Onko kenelläkään kokemusta, onnistuuko lokilämmittimen asennus Audi 100 (C-4 kori) -91 V-6 (type AAH) moottoriin ilman ilmastoinnin kompuran irroitusta? Entä kallistuksenvakaajaa? Äkkiä katsoen näyttäs siltä, että ne täytyy irroittaa, mutta ajattelin kuitenkin ensin kysyä viisaammilta. Jos se kompura pitää irroittaa, antaisko joku sitten pikakurssin, kuinka se tehdään. Ahtaalta näyttää...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Onnistuuko lohkolämppärin asennus ilman kompuran irroitusta?
Collapse
X
-
Kaikkien minun saamieni tietojen mukaan ei onnistu ilman kompuran irroitusta. Itsellä tulossa sama remppa viikon sisällä. Eli toimenpiteet kompuran irroittamiseksi lyhyesti:
1. Irroita toinen flekti
2. Irroita jäähdytysputkien kannake
3. Irroita öljynsuodatin ja jäähdytin
4. Irroita moniurahihna. Jos otat kokonaa pois,merkitse pyörimissuunta!
5. Irroita kompura. Kiinni kolmella pultilla (Nippon) HUOM, jäähdytysputkia EI irroiteta
6. Laita kompura syrjään (ei putkien varaan)
Kiinnilaitto päinvastaisessa järjestyksessä. TÄRKEÄÄ! Tarkasta kompuran hihnapyörän linjaus (vuosimalliin 8/91 asti ainakin) Ei saa olla yli 0.4mm sivussa ohjeen mukaan!
On sitten kokonaan toinen juttu että saako tulpan irti lohkosta. Tilaa ei ole hyvin hirveästi...Mutta on ne saanut korjaamoilla niitä asennettua, mutta aika monen tunnin työ se on ollut.
-
Jugga
Viime keskiviikkona käytin liikkeessä laitattamassa, aikaa meni lohkolämmittimen asennukseen 2h, ja 1h meni sisähaaroituksen vetoon.
Comment
-
On olemassa erityinen ulosvedin, jolla propun saa pois lohkosta. Proppu nojaa lohkossa olevaan olakkeeseen, joten mitenkään lyömällä sivuun sitä ei saa irti.
Olen asentanut lämppärin sekä AAH että ABC koneisiin ilman tuota ulosvedintä, mutta propun irrotus ei ole helppoa. Porasin reiän proppuun ja väänsin sen irti purkuhaarukalla.
Mutta ihan noin paljon ei tarvitse purkaa edestä pois, esim. flekti ja öljyjäähdytin kyllä mahtuvat olemaan paikallaan.
Comment
-
Mika: Onko tietoa lähteekö proppu pois edes defan työkalulla, jolla se väännetään ulos? http://www.defa.com/heating2.php3?tid=13&lang=3&ndid=
Comment
-
Eli lämmitin elementti asennettu. Muuten aika helppo homma, mutta kuten sanottu, tuon tulpan pois ottaminen on vähän kinkkisempää. mutta tästä lähtee:
Ensiksi hihna irti. Kiristimiä kolmenlaisia. minulle sattui sellainen missä 10mm kuusiokoloavaimella sai kiristimen löysättyä ja laitettua lukkotapin.
Seuraavaksi nesteet ulos koneesta. Sitten öljyn kimppuun.
http://personal.inet.fi/private/auto...n/IMG_5352.jpg (älkää huomatko jo asennettua lämppäriä :))
Öljynsuodatin ja jäähdytin irroitetava että pääsee käsiksi yhteen neljästä kompuran pultista.
http://personal.inet.fi/private/auto...n/IMG_5351.jpg
Sitten tulpan kimppuun...Ei antaudu defan "poisottajalla" niinkuin ohjeissa mainitaan. Piti turvautu raakaan väkivaltaan ja lyödä tulpaan reikä johon poisottajan sorkan sai mahtumaan.
http://personal.inet.fi/private/auto...n/IMG_5343.jpg
Sitten hillitöntä vääntämistä olemattomissa tiloissa. Ja heikompi antoi periksi
http://personal.inet.fi/private/auto...n/IMG_5346.jpg
http://personal.inet.fi/private/auto...n/IMG_5347.jpg
Elementti paikoillaan.
http://personal.inet.fi/private/auto...n/IMG_5350.jpg
Sitten kun joku kertoisi minulle miten verkkojohto sisähaaran kanssa olisi viisainta vetää? Minusta kun tuntuu että multa puuttuu ainakin metri johtoa...Minulla on n.1m, 0.6m ja pistokkeen päässä n.1.5m johtoa ja haaroitin. Tämän paketin pitäsi ainakin defan mukaan käydä tohon autoon???
