Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Minkälainen mittaristo? onko ajotietokonetta yms.
    Kaipa näissä kaikissa A4:ssa kuitenkin löytyy se ulkolämpömittaristo. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

    Jos on ajotietokone, niin sen näytön saa pois päältä napista, Muuten epäilisin että mittariston taustavalo on palanut lämpötilanäytön kohdalta.

    Jos sulake olisi pimeänä, olisi muutakin pimeänä samalla.

    Comment


    • #32
      Ei ole ajotietokonetta, eli 4 varoitusvaloa, vaihdekaavio ja sen alla tyhjä musta palkki.

      Comment


      • #33
        http://img130.imageshack.us/img130/3...mppa152vu1.jpg

        Eipä auttanut kuristimen vaihto kuin hetkeksi, joka tosin oli tukossa.
        Nyt on kuristin vaihdettu ja kaikki painekytkimet tarkistettu, paitsi
        tuo, mikä sijaitsee höyrystimen kotelossa (puhaltimen kotelo) ks. kuva.

        Paineenvartijan piuhat ilmeisesti kulkee nuolella merkityssä linjassa,
        mutta pääseköhän itse anturiin käsiksi repimättä kojelautaa irti ja
        halkaisematta koteloa? Helvatta, että pitää tuokin olla hankalassa paikassa,
        vaikka kotelon ulkopuolella (rintapellin ja kotelon välissä) kaavion mukaan se pitäs olla.



        E. Oho, tuli pieni kuva, mutta piuhat kulkee höyrystinkotelon yläpuolella.
        Viimeksi muokannut mikaks; 28.4.2007, 17:36.

        Comment


        • #34
          Vastaanpa ite itselleni, että kojelaudan joutuu ottamaan pois, että pääsee
          käsiksi tuohon painevaraajaan joka sijaitsee niinkin mukavassa paikassa
          kun höyrystinkotelon (sisäpuhaltimen kotelo) ja rintapellin välissä.
          lämmittimen kennon kotelon joutuu myös poistamaan, ellei sitten alakautta
          pääse anturiin käsiksi, kun raottaa höyrystinkotelon kiinnitystä rintapellistä.

          Comment


            #35
            Kyllä se kuristin (12a) on B3/B4 autoissa siellä höyrystimen putkessa sisällä eikä missään muussa putkessa. Konehuoneesta putket irti ja siellä ohuemmassa kabiinin puolella on kuristin.
            Alapainekytkin on lähestulkoon saavuttamattomissa siellä kotelon ja rintapellin välissä.

            Comment


            • #36
              Kyllä se kuristin (12a) on B3/B4 autoissa siellä höyrystimen putkessa sisällä eikä missään muussa putkessa. Konehuoneesta putket irti ja siellä ohuemmassa kabiinin puolella on kuristin.
              Kyllä. Sieltä ohuemmasta putkesta, niinkuin yllä mainitsit se on. Suhteellisen
              helppo oli omasta se kuristin vaihtaa. jonkun verran oli jumissa, mutta
              lähti lopulta irti ehjänä.

              Toi höyrystinkotelon takana sijaitseva anturi (13 low pressure switch) on kyllä inhottavassa
              paikassa, mutta vaihdettavissa.


              Ei auttanut anturin vaihto höyrystinkotelon takapuoleltakaan. Huomasin
              releen (kaksitoiminen magneettirele) rattiputken alapuolella vasemmalla (osanr : 4A0 919 579 C)
              käyttäytyvän siten, että kun laittaa napista ilmastoinnin päälle, niin rele
              naksahtaa ja kompura pyörii, mutta vain parin sekunnin ajan, koska rele
              naksahtaa uudelleen ja kompura sammuu siihen. konehuoneesta rele on
              testattu ja toimii.

              Löytyisköhän tähän autoon kytkentäkaaviota ilmastoinnin osalta mistään.

              Ei ollut apua releen (osanr : 4A0 919 579 C) vaihdostakaan. Nyt alkaa vaihtoehdot olla vähissä.

              Automaatti-ilmastoinneissa lienee ilmastoinnille oma ohjausyksikkönsä,
              mutta onko manuaaliversiolle ohjausyksikköä erikseen olemassa?

              Nyt alkaa usko mennä tähän touhuun, koska seuraavat toimenpiteet
              on tehty : Kompura uusi, kuivain, mitattu käämit ja ohjausvirta tulee kunnes
              jostain syystä katkeaa. Kaikki anturit vaihdettu (korkea/matala),
              testattu nekin kertaalleen. Kuristin vaihdettu, järjestelmä huuhdeltu,
              uudet aineet ja niin, releet toimii.

              Kompura vain ei käynnisty kuin kahdeksi sekunniksi ja sammuu.

              E. Alkaa epäilys siirtyä kompuran toimimattomuuteen. Kompura lähtee pariksi sekunniksi käyntiin,
              mutta naksahdusta ei kuulu. Kompura on alle vuoden vanha tehdaskorjattu, mutta ei kai sekään mitään takaa.

