Mulla on autossa sellainen ongelma ettei ilmastoinnin kompura lähde käyntiin. Katsoin itse laitteesta "virhe" koodit ja 01 antaa 29.1 eli "Belt slip detection "hard", static", mihin tämä viittaa? Oisko moniurahihnasta kyse? Sen kiristin oli viime kesänä aikasen finaalissa, mutta se on vaihdettu samoin mielestäni hihna. Toinen "virhe" löytyi kohdasta 52, kaikki g1-g2-g3 valot palaa mutta lisäksi myös a1 "Slippage or blockage, A/C Refrigerant High Pressure Switch, 120x off" mitäs tämä taas tarkoittaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ilmastointi ongelmaa
Collapse
X
-
Kalle AhonenAvainsanat: Ei mitään
-
Tuosta vois irrota tarkistamisen arvoisia vinkkejä:
http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ight=detection
-
Kalle Ahonen
No nii nyt on tarkistetty kytkennät ja pitäs olla OK. Eli siis vika ilmenee kun käynnistää auton ja painaa "auto" nappia niin hetken palaa "lumihiutale" ja sit sammuu! Jos yrittää laittaa lumihiutaleen päälle ei onnistu! Ainoa tapa jolla se jää palamaan on kytkeä sisäilman kierto, mutta mielestäni se ei silti käytä kompuraa, sillä ilma ei viilene! Osaisko joku antaa lisää vinkkejä. Minkälaisen virheilmoituksen saa jos ei ole kylmäainetta järjestelmässä?
Comment
-
Kalle Ahonen
No niin nyt olen saanut vietyä auton ilmastointi huoltoon! Tuomio: kylmäainetta liian vähän, ja samoin öljyä joka ilmeisesti voitelee kompuraa(?) oli myös aika vähissä. No samalla koe ponnistettiin järjestelmä eikä vuotoja ollut missään. Uudet nesteet sisälle ja testaamaan, no voi prkl kun ei toimi vieläkään. Onko tässä nyt jäänyt joku suoja moodi päälle joka pitäisi resetoida?
Comment
-
Jos kompressori ei vieläkään lähde käyntiin, niin tarkasta se painekytkin että antaako se jännitettä kompressorille. Sitä en valitettavasti tiedä, misä se painekytkin autossasi on (usein se on kuivaimen yhteydessä). Jos painekytkin ei anna mitään ulos, niin se on sitten luultavimmin viallinen.
Comment
-
Omassa vehkeessä oli sellanen vika että korkeilla kierroksilla(3000 ja yli)ajettaessa ilmastointi toimi mutta kun sen alle laski niin jo vain kompura putos pois pelistä. Kompuran vaihdolla sain sitten toimivan ilmastoinnin vaikka edellisessä vika varmaan olis korjaantunut pelkällä nopeusanturin vaihdolla.
Comment
-
Kalle Ahonen
Tää menee siis esim. startissa päälle hetkeksi ja sit sammuu, mielestäni mittaristosta kuuluu jokin releen naksahdus samalla kun hiutale sammuu!
Comment
-
Naksadus on varmastikkin magnettikytkimen rele joka pitää ääntä. Kertooko ohjainyksikkö kanavalla 52 minkä syyn kompuran pysättämiselle? Kenties saman kuin viestiketjun alussa mainitsemasi "Slippage or blockage, A/C Refrigerant High Pressure Switch, 120x off"? Jos lykkää samaa niin vois kokeilla seuraavaa: (joka on puhdasta pähkäilyä, ei tositoimissa kokeiltua.)
- Laita ohjainyksikkö kanavalle 29, tuolla kanavalla näytetään kompuran kierrosnopeusanturin antama informaatio.
- Paina kompura päälle hiutalenapista. Jos ohjainyksikön näyttämä lukema muuttuu hetkeksi nollasta johonkin isompaan lukemaan niin kompura pyörii ja ohjainyksikkö saa kierrosnopeusanturilta tietoa.