Comment
-
Hyvät ohjeet!!
Tosi hyvät nuo sun antamat ohjeet. Kiitos. Itsekkin tuossa olen ihmetellyt, miten se lisäpistokkeen piuha vedetään. Ilmeisesti se haaroitin sijoitetaan aika lähelle tuulilasia. Jonnekkin sinne lämppärin kotelon lähelle.... Luulisin. Minustakin tuntuu, että metri lisää piuhaa ei olis pahitteeks. Kerrotko taas kuinka se projekti meni. :o)
Comment
-
T. Laakso
Itsekin laiton tänään lohkolämppärin, C4:ään ABC-moottorilla.
Minä jätin öljynputsarin ja jäähdyttimen paikoilleen, mutta siirsin ilmastointikompuraa hieman. Pakkastulppa lähtee ABC-moottoreissa aika helposti tuurnalla ja lekalla... Muutama napakka lyönti pulpan yläosaan niin irtoaa lohkosta ja voit sen sitten sorminesi kaivaa ulos lohkosta. Näissä ei ole vaaraa että tulppa tippuisi lohkoon.
Jotenkin minulla on lievä epäusko tuon lämmitinelementin tiiviyteen. Sitä kun ei oikein pääse kunnolla lyömään sisään. Nyt se siellä kuitenkin on eikä vuoda, toivottavasti ei tulevaisuudessakaan!
En löytänyt toista jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvia. Se yksi on lasinpyyhkijöiden moottorin vieressä mutta missäs toinen? Kun en löytänyt niin en voinut ilmatakaan. Laitoin nesteet sisään ja ajelin parinkymmenen km:n testilenkin. Lämpömittari näytti vähän vaille 90 astetta mutta lämppäri ei antanut lämmintä aluksi. Kyllä se sitten alkoikin toimimaan, joten kaiketi se on nyt ilmattu kun koppi lämpenee mutta kone ei liiaksi.
Onhan muuten hauska vaihtaa termostaattia tuohon kun joutuu jakohihnankin irrottamaan!!!
Comment
-
Muistaakseni nordicaudilla on pieni ohje abc/aah termostaatin vaihtoon. Tässä termostaatti ujutettiin purkamatta jakopäätä.
Miten Teemu vedit johdot tuolle lämppärille? Ilman sisähaara ei vaihtoehtoja ole kovin montaa mutta sisähaaran kanssa ei oikein tunnu pituudet riittävän...:)
Comment
-
T. Laakso
No joo... eipä se termostaatin vaihto niin älytön juttu ollut... Alle puoleen tuntiin se meni siinä vaiheessa kun jakohihna oli jo valmiiksi esillä. Kunnolla vaan maalilla merkinnät nokkapyöriin ettei tarvitse alkaa jakoa arpomaan. Entisiin autoihini kun vertaa niin onhan tuo silti hiukan kinkkinen.
Minä en asentanut sisähaaroitusta kun tuo tolppapaikka taitaa olla vain 10A sulakkeella ja vielä erikseen mainitsevat että ei sisälämppäriä kiitos...
Upotin ulkopistokkeen kuskin puolen alaritilään, siihen mikä peittää hinauskoukun ja siitä tuli yllättävän napakka! Piuhaa jäi vielä rullalle asti ylimääräistä. Tosin siitä kun alkaa haaroitusta vetämään apukuskin jalkatilaan niin kyllä siinä äkkiä esim. Defa:n vakiopiuha jää lyhyeksi. Ratkaisu.... Hankitaan ylimääräinen piuha ja jatketaan sillä! Myyvät tietääkseni pelkkiä johtojakin.
