Moi,
onko kellään kokemuksta/tietoa mistä saisi uuden lukkolaitteen kuskin oveen (järkihintaan), siis jostain muualta kuin marmorilta?
Kaksi kiinanpaskaa jo hajonnut (35e kpl), nyt voisi kokeilla jotain "vähän" laadukkaampaa. Käytetty orkkiskin voisi tulla kysymykseen jos 100% varmasti kunnossa mikrokytkimineen kaikkineen, eli saa tarjota privalla jos löytyy.
En muista, noi ymmärtävät kyllä englantia kirjoitettuna mutta vastaavat saksaksi, joten laitoin mailia ennen tilausta selventääkseni asian ja tilauksen jälkeen kaverit sitten vahvistivat että alustanumerolla laitettu tismalleen oikea malli tulemaan.
Jos noi kiinanpojan lukot on hajonneet niin mitä vikakoodit sanoo ?Mulla vcds herjaa lukkojen vaihdon jälkeenkin toisinaan locks opened by crash signal ja googgelin perusteella viittaisi hätäseis kytkimen vikaan.Onko se oikea vika sit poikki olevissa johdoissa vai mukavuusyksikön boxissa ?vai siinä hätäseis kytkimessä ?pitäs tutkia enemmän jahka ehtii..
Itselläni tuli tänään kuljettajan puoleisen oven kanssa vain pieni ongelma. Monitoiminäyttö näyttää, että ovi olisi auki vaikka on visusti suljettu. Ilmeisesti siis mikrokytkin/lukkohässäkkä rikki? Koska ovi ja lukko toimii mainiosti niin voiko tuon "mikrokytkimen" kytkeä jotenkin niin, että ei näyttäisi oven olevan auki???
Ilmeni omassa Audissa mielenkiintoinen vika. Kaikki ovet aukeaa normaalisti kauko-ohjaimella ja menee kiinni. Kun avaan kuljettajan oven sisävalo ei syty.
Kun olen laittanut virrat autoon ja avaan kuljettajan oven niin järjestelmä ei tunnista sitä että ovi olisi auki. Testasin asiaa muilla ovilla ja silloin järjestelmä tunnistaa että ovi on auki.
Testasin myös niin että aukaisin ovet kauko-ohjaimella ja käytin kuskin oven auki ja takaisin kiinni niin meni hetki ja ovet menivät uudelleen lukkoon.
Eli onko kuljettajan ovessa jokin kytkin jossain vai mikä voisi aiheuttaa vikaa?
Tuollainen A6 C5 Avant 4.2 tuli hommattua viime kuussa. Tällä hetkellä suurin murhe/hämmennys tulee sisävalojen toiminnasta.
Kattovalot syttyvät kun lukot avaa, mutta ovien aukominen ei valoja sytytä. Esim aamulla saa painella kaukosäätimen nappia, jotta näkee laittaa lapsen turvavyön kiinni, koska valot sammuvat todella nopeasti. Jalkatilassa valot eivät pala ollenkaan, mutta se ei ole niin paha ongelma. Lienee polttimot palaneet tai sitten piuhoissa vika. Vai voivatko ne vaikuttaa muihin valoihin, jos esim ottavat maihin?
Takaosan valot eivät myöskään toimi kattopaneelin napista, mutta ymmärtääkseni voi olla juotosvika?
Ovet myös menevät suht nopeasti lukkoon itsestään. Vaikka ovia on auottu lukkojen avaamisen jälkeen. Eli taas jos jättää vaikka lapsen valmiiksi autoon odottamaan niin ovet menevät yhtäkkiä lukkoon ja sitten pian varashälytin huutaa kun autossa liikutaan. Onneksi avaimet aina tähän mennessä taskussa eivätkä auton sisällä.
Autoon on selvästi vaihdettu ledit sisävaloiksi, jos se voi vaikuttaa. Ja kuuluuko niiden kattopaneelien pienten lamppujen palaa superhimmeästi? Isot lamput kyllä valaisevat kunnolla.
Haen tässä nyt sitä, että onko tuossa kyseessä vain ominaisuus vai esim koodattu jotain omia toimintoja? VCDS kyllä löytyy, mutta en tiedä sen koodaus ominaisuuksia tai muutenkaan osaa käyttää siltä osin.
VCDS:llä näet sieltä comfort control modulen alta measuring blockeista (joo tiedän, kuulostaa hankalalta jos ei ole VCDS entuudestaan tuttu) missä asennossa ohjainlaite näkee ovien olevan. Ovet menevät takaisin lukkoon koska auto luulee että keskuslukko on avattu vahingossa jos mitään luukkua ei 30 sekunnin aikana avata ja lukitsee itsensä.