- Jos yllä olevat toteutuu niin kompuran pysäyttäjä siis mitä ilmeisemmin korkeapaineanturi. Anturin pitäis löytyä lauduttimen vasemmasta reunasta, <kuva>. (kuva bensakoneisen C4: n ilmastoinnista) Siitä sähköliitin irti ja nastat yhteen hyppylangalla ja kokeilemaan pyöriikö kompura sitten. Pitkiä aikoja tokko kannattaa käyttää ettei tule rikottua mitään jos paineet nousee liian ylös.
- Jos kanava 29 näyttää nollaa koko ajan vaikka kompuraa yritettäisiin kytkeä niin sitten selvittelemään että kytkeekö magneettikytkin tosiaan vai eikö kompuran kierrosnopeusanturi jostain syystä anna tietoa. (joka siis ohjainyksiköstä näyttää hihnan luistamiselta).
Comment
-
Kalle Ahonen
Juu eli eipä pyörähdä kompura ollenkaan, eli nollaa näyttää. Mistä noita virta juttuja voisi tarkistaa?
Comment
-
Hmm, lisää pähkäilyä: Seuraavaksi väijymään syylärin välistä että pyörähtääkö ilmastoinnin kompuran napa ollenkaan. Jos kompuran napa pyörähtää kun yrittää kytkeä niin magneettikytkin toimii ja vika viittais kierrosnopeusanturiin, ettei se anna oikeaa tietoa ohjainyksikölle.
Jos napa ei liikahda vaikka kytkimen rele vetää niin joko releeltä ei tule virtaa magneettikytkimelle asti tai sitten itse kytkin on rikki.
Niin tai näin, mittari käteen ja ihmettelemään mihin virta katoaa. Kierrosnopeusanturin voi testailla <tähän tapaan>.
(edelleen kuvat bensakoneisesta versiosta, toivottavasti stemmaa dieselin kanssa.)
Comment
-
Kalle Ahonen
No nii kun en ole tämän alan mestari käytin autoa pajalla ja heidän mielestä vika on tuossa ohjain yksikössä? Voisko olla noin? Mistä muuten tuo kierrosnopeus anturi löytyy?
Comment
-
Njoo-o. Kuulostaa kovinkin tutulta. Omassa A3:ssa ei ilmastointi lähtenyt myöskään käyntiin joten teetätin autolle ilmastointihuollon, jossa todettiin ettei ole vuotoja ja täytettiin kylmäainereservit. Eipä pukahtanut vieläkään käyntiin. Antoi vaan vikakoodeja 7.1, 20.1, 22.1. Soitin n. 15 ilmastointihuoltoon, joista kukaan ei suostunut ottamaan autoa tarkastettavaksi (ei kuulemma jakseta / ei ole heille kannattavaa etsiä tuollaista vikaa). Sanoivat vain, että vie maahantuojalle. Noh, viime viikolla auton käytätin herttoniemen audicenterissä jossa kahden tunnin pähkäilyn jälkeen todettiin, että vika olisi ilmastoinnin ohjaus- ja näyttöyksikössä. Pyysin tarjouksen vaihdosta = 1300e... Eli hiukkasen kalliimpi projekti. Väittivät, että ilmastointi muuten olisi täysin kunnossa ja että nuo vikakoodit ovat täysin sattumanvaraisia. Kiinnostaisi tuo ohjausyksikkö ottaa auki ja tutkia mitä se on syönyt mutta en viitsisi ennen kuin ole saanut uuden ja todettua, että vika varmasti on siinä. Ehjää osaa kun ei haluaisi pakolla ruveta rikkomaankaan. Audicenterin vianmääritykseenkään kun en täysin luota. Monesti tuntuu, että vikadiagnoosit ovat luokkaa "vaihdetaan tuo ja katsotaan toimiiko".
Minulla muuten tuo kompressorin pyörimisnopeus näyttää staattisesti luokkaa 750, riippumatta siitä oliko "lumihiutale" painettu päälle vai ei. Todella outoa. Kiinnostaisi niin ottaa tuo auki ja mittailla ja hieman tarkastella liitosten kuntoja...