              E. Vielä yksi huomio. Kun auto on laitettu käyntiin ja painaa AC nappia, kompura pyörii sen n. kaksi sekunttia.
              Sitten kun yrittää uudestaan painaa AC nappia auton käydessä, niin nostaa vain moottorinohjaukselta kierrokset ja
              flektit lähtee normisti päälle, mutta kompura ei inahdakkaan ja releet ei naksu. Käynnistämällä auton uudestaan ja
              painamalla AC nappia saa kompuran pyörimään pariksi sekunniksi ja releetkin on taas mukana, eli uusintastarttauksella
              saa kompuran pyörimään kahdeksi sekunniksi.

              Edit. Vika selvitetty. Lämpöanturi, (ilmastoinnille) joka sijaitsee ko. autossa kannen takana (vesikierrossa) oli epäkunnossa.
              Sen verran harvinainen anturi, että piti volkkarilta tilata kun muualta ei löytynyt. Anturilla oli tietysti hintakin: 160e.

              Halpaa kuin saippua :)

              E. Ei tästä sitten vieläkään kunnialla selvitty. Pamahti anturi uudestaan. Nyt on jotain hämärää sähköpuolella menossa.


              E. Nyt on vika selvitetty. Toivottavasti lopullisesti. Ohjausreleen kontaktihäiriö ilmeni sittenkin syypääksi. Heiluttelin ja
              nyin sitä relettä edestakaisin, niin löytyi relevirta ja kompura pyörii yhtäjaksoisesti, tietysti katkoo välillä normisti.
              Täytyy tutkia releen johdotuspohja vielä kunnolla.

              Kaikkien osien hankinnan ja arvailuiden sekaan ilmeni sitten näinkin pieni vika, mutta oppii sitä näköjään näinkin, eli se
              kuuluisa kantapää tekniikka :)


              E. Tutkin johdotuksia tuosta releen takaa ja päällepäin ei tietysti näy mitään. Vika käyttäytyy siten, että välillä katoaa rele virta
              johonkin ja kun releen ottaa irti ja laittaa uudestaan takaisin, toimii taas hyvin. Virta voi kadota kesken ajon tai auton seistessä.
              Muuten kaikki toimii loistavasti, paitsi tuo rele homma kiukuttelee.

              E. Nyt vaihdettu sulakerasian pohja ja homma toimii täydellisesti.







              Editoi vanhaa viestiä, älä tee uutta jos siihen ei ole vastattu.
              Viimeksi muokannut mikaks; 25.6.2007, 17:54.

              Comment


                #37
                Nostellaas vanhaa. Profiilin auto manuaali ilmastoinnilla. Käytin täyttöhuollossa 11.5. Järjestelmä oli täysin tyhjä. Kylmäainetta laitettiin 700g ja öljyä 10g onkohan toi öljyn määrä ok kun autodata ilmottaa 250-300ml?

                Kompura ei lähde päälle vaikka napista painaa, ac valo syttyy ja kierrokset nousee. High ja low pressure anturin mittasin ja 1,4 ohm näytti mittariin. Hyppy langoilla myös koitin eikä muutosta. Eli ne poissuljettu. Kompuran saa päälle ja puhaltaa kylmää kun releen 4A0 919 579 c kuoren avaa ja painaa sormella kupariläppää. Kompura pyörii tällä menetelmällä vaikka ei ac olisi napista päällä.

                Kuuluukohan autossa olla releet 2 ja 3? Oman järjen mukaan kyllä. 2 on Second speed coolant fan control relay -J101- ja 3 After-run coolant fan control relay -J138-. Voiko noiden puuttuminen aiheuttaa toimimattomuuden? Ja jos jollain ois varaosanumero heittää noihin releisiin? Huomenna mittaan nopeusanturin http://img222.imageshack.us/img222/7...dsensor4nr.jpg josko siinä olisi vikaa.

                Eli ilmastointi kyllä toimii kunhan vaan päällä pysyisi. Toivottavasti tässä ei itse joudu sulakerasian vaihtoon... :)

                Autolla tulee päivittäin se 150km ajettua ni mukavuuskerroin kohoaa kummasti kun ilmastointi pelittää =)
                Viimeksi muokannut n0nn1; 13.5.2012, 23:38.

                Comment


                • #38
                  Öljyn määrä on ilmeisesti ok. Täyttölaite laskee poistetun öljyn määrän ja lisää sen mukaisesti uutta tilalle. Autodatan ilmoittama öljy on jäähdytysjärjestelmän kokonaistilavuus öljylle.

                  Comment


                    #39
                    En tiedä, että onko tämä ongelma, mutta onko noiden "vanhojen" audien ilmastoinneissa semmonen ominaisuus, kun että bensavalo palaa, niin huitaistaan kompura pois päältä menoveden säästämiseksi. Meinaan kerran allroadis amisvalo pilkahti, ja tuntu, että sen jälkeen ei tullu enää kylmää hyttiin, myöhemmin on sitten toiminu taas ihan normaalisti, toki nyt ei oo tankki ollu missää vaihees oikein tyhjä täs autos. Ja nyt on TT:llä ollu kroonisesti tuo valo päällä, jonkun häikän ansiosta ja tänään kuumalla kelillä ei millää auto viilentynyt.

                    Comment

                    Working...
                    X