Olen muuten ihmetellyt miksi Volvo asentaa alkuperäiset lohkolämppärin ulkopistokkeet puskurin sivulle. Jos unohtaa roikan aamuväsymyksessä kiinni niin vahinkoa tulee. Jos sen laittaisi suoraan eteen niin irtoaa vaan siististi pistokkeesta eikä tule vahinkoa... Eivät vissiin Volvon insinöörit ole kokeneet sitä ärsytystä mikä tulee siinä vaiheessa kun huomaat että lämmitystolpasta lähtee se pömpeli irti naapurinkin piuhan kanssa kun oma ei irtoakaan pistokkeesta vedon tullessa vinosta.... Minä olen kokenut.
Comment
-
Kaksi kertaa on johto unohtunut. Vanhemmasta golffista, jossa lämppärin pää oli konepellin alla ja luukku kiinni. Onneksi ei ollut lämmitystolpan kotelo kiinni ja lukossa. Toisen kerran Varianttigolfista minipistoke irtosi siististi keulalistasta irti peruuttamalla -ei vahinkoa. Uskoisin, että tuota unohtamista tapahtuu enemmänkin.
Entä sitten ne hurjapäät, jotka eivät malta irrottaa koko johtoa, vaan kietovat sen lisävalojen ympärille.
On melkein sääntö kuin poikkeus jättää liitäntäjohto roikkumaan tolpan päälle. Ei osata ajatella, että johto voi tippua esim. vesilätäkköön, johon astuessaan ihminen voi saada kunnon tällin. Tai että lapsi menee tökkimään rautanaulalla ilman turvasulkuja varustettua pistukkaa.
Comment
-
Nyt on ehkä selvitetty miten nuo johdot riittäisivät, mutta mistä ihmeestä saa johdon vietyä ohjaamon puolelle??? Ilmeisesti ilmastoinnin kennon alla olisi nk. valmis läpivienti, mutta pakko olla helpompikin reitti. Jos joku jolla on C4 koppainen varustettuna ilmastoinnilla voisi katsoa mistä sisähaaran piuha kulkee niin olisin erittäin kiitollinen...
Comment
-
Askartelin äsken sisähaaroituksen omaan satkuun.
Missäs muuten sijaitsee ilmastoinnin kenno? Itselläni ei ole ilmastointia ja johto oli varsin näppärä viedä ohjaamoon siitä raitisilmansuodattimen vieressä sijaitsevasta läpivientikumesta. Siitä ku pökkäs kaapelin menemään niin se tuli suoraan sieltä hanttimiehen puolelta kojelaudan alta esiin ilman että olis ollu mitään esteitä tiellä. Pistokkeen laitoin keskikonsolin viereen sinne verhoiluun kiinni ettei muoviosiin jää rumia jälkiä tai että se ois muuten liian näkyvillä.
Kun kaapelia lähdetään vetämään konehuoneesta sisälle päin niin ensimmäinen läpivientikumihan (tai muovia se mulla oli) on siellä ohjaustehostimen vieressä, vasemmalla puolella edestä katsottuna.
Paljonkohan mulla tuota johtoa meni yhteensä... No puskurista ku lähdetään niin pistokkeesta lähtee semmonen oisko puolitoista metriä. En ole mitannut kun asensivat sen liikkeessä, ja tässä tapauksessa siinä on se 0,5m ylimääräistäkin. Haaroituskappale on suunnilleen lasinpesunestesäiliön alapuolella, josta lähtee 0,5m vastukselle ja 2x1m sisälle. Tähän olis taatusti parempikin ratkaisu (lähinnä siirtää haaroituskappaletta lähemmäs ohjaamoa) mutta kun sattui nuita defan jatkojohtoja olemaan pussillinen jemmassa niin tein näin. Kaapelit tietysti nippusiteillä sieltä täältä jonnekin kiinni etteivät heilu tai roiku.
edit: Ilmanputsari...heh, joo. *Nolostuu* :D Kiitos korjauksesta. Termit sekasin.
Comment
-
Ilmastoinnin kenno taitaa sijaita juuri siinä , missä meillä "karvalakki-audien" raitisilmasuodatin on. Ilman ilmastointia on helppo vetää sisätilan pistokejohto "läpivienneistä" sisään.
Comment
-
Näin se juuri on...Lisävarusteista on vain harmia...:)
Mutta löysin ainakin yhden toteuttamiskelpoisen reitin sisähaaralle. Seuraavassa lyhyesti...
