joku airtronic generic piti valita.

                    Comment


                      #11
                      25.03.2018, 15:18 Eber vikakoodien nollaus
                      Sain kkl 409-kaapelilla yhteyden omaan eberiin Edith ohjelmalla ja näyttää vikakooditkin, mutta koodien nollaus ei onnistu. Ylävalikosta 'Error memory' > delete. Mitään ei tapahdu, lämppäriä kokeiltu laittaa nollauksen jälkeen seis ja käyntiin.
                      Vikamuisti on täynnä Fault 20 (Glow plug interruption) koodeja, jotka tulivat ilmeisesti siintä kun testailin gsm-modeemin ohjausta päälle/pois, ilman että lämmitin lähti kertaakaan tulille.
                      Vika oli hehkutulpassa, mitattuna näytti olevan poikki. En osannut epäillä oikeaa hehku vikaa kun lämmitin ei ole kertaakaan ollut tulilla.

                      Comment

                      Working...
                      X