Jos ei mistään ovesta avatessa syty sisävalot niin joko kaikista lukkolaitteista on samaan aikaan mikrokytkin rikki, joka olisi jo vähän harvinaista muttei mahdotonta, tai sitten on ohjainlaite itsessään vioittunut.
Ledit sisävaloissa ei tuohon lukkojen toimintaan vaikuta. Himmeästi palaminen johtuu vääränlaisesta ledistä. En ole ihan varma miten C5 sisävalojen himmennys on toteutettu mutta monetkaan ledit eivät toimi kunnolla. Etuvastuksien kanssa toimii, usein käytetään termiä CAN-LED vaikka siellä ei mitään väyläohjauksiin liittyvää olekaan.
Jos tarkoitat takaosan valolla tavaratilan valoa niin se voi olla vaikka kastumisesta särkynyt. 2000-vuosimallin autossa on viellä kattoantenni ja se valopaneeli on suoraan kattoantennin alapuolella.
3BG Passatista olen ilmanvaihdon measuring blockeja tutkinut joten se kyllä onnistunee, jos vain tietäisi mistä blockeista on kyse, ellei sitten näy itsestäänselvästi kun valikkoon menee.
Tavaratilan valo on ainoa, joka toimii loogisesti. Eli kun avaa lukot niin se syttyy. Ja syttyy myös kun avaa luukun. Mikrokytkinten vaihto ei taida iso homma olla? Olen useamman auton ikkunahissejä esim. vaihtanut niin sen verran ainakin on osaamista.
Sillä toisella valolla tarkoitin takapenkkien kohdalla olevaa kattovaloa, joka syttyy siis vain kun avaa lukot, kuten etumatkustamonkin kohdalla.
Ne pikkuvalot ei nyt niin tärkeät ole. Pitää polttimot katsoa. BMW:hen olen can-ledit laittanut, jossa ei mitään herjoja tosiaan tule ja myös toimivat kuten pitää.
Nyt sain ne Measuring Blockit katsottua. Tunnistaa vain vasemman takaoven ja kontin avaamisen. Kolme muuta ovea ovat auton mielestä aina kiinni. Tunnistaa myös ovatko ovet lukossa vai ei, mutta se SAFE-Feedback toimii vain tuossa samassa vasemmassa takaovessa.
Eli mikrokytkimet rikki kolmesta muusta? Onko helpointa ja nopeinta vaihtaa se koko lukkorunko? Silläkin riskillä, että niissä halvoissa mikrokytkin kestää sen 2 vuotta.
Kuskin oven osalta on vähän epäselvää pitkääkö irrottaa myös lukkopesä ja kahva?
Ok, kiitos! Laitan noita halpoja sitten kolme tilaukseen. Ei tähän hätään ainakaan irtoa rahaa kolmeen alkuperäiseen ja vaikka jatkossa kerran vuoteen yhden joutuisi vaihtamaan niin sen kyllä jaksaa tehdä.
Repsikan lukko on alkanut oikkuilemaan oudosti.
Se ei avaudu lukosta muiden kanssa, vaan ovet täytyy laittaa uudelleen lukkoon ja sitten toisella kerralla se aukeaa.
Vikakoodeissa ei löydy mitään enkä ovien lukkojen asetuksista löydä mitään selitystä asialle.
Lapsilukkoakaan siinä ei ole...
Eli ongelmana on kuljettajan puolen takaikkunan erikoinen käytös. Ikkuna toimii satunnaisesti liikkuen pätkissä. Ikkunan mentyä lopulta ylös se ajautuu lähes aina takaisin alas eikä ala liikkumaan. Releen napsuminen kyllä kuuluu mutta ikkuna ei liiku. Moottori irti ovesta käyttäytyi samalla lailla, liikkui mitä liikkui ja vaihtoi suuntaa. Olisiko mukavuusboksin hapettumisella osuutta asiaan?
Auto luulee matkustajan oven olevan koko ajan auki eli mittaristossa palaa ovi auki -varoitus ja myöskään ovivalo ei sammu ollenkaan. Eivätkä kattovalot, jos ei sammuta napista erikseen.
Varmaan valon kytkimessä siis vikaa? mistäs tuo löytyisi?
Mikrokytkin sijaitsee lukkolaitteeseen integroituna oven sisällä. Kunnostaminen saattaa onnistua pelkkä kytkinkin vaihtamalla, mutta itse suosittelen koko lukon vaihtoa, mikä on vain muutaman kympin kustannus ja tunnin-parin työ itse tehden.
Itellä vaihdoin pari noita mikrokytkin edellisen aakuutosen oviin.
Silloin ainakin uusi lukko maksoi 175 kpl ja mikrokytkin sai 3 kpl 5 eurolla. Oli helppo valinta
Comment