Moottoritilasta katsottuna läpivientejä ei ole...Eli menemme sisäpuolelle...
http://personal.inet.fi/private/auto...enti_mtila.jpg
Otetaan irti kynnyslista ja a-pilarin potkumuovi. Sitten väännetään vähän paksuhkoa mattoa edestä että päästään käsiksi potkupaneeliin...
http://personal.inet.fi/private/auto...itin/sisa1.jpg
Parit ruuvit pois ja päästään lastuttamaan... ;)
http://personal.inet.fi/private/auto...itin/sisa2.jpg
Boxi irti ja kaukalo kolmella av10 mutterilla. Sitten nähdään tulipelti ja läpiviennit.
http://personal.inet.fi/private/auto...itin/sisa3.jpg
Sopiva valmis läpivienti...
http://personal.inet.fi/private/auto...itin/sisa4.jpg
Huom! Tee-Se-Itse -poraajille...
http://personal.inet.fi/private/auto...itin/sisa5.jpg
Läpi on...
http://personal.inet.fi/private/auto...itin/sisa6.jpg
Eli Yhteenvetona Defan sarjan johdot riittää ainakin kun,
A) Lämmitinelementiltä lähdetään pitkällä johdolla heti vaihdelaatikkoa kohti kehtopalkin yläpuolelta. Siitä kytkinkoteloa mukaillen vasemmalle pelkääjän puolelle.
B) Ulkopistoke asennetaan pelkääjän puolen sektorille puskuriin.
C) Jakopistko asennetaan heti ohjaustangon yläpuollelle pelkääjän puolen tulipellin läheisyyteen (liitinten alapuolelle)
D) Käytetään lyhyttä johtoa sisäpistokkeelle edellemainitusta läpiviennistä.
Olipahan homma, mutta tulipahan tehtyä...
Comment
-
T. Laakso
-
Pitkällä / lyhyellä ??
Kävin just oikein mittaamassa. Mulle myydyssä versiossa on molemmat johdot yhtä pitkiä. Paljonko niiden pituusero pitäisi olla?
Muuten... Mulla nuo linkit toimivat O.K. Vähän oli alussa pientä takeltelua joidenkin kuvien kohdalla, mutta aukesivat sitten kyllä.
Hienon työn olet Sami tehnyt! Suur kiitos siitä.
Comment
-
Valmis lopultakin.
No nyt sain asennettua lohkolämppärin ja sisäpistokkeen. En varmaankaan olis arvannu hommaan ryhtyä, ellei Sami olisi ystävällisesti tehnyt noin kaiken kattavaa selontekoa siitä, kuinka homma hoidetaan. Kiitos vielä Sami. Oli siinä ainakin mun mielestä melkoinen homma, mutta tulipahan tehtyä.
Comment
-
"Lämmitelläänpä" taas ajankohtaista aihetta. Osaatteko sanoa riittäisikö tämä motonetin 45-4915
"Defa-johtosarja mini 915+920" tähän minun kasikymppiin? Entä
"45-4935 Defa-haaroitussrj 1,0+0,5m"?
Taidan tilata nuo joka tapauksessa, ja vaihdetaan sitten jos ei sovi.
Oliko muuten kukaan äheltänyt tuota ihan itse 80:een, samin ohjeet on ilmeisesti satkuun, mutta ei kai siellä merkittäviä eroja liene? Itse ajattelin ainakin kokeilla.
Näinköhän selviäis irrottamatta öljynputsaria kun on just vaihdettu kaikki liemet..
Comment
-
Vastus on nyt paikoillaan, sisähaara vielä asentamatta.
Oli loppujen lopuksi varsin helppo homma vaikkei siltä näyttänytkään. Itse selvisin irroittamatta öljynputsaria tai kompuraa. Reikä vaan roppuun jollain pitkällä ja terävällä esineellä ja sitten vääntämään. Teroitin 12 mm tangon ja hitsasin hieman vahviketta kun se tuppaa taipumaan. Sitten vain kärki ropun reikään ja vähän lekaa tankoon ja sieltähän se pullahti helposti. Vastus vaan paikalleen ja pistokkeen vetäisin puskurin ritilään piiloon.
Nyt tulee melkein heti lämmintä kabiiniin liikkeelle lähdettäessä. Ja säästi varmaan liki satasen. Kannattaa tehdä itse jos on monttu tai nosturi käytössä, eikä voi syyttää ketään muuta kuin itseään jos ei pelaa ;)
Comment
Comment