Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D2 lämpeää huonosti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D2 lämpeää huonosti

    Hiukan vinkkiä että miten lähtisi tilannetta tutkimaan.

    Otetaan esimerkki skenaario tästä aamusta.
    ulkona -10 pakkasta. Webasto käyntiin ja kävi runsaat 20min. Auto edelleen kylmä ja ikkunat jäässä. Auto käyntiin ja skrapaamaan ym. Auto kävi 8min pihalla. Edelleen kylmä sisältä eikä moottorin lämmöt nousseet mittarin näyttämälle. Päälle 7min ajoa niin moottorin lämmöt nousivat ja auto alkoi lämmetä.

    Luulisin että tuollainen iso kasikone lämpeää tehokkaasti. Onko noin hidas lämpeäminen tavallista?
    Webastokin humisee normaalisti mutta tuntuu täysin tehottomalta.

    #2
    Olisko termostaatti. Pysyykö lämmettyään kuitenkin normaalilämpöisenä?

    Comment


    • #3
      Pysyy kyllä. Noilla kovillakin pakkasilla kun oli niin kunhan vain lämpeni niin pysyi lämpimänä ja sisustakin lämpesi.
      Niin termostaatti voisi kyllä tuota aiheuttaa.
      Tuntuu myös välillä että kun kone vihdoin lämpeää niin se tapahtuu todella äkisti. Viisari makaa pohjassa koko ajan kunnes kestää korkeintaan minuutin kun se nousee pohjasta yli 80 asteeseen.

      Comment


        #4
        Jos viitsii seistä koneen vieressä niin termostaatin toiminnan pystyy periaatteesta testaamaan ihan käsinkin. Kun kylmän koneen käynnistää ja pitää siitä letkusta kiinni joka menee termostaattikotelolle niin letkuhan on kylmä. Jos letku lämpiää pikkuhiljaa koneen lämmetessä, termostaatti on viallinen. Ehjän termostaatin tapauksessa letkun pitäisi pysyä kylmänä niin pitkään että kone on normaalilämpöinen ja termostaatti aukeaa jolloin letkukin lämpenee kerralla kuumaksi.

        Comment


        • #5
          Kiitos vinkistä taidankin tehdä tuon huomenna.Sillähän se selviää.

          Comment


          • #6
            Ei mennyt ihan putkeen. Tällä näöllä en löytänyt kuin hanttarin puoleisen letkun, joka kyllä pysyi sen aikaa kylmänä kun kerkesin hommaa kokeilemaan. Mutta jos se oli paluuletku niin eipä se vielä voinutkaan lämmetä. Varasin korjaamolta ajan että testaavat paremmin.
            Kysyin että jos vaan varmuudeksi vaihtaisi sen termarin mutta sepä vaatiikin jakopään purkamisen niin todella toivonkin ettei vika olekkaan termarissa. :O

            Lisäksi väitti huollossa että on normaalia että koneen lämpeäminen kestää 30min ajossa jos on yhtään pakkasta.

            Comment


              #7
              30 minuuttia? Suosittelen pyytämään toisenkin arvion ehkä joltain joka asiasta jotain tietää.

              Koska siihen on jakopää tehty viimeksi ja onko tietoa onko silloin vaihdettu termostaattia?

              Comment


              • #8
                Jätin tuon lämpenemisarvion omaan arvoonsa.

                Jakopää on tehty 2012 mutta ei ole mainintaa termostaatista. Edellisen omistajan teettämä joten ei tietoa.

                Comment


                  #9
                  No joo, noi on kivoja. Jos tarvii termari vaihtaa niin ota yhteyttä, saan sen kerhokaverille tehtyä hiukan evokkaammin vaikka sitten samoilla jakopään hiluilla jos ei ne vielä kilometrien puolesta ole vaihtokunnossa.

                  Comment


                    #10
                    Oma kasi rupesi pukkaamana lämpöstä talvella jo lyhyen ajon jälkeen. Tosin aina katoksesta lähdettiin.
                    Ei tarvinnut kuin kilsa ajaa, kun ilmastointi alkoi jo puhaltaa lujempaa.

                    Toisaalta 20min webastolla ei ole vielä paljoakaa, eikä siinä ajassa varmasti näy lämoömittarin asteikolla elämää. Se kun taisi alkaa 50 asteesta, ja webastolla ei kuitenkaan konetta saa täyslämpöseksi.

                    Talvella automaatti-ilmastointi ei puhalla juurikaan, ennen kuin nesteet on jotain 50 astetta vai mitä se oli. Eli ei voi paljon lämmetäkkään sisältä.
                    Silti tuossa sulla voi olla kyllä jotain vikaa.

                    Comment


                    • #11
                      Joo en oletakkaan että viisari heilahtaa webastolla mutta kyllä muissa autoissa on 20min webastolla saanut ikkunoita sulaksi.
                      Automaatti ilmastointia on kokeiltu eri asetuksilla mutta ei vaikuta asiaan.

                      Tuskin sakemanni on tuota noin huonosti suunnitellut että jotain vikaa tosiaan lienee kysymys lähinnä että mikä. termarin lisäksi tietty voi olla sisätilalämppärin kenno kait sökö/tukossa. Siihenkin on varmaan kiva päästä käsiksi jos tarvii.

                      Comment


                      • #12
                        No ei todellakaan termari ole jakopään takana. Vaan ihan keulalta löytyy. Jos on todella V-kasi kone. Jossain A8 V6 koneissa, termostaatti piilotettu vesipumpun alle. Eli kyllä sulle nyt "korjaamo" sotkee eri moottoriin. AKH ja ABZ koneisiin olen vaihtanut ainakin kymmenen kertaa. Ja joka kerta löytynyt vielä letkun takaa. Ilman jakopään purkamista. Hytin lämpenemiseen vaikuttaa suuresti vesiventiili häsäkällä oleva sähköinen vesipumppu. Joka yleensä mykistyy/hiilet ainakin loppuu 15v. paikkeilla. Vaan kaivele ensin se termari.

                        Comment


                        • #13
                          Samainen vesiventiilien yhteydestä löytyvä vesipumppu piti rumaa ääntä -02 260tkm 3.3tdissä. En ehtiny laittaan yleismallinpumppua kun appiukko vaihtoi autoa.

                          Comment


                            #14
                            AKH ja ABZ ynnä muilla 32V koneilla ei ole sitten mitään tekemistä tämän ketjun kysyjän auton kanssa. Termostaatti on 40V koneissa hihnan takana.

                            Comment

                            Working...
                            X