Comment
-
Kalle Ahonen
Juu sama täällä. Tämä paja on mun tuttu Jyväskylässä. Ei siis välttämättä mikä Audi ilmastointi specialisti, mutta kun tekee ihan ok hinnoilla ja siis kyseessä oli vain mittailu... Piippolassa on joku paja jossa auto on käynyt ilmastointi huollossa, nesteet ja koe ponnistukse yms. yms tais olla 1,5h auto letkuissa ja otti vaan 120?.
Comment
-
Kalle Ahonen
OHO!
No nyt potkas... siis selvis että kompura on ilmeisesti finaalissa, käytin autoa ilmastointi spesiaali liikkeessä ja siellä mittailivat kompuran paineita ja näytti siltä että kompura ei nosta paineita ollenkaan, vaikka se pakotettiin väkisin pyörimään! Uusi kompura heidän mukaan 1100? Löytyykö jostain halvempia?
Comment
-
Autoteile.cc saksanmaalta tarjottelee osanumerolla 4A0 260 805AH <tuon hintaista kapistusta>. Tosin mitäköhän "Durchm. Kupplung!" mahtaa lisätiedoissa tarkoittaa?
Kotimaasta kannattaa kysellä vaikka CombiCoolilta.
Comment
-
Kysytään tähän, jos joku osaisi vastata tuon profiilin auton ilmastoinnin
painekytkimistä, eli missä muualla mahtaa konehuoneen lisäksi niitä sijaita?
Niin, tässä on nappikylmästöinti. Tuli ongelma, kun kompura pyörii vain parin sekunnin ajan ja tähän mennessä on vaihdettu kompura, kuivain, kylmäaineet. Kaikki melkein mahdollinen on jo tarkistettu paitsi kierrosnopeuden anturi ja vikakoodit.
Comment
-
Kuullostaisko tapaus tuollaiselta:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=42488
On eri mallin vaunusta kyse mutta tuo että kompura käy vain hetken, kuullostaa tutulta.
Comment
-
-
Eilen ostetusta A4:stä hävisi ilmastointi äsken kesken ajon, eikä mene enää päälle. Äkkiseltään kehtaisin veikata liian vähää kylmäaineen määrää, sillä ainakaan huoltokirjan mukaan ei kylmäainetta ole vaihdettu ainakaan 100tkm aikana. Täytyy huomenna varata aika ilmastointihuoltoon ja jos ei täytön jälkeen rupea toimimaan pitää huolestua.
Mikähän tuo muissa ketjuissa mainittu Footwel sensor on? Akun alla oleva sadeveden poisto oli tukkeessa ja siitä syystä apparin jalkotilassa vettä. Voisiko tuo johtaa ilmastoinnin temppuiluun?
Comment
-
En valitettavasti omista tuota VAG-COM systeemiä.
EDIT: Löytyi ohjeet koodien lukuun ilmastoinnin näytöltä. Täytyypä lähteä katsomaan mitä se sanoo.
EDIT 2: Ei anna mitään vikakoodia, joten lieköhän kyseessä kosketushäiriö jossain? Taidan kyllä varmuuden vuoksi varata tuon ilmastointihuollon kun ei ole mitään hajua millon tuo olisi huollettu, jos koskaan!Viimeksi muokannut turbokiisseli; 18.4.2007, 22:08.
Comment
-
Ei anna mitään vikakoodia, joten lieköhän kyseessä kosketushäiriö jossain?
Katoitko paljonko ulkona lämmintä? ilmastointi ei mene päälle, jos 2 astetta tai alle. Ilmatieteenlaitos sanoo että Joensuussa lämpötila pyörii 2 asteen paikkella nyt illalla.
Harvemmin taitavat merkata ilmastointihuoltoa huoltokirjaan, ei mullakaan lue missään, mutta käytä ihmeessä huollossa vaikka ei mitään vikaa olekaan.
Comment
-
Ah, ei toimi alle +2'c, tuo olikin hyvä tietää :)
Pitäisikö Audin mittaristossa automaatin vaihdekaavion alla näkyä ulkolämpötila? Minulla ei lue mitään. Sulake palanut?
Uuteen autoon pitää aina suhtautua kriittisesti :)
Comment
Comment